Varför provar ni inte???

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av niva_mats » ons okt 12, 2011 12:11

@ Voltaren. Visst det stämmer bra vad du säger där om att ta sin CV2 och åka på trackday. Men där finns säkerhetskrav däroxå. Runt om bana har man rensat från stenar, träd har byggt sandfällor och har däckstaplar. Detta för att göra det så säkert som möjligt för den som kommer med en CV2.

Med stigande ålder och förhoppningsvis ökad vishet så innebär det i allafall för min del att jag tänker mer och mer på säkerheten än förr. Träffbilen med ickegodkänt hockeymål (för tävlingsbruk) åker jag snällare med än trailbilen med 6 punktsbur, takplåt, 4 punktsbälten och riktiga stolar. Visst du har inte sett mig på tävling med denna då den är nyinköpt och behöver lite kärlek innan det blir aktuellt att åka.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av Lasse Suzican » ons okt 12, 2011 20:04

Blir ett väldigt långt svar det här...
Voltaren skrev:Har kanske lite svårt att förstå att något som är över överdimensionerat för folkrace inte duger till en lek som går 1/3e del så fort & utan att någon kör på en.
Marcus skrev:Håller med här. Vissa säkerhetskrav i offroad reglementena känns inte som dom är helt övertänkta och förhöjda jämfört med tex FR. FR har ju en maxhastighet i genomsnitt på 80 km/h på banorna...
En folkracebur har HÖGRE krav på vilka rör som ska ingå i en bur jämfört med Biltrial.

OK!
Vi har krav på att det ska vara sömlösa rör medan Folkrace har krav på olegerade stålrör. Dessutom så är minimidimensionen på huvudbågen 45x2,5mm istället för 38x2,5mm som det är i Folkrace. Men som Niva-Mats påpekade så har Folkrace dessutom ett originaltak, viket vi inte har. Vi behöver nog den ökade diametern i huvudbågen. I övrigt så har offroaden samma eller lägre krav på burarna....

Så vi tar och kollar på några olikheter. Först ut är buren.
1. Fastsättningsplatta - Folkrace 36cm², Trial 25cm².
2. Sidosträva - Folkrace ska finnas på förarsidan, Trial inget krav.
3. Diagonalsträva - Folkrace 2st diagonalsträvor d.v.s. ett kryss, ska sitta mellan huvudbågen och hjulhusen, Trial ett rör snett bakåt eller i huvudbågen.
4. Tvärgående rör i huvudbåge - Folkrace ska finnas, Trial inget krav.

Sen finns det en del andra regler som är högre i Folkrace jämfört med Trialen...
Stol/stolar:
FR - Från 1/1 2013 får endast FIA godkända förarstolar användas. (Får vara överårig), Trial - stol av racingtyp i M, Pm och P.

Klädsel:
FR - Flamsäker overall.
Vid nationella tävlingar i Sverige ska overallen vara en minst 1-lagers flamsäker overall i något av
följande material: NOMEX, FPT, 100% META ARMID, 95% META ARMID 5% PARA ARMID
eller av SBF godkänd för Folkrace, (godkännandenummer ska finnas angivet på overallen fastsydd
etikett). Tillåtna är även FIA godkända overaller, och overaller enligt Standard EN 533 index 3.
För samtliga overaller gäller att dessa är utformade och uppsydda så att den väl skyddar hela
kroppen inkl. nacke, vrister samt handleder. Overallen får inte vara tvådelad.
Från 1/1 2012 får endast minst 2 lagers föraroveraller märkta EN 533 index 3 eller FIA användas.
Trial - heltäckande kläder av icke brandkänsligt material, dessa ska vara hela och rena.

FR - Skor av flamsäkert material, Trial - inget krav.

FR - Handskar av flamsäkert material, Trial - inget krav.

FR - Stödkrage av flamsäkert material, Trial - används Integralhjälm ska nackkrage (stödkrage) användas.

FR - Balaklava av flamsäkert material, Trial - inget krav.

Hjälm:
FR - Intregralhjälm förbjuden, Trial Integralhjälm max 1500gr.

I övrigt så är säkerhetskraven likvärdiga...
Det är ju självklart att batteriet ska sitta fast, att bränsle inte får kunna läcka ut eller att man kan få skållhett kylarvatten på sig, mm...
Voltaren skrev:Säkert nån kontorist som inte tänker på att sporten måste överleva som skrivit alla regler. Skulle ju vara kul att höra motivationen till alla regler från kontoristen.
Är faktiskt rätt så olika där beroende på vad det handlar om.
När det gäller kraven på burar, stolar, bälten, hjälmar, brandsäkerhet och liknande är det SBF som styr. Vi inom sporten lämnar önskemål om hur vi vill ha det och ibland får vi gehör för våra önskemål, ibland inte.
När det gäller rent tekniska grejer, såsom i och urläggning av fyrhjulsdrift, styrbromsar och liknande har i mycket mer att säga till om och det är framför allt här och inom tävlingsreglementet jag har lagt krut och tid...
Voltaren skrev:Säkert nån kontorist som inte tänker på att sporten måste överleva som skrivit alla regler.
niva_mats skrev:Reglerna har omarbetats ett flertal gånger och det stora arbetet genomförs av Lasse Suzucan som startade denna tråden. Han är verkligen inte en skrivbordschaufför utan han jobbar i verkligheten och är den som jobbar mest med säkerhetsfrågorna inom sporten.
Voltaren skrev:Han den där lasse som skriver reglerna som du sa vad kör han för bil jag har läst har i 1.5år utan att sett hans bil i drift? jag vet att han har nån ned skrotad suzuki som påstås ska bli en bil en vacker dag.
Nä!
Jag är verkligen INTE en skrivbordschaufför. Även om jag för tillfället inte har en körklar bil så finns jag med i offroaden på många vis. Dom senaste åren har jag mest åkt som codriver både nationellt och internationellt. Och jag har pratat mycket med folk som hade skadat sig om det inte funnits säkerhetskrav. Och så sent som i Augusti så såg jag en "jävlar vad det var nära döden"-olycka. Boros var under lervälling i över 1 minut, och enbart hans rutin räddade hans liv...
Voltaren skrev:jag vet att han har nån ned skrotad suzuki som påstås ska bli en bil en vacker dag.
Jag har faktiskt flera stycken... :lol:
Men ser inte riktigt vad det har med saken att göra...
Voltaren skrev:Det är säkert mycket bättre att vi kör på träffarna med samma bilar utan hjälm utan brandsäkert utan funkisar som hjälper till om olyckan skulle komma.
???
Vad menar du??? Det är väl ändå bättre att hjälpas åt om det händer något...
Voltaren skrev:& olyckor har jag aldrig sett någon som har varit allvarlig trotts ett 40tal träff körningar.
Men det har jag. Och den värsta var i Skövde för ett 10-tal år sedan där en Suzuki landade upp och ner och alla i bilen hamnade på sjukhus...
Men ofta mörkas dom olyckor som trots allt händer. Hur många har inte kört hem från träffar med ont i nacken och liknande?
Men det kan vi inte göra inom motorsporten, och ändå finns det knappt några inrapporterade skador.
niva_mats skrev:Visst har du rätt i att det sker få olyckor innom hobby/ sporten vilket vi skall vara tacksamma för.
Det här är vi alla överens om. Idealet är ju om ingen någonsin skadar sig. Oavsett vad man sysslar med...
Voltaren skrev:
niva_mats skrev:Visst har du rätt i att det sker få olyckor innom hobby/ sporten vilket vi skall vara tacksamma för. Innom sporten för att säkerheten går först.
Och hobbyn beroende på ren tur.
Nej där har du fel för hobbyn är större än sporten det betyder bara att säkerheten är överdriven & har ingenting med tur att göra.
Håller med Mats här.
Inom all motorsport ligger det ett säkerhetstänkande som är högre än det egentligen skulle behöva vara. Men det är så för att folk inte ska skada sig om olyckan sker. Och dessutom så finns detta tänk inom allt vi människor gör. Vi har alla isolering på våra elkablar så att vi inte får en elstöt, det finns bilbälten, airbag, ESP, SIPS, mm i våra bilar, kanske en jordfelsbrytare i huset och liknande TROTS att mångfalden av oss aldrig kommer att behöva dessa säkerhetsanordningar...
Voltaren skrev:Jag menar inte att man ska vara helt regelfria men detta är ju löjligt mycket regler för ingenting.
Mycket regler. Är det inom säkerheten du tänker då?
Men du tog ju upp Folkrace som jämförelse och dom har ju i mångt och mycket högre krav.
Trialen har högre materialkrav på rören samt större dimension på huvudbågen. Det är det enda...
Voltaren skrev:Så varför måste en sport som snittar ca2km/h ha sån idiot säkerhet med både livrem & hängslen
Därför att vi kanske rullar 5 varv i stora stenar som totalt kan mosa en bil...
Åkte med Ingemar i Unispider i Tingsryd då vi körde nerför en klippkant och större delen av Unispider tyngd landade på sidostävan precis vid min höft. Trots "idiotregel"grovt rör så kröktes röret och flyttade sig närmare 5 cm in i bilen. Jag var i alla fall tacksam att det satt där. Och att det var idiotgrovt...
Voltaren skrev:frågan är när blir man skrivbords guru?
Jag skulle tro att det är den dag man inte är ute på fältet och ser vad som händer, utan tror att det sker saker som inte sker och inte sker saker som faktiskt sker...
Voltaren skrev:Jag vill inte bråka med nån men sanningen är fortfarande att i min värd ser det ut som en kontorist som skrivit reglerna.
Känns som du vill bråka lite, men det är helt OK. I alla fall för min del. Jag ville ha åsikter. Det var därför jag startade tråden....
Och jag uppskattar att du faktiskt skriver vad du tycker. Det är din rättighet.
Dock håller jag inte med dig i en del du säger. Och det är min rättighet.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av Lasse Suzican » ons okt 12, 2011 20:15

Roger Patrol skrev:för min del är det ren lathet å ointresse,,gillar å böka runt på träffat å ta nån burgare å kaffe å prata skit :D
Helt OK.
Men kom gärna och kika på en tävling någon gång... Och det gäller er alla...

Och det pratas en del skit på tävlingar också. I alla fall på kvällen efter tävlingen...
henke_99 skrev:Ja min bil har ju vissa storleksmässiga handikapp... Plus att den ska behöva bur för att vara enligt reglerna och nån sån har jag inte, än i alla fall.

Men visst vore det lite spännande att prova...
Jo!
En Blazer är ju inte direkt liten. Eller lätt...
målarn skrev:Jag kommer garanterat att prova nån gång!
I vilken klass skulle min bil bil passa?
Suzuki samurai axelvänd, 32" däck, lockright, bur (dock inte färdig Ännu, saknas bakåtsträvor och plåttak isåfall!!
Får winshen sitta kvar?
Är det skene fär min del att åka och träna?
Bor i borås!!
Iom axelvändningen så hamnar du i modifierat enligt dagens regler.
Ja. Winchen får sitta kvar och både Skene och Borås har ju arrangerat tävlingar...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

målarn
Guru
Inlägg: 2532
Blev medlem: tis nov 28, 2006 19:12
Ort: Fristad (Borås)

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av målarn » ons okt 12, 2011 20:24

Dom som bor och kör i mark tränar ni där eller vad man nu ska kalla det, eller kör ni bara på tävlingarna?
Merca Geländewagen 300TD

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av niva_mats » ons okt 12, 2011 21:08

Tack Lasse för dessa klargöranden :D

Tänk även på att det är lättare regler om man tävlar enligt ORE reglementet, i Tex 7H cupen eller Skånecupen.
I de lägre klasserna så lägger man mer krut på säkerheten i sektionen än i bilen. DVS, vältningsriskerna skall vara minimala. Det innebär att man kan köra en bil som är täckt utan båge i Orginal och standard. Pratar man sedan om Svenska cupen så är det krav högre säkerhetskrav på fordonen redan från orginalklassen.

Dock verkar det som att både 7Hcupen och Skånecupen har vilat ganska gött under året som gått. Vi får se om det återuppstår någon lokal cup igen. Det kan juh göra det lite lättare för hugade att prova på.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Horrix
Användare
Inlägg: 46
Blev medlem: lör jul 22, 2006 14:03
Ort: Uppsala

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av Horrix » ons okt 19, 2011 21:29

Lasse och ni andra tack för denna tråd.

Diskussioner om varför antalet aktiva tävlingsutövare inom offroaden minskar behövs.
Det är med stor sorg man så gärna vill se mer tävlande och ser underlaget för tävlings verksamhet stadigt minska.

Detta är lite hur mina personliga tankar i frågan går.

En fundering som jag ofta återkommer till är fenomenet regler.

Ta ett ganska tydligt exempel.
Formulan runt år98 99 2000 så kunde trailbilar delta i den lättare klassen och faktiskt hävda sig hyfsat. Jag mins några orange färgade suzukis som fräste runt i sandhögarna i Storungs helgen efter en trailtävling.
Idag är den avgörande skillnaden mellan klasserna i princip bara bigger digger paddel däcken. (Ja det finns mer regelmässigt sett men det man ser som åskådare)

På något vis så känner jag det att man med regelverkens förfining massa hårklyveri-protester och konkurrens anledningar, reglerar ihjäl sportgrenar. Antingen så kommer klasserna för nära varandra eller så blir reglementena så snåriga och svårbegripliga att ingen normal individ orkar sätta sig in i dem.
ORE är förmodligen räddningen/livlinan i många fall.

En annan fråga är ju hur många bur klasser behöver ett litet segment som offroaden ha? Skulle det inte räcka med tre ? En för de lägre klasserna öppna bilar tävlande i stndard en mellan klass som täcker det mesta inom offroaden och en tredje som omfattar Formula monster och de tunga o/e motorstaka prototyperna inom trail Då underlättar man för utövarna att nyttja sin åk i olika kategorier och förhoppningsvis så blir det något man har för att det är bra även på hobby turen i skogen.

Som tidigare nämt regler är för krångliga/omfattande/ för att gemene man ska våga ge sig på dessa. sporten behöver revideras så att tävlingsutövningen blir mer lättillgänglig för gemene man och jag vill nog hävda att SBF har ett större ansvar att ta när det gäller att se till att grenar inte reglerar sig fördärvade i sin ambition att slippa protest-pest vid tävlingarna.
Protest pesten måste vi komma till rätta med där problemet sitter. Den allmänna attityden hos dom som försöker vinna genom protester och inte via sportsmanship och genlemannaskap.

Offroaden måste göras roligare och mer lätttillgänglig även i tävlingsformen. Det tror jag skapar en rekryteringsbas för tävlande och en förutsättning för klubbar att arrangera tävlingar.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av Lasse Suzican » ons okt 19, 2011 23:50

Hmm!
Någonting som ofta nämns är "krångliga regler".
OK! Jag har varit med länge och har säkert blivit lite "hemmablind", för jag kan inte riktigt se vad som är krångligt.
Men kan ni inte hjälpa mig att se???
Problemen är kanske inte längre än en fråga bort...

Det är ju intressant, och viktigt för dom regelansvariga att få reda på om det är reglerna om bur/stolar och liknande som är för komplicerade. Eller om det är vad som skiljer dom olika klasserna åt.
Är kanske texten om hur prickarna räknas för rörig.

Om ni berättar vad problemet är, så kan vi kanske lösa det inför framtiden....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Voltaren
Hemmastadd
Inlägg: 245
Blev medlem: tor jul 14, 2011 22:53

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av Voltaren » tor okt 20, 2011 0:06

Lasse Suzicán skrev:Hmm!
Någonting som ofta nämns är "krångliga regler".
OK! Jag har varit med länge och har säkert blivit lite "hemmablind", för jag kan inte riktigt se vad som är krångligt.
Men kan ni inte hjälpa mig att se???
Problemen är kanske inte längre än en fråga bort...

Det är ju intressant, och viktigt för dom regelansvariga att få reda på om det är reglerna om bur/stolar och liknande som är för komplicerade. Eller om det är vad som skiljer dom olika klasserna åt.
Är kanske texten om hur prickarna räknas för rörig.

Om ni berättar vad problemet är, så kan vi kanske lösa det inför framtiden....
Det kändes inte som om det var lönt att fortsätta förklara för du vet ju bäst & det är ju du som skrivit reglerna så då ska det se ut så.

Sen att vi är några som tycker att reglerna är lite stränga & röriga så skiter du i det för du vill ju ha dom så.

Sen att vi inte vill följa dina regler & kör på andra ställen det bryr du dig i att fråga om varför?

Kör det gör vi ju oavsett vad du skriver för regler men inte på samma ställe som du.

Dör vi för det? Inte är det mer ofta än för den som sitter i soffan hemma.

kex
Hemmastadd
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 29, 2008 1:03

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av kex » tor okt 20, 2011 0:13

Horrix skrev:Lasse och ni andra tack för denna tråd.

Diskussioner om varför antalet aktiva tävlingsutövare inom offroaden minskar behövs.
Det är med stor sorg man så gärna vill se mer tävlande och ser underlaget för tävlings verksamhet stadigt minska.

Detta är lite hur mina personliga tankar i frågan går.

En fundering som jag ofta återkommer till är fenomenet regler.

Ta ett ganska tydligt exempel.
Formulan runt år98 99 2000 så kunde trailbilar delta i den lättare klassen och faktiskt hävda sig hyfsat. Jag mins några orange färgade suzukis som fräste runt i sandhögarna i Storungs helgen efter en trailtävling.
Idag är den avgörande skillnaden mellan klasserna i princip bara bigger digger paddel däcken. (Ja det finns mer regelmässigt sett men det man ser som åskådare)

På något vis så känner jag det att man med regelverkens förfining massa hårklyveri-protester och konkurrens anledningar, reglerar ihjäl sportgrenar. Antingen så kommer klasserna för nära varandra eller så blir reglementena så snåriga och svårbegripliga att ingen normal individ orkar sätta sig in i dem.
ORE är förmodligen räddningen/livlinan i många fall.

En annan fråga är ju hur många bur klasser behöver ett litet segment som offroaden ha? Skulle det inte räcka med tre ? En för de lägre klasserna öppna bilar tävlande i stndard en mellan klass som täcker det mesta inom offroaden och en tredje som omfattar Formula monster och de tunga o/e motorstaka prototyperna inom trail Då underlättar man för utövarna att nyttja sin åk i olika kategorier och förhoppningsvis så blir det något man har för att det är bra även på hobby turen i skogen.

Som tidigare nämt regler är för krångliga/omfattande/ för att gemene man ska våga ge sig på dessa. sporten behöver revideras så att tävlingsutövningen blir mer lättillgänglig för gemene man och jag vill nog hävda att SBF har ett större ansvar att ta när det gäller att se till att grenar inte reglerar sig fördärvade i sin ambition att slippa protest-pest vid tävlingarna.
Protest pesten måste vi komma till rätta med där problemet sitter. Den allmänna attityden hos dom som försöker vinna genom protester och inte via sportsmanship och genlemannaskap.

Offroaden måste göras roligare och mer lätttillgänglig även i tävlingsformen. Det tror jag skapar en rekryteringsbas för tävlande och en förutsättning för klubbar att arrangera tävlingar.
:tumbup:

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av 4x4power » tor okt 20, 2011 1:08

Lasse! Du har kanske sett mitt bygge hybriden..

Jag har tänkt många gånger att det hade varit skoj att testa trial men har inte haft någon lämplig bil.. Vad tror du om hybriden, skulle den gå att använda i trial eller är den "Fel" byggd? Har total bredd på ca 2,10cm
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av niva_mats » tor okt 20, 2011 1:14

Första frågan är vad du har använt för matrial i buren? Rätt infästningar och var sitter bakåtsträvorna i huvudbågen?
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av 4x4power » tor okt 20, 2011 8:28

niva_mats skrev:Första frågan är vad du har använt för matrial i buren? Rätt infästningar och var sitter bakåtsträvorna i huvudbågen?

Rätt rör.. Kommer inte ihåg beteckningarna :rodnar: Är tobias TMT som böjt rören i 50mm rör med 4mm gods om jag minns rätt :)
Rätt infästningar vet jag ej exakt? kolla gärna min bygg tråd och svara sedan här, jag är osäker :hello:
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av henke_99 » tor okt 20, 2011 12:43

Och så är voltaren uppkäftig som vanligt ja.

Jag tror att egentligen är det inte så komplicerade regler, men många förstår sig inte alls på när nåt måste byggas efter hur nån annan bestämt trots att dom själva tycker sig bygga tillräckligt hållbart och på ett bra sätt.

Det krävs i många lägen inte en massa komplicerade saker utan det räcker att man kollar upp innan man bygger så det blir inom ramarna för reglerna. Man kanske ska köpa nya stolar, varför då inte kolla upp i förväg vilka som är godkända och köpa såna istället för att bara köpa första bästa? Det är inte särskilt mycket arbete att bygga godkänt, om man bygger rätt från början. Om man däremot först bygger bilen efter eget tycke och sen måste bygga om det mesta så förstår jag att det inte är så spännande med regler...

Nåt många inte tänker på är att reglerna är till för säkerheten så skador och dödsfall ska undvikas i mesta möjliga mån, kanske inte alltid för den enskilde personen utan mer för sportens rykte och "ansikte" utåt mot allmänheten. Att det inte händer en massa olyckor på vanliga träffar är många gånger ren tur och tack vare omdömet på dom som faktiskt har ett, för en del kör som idioter. Är det faktiskt nån som på fullaste allvar tror att vi skulle få hålla på om offroadkörningen får ett rykte som farlig bland myndigheterna? Det är ju svårt nog att få körtillstånd redan nu.

Kanske det ibland kan vara lite svårt att förstå reglerna, men då kan man ju bara fråga nån som kan: "vad måste jag göra med min bil för att jag ska få köra?"
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Suzuki_Rules
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: lör aug 15, 2009 19:02
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av Suzuki_Rules » tor okt 20, 2011 13:30

henke_99 skrev:Och så är voltaren uppkäftig som vanligt ja.

Jag tror att egentligen är det inte så komplicerade regler, men många förstår sig inte alls på när nåt måste byggas efter hur nån annan bestämt trots att dom själva tycker sig bygga tillräckligt hållbart och på ett bra sätt.

Det krävs i många lägen inte en massa komplicerade saker utan det räcker att man kollar upp innan man bygger så det blir inom ramarna för reglerna. Man kanske ska köpa nya stolar, varför då inte kolla upp i förväg vilka som är godkända och köpa såna istället för att bara köpa första bästa? Det är inte särskilt mycket arbete att bygga godkänt, om man bygger rätt från början. Om man däremot först bygger bilen efter eget tycke och sen måste bygga om det mesta så förstår jag att det inte är så spännande med regler...

Nåt många inte tänker på är att reglerna är till för säkerheten så skador och dödsfall ska undvikas i mesta möjliga mån, kanske inte alltid för den enskilde personen utan mer för sportens rykte och "ansikte" utåt mot allmänheten. Att det inte händer en massa olyckor på vanliga träffar är många gånger ren tur och tack vare omdömet på dom som faktiskt har ett, för en del kör som idioter. Är det faktiskt nån som på fullaste allvar tror att vi skulle få hålla på om offroadkörningen får ett rykte som farlig bland myndigheterna? Det är ju svårt nog att få körtillstånd redan nu.

Kanske det ibland kan vara lite svårt att förstå reglerna, men då kan man ju bara fråga nån som kan: "vad måste jag göra med min bil för att jag ska få köra?"

:tumbup:

Håller med, kollar man bara upp sakerna innan man börjar bygga så kan de inte vara så avancerat.
Skulle jag köpa en orginal bil och bygga om så skulle jag nog bygga efter tävlings regler för då skulle jag känna mig lite tryggare. För dem som har bestämt reglerna har nog inte gjort dem för att jävlas med folk. Reglerna är till för att hjälpa folk inte stjälpa dem.

Jag ska sätta mig någon dag och kolla vad som krävs för att få min suzuki tävlingsduglig och sedan testa på, vill nog köra några fler körningar så man inte blir utskrattad på första tävlingen bara :poke:
Saker Finns Att Fixa Men Inte Tiden:(
Suzuki 413-86
Suzuki Vitara-93
Volvo 245 TURBO-84
Opel Rekord-77 Cab :)
// Benjamin

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Varför provar ni inte???

Inlägg av Lasse Suzican » tor okt 20, 2011 13:38

Håller med Henke_99...
Någon har en taskig attityd här...
Voltaren skrev:
Lasse Suzicán skrev:Hmm!
Någonting som ofta nämns är "krångliga regler".
OK! Jag har varit med länge och har säkert blivit lite "hemmablind", för jag kan inte riktigt se vad som är krångligt.
Men kan ni inte hjälpa mig att se???
Sen att vi är några som tycker att reglerna är lite stränga & röriga så skiter du i det för du vill ju ha dom så.

Sen att vi inte vill följa dina regler & kör på andra ställen det bryr du dig i att fråga om varför
Ehhh????
Jag startade denna tråden för att jag undrade varför ni inte provar på...

Jag har aldrig skitit i andras åsikter, Jag ställer en fråga om vad ni andra tycker, eller inte tycker.
Det kallat jag inte att skita i andras åsikter...

Jag har aldrig frågat dig , Voltaren, varför du bara kör på träffar, eller om du bara fulkör eller vad du nu gör...
Voltaren skrev:Det kändes inte som om det var lönt att fortsätta förklara för du vet ju bäst & det är ju du som skrivit reglerna så då ska det se ut så.
Jag skrev ett långt och utförligt svar på dina inlägg, så på vilket sätt visade jag att jag inte ville ha någon diskussion???
Du får dessutom väldigt gärna visa var jag påstått att jag vet bäst...

Och jag har INTE skrivit reglerna...



Vissa delar av reglementet för Biltrial härstammar från tiden då man började köra Biltrial. Dessa har jag INTE skrivit. Det har gjorts små ändringar och förtydligande...

Andra delar, däribland det som handlar om rena säkerhetsdetaljer såsom just bur, stolar, hur bränsletanken ska se ut, att man ska ha hjälm, klädsel och liknande skrivs och styrs av SBF och FIA. Och där har jag obefintlig påverkan då dessa regler gäller för, och är gemensamma för i stort sett alla sportgrenar i Sverige och stora delar av Europa...

Det jag har lagt min energi på är hur dom olika klasserna ser ut (hur du får bygga om), och vilken utrustning (styrbromsar/urkoppling av drivning/mm) dom olika klasserna får ha, prickbelastningen, portarnas konstruktion och hur dom ska passeras och liknande samt cupreglementet (hur Svenska cupen sammanställs och hur själva tävlingen genomförs). Och här har dom aktiva förarna fulla möjligheter att komma med förslag och önskemål...
Allt detta som jag gjort har sedan lämnats som förslag till SBF som ibland förkastat önskemålen, ibland godkänt dom förändringar som vi, dvs majoriteten av dom svenska förarna, önskat...
Voltaren skrev:Dör vi för det? Inte är det mer ofta än för den som sitter i soffan hemma.
Jag tycker ju inte att kriteriet "Jippie! Ingen dog idag heller!!!!!" är en bra måttstock på om en hobby är vettig eller ej...
Önskemålet måste ju ändå vara att ingen dör av sin hobby oavsett vad man sysslar med.

Dessutom så tas det ofta mycket större risker i en tävling jämfört med dom risker man tar på en träff. Är du på en träff och kommer fram till en tre meter högt lodrätt stup så väljer du ett annat spår, medan vi kör nerför stupet därför att där är det pilat...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Skriv svar