ET-kommitemötet den 24 januari....
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
ET-kommitemötet den 24 januari....
24 januari åker jag till Tyskland för 2009 års ET-kommitemöte....
Även detta år kommer jag att kämpa för att vi ska få bättre burar i Europa...
Men jag vill ha lite input från er också, så... Ideer, åsikter och önskemål till mötet...
Att ProMod vill slippa skärmbreddare vet jag redan.
Även detta år kommer jag att kämpa för att vi ska få bättre burar i Europa...
Men jag vill ha lite input från er också, så... Ideer, åsikter och önskemål till mötet...
Att ProMod vill slippa skärmbreddare vet jag redan.
Senast redigerad av Lasse Suzican den mån jan 26, 2009 10:27, redigerad totalt 1 gånger.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Nu är det mindre än en vecka kvar....
Är det verkligen ingen som har någon åsikt??? Eller är ni alla nöjda???
Är det verkligen ingen som har någon åsikt??? Eller är ni alla nöjda???
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Jag tycker att Sveriges campingplats borde varit större i Norge, i övrigt så var Eurotrial kanonbra.Lasse Suzicán skrev:Nu är det mindre än en vecka kvar....
Är det verkligen ingen som har någon åsikt??? Eller är ni alla nöjda???
Jag efterlyser bilder från årets Eurotrialområde, så man ser vad det är för terräng.
Ta bort det obligatoriska inlämnandet av poänglappen som varje bil kör runt med, den behöver man bara ha som "bevis"om man är oense.
(inte ens då är den till nån nytta)
Resultatet finns ju redan uppskrivet på varje bana.
Så slipper det bli EM i "Paperwork" ..som bekant..når man glömmer att lämna in lappen.
Däremot är det fint om resultatet finns klistrat på varje bil så alla kan se hur det går
(inte ens då är den till nån nytta)
Resultatet finns ju redan uppskrivet på varje bana.
Så slipper det bli EM i "Paperwork" ..som bekant..når man glömmer att lämna in lappen.
Däremot är det fint om resultatet finns klistrat på varje bil så alla kan se hur det går
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Håller med. Var lite trångt...AndersW skrev:Jag tycker att Sveriges campingplats borde varit större i Norge,
I år beställer jag några kvm mer..
Har också funderat på det....AndersW skrev:Jag efterlyser bilder från årets Eurotrialområde, så man ser vad det är för terräng.
Omvägen är "bara" 7,5 mil, så eventuellt sticker jag över och tar några bilder på området på vägen hem....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- Veteran
- Inlägg: 1887
- Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
- Ort: borås
ja bilder är bra kan bidra med soppa pengar för lite spiontionarsLasse Suzicán skrev:Håller med. Var lite trångt...AndersW skrev:Jag tycker att Sveriges campingplats borde varit större i Norge,
I år beställer jag några kvm mer..Har också funderat på det....AndersW skrev:Jag efterlyser bilder från årets Eurotrialområde, så man ser vad det är för terräng.
Omvägen är "bara" 7,5 mil, så eventuellt sticker jag över och tar några bilder på området på vägen hem....
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Två dagar kvar.....
Fortfarande ingen som har några åsikter....
Fortfarande ingen som har några åsikter....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: Åsikter inför ET-kommitemötet den 24....
Har ni dåliga burar i dagsläget Är det något som hindrar att man bygger bättreLasse Suzicán skrev:24 januari åker jag till Tyskland för 2009 års ET-kommitemöte....
Även detta år kommer jag att kämpa för att vi ska få bättre burar i Europa...
Re: Åsikter inför ET-kommitemötet den 24....
Nejdå, det är inte "vi" som har dåliga burar utan en del andra av de europeiska länderna.Nymoen skrev:Har ni dåliga burar i dagsläget Är det något som hindrar att man bygger bättreLasse Suzicán skrev:24 januari åker jag till Tyskland för 2009 års ET-kommitemöte....
Även detta år kommer jag att kämpa för att vi ska få bättre burar i Europa...
Re: Åsikter inför ET-kommitemötet den 24....
Ok , Tyckte det var konstigt om vi hade dåliga burarAndersW skrev:Nejdå, det är inte "vi" som har dåliga burar utan en del andra av de europeiska länderna.Nymoen skrev:Har ni dåliga burar i dagsläget Är det något som hindrar att man bygger bättreLasse Suzicán skrev:24 januari åker jag till Tyskland för 2009 års ET-kommitemöte....
Även detta år kommer jag att kämpa för att vi ska få bättre burar i Europa...
Jag tycker att Speakern ska prata engelska. I norge pratade han tidvis norska och det ställde till det för väldigt många.
Och just att speakern ska prata engelska hela tiden är nog väldigt viktigt att påpeka för just tyskarna.
Minst 1 engelskspråkig funktionär/sektion. Alltid bra om man har frågor, och händer det en olycka måste man kunna kommunicera effektivt.
Och just att speakern ska prata engelska hela tiden är nog väldigt viktigt att påpeka för just tyskarna.
Minst 1 engelskspråkig funktionär/sektion. Alltid bra om man har frågor, och händer det en olycka måste man kunna kommunicera effektivt.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Jahapp!!!!
Då var man hemma i gamla goa Sverige igen...
Kommer att skriva ihop en mer fullständig redogörelse senare, men tänkte ta upp några småpunkter som bestämdes redan nu....
Även i år lyckades jag "tjata" sönder öronen på dom andra stackars deltagarna...
Lade fram förslag på att ET-mötet ska flyttas till hösten för att dom länder som anpassar sig mot ET-reglementet inte ska "bli tagna på sängen" när eventuella nya regler och/eller skärpningar av tolkningen kommer på vårkanten...
Hela uppställningen i det tekniska reglementet (strukturen) kommer att skrotas och ställas upp så att det blir lättare att hitta (liknande det svenska)...
Förtydligande om golvet i standard och modifierat (är inte tillåtet att ändra någonting i golv/brandvägg/kardantunnel med dagens text...
Krav på startspärr i automatlåda infördes i samtliga klasser...
Krav på "skyddsvägg" mot batteri/kylare/bränsletank infördes i S, M, PM och P...
Skydd på +polen på batteriet i samtliga klasser...
I övrigt var det mycket småsaker såsom "fel ord", att codrivern ALLTID måste ha godkännande från föräldrarna (oavsett ålder), olika text men samma betydelse i olika klasser, motstridiga regler bl.a om vindrutan i original o standard, mm...
Övriga frågor som tog upps var bl.a:
Hjälmkravet när man rekar sektioner styrs av arrangörsland, och alltså kan vi strunta i denna regeln i Sverige...
Texten om bromsarna i Proto...
Tjeckien ville ha möjlighet till skivor bak i standard. Röstades ner. (Sverige sa ja av säkerhetsskäl)
Kravet på originalstorlek på däcken är borta i original. Max däckstorlek är 825x275mm...
Den bristande efterlevnaden av regler diskuterades också. Många bygger sina bilar korrekt efter reglementet oich blir sura/arga när andra bilar tillåts tävla trots stora brister. Det beslutades att besiktningen ska vara hårdare och felaktiga bilar ska tvingas att åtgärda eventuella fel innan start. En sak som togs upp var "icke"förekomsten av handbroms, så det är bara att fixa till den nu...
Stora diskussionen även detta år var ProMod.
Efter långa o hårda diskussioner beslutades att reglerna behålls nästan helt oförändrade.
Skärmbreddarna ska vara tillverkade av metall, gummi eller plast och får inte vara genomskinliga...
Pro-Mod ska under 2009 köra gult spår...
Utvecklingen inom ProMod i Skandinavien är inte riktigt populär i övriga Europa. Bl.a så anses "Spider"bilarna vara lite väl mycket prototyp och en åtstramning önskas av just karosskravet. Återigen föreslogs att karosskravet ska vara liknande det som finns i Modifierat. Så kompromissen med breddarna är kanske inte helt fel ändå...
Beslut togs att även i år ska bilder på ProMod skickas in till granskning av karossen, och skickas inga bilder får man inte starta...
Tyskland presenterade planerna på ET 2009.
Tävlingen körs i ett grustag, och Japp! Vi har spionbilder därifrån...
Det verkar vara bra ide att montera dom låga däcken på bilen, slänga in stövlarna i bagagen tillsammans med munskyddet mot den fina sanden...
Campingen kommer att vara på en kornåker...
MANFRED MAN EARTH BAND kommer bl.a att spela en kväll, och vi får även besök av "ABBA"...
Mer info om själva tävlingen kommer senare...
Roger sitter och modellar med ET2009-tröjan i restaurangen på båten under hemfärden...
På söndagen var vi förbi och spionerade lite på Jürgens alla Suzuki. Där var några "vill ha"bilar där, ja...
PS: Och nej... Vi köpte inte en enda öl eller liknande i Tyskland.....
Då var man hemma i gamla goa Sverige igen...
Kommer att skriva ihop en mer fullständig redogörelse senare, men tänkte ta upp några småpunkter som bestämdes redan nu....
Även i år lyckades jag "tjata" sönder öronen på dom andra stackars deltagarna...
Lade fram förslag på att ET-mötet ska flyttas till hösten för att dom länder som anpassar sig mot ET-reglementet inte ska "bli tagna på sängen" när eventuella nya regler och/eller skärpningar av tolkningen kommer på vårkanten...
Hela uppställningen i det tekniska reglementet (strukturen) kommer att skrotas och ställas upp så att det blir lättare att hitta (liknande det svenska)...
Förtydligande om golvet i standard och modifierat (är inte tillåtet att ändra någonting i golv/brandvägg/kardantunnel med dagens text...
Krav på startspärr i automatlåda infördes i samtliga klasser...
Krav på "skyddsvägg" mot batteri/kylare/bränsletank infördes i S, M, PM och P...
Skydd på +polen på batteriet i samtliga klasser...
I övrigt var det mycket småsaker såsom "fel ord", att codrivern ALLTID måste ha godkännande från föräldrarna (oavsett ålder), olika text men samma betydelse i olika klasser, motstridiga regler bl.a om vindrutan i original o standard, mm...
Övriga frågor som tog upps var bl.a:
Hjälmkravet när man rekar sektioner styrs av arrangörsland, och alltså kan vi strunta i denna regeln i Sverige...
Texten om bromsarna i Proto...
Tjeckien ville ha möjlighet till skivor bak i standard. Röstades ner. (Sverige sa ja av säkerhetsskäl)
Kravet på originalstorlek på däcken är borta i original. Max däckstorlek är 825x275mm...
Den bristande efterlevnaden av regler diskuterades också. Många bygger sina bilar korrekt efter reglementet oich blir sura/arga när andra bilar tillåts tävla trots stora brister. Det beslutades att besiktningen ska vara hårdare och felaktiga bilar ska tvingas att åtgärda eventuella fel innan start. En sak som togs upp var "icke"förekomsten av handbroms, så det är bara att fixa till den nu...
Stora diskussionen även detta år var ProMod.
Efter långa o hårda diskussioner beslutades att reglerna behålls nästan helt oförändrade.
Skärmbreddarna ska vara tillverkade av metall, gummi eller plast och får inte vara genomskinliga...
Pro-Mod ska under 2009 köra gult spår...
Utvecklingen inom ProMod i Skandinavien är inte riktigt populär i övriga Europa. Bl.a så anses "Spider"bilarna vara lite väl mycket prototyp och en åtstramning önskas av just karosskravet. Återigen föreslogs att karosskravet ska vara liknande det som finns i Modifierat. Så kompromissen med breddarna är kanske inte helt fel ändå...
Beslut togs att även i år ska bilder på ProMod skickas in till granskning av karossen, och skickas inga bilder får man inte starta...
Tyskland presenterade planerna på ET 2009.
Tävlingen körs i ett grustag, och Japp! Vi har spionbilder därifrån...
Det verkar vara bra ide att montera dom låga däcken på bilen, slänga in stövlarna i bagagen tillsammans med munskyddet mot den fina sanden...
Campingen kommer att vara på en kornåker...
MANFRED MAN EARTH BAND kommer bl.a att spela en kväll, och vi får även besök av "ABBA"...
Mer info om själva tävlingen kommer senare...
Roger sitter och modellar med ET2009-tröjan i restaurangen på båten under hemfärden...
På söndagen var vi förbi och spionerade lite på Jürgens alla Suzuki. Där var några "vill ha"bilar där, ja...
PS: Och nej... Vi köpte inte en enda öl eller liknande i Tyskland.....
Senast redigerad av Lasse Suzican den mån jan 26, 2009 15:01, redigerad totalt 4 gång.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
[quote="Lasse Suzicán"]Jahapp!!!!
Krav på "skyddsvägg" mot batteri/kylare/bränsletank infördes i S, M, PM och P...
Texten om bromsarna i Proto.
En sak som togs upp var "icke"förekomsten av handbroms, så det är bara att fixa till den nu...
Det verkar vara bra ide att montera dom låga däcken på bilen
[quote="Lasse Suzicán"]
Bra jobbat lasse!
Hur skall skyddsväggen vara utformad?
vad är det för "text om bromsar" ni snackade om?
Måste vi ha handbroms i proto nu?
Nån som har 33" på TGB fälg å låna ut..?
Krav på "skyddsvägg" mot batteri/kylare/bränsletank infördes i S, M, PM och P...
Texten om bromsarna i Proto.
En sak som togs upp var "icke"förekomsten av handbroms, så det är bara att fixa till den nu...
Det verkar vara bra ide att montera dom låga däcken på bilen
[quote="Lasse Suzicán"]
Bra jobbat lasse!
Hur skall skyddsväggen vara utformad?
vad är det för "text om bromsar" ni snackade om?
Måste vi ha handbroms i proto nu?
Nån som har 33" på TGB fälg å låna ut..?