ET-kommitemötet den 24 januari....

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis jan 27, 2009 9:21

Mikael S skrev:
Lasse Suzicán skrev:Och hur skulle vi göra det???
Men lägga till regler o ändra är hur enkelt som helst!
:wink:
OK....
Bra. Då tar du bort terrängkörningslagen i Sverige...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis jan 27, 2009 10:06

AndersW skrev:
Lasse Suzicán skrev: Inte för att låta självgod, men minns någon vad jag sa på mötet i Borås i September????

Och minns ni vad ni alla sa själva???
Det som sas på mötet i höstas var att trialförarföreningen så snabbt som möjligt skulle ordna ett möte så att vi skulle diskutera igenom reglerna och om vi ville införa reglementet. Huvuddelen på mötet ville inföa ET-reglementet
Stämmer bra. Men vad sa jag mer???
JO! Att det finns delar reglementet som behöver tas bort och/eller anpassas... Och då kom svaret att vi får ta det onda med det goda, som tex krav på rutram och skärmbreddare....

Med andra ord visste ni inte riktigt vad ni ville införa i Sverige...
AndersW skrev:I höstas fanns ej heller regeln att man var tvungen att ha en särskild p-broms.
ET-regler skrev:"3.8.8 Brakes
Brakes is free of will. A functional operating brake and a parking brake must be present.
Ehhh!
Vad står i fet blå text????
AndersW skrev:I höstas fanns ej heller regeln att man var tvungen att ha en särskild p-broms.
Jo!
Text 2007
3.8.8 Brakes
The choice of brakes is free of will. A functional operating brake and a parking brake must be
present. The braking force distribution must be equal for hand and/or parking brake and
normal brake. Additional single wheel brakes are permitted.


Text 2008
3.8.8 Brakes
Brakes is free of will. A functional operating brake and a parking brake must be present. The
braking force distribution must be equal for hand and/or parking brake and normal brake.
Additional single wheel brakes are permitted.


Kommande text 2009
3.x.x Brakes
Brakes must operate well. Steering brakes are allowed. Brake hoses and pipes should be well protected.

3.x.x Parking brakes
A well functioning parking brake must be present

(kommande text är tagen från Pro-Mod)...
AndersW skrev: ... och att tolka det på något annat sätt än att det är ok med spärren i automaten ser jag inte hur man kan göra. Med andra ord så är det tillåtet med spärren i automaten,
Det är en spärr och inte en broms...Det är den svenska regeltextexten som accepterar enbart spärr...
ORT-TP 4.2 Parkeringsbroms
Parkeringsbroms eller spärr, väl fungerande ska finnas
Vi i Sverige har accepterat att använda spärr i automat eller 1:an på manuell som just p-broms. Men nu kommer stygga Europa och kräver att vi ska följa deras regler (som funnits sedan senare medeltiden, och är en liten aning strängare än våra på just att det SKA finnas en p-broms som även kan tjänstgöra som nödbroms), och då är det för jäkligt, men dom ska bland annat acceptera våra strängare burkrav utan att gnälla...
AndersW skrev: om nu inte reglerna helt plötsligt ändras.
Nu har jag redan skrivit detta några gånger, men vi tjatar lite...

Ingen regel har ändrats. Kravet på p-broms har funnits alltid, men den har aldrig kollats...
Efter klagomål på alltför slapp besiktning på ET (både på klasskrav och säkerhet) beslutades det att besiktningen ska skärpas. Iom att besiktningen skärps, så kommer även p-bromsen att kollas...


Och dom som anser att en p-spärr duger kan ju ringa bilprovninge och kolla vad dom säger....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis jan 27, 2009 10:15

pjocke skrev:Är det inte knäppt att använda ordet "should" om något som är tvunget? "Should" betyder mer borde/bör än ska, och det är väl inte så att man bör ha P-broms, utan faktiskt så att man måste?

Semantik är roligt.
Visst är det...
Och jag gjorde felet här. Detta är texten från 2007 (klickade på fel år) och inte den av mig korrigerade texten från 2008. Just användandet av ordet "should" fick jag tagit bort på mötet för ett år sedan....

Finns många roliga språkfel i dagens text också...
1.2.3 Co-drivers must be min. 12 years, but the respective organizing country can raise it. The
educators have to sign the registration form of the event.

12 år samma som i Sverige, MEN "uppfostrarna" måste skriva under anmälan oavsett codriverns ålder...

3.6.11 Transmission and Engines
Engine and gearbox is free of will.
Radiator, battery, etc. can be removed.

Hmm!
Blir nog både väldigt varmt och svårstartat...

Finns många fler, men det var dessa två jag kom på såhär på rak arm...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

mats
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 26, 2007 22:23
Ort: Trollhättan

Inlägg av mats » tis jan 27, 2009 10:56

He he, skönt att du inte är arbetlös lasse :thefinger:

Lasse Suzicán skrev:
mats skrev:Parkeringsbroms används ofta också som nödbroms. Och alla fordon SKA ha nödbroms.
Den där texten finns inte..


Ur wikipedia:

Broms är en anordning vars funktion är att tillföra en kraft, som motverkar en rörelse. Bromsar fungerar genom att skapa ett rörelsemotstånd vid maskiner. Rörelsemotstånden utgöres i allmänhet av friktion eller spärrverk.. :idea:

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » tis jan 27, 2009 11:05

Lasse Suzicán skrev:
AndersW skrev:
Lasse Suzicán skrev: Inte för att låta självgod, men minns någon vad jag sa på mötet i Borås i September????

Och minns ni vad ni alla sa själva???
Det som sas på mötet i höstas var att trialförarföreningen så snabbt som möjligt skulle ordna ett möte så att vi skulle diskutera igenom reglerna och om vi ville införa reglementet. Huvuddelen på mötet ville inföa ET-reglementet
Stämmer bra. Men vad sa jag mer???
JO! Att det finns delar reglementet som behöver tas bort och/eller anpassas... Och då kom svaret att vi får ta det onda med det goda, som tex krav på rutram och skärmbreddare....

Med andra ord visste ni inte riktigt vad ni ville införa i Sverige...
Det är mycket Vi och Ni här? Du var väl med på mötet Lasse? Och när mötet var så tolkades fortfarande kravet på parkeringsbroms som att spärren i automatlådan räckte. Det var det som gällde.
Lasse Suzicán skrev:
AndersW skrev:I höstas fanns ej heller regeln att man var tvungen att ha en särskild p-broms.
ET-regler skrev:"3.8.8 Brakes
Brakes is free of will. A functional operating brake and a parking brake must be present.
Ehhh!
Vad står i fet blå text????
Jag kan läsa Lasse. Det står att man måste ha en parkeringsbroms men vad är skillnaden mellan broms och en spärr? En spärr fyller samma funktion dvs att bromsa så att hjulen inte rullar. En spärr är en broms och en broms är en spärr.

Lasse Suzicán skrev: Ingen regel har ändrats. Kravet på p-broms har funnits alltid, men den har aldrig kollats...
Efter klagomål på alltför slapp besiktning på ET (både på klasskrav och säkerhet) beslutades det att besiktningen ska skärpas. Iom att besiktningen skärps, så kommer även p-bromsen att kollas...
Regeln har inte ändrats, men däremot tolkningen vilket för gemene man är precis samma sak.
Lasse Suzicán skrev: Och dom som anser att en p-spärr duger kan ju ringa bilprovninge och kolla vad dom säger....
Bilprovningen har aldrig haft någonting med ET-reglementet att göra. Så att ringa dom spelar ju ingen roll, man kan ju lika gärna ringa Ica Maxi.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis jan 27, 2009 11:32

AndersW skrev:Det är mycket Vi och Ni här? Du var väl med på mötet Lasse?
Japp.
Det var jag... Och jag sa att Sverige INTE kan eller ska införa hela ET-reglementet rakt upp o ner. Jag sa också att det finns nackdelar med ET-reglementet...

I ärlighetens namn. Hade du läst igenom hela reglementet då???
AndersW skrev:Och när mötet var så tolkades fortfarande kravet på parkeringsbroms som att spärren i automatlådan räckte. Det var det som gällde.
I det svenska reglementet, JA!
I Eurotrialreglementet, NEJ!
För övrigt så diskuterades det inte bromsar överhuvudtaget på mötet...


Jag tar kontakt med Jürgen och kollar om hydraulisk handbroms är OK. P-spärr i automat är det inte...
Säger ETC ja är det bara att montera en sådan. Säger dom nej är det bara att bygga dit en skiva/trumma/p-bromsanordning.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » tis jan 27, 2009 12:47

Lasse Suzicán skrev:
AndersW skrev:Och när mötet var så tolkades fortfarande kravet på parkeringsbroms som att spärren i automatlådan räckte. Det var det som gällde.
I Eurotrialreglementet, NEJ!
För övrigt så diskuterades det inte bromsar överhuvudtaget på mötet...
Jo, det tolkades som om det var OK, annars hade ju alla fått påpekande på det på besiktningen och ingen hade fått tävlat. Men, regeln tolkades som att det var ok med spärren i automatlådan. Och jag tolkar fortfarande regeln så.
Bromsar diskuterades inte eftersom alla trodde att det var OK med automatlådans spärr eftersom det var så regeln hade tolkats hela tiden innan.

Lasse Suzicán skrev: Jag tar kontakt med Jürgen och kollar om hydraulisk handbroms är OK. P-spärr i automat är det inte...
Hur vet du att det inte är ok med P-spärr i automaten? Den fyller ju precis samma funktion. Är det din tolkning eller är det Jürgens? Och om det är Jürgens tolkning och avsikt med regeln så måste den förtydligas, det är det viktigaste om du tar kontakt med Jürgen.

Jag upprepar: Vad är skillnaden mellan broms och en spärr? En spärr fyller samma funktion dvs att bromsa så att hjulen inte rullar. En spärr är en broms och en broms är en spärr.

Arne Karlsson
Beroende
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
Ort: Sandared

Inlägg av Arne Karlsson » tis jan 27, 2009 12:47

Hydraulisk handbroms finns på bilarna i rally o påverkar det ordinarie bromssystemet, då bör man väl även kunna ha detta i trial? Det är väl ungefär lika stor risk att man skadar bromssystemet i båda sporterna, om man då har en krets till varje axel på det ord. systemet så bör det alltid finnas broms, eller tänker jag fel?
MVH Arne

Tommy
Hemmastadd
Inlägg: 156
Blev medlem: sön feb 26, 2006 20:58
Kontakt:

Inlägg av Tommy » tis jan 27, 2009 13:03

Rolig nå folkens...

Dette ble diskutert inngående... P i Automaten er ikke godt nok og har aldri vært godt nok... men ingen har jo sjekket det...

Hydraulisk håndbrekk er godt nok også her og det settes enkelt inn på det alleredede eksisterende systemet... denne blir også bra når man kan spinne fronten rundt...

Dette er på ingen måte Lasses tolkning, men møtets tolkning...

mats
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 26, 2007 22:23
Ort: Trollhättan

Inlägg av mats » tis jan 27, 2009 13:30

Ok, problemet löst..

då sätter vi en sån här Bild på ledningen bakåt.

pzn
Hemmastadd
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jan 09, 2007 21:49
Ort: Umeå

Inlägg av pzn » tis jan 27, 2009 17:35

Angående skillnaden på en broms och spärr är väl som att jämnföra digitalt mot analogt dvs. en spärr blir det tvärnit med och en broms kan man anpassa den stoppande kraften.

Kanske inte har så mycket att göra med funktionen i en P-broms som ska hålla fordonet still i slutändan.

jimmyskrot
Veteran
Inlägg: 1887
Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
Ort: borås

Inlägg av jimmyskrot » tis jan 27, 2009 18:21

men om jag nu bygger en NÖRDBROMS haha. hur ska den funka ska den låsa hjulen när man andvänder den el räcker det att den tar väldigt hårt??

JBT
Forumräv
Inlägg: 519
Blev medlem: ons maj 03, 2006 19:59
Ort: Solna
Kontakt:

Inlägg av JBT » tis jan 27, 2009 20:04

Alla som har skruvat isär en automatlåda och sett det lilla plåtbläcket som brukar sitta som spärr förstår att det inte är något att lita på.
Jacob

G & J Off-Road
Återförsäljare av Sway-A-Way Racerunner Air Shocks och Coilovers i Sverige
Summit Machine bussningar och Flex Joints
Ryckstroppar
Jacob@gjoffroad.se
Mobil: 070 7570737

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » mån feb 02, 2009 21:22

Bild
Vad tror ni om detta? Ankare används bland annat av båtar som väger flera hundra ton. Det bör ju inte vara några problem att stoppa en liten trialbil?

Vi har funderat ganska mycket och funnit att om man monterar ankaret i bromsrören så får man en fjädrande effekt som effektivt bromsar bilen.

Får vi bara ett OK på att det är godkänt så startar vi serieproduktion direkt.

jimmyskrot
Veteran
Inlägg: 1887
Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
Ort: borås

Inlägg av jimmyskrot » mån feb 02, 2009 21:26

så du vågade till slut :rock:

Skriv svar