Trial regler

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jimmyskrot
Veteran
Inlägg: 1887
Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
Ort: borås

Inlägg av jimmyskrot » fre jan 29, 2010 19:06

när ska alla regler bli klara då å så alla förstår dom ?? tro fan att ingen vågar bygga nått når dety blir nya regler innan dom gamla har börja gälla , tror helt ärligt att den som bestämmer reglerna här i sverige kommer ta död på trialen, dax att få vissa personer att förstå att vi kör inte rally i 200km utan i max 30 km bland sten å berg så fattar inte alla dessa onödiga regler...

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av calle-fas » fre jan 29, 2010 20:20

Lasse Suzicán skrev:
jimmyskrot skrev:hur blev det med handbroms kravet ?? kunde man ha en hudralisk kopplad påbak kretsen eller måste den vara mekaninsk ???
I svenska finns det krav på att "Parkeringsbroms, väl fungerande ska finnas".

Ungefär såhär kommer det att stå i ET-reglementet....

3.7.5.2 Parkingbrake
A well functional parking brake must be be present, engaging the brakes of the rear-axle, or the driveshaft of the rear-axle, and it must be mechanically independent of the main system.
The control system of the parking brake can be operated hydraulically or mechanically.
Är jag ensam om att inte tycka att det är luddigt?
and it must be mechanically independent of the main system.
Betyder för mig att de måste vara mekaniskt separerade. Mao att det ena ska fungera även om inte det andra gör det. Du kan ju t.ex. montera ett extra ok på bakbromsarna till din parkeringsbroms om du gärna vill ha hydraulisk.

Jag förstår dock inte vad parkeringsbromsen har med att göra vilken hastighet biltävlingarna utövas i. Den är ju till för att hålla bilen stillastående.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

m38 a1
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis feb 14, 2006 22:27
Ort: herrljunga

Inlägg av m38 a1 » fre jan 29, 2010 20:28

Calle-fas hur gör du på dom bilarna som har trummbromsar då?
Det är inte lätt att få en bra parkerings broms när du sätter den på kardan stången eller har du ett bra förslag? Willys som har det orginal har väl knappas bra bromsverkan

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » fre jan 29, 2010 20:55

jimmyskrot skrev:när ska alla regler bli klara då å så alla förstår dom ??
Reglerna är inte svåra att förstå.
Vi kan ta två exempel från standard. Max däcksstorlek är 320 X 900mm. Eller minimun diameter på "övriga rör" i buren är 38x2,5 mm eller 45x2,0mm...

Eller är det just specifikt parkeringsbromsen som är så svår att förstå sig på???


Kan du ge exempel på vad det är som är så svårt att förstå?
jimmyskrot skrev: tro fan att ingen vågar bygga nått når dety blir nya regler innan dom gamla har börja gälla
Har inte kommit några nya regler innan några gamla börjat gälla.
Dessa nya regler som införs i år har varit uppe till diskussion på ett flertal möten, bl.a vid finalen i Borås 2008, TFF:s årsmöte 2009 (där förarna fick rösta om dom ville införa dom nya reglerna) samt finalen i Borås nu 2009 (där även SBF var med)...
jimmyskrot skrev: tror helt ärligt att den som bestämmer reglerna här i sverige kommer ta död på trialen,
Alltså förarna själv....
jimmyskrot skrev: dax att få vissa personer att förstå att vi kör inte rally i 200km
Är inget som påstått att vi kör i 200....
Lite saklighet kan vi väl hålla i denna diskussionen, va?
jimmyskrot skrev: dax att få vissa personer att förstå att vi kör inte rally i 200km utan i max 30 km bland sten å berg så fattar inte alla dessa onödiga regler...
Vilka onödiga regler????
Berätta...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » fre jan 29, 2010 20:58

m38 a1 skrev:Calle-fas hur gör du på dom bilarna som har trummbromsar då?
Det är inte lätt att få en bra parkerings broms när du sätter den på kardan stången eller har du ett bra förslag? Willys som har det orginal har väl knappas bra bromsverkan
Det har tillverkats bilar med trumbromsar som har inbyggd handbroms i säkert 60 - 70 år. Jag har det bl.a på min Kingcab. Och där tar handbromsen MER än vad färdbromsen gör (och den har original 31:or)...

Och ja.
Jag vet att stora däck gör att bromsen blir svag. Samtidigt så vet jag också att en kardanbroms bromsar mer än om den suttit i hjulen iom att utväxlingen i axeln förstärker bromsverkan.

Och jag vet att du röstade emot införandet av dessa regler, men tyvärr för din del så önskade en majoritet att dom skulle införas...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Pål
Användare
Inlägg: 42
Blev medlem: sön apr 23, 2006 12:50
Ort: Risør, Norge

Inlägg av Pål » fre jan 29, 2010 21:14

Hvorfor kommer denne reglenen om separat parkeringsbrems?
Har det vært ett problem?
Hvilke land bruker har dette kravet i biltrial?
Pål Blesvik
RockCrawler & Tin Bender

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » fre jan 29, 2010 21:34

Jag har inget med detta att göra för jag tänker nog inte bygga en trialbil vad jag vet och blir det så så kan jag nog få dit en handbroms som fungerar men känns det inte som många människor nere i Europa hänger upp sig på småsaker(som skärmbreddare i Pro-Mod som ser för jävligt ut) men själva kan dom inte få till en bur som ser vettig ut?
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » fre jan 29, 2010 22:34

Pål skrev:Hvorfor kommer denne reglenen om separat parkeringsbrems?
Är ingen ny regel. Har alltid funnits i ET.

Alla bilar i hela världen ska ha en broms som förhindrar att bilen kan rulla om föraren går ifrån den...
Pål skrev:Har det vært ett problem?
Det blir ett problem om du inte kan ställa bilen utan att den rullar iväg. Har man tur rullar den in i ett träd eller en sandhög. Har man otur rullar den över en människa...
Pål skrev: Hvilke land bruker har dette kravet i biltrial?
Nu ska vi se här....
Alla utom Norge. Numera...
I Sverige godkändes förr parkerings-spärr i automatlåda som ersättning för parkeringsbromsen. Manuellt växlade bilar har alltid haft krav på parkeringsbroms. Dock har bromsen (vad jag vet) aldrig kontrollerats på besiktningen...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av calle-fas » fre jan 29, 2010 23:19

m38 a1 skrev:Calle-fas hur gör du på dom bilarna som har trummbromsar då?
Det är inte lätt att få en bra parkerings broms när du sätter den på kardan stången eller har du ett bra förslag? Willys som har det orginal har väl knappas bra bromsverkan
Nejnej. Jag har inget bra förslag där. Det var mest att jag undrar vad som är oklart. Själv bygger jag inte trialbilar, och kommer inte göra det heller vad jag vet.

Jag har parkeringsbroms på bakre kardan på min Land Rover och den funkar utmärkt, även om det i mina ögon är en ganska dålig lösning. Till just dessa bilar (och vissa Suzuki) finns t.o.m. en konvertering till skivbroms att köpa till kardanen. X-Eng

Men som sagt. Jag har inte lösning på ovan nämnda problem, och vill inte gå in i något forumbråk.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

Pål
Användare
Inlägg: 42
Blev medlem: sön apr 23, 2006 12:50
Ort: Risør, Norge

Inlägg av Pål » lör jan 30, 2010 7:13

Lasse Suzicán skrev:
Pål skrev:Hvorfor kommer denne reglenen om separat parkeringsbrems?
Är ingen ny regel. Har alltid funnits i ET.

Alla bilar i hela världen ska ha en broms som förhindrar att bilen kan rulla om föraren går ifrån den...
Pål skrev:Har det vært ett problem?
Det blir ett problem om du inte kan ställa bilen utan att den rullar iväg. Har man tur rullar den in i ett träd eller en sandhög. Har man otur rullar den över en människa...
Pål skrev: Hvilke land bruker har dette kravet i biltrial?
Nu ska vi se här....
Alla utom Norge. Numera...
I Sverige godkändes förr parkerings-spärr i automatlåda som ersättning för parkeringsbromsen. Manuellt växlade bilar har alltid haft krav på parkeringsbroms. Dock har bromsen (vad jag vet) aldrig kontrollerats på besiktningen...
Jeg vet og at parkeringsbrems har vært påbudt hele tiden men ikke ett separat system!
Det skaper mye ekstrajobb for dem som kvalifiserer seg til ET når man må bygge ett separat system for å kunne delta en helg.. :roll:
Pål Blesvik
RockCrawler & Tin Bender

jimmyskrot
Veteran
Inlägg: 1887
Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
Ort: borås

Inlägg av jimmyskrot » lör jan 30, 2010 10:20

Lasse Suzicán skrev:
jimmyskrot skrev:när ska alla regler bli klara då å så alla förstår dom ??
Reglerna är inte svåra att förstå.
Vi kan ta två exempel från standard. Max däcksstorlek är 320 X 900mm. Eller minimun diameter på "övriga rör" i buren är 38x2,5 mm eller 45x2,0mm...

Eller är det just specifikt parkeringsbromsen som är så svår att förstå sig på???


Kan du ge exempel på vad det är som är så svårt att förstå?
jimmyskrot skrev: tro fan att ingen vågar bygga nått når dety blir nya regler innan dom gamla har börja gälla
Har inte kommit några nya regler innan några gamla börjat gälla.
Dessa nya regler som införs i år har varit uppe till diskussion på ett flertal möten, bl.a vid finalen i Borås 2008, TFF:s årsmöte 2009 (där förarna fick rösta om dom ville införa dom nya reglerna) samt finalen i Borås nu 2009 (där även SBF var med)...
jimmyskrot skrev: tror helt ärligt att den som bestämmer reglerna här i sverige kommer ta död på trialen,
Alltså förarna själv....
jimmyskrot skrev: dax att få vissa personer att förstå att vi kör inte rally i 200km
Är inget som påstått att vi kör i 200....
Lite saklighet kan vi väl hålla i denna diskussionen, va?
jimmyskrot skrev: dax att få vissa personer att förstå att vi kör inte rally i 200km utan i max 30 km bland sten å berg så fattar inte alla dessa onödiga regler...
Vilka onödiga regler????
Berätta...

visst är det inga problem att bygga en handbroms men det är jävligt tråkigt att behöva bygga om bilen hela tiden de finns ju inte en mäniska som vill bygga när är så mycket tjöt hela tiden om regler hit å dit varför inte bestämma ett reglemente å låsta det i tex 5 år så folk kan börja bygga bilar,och ska vi köra efter et så ska fan alla länder ha samma regler och dom ska tolkas samma med. och varför inte få in en klass som promode va innan utan karosskrav tror de kommer byggas massa bilar då som vill tävla?? nu känns de som trial sverige är på väg att dö ut, visst finns spindlarna kvar men hur många är de som orkar lägga ner tid på att arrangera tävlingar när det kommer 5-6 bilar ?? tycker ni ska som bestämmer reglerna ska tänka efter å försöka få folka att bygga bilar istället för att krångla til det hela tiden.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör jan 30, 2010 11:53

Pål skrev:Jeg vet og at parkeringsbrems har vært påbudt hele tiden men ikke ett separat system!
Under minst dom 50 senaste åren har samliga parkeringsbromsar som monterats på en bil/lastbil/släp/tågvagn/traktorsläp, mm, mm varit åtskilda från ordinarie bromssystems manövrering....
Titta på vilken bilsom helst.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör jan 30, 2010 12:47

jimmyskrot skrev:visst är det inga problem att bygga en handbroms .
Bra...
Då är det problemet löst.
jimmyskrot skrev:men det är jävligt tråkigt att behöva bygga om bilen hela tiden de finns ju inte en mäniska som vill bygga när är så mycket tjöt hela tiden om regler hit å dit .
Håller med dig till 100%. Ett stabilt regelverk är viktigt. Och det är där vi är nu....

OK!
Rena säkerhetsgrejer kan dyka upp när som helst, men det kommer vi alltid att få leva med. Om det upptäcks hälsorisker i våra bilar så kommer detta att ändras rätt snabbt...
jimmyskrot skrev: varför inte bestämma ett reglemente å låsta det i tex 5 år så folk kan börja bygga bilar,och ska vi köra efter et så ska fan alla länder ha samma regler och dom ska tolkas samma med.
ET-reglementet är i stort sett oförändrat dom senaste åren. Och i år handlar förändringarna om inskrivande av "stötdämpartexten" i modifierat, förtydling av just p-bromsens uppbyggnad (kardanbroms ok - hyd. manöver ok och liknande), förtydlingar av hur reglerna ska tolkas, samt lite förklarande bilder. Hela tekniska biten ställs också upp på ett tydligare sätt...
Det som ligger på agendan nu är framför allt säkerhetsbitar, men där ligger redan Sverige, Norge och Finland i topp, så där har vi inga problem...

Och vi kan inte tvinga andra länder att följa ET-reglementet. Men fler och fler länder går mot det hållet...
jimmyskrot skrev: och varför inte få in en klass som promode va innan utan karosskrav
Två saker...
Pro-Mod är tillbaka mot som det var i början....
Reglerna var mycket strängare 2002-2003. Några exempel:
Classic-reglementet 2003 skrev:OR-TC 1.1 Ram, bärande delar
Det är tillåtet att göra ändringar i den serietillverkade ramen.
Oups! Serietillverkad ram!!!!
Idag är ramen helt fri...
Classic-reglementet 2003 skrev:OR-TC 6.1 Kaross
Karossen ska kunna identifieras med en serietillverkad kaross från ett offroadfordon. Karossens form och bredd ska rymma säten för förare och ev. passagerare i bredd. Saknar karosseriet tak skall takplåt finnas.....
Oups! Serietillverkad kaross från offroadfordon!!!
Idag ska bilen se ut som en bil...
Den fria karossen var det en person som lobbade hårt för, så att hans dotter skulle kunna köra med sitt bygge. Sverige var det enda landet i hela Europa som hade helt fri kaross...

Sen är det också återinfört fria däck, max 1000mm och liknande.
Pro-Mod var på väg bort från ursprunget, och är nu på väg tillbaka till var det startade...
jimmyskrot skrev: och varför inte få in en klass som promode va innan utan karosskrav tror de kommer byggas massa bilar då som vill tävla??
Är karosskravet så otroligt svårt???
Är det så otroligt svårt att bygga en front som ser ut som en bil?

Kan berätta att det blir inga ändringar i karossen i Pro-Mod i år i ET.
Dock sitter vi och filar på ett förtydligande på hur karossen ska byggas, och blir vi överens så kommer detta att skrivas in. Dock kommer detta inte att gälla förrän tidigast till 2011. Allt för att hålla en framförhållning i reglerna....
jimmyskrot skrev: tycker ni ska som bestämmer reglerna ska tänka efter å försöka få folka att bygga bilar istället för att krångla til det hela tiden.
Är ingen "regelskrivare" som försöker krångla till det. Hade man bara läst reglerna och byggt efter det så hade det varit mycket mindre problem, men eftersom många letar efter krypkål och chanser att fixa fördelar till sig själv, så blir det ett omfattande regelverk.

Ta t.ex Original.
Hade alla följt reglerna så skulle det räcka med tre meningar (bortsett från säkerhetsbitarna):
1
Inga ändringar är tillåtna, utom montering av diffspärr i bakaxel.
2
Max däcksdimension är 825-275mm.
3
Hardtopp, kapell, baksäte, ....... får demonteras.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör jan 30, 2010 12:54

Naturligtvis så händer det att man skriver ihop verbal "rapparkalja" ibland. Vi är inte mer än människor....

Men om detta sker så kan det ju vara en bra ide att ta kontakt och säga till att regeln "dimension bla bla tillåtet bla bla blablabla bensin tak blubb-blubb" är jäkligt otydlig, eller "jag blir inte klok på detta". Allt går att skriva om...
Reglena ska inte skrivas så att man inte förstår vad det står...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Inlägg av skogsvild » sön jan 31, 2010 8:42

en fråga angående euro trial reglerna, tillåter euro reglerna stolar av fällbar typ??

Vart helt paff när jag läste reglerna och tolkade dom som att det är godkänt. :shock:
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Skriv svar