Möten med polisen.

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Möten med polisen.

Inlägg av Safari » mån jun 15, 2020 10:51

Jag blev stoppad på väg till Åre med min JK-U med släp. Jag hade skoter och pulka. Polisen kollar körkortet, har bara B. Sen börjar han svamla om böter och indraget körkort. Sen påstår han att man bara får dra 750 med B och det gäller alla Jeepar?? Sen kollar han på datorn. Dragvikt med B 1050. Sen tot.vikt på vagn 1050. Kollar viktern på skotern. Ingen överlast. Allt noga fastdraget med 2 tons spännband. Sen börjar han kolla bilen. Den var 2 månader! Olagligt tonade rutor? Tog fram ordersedeln där det tydligt står att den är beställd med tonade rutor. Kunde åka vidare med ett leende!

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Möten med polisen.

Inlägg av Iznogoud » mån jun 15, 2020 16:01

Vanliga poliser idag är väldigt okunniga om basala trafikregler, du kunde lika gärna bett dom tala om mormors pepparkakerecept.

Mig stoppade dom på min egen tomt, bärandes 2 matkassar från affären med hot om diverse böter och straff för att inte ha följt polismans tecken. Svårt följa polismäns tecken om de båda står med ryggen mot mig, talandes med annan stoppad trafikant, ända tills jag nästan slutfört svängen in på min egen tomt, för att då börja vifta med händerna.

Båda poliserna ljög rakt av om att jag minsan sett deras stopptecken, och blev inte mindre upprörda av att jag kikade i buskarna efter dolda kameran, för ett så idiotiskt beteende kan endast vara något från dolda kameran.

Efter att ha idiotförklarat dom om valet av kontrollplats mellan fastighets, verkstads och väginfarter har de inte haft en kontroll här på flera År.

Blev ingenting av med straffen för det påstådda, allvarliga brottet de först gapade om.

En annan gång ville jag ha tag på polisen för att anmäla ett bilinbrott, fanns ingen att få tag på enligt telefonissan.
På väg ut ur Falun sent på kvällen såg jag en polisbil stå nedsläckt på en rastplats intill R80, svängde av där och fann polismannen sovandes i bilen. Han var inte glad över att bli väckt, och jag var heller inte glad över att hitta en polis som egentligen skulle vara upptagen av annan utryckning eller uppdrag sovandes i bilen utanför stan.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Möten med polisen.

Inlägg av Danne » mån jun 15, 2020 20:40

Dom gillar inte att ha fel :/
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Möten med polisen.

Inlägg av Safari » tis jun 16, 2020 9:02

Jag åkte till jobbet med en arbetskompis. Vi svängde in till jobbet och skulle kliva ur då en polisbil med blåljus kommer i full fart. De skriker att vi ska kliva ut. Sen börjar dom skrika att vi smitit?? Vad gör vi där? Vi säger att vi jobbar där. Skitsnack säger polisen. Jag drar kortet i läsaren och dörren öppnas. Jag frågar om dom vill komma in och se oss jobba? Sen påstår dom att kompisen svängt av för att undvika poliskontroll. Som visade sig vara 400 m länge bort. Nu kom alla arbetskamrater ut. Då frågade jag hur långt man måste åka? Vadå säger polisen? Ja eftersom man tydligen smiter när man inte ens har åkt igenom. 5 mil? 10 mil? Alla börjar skratta och poliserna blir rejält förbannade Då säger chefen att han tänker anmäla dom för trakasserier. Då stack dom. Naturligtvis las anmälan ner.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Möten med polisen.

Inlägg av Iznogoud » tis jun 16, 2020 9:59

Det var min frågeställning också till de poliser som menade att jag smitit genom att inte följa polismans ( ej givna ) tecken.
Om jag ska svänga in på en avfart och polisen har kontroll 100M längre fram, inte fan kör jag förbi min tänkta avfart då.

Har inget emot att de har kontroller, men hur svårt kan det vara att välja en plats som inte är i direkt närhet till avfarter?
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Calle_E
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor nov 26, 2015 19:19
Ort: Forshaga

Re: Möten med polisen.

Inlägg av Calle_E » ons jun 17, 2020 13:29

Känns som om att det inte bara är den amerikanska polisen som behöver reformeras... :tumbup:

I Karlstad har vi några rejäla ägg som saknar all rim och reson, de skulle jag gärna sluta att betala lön till!!!
Toyota LandCruiser LJ70 2,4td 1986
35x12.50x15 Cooper STT
ARB stötfångare m vinch

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Möten med polisen.

Inlägg av Safari » ons jun 17, 2020 15:37

Jag var och jobbade i Kiruna och på väg hem. Stannade för att tanka och såg två poliser i en civil bil. Fortsätter och då kör den civila polisbilen efter och lägger sig väldigt nära. Sen ligger dom och trycker bakom i nästan 10 mil. Till saken hör också att det var halv tre på natten. Sen fick jag höra att det var flera som råkat ut för samma sak. En arbetskompis gasade på lite då det är obehagligt att någon kör nära. Då tog dom honom. Han protesterade naturligtvis och sa att poliserna legat för nära. Polisernas svar var" kan du bevisa det?"

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Möten med polisen.

Inlägg av Fisketorp » ons jun 17, 2020 21:22

Blev stoppad 150m från huset i en hastighetskontroll.
Trevlig polisman påpekade att jag kört för fort, samt att det ligger en skola där.
Påpekade också att jag kom körande mycket fortare än vad han klockade mig på.

Mycket riktigt och rätt, det blev 2500kr mindre på kontot för min del.

Surt men var ju jag som hade gjort fel (Även om jag inom mig anser att den förbifarten ligger alltför långt ifrån skolan och man har god översyn om något barn är på fel sida staketet, eller om det står bussar där)

Var väl ingen historia om något rötägg mer än möjligtvis mig då.

Tyvärr är poliser bara människor precis som vi andra, somliga är kanon, somliga kanske en dålig/bra dag och somliga inom fel yrke.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Möten med polisen.

Inlägg av Safari » ons jun 17, 2020 23:28

Att polisen gör sitt jobb säger jag inget om, men när dom påstår saker som är helt fel eller provocera fram fortkörningningar då är det något annat.

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Möten med polisen.

Inlägg av JZ » tor jun 18, 2020 2:12

Efter 40 år som chaufför både inom och utomlands har jag träffat på båda delarna,
Många bra och proffsiga men tyvärr en hel del rena rötägg.
Min personliga uppfattning är att många poliser de senaste 15 åren nog har sett ett och annat avsnitt av ''Cops'' för mycket..
Läste en hel del i lagboken för att ha på fötterna och ett av glädjeämnena var när man kunde slå dom på fingrarna om dom kom med oriktiga påståenden. (vilket händer förvånansvärt ofta)
En nackdel med detta var dock att en kontroll kunde dra ut på tiden medan dom sökte rätt svar =)

Förr skämtades det att ''Om man inte kunde bli polis så fick man bli securitasvakt.
Idag är det nog tyvärr tvärtom...

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Möten med polisen.

Inlägg av Safari » tor jun 18, 2020 7:23

För många år sedan hade jag en SAAB V4. Jag blev stoppad och dom började kolla bilen. De hittade inget men gav sig inte. Polisen fick för sig att batteriet var löst, vilket det inte var. Han ryckte och slet i batteriet. Till slut slant han och slog i handen så blodet sprutade. Ge upp? Icke! Efter omplåstring fortsatte han. Så påstod han att det fattades en ljuddämpare. På V4an sitter det en tvärställd "burk" där grenrören går ner. Då påstår polisen att det där är en balk?? Sen tar han i den. Den är het! Polisen börjar hoppa omkring och skrika. Då gav han upp och åkte i väg utan att säga ett ord.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Möten med polisen.

Inlägg av Safari » ons jul 29, 2020 13:03

Detta hände för många år sedan. En kompis morbror köpte ett påbörjat EPA projekt. Han byggde den klar men reggade den inte som EPA utan som lätt lastbil. Han kom körande då det kommer en polisbil och svänger in framför. Två poliser springer fram till bilen och skriker Ut ur bilen ungjävel annars sliter vi ut dig genom rutan! Då kliver morbrorn ut, två meter lång och kraftig. Vad skulle ni göra sa ni? Poliserna blev helt tysta och bara stirrade. Efter en lång tystnad frågar han vad de vill. Det gick för fort. Nej det gick väl bara runt 100 (det var 110 väg) Det är alldeles för fort. Varför undrar han? Det är ju en EPA säger polisen. Nej det är en lätt lastbil. Morbrorn kände polischefen och dom fick tydligen en rejäl utskällning.

puppe
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis sep 28, 2010 22:16
Ort: Våxtorp

Re: Möten med polisen.

Inlägg av puppe » mån aug 03, 2020 12:07

För många år sedan blev jag stoppad tidigt en lördagmorgon, vid avfarten till Mörby norr om Stockholm. Hade två gevär i vapenfodral i baksätet. Polisen ber mig blåsa för alkoholkontroll, tittar in i bilen men bryr sig inte om att fråga om de bägge gevären eller ber heller inte att få se licenser. Detta upprepade sig utanför Bålsta när jag dessutom kom körandes i min Volvo Valp och körkortet inte var förnyat. Polisenn kollar in i bilen där det ligger två gevär i fodral men bryr sig inte. Litet konstigt, tycker jag.
Valp-63. Nu med winch!
Valp -62.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Möten med polisen.

Inlägg av Safari » ons jan 19, 2022 16:52

Jag kom körande på en gata och stannade då det kommer en polisbil från höger. Det är en korsning där högerregeln gäller. Polisbilen åker inte. Så där står vi. Till slut börjar jag vinka att han ska köra. Till slut kör han och jag kan åka vidare. Då vänder polisbilen och jag blir stoppad. Polisen undrar varför jag vinkade. Så ni kan åka?? Då undrar polisen varför? Ja ska vi stå där eller? Då undrar polisen varför han skulle åka? Ja därför att han kom från höger. Högerregeln!! Dom stirrade på mig som jag var en utomjording. Då undrade jag om inte polisen kan högerregeln. Då blir skitsura och åker iväg.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Möten med polisen.

Inlägg av Iznogoud » tor jan 20, 2022 8:57

Har nog skrivit det tidigare, att fråga en polis om trafikregler är som att fråga dom om mormors hemliga bullrecept.
De kan inget... Och med dagens genuscertifierade, värdegrundskvoterade polis ser jag ingen ljusning :cry:

Var väl ett tv inslag för flera År sedan där polisen kontrollerade regelefterlevnad i cirkulationsplatser där det slutade med att polisen var tvungen att gå en egen kurs då de inte hade en aning om vad som gällde, men ändå bötfällt förare.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Skriv svar