Hjelm i biltrial

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Tommy
Hemmastadd
Inlägg: 156
Blev medlem: sön feb 26, 2006 20:58
Kontakt:

Hjelm i biltrial

Inlägg av Tommy » lör mar 15, 2008 9:03

Heisann satt og leste i en annen tråd her ang hjelmer... tenkte jeg kunne starte en egen tråd..
Er det forandring i reglene i Sverige??
Jeg skal kjøre litt i sverige i år så det kan være greit å vite...
Jeg kjører med en STILO WRC3..
Er den godkjent??

mats
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 26, 2007 22:23
Ort: Trollhättan

Inlägg av mats » lör mar 15, 2008 18:57

Köra i sverige tycker jag du skall göra!

Ingen som vet något om hjälmen?

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » lör mar 15, 2008 19:52

Allt om personlig utrustning står på www.sbf.se

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » lör mar 15, 2008 19:58

Hasse skrev:Allt om personlig utrustning står på www.sbf.se
SBF skrev: Personlig säkerhetsutrustning
Hjälm och bälte ska bäras så länge förare och co-pilot befinner sig i tävlingsbanan, gäller även under fastkörning,
bärgning och dylikt.
Personlig utrustning;
- heltäckande kläder av icke brandkänsligt material
- används Integralhjälm ska nackkrage användas
- hjälm enligt nedan. Hjälmvikten får inte överstiga 800 gram, + Intercom för öppen hjälm
och Integralhjälm får inte överstiga 1500 gram, + Intercom.
- Jethjälmar storlek XL, vikten ökas från 800 gram till 860 gram, + Intercom.
Hjälm
För svenska Förare/Co-piloter i svenska tävlingar samt för utländska medborgare med svensk licens gäller
följande hjälmbestämmelser.
De hjälmvikter som anges nedan ska vara totalvikten, vilket inkluderar all typ av extrautrustning på hjälmen
såsom skärm, visir, intercom mm.
Används intercom utrustning ska hjälmen, av fabrikanten, vara förberedd för detta med utrymme för hörsnäcka
och förborrade hål. Hjälmar som ej är testade och godkända enligt detta utförande får ej förändras
från ursprungscertifikatet.
Om din hjälm uppfyller det som står ovan så är den ok. Tycker man att reglerna är luddiga borde man kunna kontakta trialförarföreningen eller sbf för att få klarhet.

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » tor mar 20, 2008 8:41

Vad jag vet så håller SBF på att ändra reglerna pga att bilsporthjälmen kommer sluta tillverkas.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » tor mar 20, 2008 16:05

JBT skrev:Vad jag vet så håller SBF på att ändra reglerna pga att bilsporthjälmen kommer sluta tillverkas.
Då ska jag kolla upp detta

Tommy
Hemmastadd
Inlägg: 156
Blev medlem: sön feb 26, 2006 20:58
Kontakt:

Inlägg av Tommy » tor mar 20, 2008 18:12

Min hjelm er en halvhjelm, veier med Intercom rundt 1300g...
Dette er en FIA godkjent hjelm for rally. nakkekrage på halvhjelmer er jo ikke noe særlig...
Kan jeg kjøre med min hjelm i Sverige... ikke enkelt å skjønne de svenske regelene

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » tor mar 20, 2008 19:21

Hjälmvikten får inte överstiga 800 gram, + Intercom för öppen hjälm
och Integralhjälm får inte överstiga 1500 gram, + Intercom.
Har du en öppen hjälm och den väger 1300 gram med intercom så är den inte godkänd enligt de reglerna.

Hur de ställer sig till din hjälm med nackkrage framgår ju inte i de reglerna.
En inställd spelning är också en spelning.

Tommy
Hemmastadd
Inlägg: 156
Blev medlem: sön feb 26, 2006 20:58
Kontakt:

Inlägg av Tommy » fre mar 21, 2008 19:10

Merkelig at denne hjelmen ikke er godkjent, denne er fia merket og brukes i WRC rally, dog med Hans, men godkjent i nasjonale klasser i rally, rallycross...

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » fre mar 21, 2008 19:15

Tommy: du har väl kört med den hjälmen innan i svergie? Vad sa dom då?

Tommy
Hemmastadd
Inlägg: 156
Blev medlem: sön feb 26, 2006 20:58
Kontakt:

Inlägg av Tommy » fre mar 21, 2008 19:18

Har aldri hatt noe problem i noe land med disse hjelmene...
Her er ale Stilo hjelmene og den letteste veier over 1000g
Et eller annet må være feil når slike hjelmer er tillatt i grener hvor det går betraktelig hardere for seg enn i biltrial...
vanskelig å skjønne rett og slett

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » fre mar 21, 2008 21:18

Håller med tommy, TFF har årsmöte 12/4 så jag tar upp hjälm frågan där

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » fre apr 04, 2008 22:17

Så här säger SBF angående hjälmar:

Bilsporthjälmen eller Peltor G6 som den egentligen heter har slutat tillverkas eller gör det inom kort.

Vi kommer att anpassa reglerna därefter inom främst Rally, Racing och Rallycross.



Vad som kommer hända med hjälmkraven i Off-Road vet jag inte i dagsläget.



Best Regards



Joachim Hultgren

Technical Manager

The Swedish Automobile Sports Federation

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » lör apr 05, 2008 11:46

1400 gram gäller för offroad nu också vad jag förstått av Hasse Mäki.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » lör apr 05, 2008 17:36

Tommy skrev:Har aldri hatt noe problem i noe land med disse hjelmene...
Her er ale Stilo hjelmene og den letteste veier over 1000g
Et eller annet må være feil når slike hjelmer er tillatt i grener hvor det går betraktelig hardere for seg enn i biltrial...
vanskelig å skjønne rett og slett
Åtminstone i rally numera så har du ju skydd för nacken också, har man inte det så blir det ju en väldigt stor belastning om hjälmen är så tung.

Dock låter det ju vettigt att tillåta högre vikter i trial utan krav på nackskydd, hastigheterna är ju inte så våldsamt höga.
En inställd spelning är också en spelning.

Skriv svar