ET-kommitemötet den 24 januari....

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån jan 26, 2009 13:34

mats skrev:Hur skall skyddsväggen vara utformad?
Inget vi behöver bekymra oss om här i Sverige eftersom vi redan har denna regel....
mats skrev:vad är det för "text om bromsar" ni snackade om?
Text och betydelsen ändrades till samma som i Pro-Mod...
Ingen betydelse för oss heller....
mats skrev:Måste vi ha handbroms i proto nu? :cry:
Någon form av nödbroms o parkeringsbroms, JA!
Har egentligen varit krav hela tiden i ET, men har inte efterföljts. Park-spärr i automat har accepterats som parkeringsbroms, men har inte funktionen som "nöd"broms så....
Sorry!

Men inget ont som inte har något gott med sig...
En rejält stark och bra p-broms på bakaxeln (kardanbroms) tillsammans med urkopplingsbar bakhjulsdrift ger otroligt grym svängförmåga...
Inga problem att svänga runt bilen kring bakaxeln....
mats skrev:Nån som har 33" på TGB fälg å låna ut..?
Har fottat och filmat lite från området. Bilder och film kommer under veckan...
Vi kommer inte att ha nytta av 42tums IROK i den terrängen....

Tänkte bara få "komma hem" och ta hand om katten, posten och liknande innan jag började med den biten... Man blir rätt trött efter 170 mil i bil, två 9-timmars båtresor samt ett 9-timmars möte på engelska och tyska...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

mats
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 26, 2007 22:23
Ort: Trollhättan

Inlägg av mats » mån jan 26, 2009 14:20

Är P-broms som går på ordinarie ledningar godkänt?

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » mån jan 26, 2009 14:44

mats skrev:Är P-broms som går på ordinarie ledningar godkänt?
Jag GISSAR på nej eftersom det då inte kan anses som en nödbroms! Men jag låter Lasse svara på den frågan...

Intressant läsning Lasse! Tack för infon!

Mvh// Jonas
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

mats
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 26, 2007 22:23
Ort: Trollhättan

Inlägg av mats » mån jan 26, 2009 15:33

jag vill inte gissa..

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » mån jan 26, 2009 15:45

Lasse Suzicán skrev: Tyskland presenterade planerna på ET 2009.
Tävlingen körs i ett grustag, och Japp! Vi har spionbilder därifrån...
Det verkar vara bra ide att montera dom låga däcken på bilen.
Man kanske skulle ner och leka lite - men usch vad ful bilen blir med skärmbreddare isåfall.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån jan 26, 2009 16:05

mats skrev:Är P-broms som går på ordinarie ledningar godkänt?
Är inte helt 100 på exakt vad du menar, men svaret är ganska säkert nej...
Men jag ska kolla upp det...

Om vi tittar på kraven inom bilindustrin så får en del komponenter vara gemensamma mellan färdbroms, P-broms och nödbroms, såsom skiva/trumma, belägg/backar och delar av bromsok. Manövreringen av nödbromsen får inte heller vara elektriskt styrd, samt ska klara upprepade bromsningar.
En låsning av bromspedalen godkänns inte iom att detta inte är ett "extra" system utan bara ett komplement på ordinarie färdbroms. Ger p-broms, men ej nödbromsfunktion...
Linelock-ventiler är inte godkända som P-broms iom elektrisk styrning (p-bromsen försvinner om strömmen försvinner), samt ger ej nödbromsfunktion...

Sk "hydraulisk handbroms" (bromscylinder med handbromshandtag) med separata bromsok/cylindrar och rör/ledningar är godkänt.
Mekanisk påverkan av bromsok med inbyggd handbromsmekanism (oftast bak-ok) är godkänt. Kan dock ge väldigt svag verkan iom att oken är avsedda för mycket mindre hjul, samt har små belägg. Ett tips.... ett undantag är bromsok från Saab 99-900 som har handbromsen på framhjulen...

Bästa lösningen på detta i ProMod o Proto tror jag är en skiva på bak-kardanen med ett rejält ok med stora belägg. Ger som tidigare sagt även möjlighet att bromsa bakaxeln vid urkopplad bakhjulsdrift för att "sno runt" bilen....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån jan 26, 2009 16:08

Åsa-Nisse skrev:Man kanske skulle ner och leka lite - men usch vad ful bilen blir med skärmbreddare isåfall.
Tror inte du behöver så mycket breddare...
1/3 av däckets mönster ska vara täckt...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

m38 a1
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis feb 14, 2006 22:27
Ort: herrljunga

Inlägg av m38 a1 » mån jan 26, 2009 16:16

Vad tyckte dom om Jimmys kaross i promod blev den godkänd ?
Det hoppas jag ivarje fall
TEAM pro spider

mats
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 26, 2007 22:23
Ort: Trollhättan

Inlägg av mats » mån jan 26, 2009 17:51

Nu när vi äntligen har fått våra axlar att hålla känns det inte aktuellt att sätta på en kardanbroms.. :)

jimmyskrot
Veteran
Inlägg: 1887
Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
Ort: borås

Inlägg av jimmyskrot » mån jan 26, 2009 18:07

de va nog den dumaste iden någon sin. va fan ska ,man ha den till ??? vi kör väl inte i 200km iskogen?? snäll förklara varför dett skulle vara bra???????????????????????? :evil:

m38 a1
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis feb 14, 2006 22:27
Ort: herrljunga

Inlägg av m38 a1 » mån jan 26, 2009 18:46

Det behöver du bara sätta dit Jimmy ifall du skall åka i tyskland Jag skall inte köra där För jag finner inget nöje i att köra i ett grustag för det finns en gren som heter formelaoffroad dom kör i grustag vi skall köra i skog och sten i den tävlings formen vi tävlar i

TEAM PRO spider

mats
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 26, 2007 22:23
Ort: Trollhättan

Inlägg av mats » mån jan 26, 2009 18:59

m38 a1 skrev:Det behöver du bara sätta dit Jimmy ifall du skall åka i tyskland Jag skall inte köra där För jag finner inget nöje i att köra i ett grustag för det finns en gren som heter formelaoffroad dom kör i grustag vi skall köra i skog och sten i den tävlings formen vi tävlar i

TEAM PRO spider
Ska ni inte köra ET nästa år ? :poke:

m38 a1
Användare
Inlägg: 96
Blev medlem: tis feb 14, 2006 22:27
Ort: herrljunga

Inlägg av m38 a1 » mån jan 26, 2009 19:21

2010 skall vi förhoppningsvis köra men det är länge till dess det kanske hinner ändra sig mycket i reglementet så jag väntar lite med handbromsen

TEAM pro spider

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån jan 26, 2009 20:41

mats skrev:Nu när vi äntligen har fått våra axlar att hålla känns det inte aktuellt att sätta på en kardanbroms.. :)
Är ingenting som säger att du måste använda den.
jimmyskrot skrev:de va nog den dumaste iden någon sin. va fan ska ,man ha den till ??? vi kör väl inte i 200km iskogen?? snäll förklara varför dett skulle vara bra???????????????????????? :evil:
Hmmm!
Regeln finns sedan tidigare, så det är ingen ny ide. Det handlar om att följa dom regler som finns. Anledningen till att efterföljandet av reglerna skärps är att det framförts klagomål på att besiktningen är för slapp och släpper igenom felaktiga bilar, samt att bilar körs med stora brister.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

jimmyskrot
Veteran
Inlägg: 1887
Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
Ort: borås

Inlägg av jimmyskrot » mån jan 26, 2009 21:02

ingen som gnällde på tyskland burar ?? om de va så viktigt med nördbroms ????

Skriv svar