Trialregler

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Användarvisningsbild
Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6983
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » fre apr 22, 2011 10:25

ekcoj skrev:däck i modiferat
ORT-TM 2.1 Däck
Däck av traktor-, paddel- eller knopptyp är inte tillåtna. Slirskydd får ej användas. Annars fritt.
1/3 av däckets mönster ska vara täckt av skärm/skärmbreddare. Skärm/skärmbreddare ska täcka
däcket från tröskellådan och 120 grader av däckets radie.



är det fritt med hur stora hjul som man vill i denna klass
varför får man inte åka med knoppdäck i sverge typ Fedima F/Cross
Japp!
I princip. Men å andra sidan så begränsas däckstorleken dels av att du bara får öppna upp hjulhusen 100mm, dels av att däcket ska vara täckt till 33% av skärmbreddare...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Trialregler

Inlägg av Rössvik » sön nov 06, 2011 19:30

lite dum fråga kanske men vad är det för dimention på rören som ska användar till buren?? och finns det nått övre storleks mått?? mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!

Användarvisningsbild
niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5157
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Trialregler

Inlägg av niva_mats » sön nov 06, 2011 19:34

alla måttangivelser du hittar är minimimått...

Kolla längre upp i tråden för länken till tekniskaregler.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Trialregler

Inlägg av Rössvik » sön nov 06, 2011 19:42

min dator kopplar inte upp länken :( därför är det ja frågar :wink: :?:
lift your truck fat chicks can´t jump!

Användarvisningsbild
niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5157
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Trialregler

Inlägg av niva_mats » sön nov 06, 2011 19:59

ORT-TP 6.5.1 Materialspecifikationer
Min. kval. Min sträckg Min dim. Burdel
Kalldragna sömlösa Stålrör 50x2, 0 mm 350N/mm² 45x2,5 mm eller huvudbågen(A)
Kalldragna sömlösa Stålrör 40x2, 0 mm 350N/mm² 38x2,5 mm eller För övriga delar
på buren
Ovanstående är minimikrav.
Vid val av stål, ska hänsyn tas till Förlängningsegenskaperna och svetsbarhet.
Rören ska böjas i kallt tillstånd och med radien på böjen minst 3ggr rördiametern.
FIA Appendix J Skisser och Nationella bestämmelser ska följas.


http://web.sbf.se/regler/up/12/ORT-Tekn ... l-2011.pdf
Senast redigerad av 1 niva_mats, redigerad totalt 0 gånger.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Användarvisningsbild
Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6983
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Trialregler

Inlägg av Lasse Suzican » sön nov 06, 2011 20:02

Rössvik skrev:min dator kopplar inte upp länken :( därför är det ja frågar :wink: :?:
Mitt inlägg är från 2006 och SBF har ändrat lite på länken...
Här är den aktuella: Tekniska regler - Trial
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Trialregler

Inlägg av Rössvik » sön nov 06, 2011 20:12

är det bara de dimentioner som är godkända? lr får man öka diametern och isåfall även grovleken på rören?? och ska de fästas i ramen lr karossen?? grovlek/storlek på monterings plattor?? mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Trialregler

Inlägg av OBELIX » sön nov 06, 2011 21:18

Men Rössvik, nu är det minst två som skrivit MINIMIMÅTT på din fråga.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Morf the champ
Hemmastadd
Inlägg: 101
Blev medlem: sön okt 29, 2006 8:45
Ort: Hörby
Kontakt:

Re: Trialregler

Inlägg av Morf the champ » sön nov 06, 2011 21:42

niva_mats skrev:ORT-TP 6.5.1 Materialspecifikationer
Min. kval. Min sträckg Min dim. Burdel
Kalldragna sömlösa 350N/mm² 45x2,5 mm eller huvudbågen(A)
Stålrör 50x2, 0 mm
Kalldragna sömlösa 350N/mm² 38x2,5 mm eller För övriga delar
Stålrör 40x2, 0 mm på buren
Ovanstående är minimikrav.
Vid val av stål, ska hänsyn tas till Förlängningsegenskaperna och svetsbarhet.
Rören ska böjas i kallt tillstånd och med radien på böjen minst 3ggr rördiametern.
FIA Appendix J Skisser och Nationella bestämmelser ska följas.


http://web.sbf.se/regler/up/12/ORT-Tekn ... l-2011.pdf
En lite rättelse. Det ska vara kalldragna sömlösa stålrör i en mening, så vanliga stålrör är ej tillåtet.
Micke
Säljer Ifor Williams kommersiella trailers, kolla hemsidan. www.mickesoffroad.se

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Trialregler

Inlägg av Rössvik » sön nov 06, 2011 22:51

men ja e helt grön på o bygga saker efter regler ni får ursäkta mina något röriga frågor :)
lift your truck fat chicks can´t jump!

Användarvisningsbild
suzuki nr.1
Rutinerad
Inlägg: 284
Blev medlem: sön maj 16, 2010 20:33
Ort: vaggeryd

Re: Trialregler

Inlägg av suzuki nr.1 » sön jan 08, 2012 11:52

får man ha stenkrypare i standard på en suzuki 413?
/marvin
Mjölk och 4wd kommer man långt på i livet!!

TEAM MILK AND 4WD

Användarvisningsbild
Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6983
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Trialregler

Inlägg av Lasse Suzican » sön jan 08, 2012 14:59

suzuki nr.1 skrev:får man ha stenkrypare i standard på en suzuki 413?
/marvin
ORT-TS 3.6 Kraftöverföring
Transmission fritt. Automatväxellåda ska ha startspärr. Fordonets drivsystem, med permanent eller öppningsbar mellandifferential, ska vara av ursprunglig utförande. Golv eller kardantunnel får ej modifieras, se dock ORT-TS 6.3. Axel hus/banjo får modifieras, under förutsättning att bredd, infästningar m.m. bibehålles oförändrade. Montering av differentialspärrar fritt i båda axlarna, bearbetning för montering av spärrar är tillåten.
Utväxling, drivaxlar och knutar fritt, det är inte tillåtet att bearbeta för montering.
Så svar JA!
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Användarvisningsbild
suzuki nr.1
Rutinerad
Inlägg: 284
Blev medlem: sön maj 16, 2010 20:33
Ort: vaggeryd

Re: Trialregler

Inlägg av suzuki nr.1 » sön jan 08, 2012 15:34

Lasse Suzican skrev:
suzuki nr.1 skrev:får man ha stenkrypare i standard på en suzuki 413?
/marvin
ORT-TS 3.6 Kraftöverföring
Transmission fritt. Automatväxellåda ska ha startspärr. Fordonets drivsystem, med permanent eller öppningsbar mellandifferential, ska vara av ursprunglig utförande. Golv eller kardantunnel får ej modifieras, se dock ORT-TS 6.3. Axel hus/banjo får modifieras, under förutsättning att bredd, infästningar m.m. bibehålles oförändrade. Montering av differentialspärrar fritt i båda axlarna, bearbetning för montering av spärrar är tillåten.
Utväxling, drivaxlar och knutar fritt, det är inte tillåtet att bearbeta för montering.
Så svar JA!
tack för svaret! jag tolkade det som det var utväxlingarna i axlarna som var fritt innan när jag läste reglerna.
Mjölk och 4wd kommer man långt på i livet!!

TEAM MILK AND 4WD

Thinkpad
Hemmastadd
Inlägg: 117
Blev medlem: lör dec 01, 2007 12:28
Ort: Orust

Re: Trialregler

Inlägg av Thinkpad » mån feb 29, 2016 22:37

Nu har jag köpt en LJ70, som jag har för avsikt att tävla med i Trial Standard.

Har läst både de svenska och europeiska reglerna och när det gäller karosseriändringar, så uppfattar jag det som att man inte göra andra förändringar än de som uttryckligen sägs är tillåtet. Därmed torde väl svaret på nedanstående fråga vara "nej", men jag frågar ändå - för säkerhets skull:

Får man byta ut trösklar och/eller karosseriplåt bakom hjulhuset mot fyrkantrör, givet att fyrkantröret är minst lika stort som den plåt röret ersätter?

Ovanstående karosseridelar har på min bil nämligen omvandlats till nästan ingenting...:).
LC LJ70, 1986 (Trialbil, i standardklass)
Suzuki SJ410 (för byggnation av trialbil i modifieratklassen)
Nissan Terrano, 1992 (motor-donator till framtida projekt)

Skriv svar