Nu har det kommit en ny förening för körkortslösa.

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Nu har det kommit en ny förening för körkortslösa.

Inlägg av Finnpower » lör nov 04, 2017 9:14

Jag tänkte höra om era åsikter om bristen på körkort idag samt det horribla faktumet att ingen född efter 94 ens får köra moped utan ett körkort.
Det känns inte bra.



https://www.facebook.com/idekorkortsverige/" onclick="window.open(this.href);return false;
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Nu har det kommit en ny förening för körkortslösa.

Inlägg av mr.christian » lör nov 04, 2017 9:53

Jag är kanske motvalls men jag tycker det är bra med körkort, det som är uselt i sammanhanget är kostnaderna! T.ex mopedutbildningar kunde hållas inom skolan utan kostnad. Ska man utöka sitt körkort med B96 eller BE så borde det räcka med en uppkörning. Har en arb.kamrat från Irak som påstod sig haft eget åkeri där och kört i 10-15år, han tvingar de till att ta 5 körlektioner på trafikskola innan uppkörning. (han påstod att de kostade 4000kr st för CE-bil, kan det stämma?)
Alla oss med gamla C och D tvingas ta YKB för att kunna köra yrkesmässigt, ett (enl.uppgift) meningslöst deltagande på minst 40 timmar som man inte ens avlägger prov efter...!
En stor andel ungdomar i den kriminella gråzonen struntar i att ta körkort, för då har de inget att förlora...! De kör även obesiktat och oförsäkrat, för det åker de heller inte dit på.

Nej, en initialutbildning som är relevant, med alkoholupplysning och andra risker. Teoretisk och praktisk. Ska man utöka sina behörigheter så ska det räcka med den del som behövs för det aktuella fordonet. En förnyelse var 10de år med teori och uppkörning, det SKA man klara utan någon utbildning!
Fler kontroller på vägarna av körkort och nykterhet, kanske även av fordon... Invandrare som vill byta ut sina körkort ska allra minst klara "förnyelsetestet" för att få svenskt körkort.

Den föreningen du länkar till är säkert ett vällovligt initiativ, men det kommer tyvärr säkert att rinna ut i sanden som de flesta andra ideella föreningar. Men givetvis vore det bra om jag har fel...;)

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Re: Nu har det kommit en ny förening för körkortslösa.

Inlägg av Finnpower » lör nov 04, 2017 10:01

Bara för att förtydliga mig något.

Jag gillar inte att folk måste ha gott ställt för att ungarna ska kunna köra moped.
Hade detta gällt när jag var ung så hade jag inte kört moppe....


Jag välkomnar körkort då det bidrar till en säkrare trafikmiljö.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Nu har det kommit en ny förening för körkortslösa.

Inlägg av gubbstrutten » lör nov 04, 2017 12:48

På den gamla goda tiden kunde man få körkort gratis, i alla fall om man låg på ett motorbatteri.
Så nån nytta hade man av att göra lumpen.
Men i dag så........ :vetej:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Nu har det kommit en ny förening för körkortslösa.

Inlägg av Portland » lör nov 04, 2017 13:04

Jag tycker det är ett jävla gnäll numer.
Folk har råd med supernyaste mobilluren hela tiden, gympaskor för 5000:- och jeans för liknande, abonnemang som kostar tiotusen om året, solresor på 25-50 000 per år osv... men de kan inte fixa ett körkort som kostar en tia och som varar livet ut?
Trams.

Prioriterar folk så kan de lätt fixa körkort.

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Nu har det kommit en ny förening för körkortslösa.

Inlägg av Ninetoes » lör nov 04, 2017 13:37

Portland skrev:Jag tycker det är ett jävla gnäll numer.
Folk har råd med supernyaste mobilluren hela tiden, gympaskor för 5000:- och jeans för liknande, abonnemang som kostar tiotusen om året, solresor på 25-50 000 per år osv... men de kan inte fixa ett körkort som kostar en tia och som varar livet ut?
Trams.

Prioriterar folk så kan de lätt fixa körkort.
:notworthy:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Re: Nu har det kommit en ny förening för körkortslösa.

Inlägg av Finnpower » lör nov 04, 2017 17:29

Det känns inte som att dom du nämner är dom som har problem med att pynta ett körkort.

Hur många härinne övningskörde privat inför körkortet?

Vem övningskörde ni med och med vems bil?
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Nu har det kommit en ny förening för körkortslösa.

Inlägg av Portland » lör nov 04, 2017 17:52

Visst finns det ett fåtal som faktiskt inte har råd, men de är klart färre än vad folk tror, mest är det gnäll och en fråga om prioritering.
Sen kommer man ju till nästa fråga, om man inte har råd med körkort vad skall man köra med?
För har man inte råd med en tia för lappen hur skall man kunna driva bil?

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Nu har det kommit en ny förening för körkortslösa.

Inlägg av Fisketorp » lör nov 04, 2017 20:16

jag köper inte de där nyaste mobilerna, märkes skor eller kläder.

Jag tycker att det är bra med körkort men inte tusan ska de kunna mjölka ur hur mycket som helst bara för att folk råkar ha råd med vad de väljer att ha i sin vardag, även om körkortet varar livet ut!

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Re: Nu har det kommit en ny förening för körkortslösa.

Inlägg av Finnpower » lör nov 04, 2017 20:22

Minimikostnad för B-kort via trafikskola är idag ca 10 000kr under förutsättning att man kan träna/övningsköra hemma.

Så ser det ut idag.
Och kan man inte öva hemma så springer det fort iväg.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Nu har det kommit en ny förening för körkortslösa.

Inlägg av mr.christian » lör nov 04, 2017 20:39

Portland skrev:Jag tycker det är ett jävla gnäll numer.
Folk har råd med supernyaste mobilluren hela tiden, gympaskor för 5000:- och jeans för liknande, abonnemang som kostar tiotusen om året, solresor på 25-50 000 per år osv... men de kan inte fixa ett körkort som kostar en tia och som varar livet ut?
Trams.

Prioriterar folk så kan de lätt fixa körkort.
Bra sagt!!

Någon skrev här ovan att om man inte har råd med körkort så har man ändå inte råd att köra, men alldeles för många jobb kräver körkort idag. Och det är ändå "lågkvalificerade" jobb inom hemtjänst och liknande. Så nog är körkort bra även för "underklass".

Men klasskillnaderna är nog än större i femtonårsåldern, därför tyckte jag att mopedkortet (läs: körkortsutbildning) skulle va inom skolans regi.

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Nu har det kommit en ny förening för körkortslösa.

Inlägg av macke » lör nov 04, 2017 21:55

mr.christian skrev:Jag är kanske motvalls men jag tycker det är bra med körkort, det som är uselt i sammanhanget är kostnaderna! T.ex mopedutbildningar kunde hållas inom skolan utan kostnad. Ska man utöka sitt körkort med B96 eller BE så borde det räcka med en uppkörning. Har en arb.kamrat från Irak som påstod sig haft eget åkeri där och kört i 10-15år, han tvingar de till att ta 5 körlektioner på trafikskola innan uppkörning. (han påstod att de kostade 4000kr st för CE-bil, kan det stämma?)
Alla oss med gamla C och D tvingas ta YKB för att kunna köra yrkesmässigt, ett (enl.uppgift) meningslöst deltagande på minst 40 timmar som man inte ens avlägger prov efter...!
En stor andel ungdomar i den kriminella gråzonen struntar i att ta körkort, för då har de inget att förlora...! De kör även obesiktat och oförsäkrat, för det åker de heller inte dit på.

Nej, en initialutbildning som är relevant, med alkoholupplysning och andra risker. Teoretisk och praktisk. Ska man utöka sina behörigheter så ska det räcka med den del som behövs för det aktuella fordonet. En förnyelse var 10de år med teori och uppkörning, det SKA man klara utan någon utbildning!
Fler kontroller på vägarna av körkort och nykterhet, kanske även av fordon... Invandrare som vill byta ut sina körkort ska allra minst klara "förnyelsetestet" för att få svenskt körkort.

Den föreningen du länkar till är säkert ett vällovligt initiativ, men det kommer tyvärr säkert att rinna ut i sanden som de flesta andra ideella föreningar. Men givetvis vore det bra om jag har fel...;)
B96 är bara uppkörning. Varför bara uppkörning på BE? Folk kan inte hantera 750kg släp och än mindre lastsäkra.

Och ingen kan tvinga dig till att ta körlektioner. Är ju bara att boka in tid för skrivning/uppkörning och chansa? Sen om man klarar det utan lektioner är en annan femma.

Jag gick YKBn 40 tim. Visst är den för jävla tråkig men har du inte jobbat inom yrkestrafiken på länge så är det en bra uppfräschning.

Finnpower, är inte speciellt dyrt att köra moppe?
TGB 13

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Re: Nu har det kommit en ny förening för körkortslösa.

Inlägg av Finnpower » lör nov 04, 2017 23:55

Nja. 4500kr för att få köra eu-moppe är det inte många 15-åringar som kan fläska ut.
Så dyrt är ju alltid relativt.

De som har strukturella fördelar får ett försprång och det är tyvärr ett klassproblem.
När jag var 15 så hade jag en gammal Yamaha och körde ifrån pappas pojkar på sina nya moppar.

Jag kunde skruva ihop min moppe men nåt körkort hade jag inte haft råd med då.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Nu har det kommit en ny förening för körkortslösa.

Inlägg av macke » sön nov 05, 2017 0:41

Nää 4500kr är rätt saftigt för en 15 åring, men hur många betalar det själva?

Köp en 30-moppe så slipper man körkortet :)
TGB 13

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2305
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Re: Nu har det kommit en ny förening för körkortslösa.

Inlägg av Finnpower » sön nov 05, 2017 2:34

Nope. 30-moppe är oxå körkort på om du är född efter 94.
Något billigare och likaså traktorkort men hur lönt är det att ta dom när du får köra allt på AM?

Hur ska en ensamstående 3-barnsmorsa övningsköra med sina barn då hon inte vågar riskera deras enda bil? Grannarna är nog inte så sugna på att låna ut sina bilar ....

Föreningen vill att de som inte har möjlighet att övningsköra privat ska få göra det.

Och sen vill dom samla in kulor till AM-kort åt alla blivande 15-åringar så att det inte behöver vara ett gäng som kör sina epor och ett gäng som tittar på.

Går det så går det. :)
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Skriv svar