Entusiastförsäkring på offroadbil.

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Entusiastförsäkring på offroadbil.

Inlägg av no1_martin » mån okt 28, 2019 21:40

Vad har ni för försäkringar på era entusiast/hobbyfordon. Vill inte betala mer än nödvändigt men inte heller vara begränsad när bilen får användas. Åtminstonne inte ur ett trafikförsäkringsperspektiv.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Entusiastförsäkring på offroadbil.

Inlägg av Danne » tis okt 29, 2019 4:51

Min är påställd så lite så priset har ingen inverkan så brukar ta den som har bäst villkor bara.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Veofasa
Användare
Inlägg: 43
Blev medlem: fre sep 06, 2019 20:19

Re: Entusiastförsäkring på offroadbil.

Inlägg av Veofasa » tis okt 29, 2019 8:22

Jag gjorde en tolkning om tråden att försöka effektivisera kostnader på bilen...

Jag har fullförsäkring och eftersom det är ett nyförvärv får jag en testa på period för 1700kr som gäller 6 månader, bil från 2010. Därefter så skulle densamma försäkring kosta mig ca 1100 kr i månaden. Vilket jag anser är galet mycket, om du hittar något matnyttigt så är jag idel öra - detsamma gäller dito. Tilläggas bör att det inte är en pendlarbil, utan mer en campingpryl och leksak.
Danne skrev: tis okt 29, 2019 4:51 Min är påställd så lite så priset har ingen inverkan så brukar ta den som har bäst villkor bara.
En blandning av frågor och info för att samla matnyttig information.

Danne, brukar du ställa på och av den periodvis? Hur länge på och av? Jag fiskar lite efter tips på att effektivisera fordonsskatt då jag använder bilen stötvis under någon helg men att den får stå tex. två veckor innan nästa körning. Det hela handlar om att försöka betala fordonsskatt och försäkring utefter användandet.
Vid avställning brukar försäkringsbolag (rimligtvis alla) ändra försäkringen från vad man nu än har, till "garageförsäkring" under perioden bilen står som avställd, vilket bör minska månadskostnaden för försäkringen.

På skatteverket står det att om fordkonsskatten ligger under 4800 kr årligen, så bör man följa kalendermånaderna vad gäller ställa på och av för att få en minskad förlust i det hela:
[*] Ett fordon ställs av den 31 augusti. Vi återbetalar fordonsskatt från och med september månad
[*] Ett fordon ställs av den 5 mars. Vi återbetalar fordonsskatt från och med april månad

När ett fordon har en årsskatt på minst 4 800 kronor per år gäller andra regler och skatten återbetalas från dagen då avställningen registrerats. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen.

Jag har Euro 4, fordonsskatt på 6500 ungefär. Hur gör ni andra?

Ledsen om jag förpestar tråden, får ta bort och skapa ny tråd om mitt inlägg stör.
Eskilstuna
Mitsubishi Pajero v80
Overlanding/Offroad
Garagetråd: Veofasas - Mitsubishi Pajero - 2010
Nya inlägg

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Entusiastförsäkring på offroadbil.

Inlägg av gubbstrutten » tis okt 29, 2019 10:47

no1_martin skrev: mån okt 28, 2019 21:40 Vad har ni för försäkringar på era entusiast/hobbyfordon. Vill inte betala mer än nödvändigt men inte heller vara begränsad när bilen får användas. Åtminstonne inte ur ett trafikförsäkringsperspektiv.
Har f n endast 2 "hobbybilar" + en dd(CR-V -16).
2CV:n, som blir skattebefriad nästa år, kostar 990:-/år.
Jimny:n -06 kostar 4.128:-/år. (Hu så mycket :shock: - det hade jag förtränkt :rodnar: )
Båda helförsäkrade hos Folksam med max 1.000 mil/år.

B t w så kostar min Xantia(labbetik) mer att försäkra än Jimny:n. :o :?
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Entusiastförsäkring på offroadbil.

Inlägg av mr.christian » tis okt 29, 2019 16:48

Har en Cheva S10 jag har försäkrad i Trygg Hansa. Den höjdes nu från 2800kr till 3300kr/är.😠 Fördelen med Trygg är att de har så man kan försäkra den till max 500mil/är, det gör rätt mycket på priset. Helförsäkring, förresten, med extra djurkollision. Har ju ett gäng bilar till så det blir kanske lite extra rabatter för det...🤔
Mitt bästa tips är väl att kolla vad de olika bolagen erbjuder för skydd och till vilket pris, man ska också tänka på att den vanligaste skadan på ens bilförsäkring brukar vara inbrott och stjäl de annat i bilen än bilens tillhörigheter så går det på hemförsäkringen vilket ger en extra självrisk om man har olika bolag...

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Entusiastförsäkring på offroadbil.

Inlägg av Danne » tis okt 29, 2019 17:59

Veofasa skrev: tis okt 29, 2019 8:22
Danne, brukar du ställa på och av den periodvis? Hur länge på och av? Jag fiskar lite efter tips på att effektivisera fordonsskatt då jag använder bilen stötvis under någon helg men att den får stå tex. två veckor innan nästa körning. Det hela handlar om att försöka betala fordonsskatt och försäkring utefter användandet.
Vid avställning brukar försäkringsbolag (rimligtvis alla) ändra försäkringen från vad man nu än har, till "garageförsäkring" under perioden bilen står som avställd, vilket bör minska månadskostnaden för försäkringen.

På skatteverket står det att om fordkonsskatten ligger under 4800 kr årligen, så bör man följa kalendermånaderna vad gäller ställa på och av för att få en minskad förlust i det hela:
[*] Ett fordon ställs av den 31 augusti. Vi återbetalar fordonsskatt från och med september månad
[*] Ett fordon ställs av den 5 mars. Vi återbetalar fordonsskatt från och med april månad

När ett fordon har en årsskatt på minst 4 800 kronor per år gäller andra regler och skatten återbetalas från dagen då avställningen registrerats. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen.

Jag har Euro 4, fordonsskatt på 6500 ungefär. Hur gör ni andra?

Ledsen om jag förpestar tråden, får ta bort och skapa ny tråd om mitt inlägg stör.
Jag ställer alltid av om jag inte vet att jag ska använda den inom två veckor, kostar ju inget nu för tiden så.
Dock så lär man ha mer 4800 i skatt för att det ska vara lönt som du skrev.
Hur länge den är av eller på ställd beror på, kan vara veckor till halvår.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Entusiastförsäkring på offroadbil.

Inlägg av no1_martin » tis okt 29, 2019 22:25

Jag tänkte närmast på den där typen av försäkring som säger att man inte får använda bilen till vardags att man inte får parkera den dygnsvis annat än hemma osv. Vet att det fanns sådana förr med olika vilkor men har aldrig haft någon själv. Enkelt beskrivet kan man säga att vilkoren brukade säga att bilen inte fick användas till vardagsbestyr utan endast sådant som skulle kunna anses som nöje.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Entusiastförsäkring på offroadbil.

Inlägg av Danne » ons okt 30, 2019 18:23

Har också letat en sån försäkring men bara hittat såna där bilen måste vara 30 år eller äldre.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Entusiastförsäkring på offroadbil.

Inlägg av Spiken » ons okt 30, 2019 20:09

Frågan om försäkringen blir billigare med en entusiastförsäkring?

Försäkringsbolaget:
-Vad ska du ha bilen till?
-Jag ska bröta i skogen med den.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Entusiastförsäkring på offroadbil.

Inlägg av Fisketorp » tor okt 31, 2019 21:11

Har en Wrangler 88a och en Pajero 85 försäkrade via Bilsportmc Entusiastförsäkring.
Wranglern är värderad till 50tusen och Pajeron till 15 (Värderad av mig och godkänt av försäkringsbolaget)

Betalar ca 1500kr/år Helförsäkring per fordon (Forfarande bililgare än vad trafikförsäkring hos Folksam för bara wranglern)

Då får jag bruka fordonet som jag vill, får även köra till jobbet (Ska dock ha en primärbil var krav, inget de kollade vid tecknandet), begränsad till 500mil om året.
Utöver att man skulle ha en primär bil, så ska det vara brandsläckare, bilen ska förvaras i låst garage när du är hemma (Åker man på en träff långt bort vill det ju till att få låst garage där, inte heller på jobbet etc, men blir den stulen hemma och inte varit inlåst blir det nog jobbigt)

Väldigt nöjd med försäkringen just för priset, hur det skulle vara när den används är en annan femma.

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Entusiastförsäkring på offroadbil.

Inlägg av no1_martin » fre nov 01, 2019 17:47

Precis så jag tänkte mig och eftersom det bara är trafikförsäkringen jag är ute efter så kan ju detta vara något. Skall kika närmare på det.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Entusiastförsäkring på offroadbil.

Inlägg av Fisketorp » fre nov 01, 2019 21:54

Bara trafik låg på ca 500kr om året.

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Entusiastförsäkring på offroadbil.

Inlägg av MattisH » sön nov 03, 2019 10:32

Fisketorp skrev: tor okt 31, 2019 21:11 Har en Wrangler 88a och en Pajero 85 försäkrade via Bilsportmc Entusiastförsäkring.
Wranglern är värderad till 50tusen och Pajeron till 15 (Värderad av mig och godkänt av försäkringsbolaget)

Betalar ca 1500kr/år Helförsäkring per fordon (Forfarande bililgare än vad trafikförsäkring hos Folksam för bara wranglern)

Då får jag bruka fordonet som jag vill, får även köra till jobbet (Ska dock ha en primärbil var krav, inget de kollade vid tecknandet), begränsad till 500mil om året.
Utöver att man skulle ha en primär bil, så ska det vara brandsläckare, bilen ska förvaras i låst garage när du är hemma (Åker man på en träff långt bort vill det ju till att få låst garage där, inte heller på jobbet etc, men blir den stulen hemma och inte varit inlåst blir det nog jobbigt)

Väldigt nöjd med försäkringen just för priset, hur det skulle vara när den används är en annan femma.
Kravet är väl att bilen är 25 år eller äldre. Min TJ 97a kunde jag inte entusiastförsäkra, men så fort det är dags så ska jag kolla dom.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Entusiastförsäkring på offroadbil.

Inlägg av Fisketorp » sön nov 03, 2019 11:17

Missade att du hade en såpas ny bil :rodnar:

Vi brukar ha Folksam på det mesta för att få rabatt, men har märkt att många bolag har svårt att matcha märkesinriktade bolag ex Volvia har inte något bolag kunnat matcha än.
Kanske finns Jeep försäkring? :woot:

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Entusiastförsäkring på offroadbil.

Inlägg av MattisH » sön nov 03, 2019 17:13

I mitt fall är det LF som är oslagbara.
Har kört med TH ett tag, men de höjer sina priser år efter år.
Min TJ kostar 250kr/mån att helförsäkra.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar