Nya regler däck?

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

m38 a1
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis feb 14, 2006 22:27
Ort: herrljunga

Inlägg av m38 a1 » lör jan 10, 2009 18:51

JBT skrev:Har det skett någon utveckling inom trialen de senaste åren?
Spindlarna har väl i alla fall sett likadana ut de senaste 3-4 åren.
Det har blivit utveckling i promod med styrbroms urkopplingsbar bakhjulsdrift och andra ramar.

Att spindlarna ser lika dana ut beror väl på att ingen har kommet på nått bättre i europa än

m38 a1
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis feb 14, 2006 22:27
Ort: herrljunga

Inlägg av m38 a1 » lör jan 10, 2009 19:15

Rasmus skrev:För tre år sen fanns 1?? bil i Pro-mod mer portaler, men detta året ser mer eller mindre alla ut att ha det!
Och visst har spindlarna sett lika dana ut i princip men dom har bara körts i proto innan!
Menar du Promod i Sverge eller i europa som åker med portaler.
Det blir inte billigare at köpa ARB diffar till andra axlar ifall dom vill köra odiffat för att det skall svänga bättre än vad portalaxlar kostar
Tredje platsen i promod på europamästerskapet 2008 åkte inte med portaler.Det hänger allt en del på chauffören.

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » lör jan 10, 2009 19:18

m38 a1 skrev:
JBT skrev:Har det skett någon utveckling inom trialen de senaste åren?
Spindlarna har väl i alla fall sett likadana ut de senaste 3-4 åren.
Det har blivit utveckling i promod med styrbroms urkopplingsbar bakhjulsdrift och andra ramar.

Att spindlarna ser lika dana ut beror väl på att ingen har kommet på nått bättre i europa än
Med andra ramar menar du då spidelbyggena som kör ProMod?
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

m38 a1
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis feb 14, 2006 22:27
Ort: herrljunga

Inlägg av m38 a1 » lör jan 10, 2009 19:39

JBT skrev:
m38 a1 skrev:
JBT skrev:Har det skett någon utveckling inom trialen de senaste åren?
Spindlarna har väl i alla fall sett likadana ut de senaste 3-4 åren.
Det har blivit utveckling i promod med styrbroms urkopplingsbar bakhjulsdrift och andra ramar.

Att spindlarna ser lika dana ut beror väl på att ingen har kommet på nått bättre i europa än
Med andra ramar menar du då spidelbyggena som kör ProMod?
Bland annat dom men tittar du på dom flesta promod i norden och i europa i dag så finns det inte många som har ursprongs ramen kvar utan att den är kraftigt om byggd. Så frågan är väl om det inte är mer jobb att bygga om än att bygga ny ram

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör jan 10, 2009 19:51

JBT skrev:Har det skett någon utveckling inom trialen de senaste åren?
Spindlarna har väl i alla fall sett likadana ut de senaste 3-4 åren.
Som vanligt har du noll koll.....
Prova att ta reda på fakta innan du snurrar ihop dina förvirrade inlägg...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Rasmus
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: tor mar 02, 2006 14:47
Ort: Bjärnum

Inlägg av Rasmus » lör jan 10, 2009 20:09

m38 a1 skrev:
Rasmus skrev:För tre år sen fanns 1?? bil i Pro-mod mer portaler, men detta året ser mer eller mindre alla ut att ha det!
Och visst har spindlarna sett lika dana ut i princip men dom har bara körts i proto innan!
Menar du Promod i Sverge eller i europa som åker med portaler.
Det blir inte billigare at köpa ARB diffar till andra axlar ifall dom vill köra odiffat för att det skall svänga bättre än vad portalaxlar kostar
Tredje platsen i promod på europamästerskapet 2008 åkte inte med portaler.Det hänger allt en del på chauffören.
Jag menar i Sverige! Och jag svarade endast på vad som gått frammåt i utvecklingen rent tekniskt som jag ser det! För att protaler är väll ett steg fram??
Hurvida det är bra eller dåligt, dyrare eller inte är en helt annan sak som jag inte ger mig in på!! :wink:
Mvh Rasmus
Idrott luktar svett, Sport luktar bensin!

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » lör jan 10, 2009 20:27

Lasse Suzicán skrev:
JBT skrev:Har det skett någon utveckling inom trialen de senaste åren?
Spindlarna har väl i alla fall sett likadana ut de senaste 3-4 åren.
Som vanligt har du noll koll.....
Prova att ta reda på fakta innan du snurrar ihop dina förvirrade inlägg...
I know :lol: :wink:

Du kanske kanske inte förstod första meningen, men den var i alla fall formulerad som en fråga och syftet var att ta reda på fakta.

Efersom några har lyckats svara med fakta så var nog inte meningen allt för förvirrande. Men jag lovar at försöka uttryck mig tydligare nästa gång om det går.

Meningen nummer två var däremot ett påstående. Påståendet verkar vara sant då svaren pekar i samma riktning.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » lör jan 10, 2009 20:52

Utan att lägga mig i er övriga diskussion, så kan man väl säga att "spindelkonceptet" i stort inte har ändrats något nämnvärt. Om man bortser från urkopplingsbar drift, styrbromsar, ändrade infästningspunkter för hjulupphängningen, storlek/design på ram, justeringar av axelavståndet osv. Men det är ingenting som ändrats mycket, antagligen för att det fungerar rätt bra, vilket man såg på resultatlistan på eurotrial. Men att påstå att konceptet är fulländat är ju naturligtvis fel. Just nu byggs det ju minst 2st som kommer använda sig av Air Shocks och en tredje som testar med andra axlar vilket leder till rätt stora justeringar på infästningspunkter för motorn vilket naturligtvis leder till viktförflyttningar, med allt vad det innebär.

En av bilarna kommer vara högerstyrd, och ytterligare en annan bil som inte synts på bild ännu har ännu större ändringar.

Grundkonceptet är med andra ord samma med bland annat vw motor osv, men att påstå att de är likadana är inte helt rätt.

Om de som byggs just nu leder till någon utveckling framåt är ju svårt att säga innan de körts och testats. Kanske byggs alla om igen med strävan efter originalet.
Man ska också komma ihåg att spindlarna är långt ifrån allt som händer inom trialen.

Sektionerna har ju utvecklats ganska mycket de senaste 2 åren också, vilket bland annat märkts hasplåtarnas nya materialval. Sektionerna är betydligt tuffare än va de var för ett par år sedan.
Senast redigerad av AndersW den lör jan 10, 2009 21:52, redigerad totalt 1 gånger.

m38 a1
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis feb 14, 2006 22:27
Ort: herrljunga

Re: Nya regler däck?

Inlägg av m38 a1 » lör jan 10, 2009 21:22

Mikael S skrev:
Lasse Suzicán skrev: En Proto eller ProMod som man vill köra i toppskiktet med, kostar från 100000:- och uppåt...
O det är där ni gör fel!
Trial är ingen sport för dom som tycker det är kul att leka lite längre..
Det har blivit något som ett få tal håller på med o just dom anser att dom är stora (i klass med STCC eller nått)
Så långe ni har denna inställningen och krånglar med reglerna så förstår jag alla dom som lagt ner tävlandet...

Pratade med en som var med o startade trialen i sverige... Då körde man för att det var kul billigt o enkelt! Nu är det regler regler regler regler o Eurotrialen som gäller...
Kul verkligen... Sporten går ju framåt...

TEAM P.R.O spider byggde en spindel för promod för ca 100000kr den har i år gått svenska cupen . nordiskamästerskapet. europamästerskapet.Tingsryd 8 st 7H cupen eftersom dottern på 15år kör den ochså i7H cupen . varit utlånad till olika som ville provköra tävlingssektioner.Det enda som har blivit bytt är en generator-rem .Totalt ca 2 tim översyn på hela sesongen.Så det är frågan om det är dyrt. Räkna ihop garagetid reservdelar sönderkörd kaross på era träffbilar under en sesong ifall ni kör där det är sten och berg så koster det en hel del om ni vill ha ordning på bilen så jag tror inte att det blir dyrare att bygga en spider på några års sikt

m38 a1
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis feb 14, 2006 22:27
Ort: herrljunga

Inlägg av m38 a1 » sön feb 01, 2009 14:20

SVAR PÅ:

OBSERVERA ATT DETTA ÄN SÅ LÄNGE ÄR ETT FÖRSLAG!!!!!
Detta är ett önskemål från dom som kör trial idag, så sannolikheten att det skulle falla ifrån en massa förare är inte så sannolik. Dessutom så är det rätt rejäla mått...
Och ja! Det är en ET-anpassning.
Original = ingen skillnad = originaldim från fabrik.
Standard = ingen skillnad, har redan max 320x900mm (c:a 36 tum).
Modifierat = max diameter 900mm, fri bredd (c:a 36 tum).
ProMod = max 1000mm, fri bredd (c:a 39 tum).
Prototyp = 1250mm (c:a 49 tum)
OBS Det är mm-måttet som gäller och man ska kunna trä en ram med maxmåttet över däcket.



irok 39,5x12,5x16 är ca 96cm idiameter så det däcket går att använda i promod det finns säkert 40" däck som inte är 100cm ifall man mäter dom så det som står på däcket är ointresant

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » sön feb 01, 2009 14:35

m38 a1 skrev:
irok 39,5x12,5x16 är ca 96cm idiameter så det däcket går att använda i promod det finns säkert 40" däck som inte är 100cm ifall man mäter dom så det som står på däcket är ointresant
Jasså, det var därför du mätte på däcken i garaget igår.

m38 a1
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis feb 14, 2006 22:27
Ort: herrljunga

Inlägg av m38 a1 » sön feb 01, 2009 14:44

AndersW skrev:
m38 a1 skrev:
irok 39,5x12,5x16 är ca 96cm idiameter så det däcket går att använda i promod det finns säkert 40" däck som inte är 100cm ifall man mäter dom så det som står på däcket är ointresant
Jasså, det var därför du mätte på däcken i garaget igår.[/quote

Det var bara tidsfördriv i mellan alla kaker så att inte du behövde äta upp alla :D

wilsby
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: tis aug 15, 2006 22:20

Inlägg av wilsby » mån mar 09, 2009 20:16

Vad gäller Standard så är redan de godkända 36" groteskt stora på de flesta bilar eftersom man inte får byta axlar eller fördelningslåda.

Jag har 30" och det har ändå gått åt två fördelningslådor, två kronhjul och ett stort antal förstärkta drivaxlar och oversize-knutar. Greppet har aldrig varit något problem, i alla fall inte på hårt underlag.

Det finns möjligen någon Jeep, Defender eller G-wagen som tangerar den nuvarande gränsen, men den upplevs knappast som någon inskränkning.

Det viktiga är europeisk regelsamordning, inte att vi får köpa däck vi ändå inte behöver.

Och Swampers är legala, åtminstone TSL/SX. Jag begärde och fick förhandsbesked inför Ungern efter en massa tjafs i Österrike.

Skriv svar