Köpråd bra bil med AWD såklart

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

GeneralSnus
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: lör okt 06, 2018 18:13

Köpråd bra bil med AWD såklart

Inlägg av GeneralSnus » sön okt 21, 2018 13:56

Nu har jag länge letat efter ett bra exemplar av Subaru, Outback eller Forester men alltid är det något som får mig att backa. Är det inte rost och elände så är det kopplingsbyten som behövs.

Vad mer finns det för bra bilar med konstant fyrhjulsdrift, driftsäkerhet och inte allt för mycket fel/brister? Måste ha baksäte, men sen om det är en pickup, SUV eller annat har mindre betydelse.

Skatten bör heller ej vara snordyr, om det är en diesel.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Köpråd bra bil med AWD såklart

Inlägg av Danne » sön okt 21, 2018 16:24

Dom jag kikar efter i prioritets ordning är:
Bmw 320 d Xdrive 2.0
Vw Passat 4 motion 2.0 Tdi
Bmw x3 d Xdrive 2.0
VW Tiguan 4 motion 2.0 tdi
Mitsubishi Outlander 2.2 Tdi
Nissan X-trail 2.0 Tdi

Dom flesta av dom bör vara 2011 eller nyare för att få ner skatten.
Har inte ägt nån av dom men verkar vara vettiga bilar med inte allt för dyr skatt och skaplig förbrukning.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Köpråd bra bil med AWD såklart

Inlägg av hakan13 » mån okt 22, 2018 20:09

hej.
BMWs 2,0a på 188hk ska man kolla upp!! har varit ganska mycket problem med kamkedjan!!
Landrover?? freelander 2 har rykte om sig att sällan krångla!!
Dacia Duster?? såg att dom nyare har en årsskatt på ca 1700 spänn!! :jump:
Nissan Navara?? 174hk från 06 utan partikelfilter verkar funka...
sen verkar dom både törstiga och struliga!!
men 190hk jag åker med har gått 14000 mil utan krångel...
har bytt däck och bromsbelägg... och så var det en strålkastarspolare som strulade!!
men det fixade sig när chefens farsa backade in i fronten med L60n... ny front!! :mrgreen:
dock lite dyr i skatt... ca 7500... men drar mellan 0,8-0,9 med aut...
Håkan.

GeneralSnus
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: lör okt 06, 2018 18:13

Re: Köpråd bra bil med AWD såklart

Inlägg av GeneralSnus » mån okt 22, 2018 21:15

Funderat både till och från och vete tusan om jag hoppar Subaru. Snygga bilar och bra fyrhjulsdrift men verkar ha problem med topplockspackningarna fram till -13 på 2.5L motorn.

Hur är Honda CR-V Automat 2006? Inte fullt lika fina att se på som en Subaru men kanske en vettig bil?

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Köpråd bra bil med AWD såklart

Inlägg av gubbstrutten » tis okt 23, 2018 8:36

GeneralSnus skrev:Funderat både till och från och vete tusan om jag hoppar Subaru. Snygga bilar och bra fyrhjulsdrift men verkar ha problem med topplockspackningarna fram till -13 på 2.5L motorn.

Hur är Honda CR-V Automat 2006? Inte fullt lika fina att se på som en Subaru men kanske en vettig bil?
Inkopplingen av bakhjulsdriften är lite sisådär.
Dock inte sämre än BMW, AUDI, Volvo m fl "låssas4x4".
Nyare CR-V, från våren 2016, har bättre/snabbare inkoppling av bakhjulen, men sämre markfrigång.
Att CR-V är världens bästa "SUV" har medfört att det även är världens mest sålda "SUV".
CR-V är det kanske säkraste kortet på "SUV"-marknaden.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

jteck
Användare
Inlägg: 52
Blev medlem: mån jan 30, 2012 20:38
Ort: Marks kommun

Re: Köpråd bra bil med AWD såklart

Inlägg av jteck » tis okt 23, 2018 16:28

GeneralSnus skrev:Funderat både till och från och vete tusan om jag hoppar Subaru. Snygga bilar och bra fyrhjulsdrift men verkar ha problem med topplockspackningarna fram till -13 på 2.5L motorn.

Hur är Honda CR-V Automat 2006? Inte fullt lika fina att se på som en Subaru men kanske en vettig bil?
Har en Subaru Forester 2.0 diesel från 2012.
Vi kör ganska mycket med hästtransport och den är en fantastisk dragbil tack vare 4hjulsdriften och diesel motorn.
Det jag inte gillar med den är att den är dåligt ljudisolerad så mycket vägljud i kupén tyvärr.

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Köpråd bra bil med AWD såklart

Inlägg av MattisH » tis okt 23, 2018 22:50

Jag har en Forester -13 diesel som jag funderat att sälja, men det är en förbaskat bra kompromiss. så den får nog rulla vidare. Dessutom får man ju inget betalt för en dieselbil om man ska försöka sälja.

Viktigt med dieseln är att man sköter service på den, på subaruverkstad som kan blandannat kalibrera spridarna vart 3000 mil. Jag gjorde inte det och bilen gick som en påse nötter. Efter att fått detta fixat går den kanon igen. Mycket stabil dragbil tack vare standardmonterad nivåreglering.
Mycket bra fyrhjulsdrift.

Om man inte är rädd för soppatörst hade jag utan tvekan valt en 2,0 XT med 240hk motorn och automatlåda :tumbup:

Till skillnad från ovanstående så är isoleringen något bättre på den nyare modellen.

Bild
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Köpråd bra bil med AWD såklart

Inlägg av MattisH » tis okt 23, 2018 23:01

Annars finns ju Suzuki Grandvitara fram till 2014 årsmodell som också är en väldigt bra bil. Dessutom spärrbar fördelningslåda och lågväxel!
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: Köpråd bra bil med AWD såklart

Inlägg av Runekebab » ons okt 24, 2018 6:36

Inte för att jag har någon erfarenhet av dom här,
men dom har väl sett likadana ut i flera årtionde.
http://www.ladasverige.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Toyota Lj70

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Köpråd bra bil med AWD såklart

Inlägg av gubbstrutten » tor okt 25, 2018 9:02

MattisH skrev:Annars finns ju Suzuki Grandvitara fram till 2014 årsmodell som också är en väldigt bra bil. Dessutom spärrbar fördelningslåda och lågväxel!
Skulle jag föredra före Lada Niva(efter 3 år med en Niva M -11 och 4 Sukkor)
Dock var sonens Grand Vitara bränsletörstig, och därför dyr vid långpendling = drygt 20 mil/dag.
Sonens Grand Vitara hade automatlåda, vilket måste framhållas.
En manuell har förmodligen mindre bränsletörst.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Köpråd bra bil med AWD såklart

Inlägg av jonte_malmö » tor okt 25, 2018 10:54

Aldrig testat fyrhjulsdriften riktigt, men har kört massor av nya Audis i jobbet. A4 och A6 med fyrhjulsdrift, dieslar med halvautomat/DSG. Det är riktigt sköna bilar att köra, man sitter som en kung, kombisarna är inte jättestora i A4 men räcker till. Även de mindre dieslarna är ruskigt pigga.
Ford Explorer '98

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Köpråd bra bil med AWD såklart

Inlägg av gubbstrutten » tor okt 25, 2018 12:47

jonte_malmö skrev:Aldrig testat fyrhjulsdriften riktigt, men har kört massor av nya Audis i jobbet. A4 och A6 med fyrhjulsdrift, dieslar med halvautomat/DSG. Det är riktigt sköna bilar att köra, man sitter som en kung, kombisarna är inte jättestora i A4 men räcker till. Även de mindre dieslarna är ruskigt pigga.
Må så vara att det på bakluckan på AUDI, BMW, Volvo m fl står "AWD", men någon riktig fyrhjulsdrift har dom inte - och det var ju det ts önskade. :poke:
Den "riktigaste" 4x4 har Niva, Defender, G-Wagen, LandCruiser, Grand Vitara(näst sist generationen) och några få till. 8)
:tumbup:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

BadAssWilly
Användare
Inlägg: 28
Blev medlem: ons okt 31, 2018 20:59

Re: Köpråd bra bil med AWD såklart

Inlägg av BadAssWilly » ons nov 07, 2018 19:23

Vill inte vara taskig och märka ord betr. föregående inlägg men jag har haft två A6 (-02 och -06) och en A5 (-10) och det står inte AWD bak på dom . Däremot "quattro" och det är konstant fyrhjulsdrift. Går inte att koppla ur. På A6:orna var det 50/50 och på A5 var det 40/60 (fördelning fram/bak).

Willy
JKUR

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Köpråd bra bil med AWD såklart

Inlägg av Portland » ons nov 07, 2018 21:34

Audi har ett flertal olika drivsystem under namnet Quattro.
Småbilarna typ A3, TT osv har ett system lika Volkswagens 4motion, dvs där något kopplas in.. snabbt förvisso, men likväl kopplas in.
De större har konstantdrift.
...men av olika typer under åren... finns tex de med torsen.
:tumbup:

Skriv svar