Kvalitetskrav på egentillverkad ram

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

pzn
Hemmastadd
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jan 09, 2007 21:49
Ort: Umeå

Inlägg av pzn » mån dec 01, 2008 18:06

Lasse Suzicán skrev:Viktig info för dom som funderar på att bygga en bil med egentillverkad ram.....

EDIT: Eftersom det utbröt lite frågetecken om detta gör jag ett förtydligande...

Det har diskuterats och tagits beslut i TFF att det ska införas specifikationer på vilka rör/balkar man ska använda då man bygger en egen ram. Det finns idag inga krav på vilken kvalite man ska använda eller minimistorlek på rör/balkar...
Dessa krav kommer tidigast att införas 2010-01-01, och kommer i så fall att gälla vagnsböcker utfärdade efter detta datum.
Bilar som är byggda och vagnsboksbesiktigade innan denna datum påverkas INTE!!!!

Om man räknar med att inte hinna bygga klart innan dess, måste man ta hänsyn till dessa regler.
Dock är det lämpligt att man i vilket fall som bygger huvudramen i material av hög kvalite...
Vilken kvalite på rör är det tal om? har själv funderat på att bygga en spindel inom snar framtid och vill inte bygga nått som kanske inte blir godkänt om man inte hinner bli klar i tid.

Byggs spindel bilarna i någon speciell kvalite idag? viktigast borde ändå vara bågen så den byggs enligt reglementet men jag kommer följa ritningarna med rätt dimension på rör som är utlagda, blir inga stora förändringar på varken bågen eller ramen.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån dec 01, 2008 19:00

pzn skrev:Vilken kvalite på rör är det tal om?
Finns ju inget bestämt i dagsläget, men det som varit uppe är att röret ska ha sträckgräns på 350N/mm, dvs samma som för buren.
pzn skrev:Byggs spindel bilarna i någon speciell kvalite idag?
Nej!
Det används vanliga svetsade 50*50*3 (har jag för mig, Lars eller Anders kan ge exakt besked) rör i ramen på Spindlarna.
Tiden har ju visat att dessa rör håller utan problem. Urspidern har tävlats i många år, och är fortfarande "Still going strong"...
pzn skrev: viktigast borde ändå vara bågen så den byggs enligt reglementet men jag kommer följa ritningarna med rätt dimension på rör som är utlagda, blir inga stora förändringar på varken bågen eller ramen.
Det är minst lika viktigt att ram och kaross (i förekommande fall) håller en viss minimikvalite. Det har hänt en olycka i ett grannland, där man har krav på att buren ska var fäst i ramen, där en Blazer vid en rullning som slutade på taket, "tappade" karossen och förarutrymmet blev något mindre...

Anledningen till att det började diskuteras att införa krav på ramen var helt enkelt att det idag är möjligt att bygga en bilram av i princip vad som helst. I princip så kan man bygga en ram i rostiga avgasrör, och få den godkänd iom att det inte finns krav på ramen.

Lycka till med bygget....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

mickesthlm
Hemmastadd
Inlägg: 102
Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:05
Ort: Täby

Inlägg av mickesthlm » mån dec 01, 2008 20:44

Detta gäller ju inte en spindel, men det här med Blazern där karossen släppte, hur föhindrar man det, bör karossen fästas i Buren på något sätt så att det förhindras?

Typ, buren svetsas i plattor som bultas i golvet med en motsvarande platta under golvet som sedan svetsas i ramen? Är det en bra idé?

Hoppas jag inte skriver sönder denna tråd nu. :D
Jeep YJ, RE lift, 35"Boggers, Dynatrac D60 rear

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » mån dec 01, 2008 20:53

mickesthlm skrev:Detta gäller ju inte en spindel, men det här med Blazern där karossen släppte, hur föhindrar man det, bör karossen fästas i Buren på något sätt så att det förhindras?

Typ, buren svetsas i plattor som bultas i golvet med en motsvarande platta under golvet som sedan svetsas i ramen? Är det en bra idé?

Hoppas jag inte skriver sönder denna tråd nu. :D
det bästa är väl att buren har sina fästpunkter i ramen och inte i karossen.
TGB 13

mickesthlm
Hemmastadd
Inlägg: 102
Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:05
Ort: Täby

Inlägg av mickesthlm » mån dec 01, 2008 21:04

macke skrev:
mickesthlm skrev:Detta gäller ju inte en spindel, men det här med Blazern där karossen släppte, hur föhindrar man det, bör karossen fästas i Buren på något sätt så att det förhindras?

Typ, buren svetsas i plattor som bultas i golvet med en motsvarande platta under golvet som sedan svetsas i ramen? Är det en bra idé?

Hoppas jag inte skriver sönder denna tråd nu. :D
det bästa är väl att buren har sina fästpunkter i ramen och inte i karossen.
Ja det har jag också trott, men vad händer om man gör en vådsam krasch och karossen lossnar, eller händer bara det om den är upprostad?
Jeep YJ, RE lift, 35"Boggers, Dynatrac D60 rear

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » mån dec 01, 2008 21:07

mickesthlm skrev:
macke skrev:
mickesthlm skrev:Detta gäller ju inte en spindel, men det här med Blazern där karossen släppte, hur föhindrar man det, bör karossen fästas i Buren på något sätt så att det förhindras?

Typ, buren svetsas i plattor som bultas i golvet med en motsvarande platta under golvet som sedan svetsas i ramen? Är det en bra idé?

Hoppas jag inte skriver sönder denna tråd nu. :D
det bästa är väl att buren har sina fästpunkter i ramen och inte i karossen.
Ja det har jag också trott, men vad händer om man gör en vådsam krasch och karossen lossnar, eller händer bara det om den är upprostad?
då har man fästplattor i både kaross och ram om man är osäker :wink:

mickesthlm
Hemmastadd
Inlägg: 102
Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:05
Ort: Täby

Inlägg av mickesthlm » mån dec 01, 2008 21:09

Nymoen skrev:
mickesthlm skrev:
macke skrev: det bästa är väl att buren har sina fästpunkter i ramen och inte i karossen.
Ja det har jag också trott, men vad händer om man gör en vådsam krasch och karossen lossnar, eller händer bara det om den är upprostad?
då har man fästplattor i både kaross och ram om man är osäker :wink:
Ja det var ju det jag menade, är det vanligt, att rekomendera eller bara nödvändigt om karossen är risig?
Jeep YJ, RE lift, 35"Boggers, Dynatrac D60 rear

fr006
Veteran
Inlägg: 1690
Blev medlem: mån jul 24, 2006 19:00
Ort: Hästveda
Kontakt:

Inlägg av fr006 » mån dec 01, 2008 22:55

Utdrag ur SBF:s tekniska regler.

ORT-GT 1.3 Infästning i karosseriet
Under huvudbågens (A), främre båge (B), bakåtsträvor D, ska finnas metallplattor (fastsättnings-plattor G) svetsade på rörens ändar möjliggörande fastsättning av buren i kaross/chassi. Förstärkningsplatta H. Förstärkningsplattorna under skyddsburen måste ha en area på minst 120cm². Plattans godstjock-lek ska vara minst 2mm. Den ska fästas med skruvförband och/eller svetsas fast. Vid konstruk-tion där huvudbågen inkl. fastsättningsplatta vilar mot bärande balk, erfordras ej någon extra förstärkningsplatta under densamma. På varje rörända som ska fästas i karossen ska det finnas en fastsättningsplatta på 25cm². Plattan ska vara min 3mm tjock och som inte får vara tunnare än rörets godstjocklek som den svetsas till. Infästningen mellan huvudbåge och chassi, får utgöras av 3st. bult och mutter, med min 8.8 och min dim. 8mm, och/eller fast svetsas. Bakåtsträvan får vid infästning i huvudbågen ligga max ½ rör diametern i lod och horisontalpla-net i förhållande till det längsgående burröret (centrum till centrum). Diagonalsträvan (E) får spegelvändas, den får även vara monterad diagonalt i huvudbågen.

Sam

Skriv svar