Tak

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Djang
Rutinerad
Inlägg: 323
Blev medlem: ons feb 15, 2006 21:44
Ort: Tingsryd

Tak

Inlägg av Djang » ons feb 15, 2006 22:14

Vad rekomederas att man bygger tak av. Ska sätta det i bågen på bilen. Har funderingar på Durkaluminiumplåt, finns det olika tjocklekar på detta?

Och hur fäster man det i bågen? Kanske svetsa fast små plåtbitar i bågen som man sen kans sätta en genmgående skruv i.

/// Joel

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tor feb 16, 2006 6:47

Ja det finns olika tjockleker, och precis som du säger, svetsa fast fast stålbitar o sen bulta fast låter lämpligt, fast får ju inte vara för klent gods bara.

Sen är det möjligt att regelboken säger något om detta, nån som har koll?
I aim to misbehave

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » tor feb 16, 2006 8:28

Jag har för mig att man inte får skruva direkt i bågen, däremot får man väl svetsa fast små biltar i bågen som man sen skruvar taket i. Har för mig att det ser ut så på min lj. Jag kan kolla ikväll annars...

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » tor feb 16, 2006 8:38

Läser detta i reglementet under reglerna för klassen standard.
"Saknar karosseriet tak ska en takplåt finnas som förhindrar klämskador om fordonet välter. Plåtens tjocklek, stål 1 mm om den svetsas, 2 mm om den skruvas. Aluminium 3 mm. Skruvar minimum M8, som inte får vara anbringade direkt i burbågens rör. Största avstånd mellan skruvarna ska vara 50 cm"

De tekniska reglerna hittar du här: http://web.sbf.se/regler/up/12/ORT_TK.pdf Det jag läste står på sidan 12.

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » tor feb 16, 2006 9:10

Det tolkar jag som att man kan svetsa en 1 mm vanlig plåt direkt i bågen :?: Men om man ska skruva dit den, så måste man svetsa dit öron...och gå upp i dimension på plåten...
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » tor feb 16, 2006 10:10

Jag tolkar det likadant som dig Malle.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tor feb 16, 2006 12:22

Svetsa en 1mm plåt skulle inte jag göra, blir ju ganska mycket extra jobb om man skulle kulta o buckla till den.

Å andra sidan är 1mm vanlig plåt sjukt mycket billigare än 3mm alu..
I aim to misbehave

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » tor feb 16, 2006 12:47

Det smartaste måste ju vara att skruva plåten, eller aluminiumen.

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » tor feb 16, 2006 12:49

Själv skulle jag nog ta en 5/7 durkalumininum, den härdade sorten som inte går att bocka :tumbup:
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » fre feb 24, 2006 22:22

Använd avgasklammor så slipper ni göra någon form av åverkan på rören

Skriv svar