Hjelm i biltrial
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Hjelm i biltrial
Heisann satt og leste i en annen tråd her ang hjelmer... tenkte jeg kunne starte en egen tråd..
Er det forandring i reglene i Sverige??
Jeg skal kjøre litt i sverige i år så det kan være greit å vite...
Jeg kjører med en STILO WRC3..
Er den godkjent??
Er det forandring i reglene i Sverige??
Jeg skal kjøre litt i sverige i år så det kan være greit å vite...
Jeg kjører med en STILO WRC3..
Er den godkjent??
Allt om personlig utrustning står på www.sbf.se
Hasse skrev:Allt om personlig utrustning står på www.sbf.se
Om din hjälm uppfyller det som står ovan så är den ok. Tycker man att reglerna är luddiga borde man kunna kontakta trialförarföreningen eller sbf för att få klarhet.SBF skrev: Personlig säkerhetsutrustning
Hjälm och bälte ska bäras så länge förare och co-pilot befinner sig i tävlingsbanan, gäller även under fastkörning,
bärgning och dylikt.
Personlig utrustning;
- heltäckande kläder av icke brandkänsligt material
- används Integralhjälm ska nackkrage användas
- hjälm enligt nedan. Hjälmvikten får inte överstiga 800 gram, + Intercom för öppen hjälm
och Integralhjälm får inte överstiga 1500 gram, + Intercom.
- Jethjälmar storlek XL, vikten ökas från 800 gram till 860 gram, + Intercom.
Hjälm
För svenska Förare/Co-piloter i svenska tävlingar samt för utländska medborgare med svensk licens gäller
följande hjälmbestämmelser.
De hjälmvikter som anges nedan ska vara totalvikten, vilket inkluderar all typ av extrautrustning på hjälmen
såsom skärm, visir, intercom mm.
Används intercom utrustning ska hjälmen, av fabrikanten, vara förberedd för detta med utrymme för hörsnäcka
och förborrade hål. Hjälmar som ej är testade och godkända enligt detta utförande får ej förändras
från ursprungscertifikatet.
Vad jag vet så håller SBF på att ändra reglerna pga att bilsporthjälmen kommer sluta tillverkas.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
Har du en öppen hjälm och den väger 1300 gram med intercom så är den inte godkänd enligt de reglerna.Hjälmvikten får inte överstiga 800 gram, + Intercom för öppen hjälm
och Integralhjälm får inte överstiga 1500 gram, + Intercom.
Hur de ställer sig till din hjälm med nackkrage framgår ju inte i de reglerna.
En inställd spelning är också en spelning.
Så här säger SBF angående hjälmar:
Bilsporthjälmen eller Peltor G6 som den egentligen heter har slutat tillverkas eller gör det inom kort.
Vi kommer att anpassa reglerna därefter inom främst Rally, Racing och Rallycross.
Vad som kommer hända med hjälmkraven i Off-Road vet jag inte i dagsläget.
Best Regards
Joachim Hultgren
Technical Manager
The Swedish Automobile Sports Federation
Bilsporthjälmen eller Peltor G6 som den egentligen heter har slutat tillverkas eller gör det inom kort.
Vi kommer att anpassa reglerna därefter inom främst Rally, Racing och Rallycross.
Vad som kommer hända med hjälmkraven i Off-Road vet jag inte i dagsläget.
Best Regards
Joachim Hultgren
Technical Manager
The Swedish Automobile Sports Federation
1400 gram gäller för offroad nu också vad jag förstått av Hasse Mäki.
Jacob
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737
Åtminstone i rally numera så har du ju skydd för nacken också, har man inte det så blir det ju en väldigt stor belastning om hjälmen är så tung.Tommy skrev:Har aldri hatt noe problem i noe land med disse hjelmene...
Her er ale Stilo hjelmene og den letteste veier over 1000g
Et eller annet må være feil når slike hjelmer er tillatt i grener hvor det går betraktelig hardere for seg enn i biltrial...
vanskelig å skjønne rett og slett
Dock låter det ju vettigt att tillåta högre vikter i trial utan krav på nackskydd, hastigheterna är ju inte så våldsamt höga.
En inställd spelning är också en spelning.