Aktuellt datum och tid: fre nov 24, 2017 20:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån okt 16, 2017 11:18 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: tis sep 16, 2014 18:51
Inlägg: 230
Ort: Falun
Hej! Undrar om det är nån som sitter på ett elschma till ovannämnda automatlåda till VW eller andra tips på hur jag kan få den att fungera. Har fått hjälp att leta efter schema men det är ingen av verkstäderna som kan få fram nått. Måste finnas nån här som pysslat med denna låda?! Tack på förhand!


Senast redigerad av vajrollcrawl tor okt 19, 2017 20:21, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor okt 19, 2017 18:07 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: tis sep 16, 2014 18:51
Inlägg: 230
Ort: Falun
Ingen som kan ge nått tips ?


Senast redigerad av vajrollcrawl tor okt 19, 2017 20:07, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor okt 19, 2017 19:22 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis nov 25, 2014 22:28
Inlägg: 604
Ort: Eslöv
Tråden har kanske hamnat lite tokigt.

_________________
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Höjd 3" med Rugged Ridge
Viscobefriad med 231 låda
Stålbalkar som trösklar
NEV:s vincshkofångare & takräcke http://nev.se/


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor okt 19, 2017 20:25 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: tis sep 16, 2014 18:51
Inlägg: 230
Ort: Falun
hur flyttar man tråden ?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor okt 19, 2017 20:51 
Offline
Veteran

Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Inlägg: 2267
Ort: Fisketorp
Inte bygga om till manuel styrning av lådan?

Om detta stämmer så borde det ju gå lika bra som på en aw4 låda.
Manövrera solenoiderna med en spak.

http://at-manuals.com/wp-content/upload ... _098-3.jpg


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor okt 19, 2017 20:56 
Offline
Veteran

Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Inlägg: 2267
Ort: Fisketorp
Säger detta något?
http://vwts.ru/vw_doc2/trans/096/akpp_096.jpg


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor okt 19, 2017 21:37 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: tis sep 16, 2014 18:51
Inlägg: 230
Ort: Falun
Ja jag har funderat på de också men vet ju inte hur jag ska göra bara. Hade vart guld värt om nån kunde säga vad jag ska använda mig av för grejer och hur det ska sitta ihop. Det hade inte vart dumt att kunna växla den manuellt.

jag har skickat schemat vidare så ska vi se om det säger oss nånting.

Stort tack fisketorp!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre okt 20, 2017 8:45 
Offline
Veteran

Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Inlägg: 2267
Ort: Fisketorp
vajrollcrawl skrev:
för grejer och hur det ska sitta ihop.


Fösta länken visar ju vilka solenoider som styr vad samt vilka som ska vara aktiverade för att få ut "funktionen" (allt efter 1min googlande ;) )

Nu är det ju lite fler solenoider på denna mot en Aw4 låda (sök gärna på efter tråden manuell styrning av aw4) i tråden finns länkar till en tillverkare som säljer spakar för att styra aw4 manuellt. kostar ca 1000kr

Det kanske går att ta en sådan och använda.

I stort sett kan du ta vanliga knappar och styra lådan med, blir ju väldigt många att hålla på fippla med, så då är ju en spak enklare.
Är ju heller ingen jätte avancerad historia att bygga en enklare spak med "kontakt" som löper mot ett kretskort med diverse lödpunkter för varje funktion.
Men det ska ju bli snyggt också =P


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre okt 20, 2017 9:10 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: tis sep 16, 2014 18:51
Inlägg: 230
Ort: Falun
Ska kolla närmare på det, stort tack! :tumbup:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre okt 20, 2017 9:28 
Offline
Veteran

Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Inlägg: 2267
Ort: Fisketorp
tråden
viewtopic.php?f=2&t=51987&hilit=styra

Och här är "växelspaken" finns dyrare varianter under Product =)
http://www.radesignsproducts.com/rail-controller.html

Den för aw4 är det som det pratas om i tråden.
Den har visserligen bara 4 funktioner och en av dem blir Neutral (då det inte kommer någon signal)

Så om du inte har tvångskrav på att kunna växla upp till 3an och 4an smidigt. så är ju ett förslag

Att köra Neutral (tvunget) Reverse, 1 & 2 växel på spaken. kör sedan Park på separat knapp och likaså om 3an & 4an önskas. dessa knappar får kopplas mot relä, så när de aktiveras bryts strömmen från växelföraren.

Enklare och mindre knappar är ju att välja Park och Reverse på separat knappar med relä.
Då dessa ändå läggs i när man står stilla.
1, 2 ,3 på spaken och fyran kanske man kan strunta i =)

Om jag inte läst galet så borde det vara ganska lätt att koppla detta, relä är ju inte krångligt heller.
Sedan har du ju gjort ett snyggt bygge så då svänger du säkert ihop en spak lätt som har alla funktionerna ;)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011