Information om försäkringar vid tävling

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Information om försäkringar vid tävling

Inlägg av AndersW » tor apr 29, 2010 13:37

Finns numera att hitta här: http://www.provins.nu/SBF/

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tor apr 29, 2010 18:55

Såg att försäkringen för arrangör som kallas Motortävlingsförsäkring endast gäller vid inhägnat tävlingsområde...
Lag (1976:357) om motortävlingsförsäkring
1 § Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet fordon inom inhägnat
tävlingsområde. Försäkringsplikten fullgöres av den som anordnar tävlingen. Finns ej
sådan anordnare, fullgöres försäkringsplikten i stället av tävlingsområdets ägare eller, om
området har upplåtits till annan för tävling, av denne.
Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av
motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.
Motortävlingsförsäkringen är en ansvarsförsäkring för tredje man som gäller istället för trafikförsäkringen när träning och tävling avgörs inom inhägnat område.
Återigen uppkommer utrycket inhängat vilket tidigare skulle jämställas med "avlyst" vad jag förstått av personer insatta i ämnet...

I ORE pratar regelskrivaren i båda termerna "avlyst" (ORE 3:1) och "inhägnat" (ORE 1 och ORE 5:5)

Kan någon förklara vad som eg är avsikten....? :lol:
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor apr 29, 2010 19:11

Avlyst och inhägnat är exakt samma sak...

Bara olika ord. Ungefär som topplock - cylinderhuvud... Same shit and not different...

Kan dock hålla med om att det är önskvärt att enas om ett ord, och sedan konsekvent hålla fast vid detta.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tor apr 29, 2010 20:17

Lasse Suzicán skrev:Avlyst och inhägnat är exakt samma sak...
Är det det enligt ordlistan eller juristen?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » fre apr 30, 2010 22:05

Det blri rörigare:

Om vi utgår i från att orden betyder samma sak så är denna texten från Folksam/sbf logisk:
Inhägnat område
Vid ett tävlingsområde kan det förekomma dels yttre avgränsningar som styr besökares tillträde till åskådarplatser och så vidare, dels inre avgränsningar som till exempel styr tillträdet till själva tävlingsbanan. Det är den yttre avgränsningen som styr om det är inhägnat område eller inte. I stort så krävs det att området är avgränsat med någon forma av fysiskt hinder och/eller vakter för att motortävlingsförsäkringen ska gälla istället för trafikförsäkringen.
Saxat: http://www.sbf.se/pdf/blanketter/Folksam_SBF_folder.pdf
Jag tolkar ovan text att inhägnat inte behöver vara staket eller liknade utan det räcker med att avlysa?

MEN

I samma folder står några stycken ned:
Exempel:
En rallytävling genomförs på allmän
väg. Vissa fartsträckor är visserligen
avlysta från allmän trafik men åskådare
har fritt tillträde. Tävlingen
genomförs alltså inte inom inhägnat
område och de tävlande fordonen ska
vara trafikförsäkrade
Här är alltså inte avlyst och inhägnat samma sak?

(Om foldern är aktuell försäkring eller inte spelar ju mindre roll då Folksam och SBF gav ut denna 2008 och orden har ju samma juridiska mening fortfarande, utgår jag ifrån...?)

Om man läser texten i Folksams Toyota Försäkring definerar man ju båda orden, och om dom betyder samma sak juridiskt så borde man ju inte behöva göra detta?
Vi betalar inte skada som hänt under tävling, träning, uppvisning, övningskörning eller liknande användning av bilen inom inhägnat tävlingsområde samt annat avlyst område eller väg avsett för sådan användning
Saxat från: http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf ... /S9176.pdf
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » fre apr 30, 2010 22:28

Det är faktiskt så hitta jag nu att tom riksdagen inte vet vad som definerar "inhägnat område" i lagen...

Saxat från en debatt: Riksdagens protokoll 2008/09:105 Torsdagen den 23 april
Frågan om inhägnade områden låter futtig. Men ungdomar och barn får i dag köpa motordrivna fordon som ses som leksaker. De kan gå ganska fort. Sedan ska man få framföra dem på inhägnat område. Då är det en klar fördel om man vet vad inhägnat område är. Det förs något slags cirkelresonemang här: Nej, vi vet inte vad det är, men det får man avgöra i domstol. Eventuellt får Transportstyrelsen ta beslut om vad som ska vara ett inhägnat område.
Nu gäller ju deras frågeställning vid körning med minmoppar och dylikt, men även här är frågan kring ordets innebörd av samma vikt.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » sön maj 16, 2010 10:59

Trodde att någon kanske hade mer i denna frågan som kunde klarlägga vad som gäller, speciellt som vi nu ofta hänvisas till att ORE är lösningen för offroadhobbyn...? :?

Finns det inte personer här som är kopplade som sakkunniga i frågan till/åt SBF?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Inlägg av Nesse » sön maj 16, 2010 11:08

Nu har du nog satt myrer i huvet på folk :vetej:
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tis jun 01, 2010 23:10

Återigen hänvisar du till avlyst Lasse... varför vill du inte kommentera mina frågor ovan?

viewtopic.php?t=22065
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons jun 02, 2010 1:44

Marcus skrev:Återigen hänvisar du till avlyst Lasse... varför vill du inte kommentera mina frågor ovan?

viewtopic.php?t=22065
Har jag iofs gjort i den bemärkelse jag är i kontakt med dom båda orden och deras eventuella betydelse. I dom regler som jag kommer i kontakt med inom trialen pratar man enbart om inhägnat område. Och alla jag pratat med angående detta säger samma sak. nämligen att det är samma sak.
Och att ett område är inhägnat betyder att ett detta inte måste inte vara fysikt inhägnat är vi väl sedan tidigare överens om...

Och avsikten med dom båda orden är att tävlingsbilar och "vanliga" bilar ska förhindras från att befinna sig på samma plats vid samma tillfälle.

Jag klistrar in ett tidigare inlägg från denna tråden...
Marcus skrev:
Lasse Suzicán skrev:Avlyst och inhägnat är exakt samma sak...
Är det det enligt ordlistan eller juristen?
Detta är enligt dom jag pratat med inom SBF. Och eftersom du inte är nöjd med det svaret så kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer. Det enda jag kan göra är att jag kan rekommendera dig att själv ta kontakt med någon av SBF:s jurister.

Och återigen så håller jag med om att man ska vara konsekvent vid användandet av vissa ord. klistrar åter in ett tidigare uttalande från mig.
Lasse Suzicán skrev:Kan dock hålla med om att det är önskvärt att enas om ett ord, och sedan konsekvent hålla fast vid detta.
Ska också påpeka för "regelskrivaren" av ORE-reglementet att han använt två olika ord i reglementet så att denna oklarhet kan raderas ut inför nästa år...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » ons jun 02, 2010 7:15

Lasse Suzicán skrev:
Marcus skrev:Återigen hänvisar du till avlyst Lasse... varför vill du inte kommentera mina frågor ovan?

viewtopic.php?t=22065
Har jag iofs gjort i den bemärkelse jag är i kontakt med dom båda orden och deras eventuella betydelse. I dom regler som jag kommer i kontakt med inom trialen pratar man enbart om inhägnat område. Och alla jag pratat med angående detta säger samma sak. nämligen att det är samma sak.
Och att ett område är inhägnat betyder att ett detta inte måste inte vara fysikt inhägnat är vi väl sedan tidigare överens om...

Och avsikten med dom båda orden är att tävlingsbilar och "vanliga" bilar ska förhindras från att befinna sig på samma plats vid samma tillfälle.

Jag klistrar in ett tidigare inlägg från denna tråden...
Marcus skrev:
Lasse Suzicán skrev:Avlyst och inhägnat är exakt samma sak...
Är det det enligt ordlistan eller juristen?
Detta är enligt dom jag pratat med inom SBF. Och eftersom du inte är nöjd med det svaret så kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer. Det enda jag kan göra är att jag kan rekommendera dig att själv ta kontakt med någon av SBF:s jurister.

Och återigen så håller jag med om att man ska vara konsekvent vid användandet av vissa ord. klistrar åter in ett tidigare uttalande från mig.
Lasse Suzicán skrev:Kan dock hålla med om att det är önskvärt att enas om ett ord, och sedan konsekvent hålla fast vid detta.
Ska också påpeka för "regelskrivaren" av ORE-reglementet att han använt två olika ord i reglementet så att denna oklarhet kan raderas ut inför nästa år...
Bra Lasse!

Jag har pratat med en jurist tidigare, och hon menade,trodde, tolkade att juridiskt har ordet inte samma betydelse (men visste inte) utan ansåg att för att klarlägga så bör man få det prövat. Vilket medför att vid en olycka på tex en ORE tävling så KAN ett försäkringsbolag bestämma sig för att få saken prövad för att ev neka ersättning.

Detta är inte ett påhopp på dig Lasse, utan en poäng som bör belysas och diskuteras, då flera tidigare hänvisat till SBFs som ett regelverk för hela hobby (INTE du Lasse... 8) )

Att ett regelverk har otydligheter är ju inte bra, det är vi eniga om. Men granskar inte SBFs jurister och försäkringsgivare regelverken innan dom ges ut? Vilket för mig vore logiskt. Annars vet ju inte försäkringsgivaren vad han försäkrat?

Och Lasse, du vet att jag gillar dig, detta är inte ett påhopp på dig som person!!!
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » ons jun 02, 2010 7:25

Lasse Suzicán skrev:Och att ett område är inhägnat betyder att ett detta inte måste inte vara fysikt inhägnat är vi väl sedan tidigare överens om...
Japp!! Dock står det att det skall vara någon form av tydlig avgränsning så att publik ej kommer in till bilarna. Tex som det görs i Trial. Men hur gör man när man arrangerar Challenge och ORE?

Om man jämför med tex Rally där regelskrivaren pratar avlysta vägar så finns det inget som hindrar publik längs hela sträckorna att komma in på tävlingsområdet. Därför har man valt ordet avlyst... (tror jag...?)
Lasse Suzicán skrev: Och avsikten med dom båda orden är att tävlingsbilar och "vanliga" bilar ska förhindras från att befinna sig på samma plats vid samma tillfälle.
Jag tror att regelskrivarnen för tex rally tänkte så ja. Men för trial, motorcross, rallycross osv tänkte mer på publik?

När Challenge körs tex eller ORE så finns inte inhängader vad jag kunnat se, inte på alla tävlingar i alla fall, utan där är området avlyst.

Ser ni skillnaderna jag vill påpeka som gör att orden ger betydelse utifall att jag skulle skada mig på tävling enligt SBFs och vilja utnyttja försäkringen?

Varför jag vill prata om dessa frågor är för att jag vet hur noga ett försäkringsbolag är vid en reglering av sn skada. Har flera ex på där SBFs försäkringsgivare nekat ersättning vid skada på tävling med hänvisning till små gråskalor i regelverk och villkor. TEX vid wiplashskador. Därmed tycker jag att frågan är viktigt...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » ons jun 02, 2010 9:36

Marcus skrev:
Lasse Suzicán skrev:Och att ett område är inhägnat betyder att ett detta inte måste inte vara fysikt inhägnat är vi väl sedan tidigare överens om...
Japp!! Dock står det att det skall vara någon form av tydlig avgränsning så att publik ej kommer in till bilarna. Tex som det görs i Trial. Men hur gör man när man arrangerar Challenge och ORE?

Om man jämför med tex Rally där regelskrivaren pratar avlysta vägar så finns det inget som hindrar publik längs hela sträckorna att komma in på tävlingsområdet. Därför har man valt ordet avlyst... (tror jag...?)
Lasse Suzicán skrev: Och avsikten med dom båda orden är att tävlingsbilar och "vanliga" bilar ska förhindras från att befinna sig på samma plats vid samma tillfälle.
Jag tror att regelskrivarnen för tex rally tänkte så ja. Men för trial, motorcross, rallycross osv tänkte mer på publik?

När Challenge körs tex eller ORE så finns inte inhängader vad jag kunnat se, inte på alla tävlingar i alla fall, utan där är området avlyst.

Ser ni skillnaderna jag vill påpeka som gör att orden ger betydelse utifall att jag skulle skada mig på tävling enligt SBFs och vilja utnyttja försäkringen?

Varför jag vill prata om dessa frågor är för att jag vet hur noga ett försäkringsbolag är vid en reglering av sn skada. Har flera ex på där SBFs försäkringsgivare nekat ersättning vid skada på tävling med hänvisning till små gråskalor i regelverk och villkor. TEX vid wiplashskador. Därmed tycker jag att frågan är viktigt...
Marcus,

på grund av just det du skriver så går Challenge tävlingar INTE på avlyst område. Utan istället krävs att bilen är besiktigad vilket gör att man kan köra utanför avspärrat område. Samma gäller vid de ORE (Trophy)tävlingar jag har har varit med och arrangerat, där gäller också besiktningskravet. Så jag hängde inte riktigt med på ditt resonemang där?!?

Det där med publiken i Challenge är dock ett problem. Publiken skall nämligen ha olika säkerhetsavstånd beroende på vilken snitthastighet tävlingen/sektionen har. Är snitthastigheten över 30km/h (har jag för mig det var) så skall säkerhets avståndet var betydligt STÖRRE än vad vi har idag. Dock är det sällan snitthastigheten varit över 30km/h. Allt detta finns att hitta om man läser alll appendix och tilläggs regler till exempelvis ORC (Challenge) reglementet. Däremot har det spärrats av med Ata band vid högfartst sträckor även i Challenge.
Enligt ORE får inte högfarts sträckor förekomma, det får inte anses vara en hastighetsgren. Så där finns inte problemet.
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » ons jun 02, 2010 20:16

BorkJonas skrev: på grund av just det du skriver så går Challenge tävlingar INTE på avlyst område. Utan istället krävs att bilen är besiktigad vilket gör att man kan köra utanför avspärrat område. Samma gäller vid de ORE (Trophy)tävlingar jag har har varit med och arrangerat, där gäller också besiktningskravet. Så jag hängde inte riktigt med på ditt resonemang där?!?
Japp! Fel av mig... avlyst område blir det väl bara om man kör med oregistrerade, obesiktigade bilar typ Trial?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » ons jun 02, 2010 22:59

Marcus skrev:
BorkJonas skrev: på grund av just det du skriver så går Challenge tävlingar INTE på avlyst område. Utan istället krävs att bilen är besiktigad vilket gör att man kan köra utanför avspärrat område. Samma gäller vid de ORE (Trophy)tävlingar jag har har varit med och arrangerat, där gäller också besiktningskravet. Så jag hängde inte riktigt med på ditt resonemang där?!?
Japp! Fel av mig... avlyst område blir det väl bara om man kör med oregistrerade, obesiktigade bilar typ Trial?
Exakt.... :D
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Skriv svar