Trial?

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

4wheeler
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tor feb 09, 2006 21:15

Trial?

Inlägg av 4wheeler » tor feb 09, 2006 21:28

Om man ska börja köra trial vilken klass tror ni är roligast?

Inte kört offroad på några år nu, tröttnade på träffkörningar, men lite sugen på att köra igen och tävla verkar roligt.

Prototyp verkar uteslutet, skaju vara riktiga bilar :)
Av Orginal/Standard/Modifierad, vilken ger mest utmaning?

Kul med en ny offroadsida föresten, hoppas det tar sig :D

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » lör feb 11, 2006 22:28

Av Orginal/Standard/Modifierad, vilken ger mest utmaning?
Vad menar du med "mest utmaning"? Man kan ju resonera som så, att t.ex. Modifierat ger en större utmaning eftersom det brukar bli fler rullningar i den klassen jämfört med t.ex. Standard. Å andra sidan så behöver inte en rullning(15 prick) i modifierat betyda att man är helt utan vinstchans, däremot kan en beröring (5 prick) i Original innebära att man är helt utanför pallplats på en gång!
Prototyp verkar uteslutet, skaju vara riktiga bilar
Hmmm.... :roll: :idea: Så det är inte en ProMod, då :?: Där är ju nästan allt fritt förutom 4-hjulstyrning och lite annat :!:
Om man ska börja köra trial vilken klass tror ni är roligast?
Helt klart tror jag ProMod eller Modifierat är roligast :D Skulle själv vilja köra någon av dom klasserna så småningom, men nöjer mig med Original tills vidare 8) :lol:
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

4wheeler
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tor feb 09, 2006 21:15

Inlägg av 4wheeler » lör feb 11, 2006 23:23

Malle skrev: Vad menar du med "mest utmaning"? Man kan ju resonera som så, att t.ex. Modifierat ger en större utmaning eftersom det brukar bli fler rullningar i den klassen jämfört med t.ex. Standard. Å andra sidan så behöver inte en rullning(15 prick) i modifierat betyda att man är helt utan vinstchans, däremot kan en beröring (5 prick) i Original innebära att man är helt utanför pallplats på en gång!
Vill veta vilken klass som ger mest utmaing för mig som förare, tycker det verkar som att det beror mycket på hur bilen är byggd i dom större klasserna, och vill ha nåt enkelt att köra med.
Hmmm.... :roll: :idea: Så det är inte en ProMod, då :?: Där är ju nästan allt fritt förutom 4-hjulstyrning och lite annat :!:
Helt klart tror jag ProMod eller Modifierat är roligast :D Skulle själv vilja köra någon av dom klasserna så småningom, men nöjer mig med Original tills vidare 8) :lol:
Anledningen att jag slutade köra för några år sen va att jag "byggde ihjäl" bilen, vill ha nåt enkelt o okomplicerat. Har aldrig sett trial mer än på bilder i 4WD så är inte helt klar på hur "svåra" dom olika slingorna för klasserna brukar vara, men i skogen så är en orginalbil nästan det roligaste, ger liksom mer utmaning för mig som förare än en värstingjeep med monsterdäck.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön feb 12, 2006 0:21

4wheeler skrev: Anledningen att jag slutade köra för några år sen va att jag "byggde ihjäl" bilen, vill ha nåt enkelt o okomplicerat. Har aldrig sett trial mer än på bilder i 4WD så är inte helt klar på hur "svåra" dom olika slingorna för klasserna brukar vara, men i skogen så är en orginalbil nästan det roligaste, ger liksom mer utmaning för mig som förare än en värstingjeep med monsterdäck.
Är lite rädd att jag börjat gå för långt med min zuki redan, visst den är knappast extrem, men ändå, har haft roligare på dom träffarna jag kört med min orginalzuki. Visserligen har jag tagit det lite lugnt med den ombyggda eftersom jag inte har buren i den än och att drivlinan behöver lite översyn.

Skulle jag köra skulle det nog bli modifierad, är den klassen som är mest lik skogsbilar, dvs tillräckligt mycket bil kvar men ändå ganska fritt.

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » sön feb 12, 2006 10:34

Får an fråga var i vårt avlånga land du bor, 4wheeler :?: Som du kanske vet (eller inte) så har det, förutom RM, börjat köras DM-cuper också. Där är det en lite annorlunda klassindelning och du behöver inte ha licens. Vill du ha möjlighet att tävla mycket och ofta, dvs köra både RM och DM och ändå ha den optimala tävlingsbilen, så ska du helt klart satsa på Standard :!: Då får du ha diffspärr både fram och bak, byta motor och sätta på så stora hjul du bara får plats med :lol: Troligtvis kommer också 50 mm bodylift bli tillåtet, samt att man får köra utan spärrad mellandiff på bilar som har en låsbar sådan (förväxla inte detta mad att lägga ur 4hjulsdriften, för det är inte tillåtet). Bygger du en Standard med precis allt som är tillåtet, så är den maximalt utrustad för både klass 3 i DM och klass Standard i RM :D . Och utmaningen som förare är jättestor oavsett vilken klass du kör i (kanske inte klass 1 & 2 i DM-cuperna) eftersom sektionerna läggs efter vad bilarna klarar av :!: Och vill du studera trial lite mer rörligt, så kolla med Mr Hawk om inte han har filmat lite senaste säsongen :idea: Filmen från Skene kan rekommenderas, men även filmen från Borås är kanon...om det nu skulle finnas några filmer, menar jag :roll: :wink:
Egentligen kanske vi skulle fortsätta den här tråden under "Trial" i stället för "Offroadsnack" :roll: :?: :?: Moderatorn kan kanske flytta över inläggen :?: :?:
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

Admin
Site Admin
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 10, 2005 18:56

Inlägg av Admin » sön feb 12, 2006 14:58

Malle skrev: Egentligen kanske vi skulle fortsätta den här tråden under "Trial" i stället för "Offroadsnack" :roll: :?: :?: Moderatorn kan kanske flytta över inläggen :?: :?:
*Tråd flyttad*

4wheeler
Användare
Inlägg: 11
Blev medlem: tor feb 09, 2006 21:15

Inlägg av 4wheeler » sön feb 12, 2006 20:19

Malle skrev:Får an fråga var i vårt avlånga land du bor, 4wheeler :?:
Bor ganska centralt i stockholm just nu och i lägenhet, och det är ännu en anledning till att mitt intresse rann ut i sanden. Är som sagt inte helt billigt att ha garage o grejer häromkring.

Får tacka för all information jag fått av dig Malle, jag är inte helt klar på om jag ens kommer att börja köra nåt igen, men känns som jag fått betydligt mer kött på benen i alla fall.
Och vill du studera trial lite mer rörligt, så kolla med Mr Hawk om inte han har filmat lite senaste säsongen :idea: Filmen från Skene kan rekommenderas, men även filmen från Borås är kanon...om det nu skulle finnas några filmer, menar jag :roll: :wink:
Gissar att det är den man kan vinna här nu om man har tur? Får avvakta lite då och hålla mina tummar :wink:
Egentligen kanske vi skulle fortsätta den här tråden under "Trial" i stället för "Offroadsnack" :roll: :?: :?: Moderatorn kan kanske flytta över inläggen :?: :?:
Ber om ursäkt, borde sett att det fanns en trialdel här också.

Malle
Veteran
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons feb 01, 2006 20:49
Ort: Möckleryd - Tingsryd

Inlägg av Malle » sön feb 12, 2006 20:41

OK, då har du ju iofs inte såååå jäkla långt till Säter och Dala-cupen :?: Du får väl ta och smyga igång med lite DM-trial :wink: 8)
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » sön feb 12, 2006 21:43

Även jag tycker helt klart att du ska testa DM-trial i säter,det är ju inte okristligt långt att åka. Vilken klass man vill åka och som ger mest utmaning är nog en smaksak. Bor man i lägenhet är det nog betydligt lättare att köra original, då kan du ha bilen som "bruksbil" också, då blir det betydligt lättare att ha bilen i stan, eftersom du kan ha den besiktigad. Jag har haft en höjd suzuki med större däck, men jag tyckte inte att det var särskillt kul att köra med den, det roligaste jag kört är original. Jag har 2 st originalbilar nu och jag har lovat mig själv att aldrig höja dom. Den största utmaningen tycker jag var original. Man har dessutom bättre "känsla" när man kör. I en höjd bil så hoppar det lite i bilen och sen är man äver hindret, i original så känner man precis vart bilen är någonstans. Ska man ha en "häftig" bil så ska man ha en riktigt rejält häftig bil, tillexempel en prototyp, annars tycker inte jag det är någon idé. Min personliga åsikt, det är väldigt många som tycker det är kul att köra höjda suzukis också.

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » sön feb 12, 2006 22:56

att man är sugen på att köra nu igen.....

kanske kan jag bli klar i år med något kör bart.

men lite inte på det. får väl köpa något färdigt.

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » fre feb 17, 2006 19:08

kör dom inte Truck trial längre?

minivikt minst 3,5ton hade varit skoj.

Englund
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons feb 22, 2006 15:46
Ort: Söderhamn

Inlägg av Englund » fre feb 24, 2006 17:33

Jag funderar allvarligt på att åka Dalacupen i år och känna mig för lite.
Original eller standard ligger nog närmast tillhands för min del då bilen ganska enkelt går att återställa. :D
#Englund
Lätt galen norrlänning

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » fre feb 24, 2006 19:12

Englund skrev: Original eller standard ligger nog närmast tillhands för min del då bilen ganska enkelt går att återställa. :D
Och hur skulle du kunna åka Original eller Standard, då dessa klasser inte finns i DM-tävlingar???? :wink:
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Englund
Användare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons feb 22, 2006 15:46
Ort: Söderhamn

Inlägg av Englund » fre feb 24, 2006 19:58

lasse suzicán skrev:
Englund skrev: Original eller standard ligger nog närmast tillhands för min del då bilen ganska enkelt går att återställa. :D
Och hur skulle du kunna åka Original eller Standard, då dessa klasser inte finns i DM-tävlingar???? :wink:
Tänkte inte på det :wink: :?: :roll: Du ska inte ställa så svåra frågor åt en nybörjare Lasse :roll: :roll:
Du förstår vad jag menar, jag bygger bil för Original eller Standard så är jag ju klar med den biten om jag vill åka RM nästa år :D :jump:


:idea: Hmm, hoppas att jag kör bättre än jag håller ordning på regelverket. :shock:
#Englund
Lätt galen norrlänning

Skriv svar