Sida 1 av 2

Garagedrömmar

Postat: ons feb 06, 2019 22:34
av Spiken
Nu har jag tröttnat på att frysa.

Har börjat fundera på att bygga ett garage. Ett alldeles eget garage hemma på tomten, som alltid är varmt.
Tänkte försöka få till det så att det blir ett riktigt mysgarage som man kan vara i så länge man vill.

Har ni någon idé om hur ett riktigt drömgarage ska se ut, eller ni kanske redan har ett?

Re: Garagedrömmar

Postat: tor feb 07, 2019 21:26
av metalworm
utrymme och utrymme

en skitdel för slipning och blästring

vedkamin hadde jag velat ha

någon billyft med

Re: Garagedrömmar

Postat: fre feb 08, 2019 0:34
av BadAssWilly
Och ett litet kylrum med plats för ett rådjur eller en gris

Willy

Re: Garagedrömmar

Postat: fre feb 08, 2019 15:44
av Hegge
Byggd ett "drömgarage" för något år sedan.
10x7m med två portar på långsidan. Ca 3,5meter takhöjd innanför en av portarna för billyft. Loft över ca halva ytan för att jag inte behövde takhöjden där jag inte ska ha billyft. Loftet är lågt men rymmer ändå en massa bra att ha grejer.
Delade av garaget så att en halva blev parkeringsgarage/finmeksavdelning och den andra grovavdelning (där billyft skall vara).
Delade av det så att findelen blev ca 3,5meter och grovdelen 6,5 bred och då 7meter djupa.
Breda dubbelskjutdörrar som går inne i den avdelade väggen mellan avdelningarna så att man lätt kan köra motorcyklar mellan avdelningarna utan att behöva ta ut dem. Skjutdörrar är bra då väggarna går att använda till hyllor eller annat och inte blockeras av öppna dörrar.

Givetvis hade man lätt kunnat ha ett dubbelt så stort garage men detta känns ändå rimligt och tomten ser inte ut som en industritomt. Fingaraget rymmer lätt 5 motorcyklar och 3 mopeder. Grovgaraget funkar att meka med en bil och en motorcykel samtidigt utan att det känns trångt.

Edit:
Kör 17 grader med luft/luft-värmepump.
Elen lade jag utvändigt då jag tyckte det var gött att aldrig behöva oroa sig för att sätta spikar i kablar.
10st lysrörsarmaturer med 2x56watt rör lyser upp mer än nog.

Re: Garagedrömmar

Postat: lör feb 09, 2019 19:54
av IsuzuDiesel
Hegge skrev: fre feb 08, 2019 15:44 Byggd ett "drömgarage" för något år sedan.
10x7m med två portar på långsidan. Ca 3,5meter takhöjd innanför en av portarna för billyft. Loft över ca halva ytan för att jag inte behövde takhöjden där jag inte ska ha billyft. Loftet är lågt men rymmer ändå en massa bra att ha grejer.
Delade av garaget så att en halva blev parkeringsgarage/finmeksavdelning och den andra grovavdelning (där billyft skall vara).
Delade av det så att findelen blev ca 3,5meter och grovdelen 6,5 bred och då 7meter djupa.
Breda dubbelskjutdörrar som går inne i den avdelade väggen mellan avdelningarna så att man lätt kan köra motorcyklar mellan avdelningarna utan att behöva ta ut dem. Skjutdörrar är bra då väggarna går att använda till hyllor eller annat och inte blockeras av öppna dörrar.

Givetvis hade man lätt kunnat ha ett dubbelt så stort garage men detta känns ändå rimligt och tomten ser inte ut som en industritomt. Fingaraget rymmer lätt 5 motorcyklar och 3 mopeder. Grovgaraget funkar att meka med en bil och en motorcykel samtidigt utan att det känns trångt.

Edit:
Kör 17 grader med luft/luft-värmepump.
Elen lade jag utvändigt då jag tyckte det var gött att aldrig behöva oroa sig för att sätta spikar i kablar.
10st lysrörsarmaturer med 2x56watt rör lyser upp mer än nog.
Riktigt drömgarage! Smart att dela av utrymmet osymmetriskt, det behövs ju inte mycket plats i findelen :tumbup:

Jag skulle verkligen behöva bygga ut mitt lilla enkelgarage, det är precis så man får plats att meka men man får tänka lite på placeringen av bilen. Både kort och smalt. Men före det här fick jag meka ute eller åka till farsans garage så det är ju ett kliv framåt iallafall.

Re: Garagedrömmar

Postat: lör feb 09, 2019 22:38
av Lone Wolf
Det jag saknar är en enskild smedja :(

Re: Garagedrömmar

Postat: sön feb 10, 2019 13:53
av gubbstrutten
När jag flyttade från enkelgarage på 20 kvm till dubbelgarage på 60 kvm(ja HSB trodde att det var för att få större bostadshus) så var det första jag gjorde var att isolera och klä med byggplyfa samt 2 x 13 mm gips utanpå.
Det senare för att utan risk kunna svetsa i garaget.
En stålbalk på ovansidan av taket och bjälkarna + förstärkning mellan bjälkarna och takstolarna av plyfa.
I stålbalken 5 st förankrade ögleskruvar (Biltema 25-306) att kunna lyfta motorer och karosser i medelst spaklyftblock.
Stålbalken och förstärkningarna alltså för att fördela tyngden från ögleskruvarnas last.
Takhöjden kunde jag tyvärr inte göra mycket åt, den är endast 225 cm.
Värst var porthöjden, som endast var cirka 185 cm, beroende på s k vipportar.
I och med införskaffande av G-Wagen och Defender så byttes vipportarna mot slagportar som medgav att en 2" höjd Defender med 33":or kunde passera fritt - om den var fulltankad och belastad med recoveryutrustning och verktyg samt 2 x 20 lit dunkar bak. 1 dunk bränsle + 1 dunk vatten.
Slagportarna medgav 208 cm fri in- och utpassage.

Hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag låtit lyfta upp hela garagebyggnaden 5 lager lecablock.
Har sett ett snarlikt (Modulenhus-) garage som ägaren hade höjt medelst 2 rader lecablock.

Så takhöjd är A och O när det gäller garage kombinerat med verkstad.
Ävenså viktigt med (brandsäkra) väggar man kan fästa hyllor och annat i.
Belysning kan man heller inte få nog av (i min ålder). 10 dubbla och 3 enkla lysrör är monterade.
12 enfas eluttag invändigt +2 utvändigt samt 1 trefasuttag(ångrar att jag inte tog ett även utvändigt).
24 volt trafon för(Bilprovningens)handlampor. (kanske lite onödigt nu när så fina små laddningsbara LED-lampor finns)
Ett hopdragbart draperi mellan "halvorna" för att förhindra svets- och sliprester angriper bilar i andra "halvan".
Naturligtvis betonggolv med spygatt, men har inte vatten indraget.

Som mest har jag lyckats parkera 4 bilar i garaget - men normalt endast 1 i varje halva,

Drömmen vore 450 cm takhöjd samt 2-pelarlyft.(Polarn som har 2-pelarlyft önskar 1-pelarlyft i stället :? :o :shock: :roll: )

Re: Garagedrömmar

Postat: sön feb 10, 2019 20:53
av IsuzuDiesel
gubbstrutten skrev: sön feb 10, 2019 13:53 (Polarn som har 2-pelarlyft önskar 1-pelarlyft i stället :? :o :shock: :roll: )
När det gäller garage så känns det som att gräset alltid är grönare på andra sidan, finns alltid nåt man saknar.
En kompis byggde garage och tänkte att han nog kunde ha 3 bilar i den men nu när han har byggt bra arbetsbänkar, förvaring, tvåpelarlyft osv så inser han att han skulle ha byggt större...
En annan kompis bygger 12x7 meter, får se om han också får ont om plats.

Re: Garagedrömmar

Postat: tis feb 12, 2019 10:39
av Spiken
Jag har tänkt mig två platser, som många säger, en grovdel och en findel.
Grovdelen med lyft och skiljevägg till fin delen, bör vara en stor dörr emellan.
Findelen med golvvärme. Samma takhöjd i findelen, så jag kan fälla upp taktältet inomhus. En hörna med soffor, bord, tv och stereo. Där man kan sitta och bara vara. Ett vardagsrum i garaget helt enkelt. (Helt onödigt, jag vet. Men jag skulle vilja ha det) Vatten och avlopp, så jag kan ha en toalett.

Storlek på garaget har jag inte riktigt bestämt ännu. Tycker sju meter brett är lite snålt, skulle vilja ha minst nio.
Har flera bilar som är över sex meter. Skulle vilja ha det ca:15x9m ungefär. Behöver vara ganska så högt för att lyfta en hög bil också. Portarna minst 2,5 höga.

Men det ska få plats på tomten utan att skymma boningshuset för mycket, och man ska ha råd att bygga det också. Men tråden hette ju garagedrömmar, då får man spåra ur lite :wink:

Re: Garagedrömmar

Postat: tis feb 12, 2019 14:58
av gubbstrutten
En fördel med 2-pelarlyft, jämfört med 1-pelarlyft, är att man kan parkera en bil under den upphissade. :jump:

Re: Garagedrömmar

Postat: ons feb 13, 2019 20:09
av Strömmen
Jag har också ledsnat på att frysa,har flera utrymmen som det går in bilar och traktorer i men inget som är isolerat. Så innan jul tömde jag den gamla vedboden och gjöt golv ,nu är det isolerat och skivor är på väg upp på väggar och tak.
Det är så mycket trevligare att slippa frysa om händerna.
Stora nackdelen är takhöjden iomed att det är en befintlig byggnad,får in jeepen men inte mycket mer.Får väll byta hobby om det inte funkar eller höjja taket.
Hoppas du hinner bygga mellan resorna för dom vill vi inte sluta läsa om/anders

Re: Garagedrömmar

Postat: tor feb 14, 2019 11:25
av Spiken
Det är bara planering och drömmar än så länge.
Men det ser lite mörkt ut på resefronten just nu, men det kan ju ändra sig... hoppas jag.

Re: Garagedrömmar

Postat: tor feb 14, 2019 13:13
av Robe
Jättebra tråd och tack till er som delar med er av era erfarenheter! Hoppas att det är OK att jag skickar in lite frågor här Spiken? :)

Jag går oxå i tankarna att bygga ett (realistiskt) drömgarage :) Just nu har jag ett 30kvm garage som sitter ihop med boningshuset. Porthöjden är 1.8m och takhöjden är 2.3m. Så jag behöver tömma ur luften ur däcken och spänna ner bilen i axlarna varje gång jag ska in/ut. Och när bilen väl är inne i garaget så är det ca 20cm kvar till taket. Det går inte att öppna huven helt. Men största problemet är att svetsrök, slipdamm och lack-ångor lätt tar sig in i huset där sambon gärna påpekar detta :roll:

Jag bor ute på landet så bygglov är inga problem. Det som begränsar är ekonomi och "man ska lätt kunna urskilja vad som är boningshus och vad som är komplementsbyggnad" som byggnadskontoret i Uppsala så tydligt förklarade det. Jag frågade om det var tydligen nog om jag satte en skylt på garaget med texten "KOMPLEMENTSBYGGNAD" ....

En fråga kring längd/bredd/höjd!
Jag är inne på 10x7m med två portar på långsidan. Jag vill ju kunna ha en lyft och kunna jobba under bilen. Jag antar att det skulle funka med saxtakstolar över lyft-platsen så man kan lyfta upp bilen mot nock för att slippa ha typ 4m höga väggar? 3m kanske räcker?

En annan layout är ju att ha en port på ena kortsidan och lyft rakt innanför den. Det utrymmet bör bli ca 6x7m. Sen en port på långsidan i resterande 4x7m. Sätta en skiljevägg mellan utrymmena och ha den lilla delen som finmek/uppställningsplats och stora delen med lyft som grovdel? Då hamnar ju lyften mitt under nock och man behöver inte lika höga väggar för att kunna lyfta så man kan jobba under bilen.

Hur har ni andra gjort?

/Robin

Re: Garagedrömmar

Postat: tor feb 14, 2019 16:20
av jteck
Min verkstad/garage är 11x8,5m och har 4 m i takhöjd.
På ena kortsidan har jag två portar, en 2,5x2,5m,innanför den har jag placerat en tvåpelarlyft.
Andra porten är 3m bred o 3,5m hög och det är bara golv innanför den.
Blir ganska bra med utrymme framför mekplatserna om man vill ha arbetsbänk och sånt.

Köpte byggnaden som "byggsats" med färdiga väggsektioner a 1,2m samt färdiga takstolar + allt annat som behövdes som skruv,spik,takplåt mm.
(Köptes på Lindquist trävaru AB)

Re: Garagedrömmar

Postat: tor feb 14, 2019 18:04
av Hegge
Robe skrev: tor feb 14, 2019 13:13 Jättebra tråd och tack till er som delar med er av era erfarenheter! Hoppas att det är OK att jag skickar in lite frågor här Spiken? :)

Jag går oxå i tankarna att bygga ett (realistiskt) drömgarage :) Just nu har jag ett 30kvm garage som sitter ihop med boningshuset. Porthöjden är 1.8m och takhöjden är 2.3m. Så jag behöver tömma ur luften ur däcken och spänna ner bilen i axlarna varje gång jag ska in/ut. Och när bilen väl är inne i garaget så är det ca 20cm kvar till taket. Det går inte att öppna huven helt. Men största problemet är att svetsrök, slipdamm och lack-ångor lätt tar sig in i huset där sambon gärna påpekar detta :roll:

Jag bor ute på landet så bygglov är inga problem. Det som begränsar är ekonomi och "man ska lätt kunna urskilja vad som är boningshus och vad som är komplementsbyggnad" som byggnadskontoret i Uppsala så tydligt förklarade det. Jag frågade om det var tydligen nog om jag satte en skylt på garaget med texten "KOMPLEMENTSBYGGNAD" ....

En fråga kring längd/bredd/höjd!
Jag är inne på 10x7m med två portar på långsidan. Jag vill ju kunna ha en lyft och kunna jobba under bilen. Jag antar att det skulle funka med saxtakstolar över lyft-platsen så man kan lyfta upp bilen mot nock för att slippa ha typ 4m höga väggar? 3m kanske räcker?

En annan layout är ju att ha en port på ena kortsidan och lyft rakt innanför den. Det utrymmet bör bli ca 6x7m. Sen en port på långsidan i resterande 4x7m. Sätta en skiljevägg mellan utrymmena och ha den lilla delen som finmek/uppställningsplats och stora delen med lyft som grovdel? Då hamnar ju lyften mitt under nock och man behöver inte lika höga väggar för att kunna lyfta så man kan jobba under bilen.

Hur har ni andra gjort?

/Robin
Skrev ju lite om mitt garage längre upp men kan komplettera med lite mer info.

Jag har vägghöjd 3meter och saxtakstolar i hela garaget.

Portar körde jag 2,5x2,5m modulmått. Ångrar att jag inte valde något större portar, primärt på bredden då dels karmen och sedan också själva porten äter upp en hel del av bredden om man inte sätter porten så att det går att öppna den 180°.

Jag valde vägghöjd 3meter och slagportar för att få ett garage som smälte in på tomten och inte ser ut som en maskinhall. Ska se om jag kan lyckas ta en bild imorrn.