Eurotrialkommitemötet 2009!!!!

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Eurotrialkommitemötet 2009!!!!

Inlägg av Lasse Suzican » mån okt 26, 2009 21:25

14:e November åker jag ner till Heidelsheim och årets Eurotrialkommitemöte (mötet är numera flyttat från Januari till hösten några månader tidigare för att kunna få fram reglerna i god tid innan årsskiftet)...

Är det någon som har några åsikter som jag ska ta med ner???

Karosskravet i ProMod och skärmkanter vet jag redan om, så det behöver ni inte ta upp....
Något mer???
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » mån okt 26, 2009 21:30

Förtydligande angående stötdämpare i modifierat.

Förtydligande angående handbroms. (Ja, vi vet hur man bör bygga, men vad är de egentliga kraven) Hydraulisk?? Förtydligande att det är OK att sätta den på kardanen även om det inte ger 100% broms på båda hjulen.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån nov 02, 2009 21:35

Hmmm!

Alla nöjda och glada..............Verkar det som....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » fre nov 06, 2009 23:37

Om exakt en vecka (minus c:a tre timmar) sitter jag och Roger och käkar spätzle, Rippchen mit sauerkraut, schlachtplatte, leberkäs, currywurst, bratwurst eller något liknande någonstans i Bruchsal...

Och det är fortfarande ingen som har några åsikter????


Hmm!
Är alla nöjda eller???
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Arne Karlsson
Beroende
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
Ort: Sandared

Inlägg av Arne Karlsson » mån nov 16, 2009 17:08

Ngt intressant att berätta?
MVH Arne

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån nov 16, 2009 18:44

Arne Karlsson skrev:Ngt intressant att berätta?
MVH Arne
Japp!
Men det kommer lite senare i veckan...
Är totalslut just nu och ska uppsöka sängen inom kort...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

ekcoj
Hemmastadd
Inlägg: 148
Blev medlem: tis sep 05, 2006 20:53

Inlägg av ekcoj » tor nov 19, 2009 21:49

Lasse Suzicán skrev:
Arne Karlsson skrev:Ngt intressant att berätta?
MVH Arne
Japp!
Men det kommer lite senare i veckan...
Är totalslut just nu och ska uppsöka sängen inom kort...

har du kommit upp ur sängen än

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör nov 21, 2009 13:26

Eurotrialmötet 14 November 2009 i Bruchsal.

Jürgen hälsade oss alla välkomna till Bruchsal och årets Eurotrialmöte.
Nytt land för i år är Rumänien som presenterade sig och samtidigt meddelade att dom ville arrangera ett ET 2014-2015…

En tillbakablick på 2009 års ET:
Det var c:a 140-145 startande team från 15 länder (lite osäker på exakt antal).
Då arrangören inte hade möjlighet att göra hela arrangemanget på egen hand togs det in en ”event”-firma som skulle göra alla sidoarrangemang, bl.a. tre konserter, mat och öltält, fixa toaletter, duschar och liknande. På måndagen samma vecka som tävlingen var, meddelade dock eventfirman att dom var tvungna att dra sig ur p.g.a ekonomiska problem och alltför storslagna planer. I all hast beslutades det dock att tävlingen skulle genomföras som planerat, men allt utanför själva tävlingen ställdes in. Dock var den allmänna åsikten att själva tävlingen var av högsta klass och att konserter och liknande försvann gjorde inte någonting. Vi är ju där för tävlingens skull och inte en konsert…
Arrangemanget gick härmed med nästan 200´000 Euro i underskott i och med att alla sidoinkomster försvann och mycket som var beställt ändå måste betalas. Från arrangören riktades det ett stort tack till bl.a borgmästaren i staden som skänkte 5´000Euro samt en del förare som hjälpte till med lite ekonomiskt stöd…
Arrangörsklubben har i dagsläget en skuld på c:a 20´000 Euro och arbetet fortsätter med att komma till en lösning.

Kommande tävlingar:
2010 Sverige
2011 Tjeckien
2012 Schweiz
2013 Italien
2014 kanske Rumänien

Val av ny president och kommitténs sammansättning:
Det diskuterades om ETC (EuroTrialKommittén) skulle ha sitt nuvarande upplägg eller om vi skulle förända sammansättningen. Det beslutades att ETC ska se ut som den gjort tidigare.
Tommy Olsen (Norge) blev vald till ny president.
Lasse Larsson ( Sverige) övertar Tommys tidigare plats som teknisk ansvarlig och Nordens representant.
Då platsen som teknisk ansvarig i ETC kan komma i konflikt med mitt uppdrag som Sveriges Teamleader, kommer jag under ett TFF-möte i Januari (mest troligt) utlysa omval av Teamleader-posten)...
I och med att ETC fick ny president, kom frågan upp var kommande ETC-möten ska ske. Sverige la förslaget att kommande arrangör av Eurotrial även håller i mötet.

Och nu till det som ni tycker är intressant...
Tävlingsregler

Sverige la förslag på att engelska ska vara gällande version av ET-reglementet, samt att endast publicerad version är gällande.

Passage av port:
Det blev en diskussion om hur portar ska passeras efter Sveriges ”införande” av ”passera porten bakifrån-teknik”. Det konstaterades att vi (Sverige) hade rätt, men det var inte så det var tänkt att portarna ska passeras. Det beslutades att felet ligger mycket i själva banbyggandet och det ska även förtydligas i hur man bör bygga portar.
Jag ska även göra teckningar på hur portar får/inte får passeras så att det inte blir några oklarheter i framtiden.

Passerande av andra klassers portar:
I norden har vi av gammal tradition godkänt att man får passera andra länders portar. I många länder i Europa är detta inte tillåten. ET-reglementet har därför efter ET i Finland haft två olika system. Det beslutades att det även i framtiden ska vara godkänt att passera andra klassers portar, men dom kan ge straffprick för beröring och bruten pinne, precis som den egna klassens portar.

Bachhandikappet:
Reglerna för backhandikappet och hur det är indelat är idag mycket dåligt. Tjeckien lämnade in ett förslag där axelavståndet ska utgöra antal prick. Även Sverige, Norge och några länder till, hade samma förslag. Diskussionen var om hur många klasser och vilka avstånd som skulle gälla. Det beslutades att ta bort dagens system med fabrikat och modell, och ersätta detta med mått istället…
Italien ville att modifierat skulle ha samma backhandikapp oavsett axelavstånd, men detta blev nerröstat.

Italien ville också att det skulle vara tillåtet för codrivern att sköta backhjulsstyrningen eller styrbromsar. Även detta röstades ner med hänsyn till säkerhetsskäl.

Tekniska regler

Bur:
Jag informerade vilka krav som SBF har inför nästa års ET.
Original blir inga problem då reglerna stämmer helt. I övriga klasser blir det värre i och med att vi kräver min 45*2,5 rör i huvudbågen. Det blev en längre diskussion om detta. Sverige menade på att vi måste titta långsiktigt på dom regler vi bestämmer och då även Italien (2013) har krav på 45mm rör i huvudbåge och främre båge. Österrike höll med om att ET-reglementet ska anpassas mot dom länder som har högst krav. Bland annat Tyskland menade på att 38*2,5 räcker iom att det är FIA:s krav. Englang letade upp FIA:s krav som dock är 45*2,5mm för bilar under 1100kg och 50*2,0mm för bilar över 1100kg.

Takplåt:
Takplåten ska fästas i minst sex punkter. Det ska även redogöras för hur dessa ska se ut.

Handbromsen:
Sverige lämnade förslag att man ska få flytta fotmanövrerad parkbromspedal i sidled för att möjliggöra montering av sexpunktsbur i original och standard. Annars inga ändringar.
Det beslutades att i Modifierat, ProMod och prototyd ska det finnas ett separat mekaniskt eller hydrauliskt parkeringsbromssysten, som även kan verka som nödbroms. Allt efter gällande regler för samtliga bilar, bussar, lastbilar, mm på denna jord.

Golv:
I Standard saknas text om golv och växellådstunnel. Skrivs in att detta ska vara i original förutom hål för ny växelspak/spakar.

Urkoppling av 4WD:
Det skrivs in att urkoppling av 4wd är tillåtet om dett kan ske i original utförande i klass Original, Standard och Modifierat. Detta har varit tillåtet tidigare, men text har saknats…

Stötdämpare:
Stötdämparen i Modifierat är fri. Övre och undre fäste är fria, men dämparen ska bibehålla original vinkel och placering.

Karosseri:
Idag finns det Mod-bilar som inte uppfyller dagens karosskrav. Reglerna ska inte ändras, bara förtydligas lite och poängtera att endast det som i skrift är tillåtet får modifieras.

ProModified:
Precis som vanligt var ProMod den stora diskussionen även i år. Sverige tog upp en diskussion om hur karosserna ser ut idag, och visade ett antal bilder på diverse ”skräckexempel”. Schweiz visade bilder på korrekt byggda bilar. Efter mycket pratande röstades det att reglerna ska skärpas. Endast Norge och Ryssland var för friare regler.
Det beslutades att det ska arbetas fram ett tydligt karosskrav i ProMod under vintern som införs 2011-2012.

Övrigt:
Sverige lämnade förslag på att www.Eurotrial.org ska användas mer, bland annat genom att resultat och lite bilder från gamla tävlingar kan läggas upp där. ETC, respektive lands teamleaders och arrangörer ska få tillgång till ett forum där vi kan ta upp mindre diskussioner samt hålla kontakt med varandra på ett enkelt sätt....

Under dagen överlämnades även några korgar med lite presenter från olika länder till Jürgen Wagner som tack för hans engagemang och hårda arbete för ET under många år.
Sverige gav en DVD med ABBA-musik och filmer, en presentförpackning med fem olika sorters Absolut vodka, pepparkakor, knäckebröd och Kalles kaviar...

Ska bara leta upp kameran så kommer det några bilder också...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Skriv svar