Varför provar ni inte???

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av Lasse Suzican » tor okt 20, 2011 13:44

4x4power skrev:Lasse! Du har kanske sett mitt bygge hybriden..
Inte mer än din byggtråd (någonstans) här på forumet...
4x4power skrev:Jag har tänkt många gånger att det hade varit skoj att testa trial men har inte haft någon lämplig bil.. Vad tror du om hybriden, skulle den gå att använda i trial eller är den "Fel" byggd?
Problemet med "Hybriden" är väl att ramen är kapad (har jag för mig) och karossen är utbytt.
Du hamnar iom detta i ProMod, och i den klassen måste man nästan ha portalaxlar för att kunna hävda sig...
Dock så skulle du utan problem kunna köra trial inom ramen för ORE...
4x4power skrev:Har total bredd på ca 2,10cm
Och det är brett...
Oavsett om man tävlar eller bara träffkör. Men det går att köra med breda bilar också...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av Lasse Suzican » tor okt 20, 2011 13:50

Suzuki_Rules skrev:Jag ska sätta mig någon dag och kolla vad som krävs för att få min suzuki tävlingsduglig och sedan testa på, vill nog köra några fler körningar så man inte blir utskrattad på första tävlingen bara :poke:
Jag lovar dig. Du blir inte utskrattad...

Och har du, eller någon annan, några frågor eller vill ha tips, så kan ni slå en signal.
042-205970 eller 0733-205970

Enda önskemålet är att ni respekterar att jag kanske inte alltid kan eller har tid att prata trial och tävlingar...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Suzuki_Rules
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: lör aug 15, 2009 19:02
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av Suzuki_Rules » tor okt 20, 2011 19:20

Lasse Suzicán skrev:
Suzuki_Rules skrev:Jag ska sätta mig någon dag och kolla vad som krävs för att få min suzuki tävlingsduglig och sedan testa på, vill nog köra några fler körningar så man inte blir utskrattad på första tävlingen bara :poke:
Jag lovar dig. Du blir inte utskrattad...

Och har du, eller någon annan, några frågor eller vill ha tips, så kan ni slå en signal.
042-205970 eller 0733-205970

Enda önskemålet är att ni respekterar att jag kanske inte alltid kan eller har tid att prata trial och tävlingar...

Ne, de kanske man inte blir men måste få lite mer körvana och veta hur mkt bilen klarar av.

Nummer sparat :tumbup:
Saker Finns Att Fixa Men Inte Tiden:(
Suzuki 413-86
Suzuki Vitara-93
Volvo 245 TURBO-84
Opel Rekord-77 Cab :)
// Benjamin

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av 4x4power » tor okt 20, 2011 22:05

Lasse Suzicán skrev:
4x4power skrev:Lasse! Du har kanske sett mitt bygge hybriden..
Inte mer än din byggtråd (någonstans) här på forumet...
4x4power skrev:Jag har tänkt många gånger att det hade varit skoj att testa trial men har inte haft någon lämplig bil.. Vad tror du om hybriden, skulle den gå att använda i trial eller är den "Fel" byggd?
Problemet med "Hybriden" är väl att ramen är kapad (har jag för mig) och karossen är utbytt.
Du hamnar iom detta i ProMod, och i den klassen måste man nästan ha portalaxlar för att kunna hävda sig...
Dock så skulle du utan problem kunna köra trial inom ramen för ORE...
4x4power skrev:Har total bredd på ca 2,10cm
Och det är brett...
Oavsett om man tävlar eller bara träffkör. Men det går att köra med breda bilar också...

Tackar så mycket för svar! får komma till nån tävling och se om de går att få vagnsbok på den :)
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Horrix
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: lör jul 22, 2006 14:03
Ort: Uppsala

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av Horrix » tor okt 20, 2011 23:19

Lasse Suzicán skrev:Hmm!
Någonting som ofta nämns är "krångliga regler".
OK! Jag har varit med länge och har säkert blivit lite "hemmablind", för jag kan inte riktigt se vad som är krångligt.
Men kan ni inte hjälpa mig att se???
Problemen är kanske inte längre än en fråga bort...

Det är ju intressant, och viktigt för dom regelansvariga att få reda på om det är reglerna om bur/stolar och liknande som är för komplicerade. Eller om det är vad som skiljer dom olika klasserna åt.
Är kanske texten om hur prickarna räknas för rörig.

Om ni berättar vad problemet är, så kan vi kanske lösa det inför framtiden....
Ta som exempelet om burar jag tog upp. Det handlar om säkerhet inget annat. Har man tre burklasser i en sportgren som är så liten som offroad så borde det bli lättare för utövare att hålla reda på i vilka klasser dom kan kvala in säkerhetsmässigt. Hur många bur klasser har vi idag ? Tror det är 9st inom bara offroaden :shock: ( rätta mig gärna om det är fel)

ett annat exempel
Tävlingsmomenten+tekniska samma sak hur många klasser är det i trail ? Hur skall man som rookie hålla reda på det och vad som passar in. Och kan jag sen tävla i andra grenar ?? eller åker jag upp ner i klasserna pga någon mindre avgörande detalj??

Vi måste plocka ner regelmassan homogenisera den säkerhetsmässigt och teknisk så långt det går inom offroadsegmentet och utifrån dett bygga upp intresset igen. Kanske måste vi se över själva tävlingsreglerna med och homgenisera vissa saker som tex bedömningar poängsystem och liknande så långt det går. Det handlar lite om att våga tänka utanför ramen och få in tänket i bilden. Bökigt men det måste nog göras för framtidens rekrytering.

En annan aspekt på tävlande ( detta är min högst personliga åsikt) Ska man delta i en cup som ett team så bör man hålla ihop teamet och då ingår bilen med drivlina (motor-låda -fördelare) som skall numreras märkas och kontroleras vid teknisk beskitning så att man hushåller med pinalerna och tävlar med samma saker/bil+team under en säsong.

Där tror jag man kan vinna en del respekt från många som står vid sidan och tittar på med viljan tryggt i bakfickan, med 4x4an på parkeringen.

Älvis
Rutinerad
Inlägg: 296
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:17
Kontakt:

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av Älvis » mån okt 24, 2011 16:38

Hej!

Att man måste ha portaler i Pro Mod är inget måste. Vet en Suzuki utan som brukar köra ifrån de andra med portaler. Mig oxå :evil:
Sen att man måste ha samma bil hela säsongen kan jag tycka oxå MEN bättre att kunna låna en bil och vara med och köra än ligga hemma i soffan.
TEAM TOK

tatra 813
Rutinerad
Inlägg: 472
Blev medlem: sön nov 26, 2006 9:48
Ort: jönköping vjk

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av tatra 813 » lör okt 29, 2011 22:09

Jag har ju en tatra 813 och skulle villja prova trial för det finns vell för olika storleks klasser ! ? men jag har kanske fel !

Men det finns vell ingen trial här i sverige för bilar som en tatra ?

Mvh jocke
tatra 813

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av niva_mats » lör okt 29, 2011 22:16

tatra 813 skrev:Jag har ju en tatra 813 och skulle villja prova trial för det finns vell för olika storleks klasser ! ? men jag har kanske fel !

Men det finns vell ingen trial här i sverige för bilar som en tatra ?

Mvh jocke
Skämtare där.. :)
Reglerna hittar du här. http://www.europatrucktrial.org/
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

tatra 813
Rutinerad
Inlägg: 472
Blev medlem: sön nov 26, 2006 9:48
Ort: jönköping vjk

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av tatra 813 » lör okt 29, 2011 22:26

Men finns det inget för mig i sverige menar du det niva mats ?
tatra 813

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av niva_mats » lör okt 29, 2011 23:03

tatra 813 skrev:Men finns det inget för mig i sverige menar du det niva mats ?

Tyvärr är det så... :vetej:
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

tatra 813
Rutinerad
Inlägg: 472
Blev medlem: sön nov 26, 2006 9:48
Ort: jönköping vjk

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av tatra 813 » sön okt 30, 2011 19:25

Snyft :cry: det va ju tråkigt tycker jag !
tatra 813

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av Rössvik » tis nov 01, 2011 23:01

något som jag reflekterat över är att en "bra" och trevlig träff bil tex henke_99 lr 4x4powers bilar
verkar bli "uppklassade" i de högre klasserna pga modifikationer men kanske inte är riktigt i nivå med de ordinarie bilarna i den klassen man blir placerad i?? bland annat pga att de fleste träff åkarna vill kunna ha en väglaglig bil?? rätta mej om ja har fel?? men min blazer med en 8 tums höjningsats och 39or på vad krävs av mej för att få köra en tävling och vilken klass skulle jag bli placerad i?? mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av niva_mats » tis nov 01, 2011 23:55

Det finns olika saker som styr var en bil hamnar i klasslistan.

Enligt svenska cup reglementet
För stora däck för en klass innebär uppklassning
Höjning är inte tillåtet i orginal då åker man upp i nästa klass.
Osv osv.
Sedan är det säkerheten som styr oxå om man ens får lov att åka.

Därimot i ORE distriktstävlingarna så är det flera lättnader,
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av Rössvik » ons nov 02, 2011 20:59

vart finns reglerna i fråga om man vill läsa dom nogrant? någon hemsida?? för de hade vart kul o prova helt klart men de beror ju på lite på vilken klass man kan tänkas hamna i om de "lönt" att försöka utan ett helt nytt trail bygge?? mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av Lasse Suzican » ons nov 02, 2011 21:53

Rössvik skrev:vart finns reglerna i fråga om man vill läsa dom nogrant? någon hemsida?? för de hade vart kul o prova helt klart men de beror ju på lite på vilken klass man kan tänkas hamna i om de "lönt" att försöka utan ett helt nytt trail bygge?? mvh
Såg att du frågade om reglerna för Challenge också....
SBF är tipset...
www.sbf.se/sportgrenar/offroad/regler/

Tävlingsregler Biltrial

Tekniska Biltrial
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Skriv svar