Bränsle till spritkök
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Bränsle till spritkök
Jag har beställt ett tvålågigt spritkök från Coleman.
https://www.obelink.eu/unleaded-2-pits. ... r=Coleman&
Nu undrar jag om någon här har erfarenhet av dem och vilka bränslen man teatat med?
Vad motsvarar Coleman fuel här i Sverige?
Tror ni att man skulle kunna köra det på alkylatbensin (för 4-takt för slippa oljan)?
https://www.obelink.eu/unleaded-2-pits. ... r=Coleman&
Nu undrar jag om någon här har erfarenhet av dem och vilka bränslen man teatat med?
Vad motsvarar Coleman fuel här i Sverige?
Tror ni att man skulle kunna köra det på alkylatbensin (för 4-takt för slippa oljan)?
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Re: Bränsle till spritkök
Haha. Jag svarar själv, vetifan vad jag sökt på innan.
Alkylat verkar fungera bra.
Alkylat verkar fungera bra.
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Bränsle till spritkök
Ä det ett spritkök ska du väl köra på sprit!
Rödsprit t ex.
Rödsprit t ex.
Rubicon
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
Re: Bränsle till spritkök
Så sant, jag tänkte inte så mycket när jag skrev.gubbstrutten skrev:Ä det ett spritkök ska du väl köra på sprit!
Rödsprit t ex.
Bensinkök eller multifuel är kanske bättre.
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
-
- Rutinerad
- Inlägg: 348
- Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
- Ort: Karlskrona, Blekinge
Re: Bränsle till spritkök
Hade aldrig hört talas om ett bensinkök, så då undrar ju nyfikenstruten i en vad för fördelar det är med ett sånt jämfört med ett spritkök eller gasolkök...? Ett argument kan ju vara priset, för spritköken brukar vara ganska dyra och till gasolkökens nackdel är ju tuben att släpa på. Finns förvisso de små gasolköken med inbyggd engångsflaska men de är inte mycket att ha. (Mer är att de är billiga)
Re: Bränsle till spritkök
Bensinkök och fotogenkök brukar ha samma konstruktion,bränslet finns i en behållare som man trycksätter varpå bränslet förs in i ett rör som finns i lågan varpå bränslet förgasas ocb leds ut i munstycket och förbränns.
Man måste förvärma för att få igång processen.
Fördelen är bättre effekt och ett flytande bränsle som finns överallt men eb bökigare tändprocedur.
Har man inte förvärmt tillräckligt så sprutar det ut brinnade vätska
Man måste förvärma för att få igång processen.
Fördelen är bättre effekt och ett flytande bränsle som finns överallt men eb bökigare tändprocedur.
Har man inte förvärmt tillräckligt så sprutar det ut brinnade vätska
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Användare
- Inlägg: 80
- Blev medlem: lör jan 29, 2011 10:57
- Ort: Vagnhärad Sörmland
Re: Bränsle till spritkök
Jag har en typ likadan fast köpt tidig 80 tal,skillnaden vad jag kan se är färgen på själva tanken
min är röd
Jag har använd akrylat bensin och det har fungerat bra men min är gjord för bensin.
Vet att coleman har ett eget bränsle dyrt och vad jag vet finns det inte i Sverige.
Sköter man den lite håller den väldigt länge.
/Nisse
min är röd
Jag har använd akrylat bensin och det har fungerat bra men min är gjord för bensin.
Vet att coleman har ett eget bränsle dyrt och vad jag vet finns det inte i Sverige.
Sköter man den lite håller den väldigt länge.
/Nisse
Re: Bränsle till spritkök
Alla kök har sina fördelar... och nackdelar.
Bensinköket är väl ett av de med minst nackdelar.
Särskilt om man kör med kemiskt ren bensin, finns i tex färghandeln.
Spritkök sotar och funkar inte vid kyla och/eller på hög höjd, dessutom kan värmeregleringen vara svår.
Gaskök är nog bäst för den vanliga friluftskocken, dock ser man ju inte exakt hur mycket gas man har kvar, ej heller kan man fylla på... man måste ha rätt anslutning och funktionen är mindre bra i kyla (man kan iofs värma behållaren men...)
Men det sotar inte, ger inga farliga ångor, lätt att reglera tempen på och är snabbt.
Bensinkök (finns iofs lite olika) kan oftast köras på vanlig bilbensin, klarar tunn luft bra och sotar inte eller har farliga ångor... om man kör på ren bensin.
Kör man på bilbensin ökar risken... i vissa länder finns inte blyfritt, då är ångorna än mer vådliga... lite pill att få igång ibland... explosionsrisk finns (tror köket är förbjudet i vissa länder, tex Norge) och kärlen kan sotas svårt om man kör med "fel" bensin.
Kökstypen är rätt bränslesnålt och "internationellt".
Gaskök funkar i många länder, medan bensin nog funkar överallt... T-sprit är något endast för typ Sverige.
Tror aldrig jag sett T-sprit utomlands i nån butik... men visst, i de länderna är ju ofta vodkan billig och blandar man den med tex socker kanske man kan få fyr på grejerna.
Bensinköket är väl ett av de med minst nackdelar.
Särskilt om man kör med kemiskt ren bensin, finns i tex färghandeln.
Spritkök sotar och funkar inte vid kyla och/eller på hög höjd, dessutom kan värmeregleringen vara svår.
Gaskök är nog bäst för den vanliga friluftskocken, dock ser man ju inte exakt hur mycket gas man har kvar, ej heller kan man fylla på... man måste ha rätt anslutning och funktionen är mindre bra i kyla (man kan iofs värma behållaren men...)
Men det sotar inte, ger inga farliga ångor, lätt att reglera tempen på och är snabbt.
Bensinkök (finns iofs lite olika) kan oftast köras på vanlig bilbensin, klarar tunn luft bra och sotar inte eller har farliga ångor... om man kör på ren bensin.
Kör man på bilbensin ökar risken... i vissa länder finns inte blyfritt, då är ångorna än mer vådliga... lite pill att få igång ibland... explosionsrisk finns (tror köket är förbjudet i vissa länder, tex Norge) och kärlen kan sotas svårt om man kör med "fel" bensin.
Kökstypen är rätt bränslesnålt och "internationellt".
Gaskök funkar i många länder, medan bensin nog funkar överallt... T-sprit är något endast för typ Sverige.
Tror aldrig jag sett T-sprit utomlands i nån butik... men visst, i de länderna är ju ofta vodkan billig och blandar man den med tex socker kanske man kan få fyr på grejerna.
Re: Bränsle till spritkök
Har någon billig variant som fixar bensin/fotogen/tändvätska och ska klara diesel också men då får man nog förvärma bra.
Låter som en raketmotor när det går
Låter som en raketmotor när det går
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Bränsle till spritkök
Spisbränsle, borde inte det fungera bra och ge överlevande gaser
Sådant som man använder till i "kaminer"
Sådant som man använder till i "kaminer"