Hydraulisk Trial klass

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån mar 09, 2009 21:36

wilsby skrev:Lasse, är den lokala regeln att Standard inte får använda växellådans möjlighet att lägga ur driften på framhjulen fortfarande relevant?
Eftersom det idag finns en stor majoritet för införandet av ET-reglerna både avseende tekniska och tävlingsreglementet, så kommer det mest troligt bli godkänt att lägga ur 4WD i alla klasser även i Sverige under detta år. Dock får ju inte fördelningslådan byggas om till 2WD Low varken efter ET-reglementet eller Svenska cup-reglementet, utan det är 2WD High som gäller....
wilsby skrev:Det och kravet på att släpa runt på en rutram trots att bilen har fullbur skulle det vara fint om du kunde tvätta bort, i alla fall inför 2010.
I ET eller ev. kommande Svenska????
Jag själv anser att även om vi gör en anpassning mot ET, så finns det några smågrejer som jag är motståndare till, bl.a skärmbreddarkravet i S, M o PM, rutramskravet i S och dörrkravet i M....

PS: Ringer dig i veckan ang. ditt mail...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » tis mar 10, 2009 8:10

Betyder det att det blir tillåtet med bilar med mittmonterad förarstol (1sitsiga) i Prototyp med?
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » tis mar 10, 2009 8:18

Åsa-Nisse skrev:Betyder det att det blir tillåtet med bilar med mittmonterad förarstol (1sitsiga) i Prototyp med?
Om vi inför ET, Ja.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis mar 10, 2009 9:05

AndersW skrev:
Åsa-Nisse skrev:Betyder det att det blir tillåtet med bilar med mittmonterad förarstol (1sitsiga) i Prototyp med?
Om vi inför ET, Ja.
I princip, JA!!!!
Bara för att vi röstar om något på TFF:s årsmöte, innebär det inte med automatik att det blir exakt så...

Vi röstar om att vi vill införa regel si och så...
Vissa regeländringar kan vi göra direkt, och vissa måste dras igenom papperskvarnen SBF. Men så länge vi inte sänker säkerhetskraven, eller hittar på alltför konstiga saker, så är det mest formalia...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » tis mar 10, 2009 11:41

I Formulan har vi en regel om att buren inte får vara smalare än 100cm samt att takplåtens yta måste vara minst 0,75m²
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

wilsby
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: tis aug 15, 2006 22:20

Inlägg av wilsby » tis mar 10, 2009 23:50

Lasse Suzicán skrev:
wilsby skrev:Lasse, är den lokala regeln att Standard inte får använda växellådans möjlighet att lägga ur driften på framhjulen fortfarande relevant?
Eftersom det idag finns en stor majoritet för införandet av ET-reglerna både avseende tekniska och tävlingsreglementet, så kommer det mest troligt bli godkänt att lägga ur 4WD i alla klasser även i Sverige under detta år. Dock får ju inte fördelningslådan byggas om till 2WD Low varken efter ET-reglementet eller Svenska cup-reglementet, utan det är 2WD High som gäller....
wilsby skrev:Det och kravet på att släpa runt på en rutram trots att bilen har fullbur skulle det vara fint om du kunde tvätta bort, i alla fall inför 2010.
I ET eller ev. kommande Svenska????
Jag själv anser att även om vi gör en anpassning mot ET, så finns det några smågrejer som jag är motståndare till, bl.a skärmbreddarkravet i S, M o PM, rutramskravet i S och dörrkravet i M....

PS: Ringer dig i veckan ang. ditt mail...
Bra att reglerna om hur fördelningslådan får användas ensas.

Om rutramen: I Sverige har vi ingen, men i Eurotrial står det att man måste ha ramen kvar även om man har helbur. Det är nog mest ett språkligt misstag, det står i sammanhanget att man får ta ut själva rutan och Tysken tar inte för givet att Standard har riktig bur.

Konsekvensen är att vi svenskar trycker in en ram i buren och drar lite buntband. I San Marino stod jag i kön till besiktningen och insåg att jag glömt ramen i Sverige. Det gick bra ändå. I Norge hade jag den med och körde av buntbanden i en sektion. Som tur är har jag ingen co-driver så jag kunde ställa ramen på passagerarsidan. Tiden räckte i sektionen, men visst var det en distraktion.

Svenska reglerna är alltså OK på den punkten, och det vore bra om ET korrigerades.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » ons mar 11, 2009 0:42

Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons mar 11, 2009 10:22

wilsby skrev:Bra att reglerna om hur fördelningslådan får användas ensas.
Tycker jag också...
Att ha enhetliga regler för hur man kör och hur bilarna ska byggas är mycket önskvärt.
wilsby skrev:Om rutramen: I Sverige har vi ingen, men i Eurotrial står det att man måste ha ramen kvar även om man har helbur. Det är nog mest ett språkligt misstag, det står i sammanhanget att man får ta ut själva rutan och Tysken tar inte för givet att Standard har riktig bur.
Är faktiskt lite värre än så....
I 3.2.1 står "By the use of a roll cage the windscreen can be remowed from the windscreen frame.", medan det i 3.4.9.5 står "Windscreen and windscreen frames may not be removed or folded down."
Ehhhh???? :?
Kul med enhetliga regler... NOT!!!!
Är numera ändrat...
wilsby skrev:Det är nog mest ett språkligt misstag, ...
Är inte ett språkligt misstag. Punkten var uppe på mötet. Tanken att rutramen ska sitta kvar är (förutom säkerhetsaspekten vid inte fullbur) är att bibehålla fordonets yttre linjer...
wilsby skrev:Svenska reglerna är alltså OK på den punkten, och det vore bra om ET korrigerades.
Finns viktigare punkter att slåss för iofs, men arbetet fortskrider...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons mar 11, 2009 10:27

Topic är som jag uppfattar den tekniska och tävlingsfrågor frågor inom Biltrial 4x4....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

wilsby
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: tis aug 15, 2006 22:20

Inlägg av wilsby » ons mar 11, 2009 14:56

Lasse Suzicán skrev: Finns viktigare punkter att slåss för iofs, men arbetet fortskrider...
Kan tyckas, men om man inte har en rutram och kör en i det närmaste utdöd bilmodell så är det ett onödigt hinder för att köra Eurotrial. Efter att ha hyrt/lånat några år så köpte och skrotade jag en bil. Det finns annat man vill ägna sig åt veckorna innan Eurotrial...

Om man får höja blicken lite och bli filosofisk så tycker jag att vi som kommer från länder där det växer trän och där det ligger stora stenar i skogen borde verka för att reglerna om karosser mjukas upp.

Den lille plåtslagaren inom oss för en ojämn kamp mot naturen mellan tävlingarna och det här är en klart bidragande orsak till att många bilar ser ut som skit. Sporten skulle kunna höja sitt anseende om vi inte tvingades dra runt på all skrynklig plåt. Med strikta regler om däckstorlek och vad som är tillåtet och förbjudet med ram och drivlina så behövs inte en massa tjafs om skärmbreddare och skära/inte skära i skärmarna.

Skriv svar