Lasse Suzicán skrev:Hmm!
Någonting som ofta nämns är "krångliga regler".
OK! Jag har varit med länge och har säkert blivit lite "hemmablind", för jag kan inte riktigt se vad som är krångligt.
Men kan ni inte hjälpa mig att se???
Problemen är kanske inte längre än en fråga bort...
Det är ju intressant, och viktigt för dom regelansvariga att få reda på om det är reglerna om bur/stolar och liknande som är för komplicerade. Eller om det är vad som skiljer dom olika klasserna åt.
Är kanske texten om hur prickarna räknas för rörig.
Om ni berättar vad problemet är, så kan vi kanske lösa det inför framtiden....
Ta som exempelet om burar jag tog upp. Det handlar om säkerhet inget annat. Har man tre burklasser i en sportgren som är så liten som offroad så borde det bli lättare för utövare att hålla reda på i vilka klasser dom kan kvala in säkerhetsmässigt. Hur många bur klasser har vi idag ? Tror det är 9st inom bara offroaden
( rätta mig gärna om det är fel)
ett annat exempel
Tävlingsmomenten+tekniska samma sak hur många klasser är det i trail ? Hur skall man som rookie hålla reda på det och vad som passar in. Och kan jag sen tävla i andra grenar ?? eller åker jag upp ner i klasserna pga någon mindre avgörande detalj??
Vi måste plocka ner regelmassan homogenisera den säkerhetsmässigt och teknisk så långt det går inom offroadsegmentet och utifrån dett bygga upp intresset igen. Kanske måste vi se över själva tävlingsreglerna med och homgenisera vissa saker som tex bedömningar poängsystem och liknande så långt det går. Det handlar lite om att våga tänka utanför ramen och få in tänket i bilden. Bökigt men det måste nog göras för framtidens rekrytering.
En annan aspekt på tävlande ( detta är min högst personliga åsikt) Ska man delta i en cup som ett team så bör man hålla ihop teamet och då ingår bilen med drivlina (motor-låda -fördelare) som skall numreras märkas och kontroleras vid teknisk beskitning så att man hushåller med pinalerna och tävlar med samma saker/bil+team under en säsong.
Där tror jag man kan vinna en del respekt från många som står vid sidan och tittar på med viljan tryggt i bakfickan, med 4x4an på parkeringen.