Bärgning - hjälpte 80-årigt par

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Bärgning - hjälpte 80-årigt par

Inlägg av Portland » sön dec 24, 2017 0:10

Ibland är man lite för snäll...

I torsdags passerade jag en gräsyta utanför en säsongsstängd butik, där en äldre man parkerat men sjunkit.
Sommartid är detta butikens kundparkering, men nu var det som sagt stängt.
Han vinkade och jag svängde in.
Hans fru satt i bilen och de hade kört fram och tillbaka men mest jobbat sig neråt.
Jag frågade om han kände butiksägaren eller varför han var där nu, det var ju stängt.
Han kände honom inte och hade missat att det var stängt, han trodde de skulle ha öppet lite nu inför julen...
Jag är själv kund i butiken sedan över 20 år och tycker mig ha en vettig relation med ägaren men ville ändå prata med honom innan jag körde ut på gräsytan... letade på Hitta.se men kunde inte få tag i hans nummer, företaget saknade skylt och här i småbyar kallar man ju inte alltid affärer/företag efter det de heter så jag visste faktiskt inte vad mer jag skulle söka på.

Aja, jag backade ut och kopplade hans bil i min och drog upp dem och de var själaglada.
Jag tog inget för besväret men bad honom kontakta ägaren för att reda ut skadorna som blivit i gräsmattan.

Idag ringde ägaren mig, totalt hysterisk och vansinnig.
Svor och skrek och skällde satan.
Mannen i bilen hade kontaktat honom och berättat situationen och var villig att stå för skadorna till våren men butiksägaren anser att felet är MITT.
Det var vattensjukt så visst blev det väl lite antydan till spår efter mig, men gubbens bil hade ju gjort djupa fåror!
Butiksägaren var knappt kontaktbar... han skulle strypa mig och massa... polisanmälan var att vänta och massa massa...

Jag lade faktiskt på, såna samtal ger inget.

Men vad är det med folk egentligen?
Har han någon rätt på sin sida, dvs kräva mig på något ansvar alls i detta?

Två skottkärror jord så är saken fixad, men jag känner visst ointresse till detta nu... om man säger så...
:aargh:

(efter samtalet så sökte jag på numret som kom upp i displayen och tydligen stod hans fru för abonnemanget, därför hade jag inte hittat honom innan)

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Bärgning - hjälpte 80-årigt par

Inlägg av Ninetoes » sön dec 24, 2017 0:29

Hmmm, du skriver ju att du själv är kund där sedan mer än 20 år. Beroende på om du vill bränna den relationen till ägaren eller inte har du väl två val: antingen smöra som satan, ta på dig skulden och ordna dit dom där två skottkärrslassen med matjord som krävs eller så skiter du i allt och låter fittnyllet (måhända ett Åländskt uttryck men jag tror du fattar innebörden) polisanmäla dig. Den polisanmälan lär ju ändå inte leda till nåt tänker jag.

Butiksinnehavaren har ju på sätt och vis redan "angett tonen" och kunden har ju alltid rätt så, ja... :poke:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Bärgning - hjälpte 80-årigt par

Inlägg av JZ » sön dec 24, 2017 1:34

Jag hade nog åkt och tagit ett par rundor till på hans gräsmatta.
Ska han ändå anmäla så... :mrgreen:

metalworm
Användare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre dec 08, 2017 17:25

Re: Bärgning - hjälpte 80-årigt par

Inlägg av metalworm » sön dec 24, 2017 8:44

jag tycker du gjorde rätt och riktigt

butiksägaren sätt är idiotiskt

det var ju dom i första bilen som råkat göra fel, på ett sätt som är ganska lätt att förstå varför

du hjälpte till och hur man än skulle gjort så skulle inte det blivit mindre skador

vänta och se och bekymra dig inte om butiksägaren, antingen så rättar hans till sig själv, eller får bygden höra vad som hänt och det är inte till hans fördel

och för den delen, bra gjort att hjälpa dom gamla, jag hadde utan tvekan hjälp dom med

RedNek
Rutinerad
Inlägg: 373
Blev medlem: tor maj 01, 2014 8:58
Ort: Utanför Umeå

Re: Bärgning - hjälpte 80-årigt par

Inlägg av RedNek » sön dec 24, 2017 10:04

Du gjorde helt rätt, all heder åt dig som hjälpte det åldriga paret!
Släpp dedär & låt dagarna gå vidare. Kanhända nyktrar butiksägaren till & inser att han får fixa sin vattensjuka "kundparkering" om han ska ha verksamheten kvar.

En fin handling, ta med den & tänk på tacksamheten paret har till din hjälp istället.

God Jul önskar RedNek
- To Live Beyond Requirements -

Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Bärgning - hjälpte 80-årigt par

Inlägg av svana » sön dec 24, 2017 14:48

Du gjorde precis som jag hade gjort.
Skit i vad butiksägaren säger.. du har gjort rätt och butiksägaren verkar vara ett riktigt stolpskott!!

jojo
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: tis nov 02, 2010 17:07
Ort: kävlinge

Re: Bärgning - hjälpte 80-årigt par

Inlägg av jojo » sön dec 24, 2017 16:59

Det du gjorde var precis samma som jag själv skulle gjort och anser är helt rätt!
MEN hade det hänt mig idag hade jag nog fan tvekat tyvärr.... då polisens fokus och ev domare i rätten helt plötsligt kan fokusera och döma dig för något annat, (typ något han påstår du sagt i telefon eller dyl) jag blev själv dömd att betala böter sen jag stannat på en gräsplan/parkering, för att berätta för en ryttare och hennes kompis på cykel att det är stor risk att dom blir påkörda om dom befinner sig mitt på vägen mellan en skymdkurva och bakom ett krön från andra hållet.

Så mitt tips OM det blir polis anmälan ta det på allvar och prata med advokat.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Bärgning - hjälpte 80-årigt par

Inlägg av Spiken » sön dec 24, 2017 19:39

Bra jobbat Portland :tumbup:

Lite tråkiga efterdyningar bara.

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Bärgning - hjälpte 80-årigt par

Inlägg av mr.christian » mån dec 25, 2017 10:22

Har gjort exakt likadant för ganska många år sedan. Var ute och körde och pratade skit med en tjejkompis och körde egentligen ganska planlöst, men hur det än var så körde vi till en småbåtshamn intill en campingplats stängd för säsongen. Stod och filosoferade över hamnen en stund och när vi körde tillbaka så vände jag på en gräsplätt mellan hamnen och campingen. Samma som det äldre paret - sjönk som en gråsten i gräsmattan med min lilla BMW. Då fick det bli en del körande fram och tillbaka för att försöka få loss/bort mig. Som släppt från en helikopter kommer en vansinnig markägare med sid 4wd KingCab. Skriker och skäller och skriver upp bilnummer och annat, säger att han ska ringa polisen! Sen går han tillbaka till sin bil och jag föreslår, för att minimera skadorna, att han ska dra upp mig, men i helvete heller...! Till slut så kommer vi ändå bort utan hjälp och någon dag senare kör jag dit med en räfsa och gräsfrö och snyggar till efter förmåga. Hörde aldrig något varken från honom eller polisen...;)
Och det är väl 20 år sedan så det är nog preskriberat vid detta laget...;)

Rorsas
Hemmastadd
Inlägg: 218
Blev medlem: lör nov 05, 2011 17:52
Ort: Töreboda
Kontakt:

Re: Bärgning - hjälpte 80-årigt par

Inlägg av Rorsas » mån dec 25, 2017 14:17

En liten fundering!

Du kanske kan göra gemensam sak med det gamla paret och tillsammans fixa gräsmattan.
Du kanske kan stå för tyngre arbete och de för materialet och jobbfika?
Om inte annat så kan ni visa att ödmjukhet och samarbete räcker längre än hot och ilska.
Passa på att ha riktigt roligt samtidigt så kanske butiksägaren blir lite avis och också vill vara med! :D

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Bärgning - hjälpte 80-årigt par

Inlägg av Portland » mån dec 25, 2017 14:38

Tack för input!

Jag vet att man inte får köra på privat mark, men trodde att jag och butiksägaren hade en "relation" eftersom jag ju varit kund där i över 20 år och även hjälpt honom vid något tillfälle...
Så jag trodde att jag därmed skulle kunna fixa detta lite smidigt eftersom jag ju som sagt inte fick tag i honom på ett enkelt sätt... och sen bra.
Bevisligen var jag naiv.

Vid de samtalen jag hade med honom erbjöd jag flera gånger hjälp med att rätta till skadorna då jag inte ser detta som ett vidare stort jobb, men nu när man funderat lite och betänkt hans faktiska uppförande och attityd så kommer jag nog skita totalt i detta.
Jag var tydligen idiot, "hissen gick inte ända upp" och han lovade att han skulle strypa mig.

Jag tror jag skall be honom lycka till med det där och sen självklart aldrig någonsin handla där igen.

Blir det rättegång och böter eller nåt så har jag råd med det.
:tumbup:

JohnE
Beroende
Inlägg: 1069
Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
Ort: Västerås

Re: Bärgning - hjälpte 80-årigt par

Inlägg av JohnE » mån dec 25, 2017 18:28

Du gjorde precis som jag önskar att jag hade gjort i samma sits. Jättebra att du hjälpte paret, och jättebra att du fick paret att ringa butiksägaren för att försöka göra upp.

Att sen butiksägaren beter sig som en idiot är inte något ni kan rå för. Då skulle jag, precis som du, bli tämligen ohjälpsam och i fortsättningen använda mina pengar i en annan butik.

Om han dessutom sagt att han ska strypa dig, så skulle jag övervägt polisanmälan för olaga hot. En sådan anmälan skulle inte leda till någonting den heller, men den skulle tala till din fördel senare OM han väl kommer in med en polisanmälan mot dig.
Se till att du är den första som anmäler bara. :tumbup:

I övrigt - God fortsättning!

brt666
Forumräv
Inlägg: 510
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Re: Bärgning - hjälpte 80-årigt par

Inlägg av brt666 » mån dec 25, 2017 21:12

Jag är mest förundrad att någon i Sverige fortfarande har sådan respekt för att någon hotar med polisen... har någon här faktiskt fått hjälp av, eller fått problem med, rättssystemet någon gång i något sådant här ärende?

Jag brukar uppmuntra andra att ringa polisen när de förargat sig på något jag gör eftersom jag är helt övertygad om att de inte kommer att hjälpa dem på något sätt.

Polisanmäla för att någon har gjort hjulspår i gräsmattan... lycka till! Skulle jag ha sagt (och har sagt).
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Bärgning - hjälpte 80-årigt par

Inlägg av Danne » tis dec 26, 2017 11:32

Dessutom en gräsyta som normalt är en parkering så det kanske inte är så onaturligt att folk kör på den.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

stenemo
Användare
Inlägg: 41
Blev medlem: ons sep 16, 2009 18:02
Ort: stenslanda

Re: Bärgning - hjälpte 80-årigt par

Inlägg av stenemo » tor dec 28, 2017 20:16

tråkigt när det bli så,du skulle ju bara vara snäll och hjälpa till

Bilder är ju bra och ta om det kan bli några tveksamheter för det är svårt och snacka bort dem. och typ alla juppinallar har ju faktiskt rätt bra sådan numera

Skriv svar