Ännu en besiktningsfråga!

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Rorsas
Hemmastadd
Inlägg: 218
Blev medlem: lör nov 05, 2011 17:52
Ort: Töreboda
Kontakt:

Ännu en besiktningsfråga!

Inlägg av Rorsas » mån jul 24, 2017 20:46

Det verkar som om jag hamnar taskigt till med inställelseperiod och önskan att använda bilen nuuu!
Då började min hjärna göra tankeloopar och en ide föddes.. som jag undrar om någon här har ett svar på!

Jag har inställelsperiod Augusti - December, men behöver verkligen ha bilen i trafik några dagar innan det blir augusti.
Ponera att jag åker in och besiktigar - låt säga 25:e Juli - bilen blir godkänd... eller nja. Låt säga att jag får en tvåa på trasigt lyse eller saknad varningstriangel. Åker hem och fixar till felet, men väntar med att visa upp den för efterkontroll tills det har blivit Augusti månad.

- Har jag då ett år på mig till nästa kontrollbesiktning eller måste jag göra en ny kontrollbesiktning av bilen innan Decembers utgång detta år? -

Någon som vet?

(visst kostnaden blir det ingen större skillnad på men några kronor sparar man, men framför allt slipper man krångla med en ny besiktning)

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Ännu en besiktningsfråga!

Inlägg av hakan13 » mån jul 24, 2017 21:02

hej.
du måste bes. innan Dec. utgång ändå... om det funkar som det ska!!
har fått en bil godkänd ett drygt år framåt i tiden på en efterkontroll en gång!!
men att ha sån röta är nog ovanligt!!!
Håkan.

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Ännu en besiktningsfråga!

Inlägg av J Landin » mån jul 24, 2017 21:38

Nja, de e väl senaste godkända besiktningen som räknas?

Sen är ju frågan om det inte är "bättre" att bara vänta till augusti? Risken att bli stannad å få böter för obesat på dom dagarna e ju ganska obefintkig!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Ännu en besiktningsfråga!

Inlägg av Iznogoud » tis jul 25, 2017 8:10

Besikta som vanligt ( 1 Månad innan ordinarie inställeseperiod ) men se till att få en 2a, ombesikta sedan i rätt period ( nästa Månad ), då blir bilen besiktad i rätt period och kan köras 1 År till nästa besiktningsperiod.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Perre V8
Hemmastadd
Inlägg: 129
Blev medlem: tor jun 26, 2008 20:20
Ort: Almunge

Re: Ännu en besiktningsfråga!

Inlägg av Perre V8 » tis jul 25, 2017 9:14

Du måste ha en fullständig besiktning inom rätt period för att den ska gälla ett år framåt. Tricket med tvåa för tidigt och efterföljande godkännande i rätt period funkar inte längre, det gick bra förut.

https://www.bilprovningen.se/kundservic ... ioden.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Ännu en besiktningsfråga!

Inlägg av Iznogoud » tis jul 25, 2017 10:06

Tolkningsfråga ( som jag kan fråga om imorgon vid veckans andra besiktning ).
Står inget vad jag kan se om fullständig kontrollbesiktning i länen ovan, bara >besiktning<.

Min tolkning är som jag först skrev, vid godkänd ombesiktning i rätt period är bilen godkänd 1 År framåt.
Besiktas den utan anmärkning i fel period, ja då krävs naturligtvis en helt ny besiktning inom rätt period, därav min kommentar om att se till att få en 2a.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Perre V8
Hemmastadd
Inlägg: 129
Blev medlem: tor jun 26, 2008 20:20
Ort: Almunge

Re: Ännu en besiktningsfråga!

Inlägg av Perre V8 » tis jul 25, 2017 10:41

Ja, det har du rätt i, det står inte uttryckligen att det ska vara en fullständig besiktning. Jag hörde av någon för ett par år sedan, som i sin tur hört av en besiktningsgubbe, att fullständig besiktning krävs inom ordinarie period och att just det där med ombesiktning inte räcker. Tyckte det lät trovärdigt då, men nu kommer jag inte ihåg vem som var källan. Kom nu ihåg att fråga, så det klaras ut.

Rorsas
Hemmastadd
Inlägg: 218
Blev medlem: lör nov 05, 2011 17:52
Ort: Töreboda
Kontakt:

Re: Ännu en besiktningsfråga!

Inlägg av Rorsas » tis jul 25, 2017 11:11

Det var många och olika svar!!!
Tack för engagemanget!

hakan 13: Har du kört "tricket" flera gånger och "misslyckats" eller är det bara den gången då du fick det att gå igenom?

J Landin: Obesiktigat är inget alternativ! + att jag ska dra en ordentlig resa kors och tvärs över landet...

Iznogoud: Du får gärna fiska fram ett svar från besiktningsman! :D

joel f-100
Användare
Inlägg: 88
Blev medlem: lör mar 15, 2014 14:56
Ort: enköping

Re: Ännu en besiktningsfråga!

Inlägg av joel f-100 » tis jul 25, 2017 12:11

besikta bilen å använd den.. sen när den blir o besiktigad så får du besikta igen. e väll inga konstigheter med de, man får ju besikta när man vill

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Jag samlar på bilvrak

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Ännu en besiktningsfråga!

Inlägg av Danne » tis jul 25, 2017 16:43

Om man slår upp regnr på en bil hos transport styrelsen och kollar datumet som står under senast godkända besiktning så är det datumet på eventuell ombesiktning som står där.

Nästa år försvinner perioderna i alla fall så då slipper vi detta krångel :beer:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Ännu en besiktningsfråga!

Inlägg av hakan13 » tis jul 25, 2017 22:01

Rorsas skrev:Det var många och olika svar!!!
Tack för engagemanget!

hakan 13: Har du kört "tricket" flera gånger och "misslyckats" eller är det bara den gången då du fick det att gå igenom?

J Landin: Obesiktigat är inget alternativ! + att jag ska dra en ordentlig resa kors och tvärs över landet...

Iznogoud: Du får gärna fiska fram ett svar från besiktningsman! :D
det var inget trick från min sida... :D
blev nåt knas med datumet på protokollet... fick ett par 2or...
och åkte in en vecka innan efterkontrollen tog slut...
och då påstod deras dator att jag skulle göra hel bes.!! så då gick dom in och ändrade!!
hur vet jag inte... men misstänker att dom gjorde lika som nästa gång...
hade fått 2a på rostig fjäderinfästning... när det var infästningen till stötdämparen som var dålig...
så fick en ny 2a... och 2 nya månader på mej att fixa som efterkontroll!!
och vid nästa besök så påstod datorn om igen att jag skulle göra hel bes!!
så då skrev dom att dom gjort det... och gav mej rabatt så det blev pris som för en efterkontroll...
men dom kollade bara stötdämparinfästningen!!
men då var bilen inne i nästa bes. period!! så då var den ju plötsligt bes. ett drygt år framåt i tiden!! :D :D

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Ännu en besiktningsfråga!

Inlägg av hakan13 » tis jul 25, 2017 22:09

nåt jag annars inte tror så många tänker på är att om man hård-drar det...
och träffar en grinig/petig polis... så kan man få böter för att man använder en bil som fått 2a!!

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Ännu en besiktningsfråga!

Inlägg av Iznogoud » ons jul 26, 2017 7:56

...bara att hänvisa till TV´s förra generaldirektör, och hävda att du inte visste att det var olagligt att bryta mot lagen... :roll: ( Apropå IT haveriet som nu är aktuellt )
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Ännu en besiktningsfråga!

Inlägg av hakan13 » ons jul 26, 2017 12:55

:mrgreen: :jump:

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Ännu en besiktningsfråga!

Inlägg av Iznogoud » ons jul 26, 2017 13:17

Meh! :cry:
Som nämnt tidigare i tråden så har de ändrat reglerna sedan något År tillbaka så att det idag krävs en fullständig besiktning inom perioden för att besiktningen ska gälla 1 År framåt.

Allting bra ska de ändra, läs : förstöra.

Men man får var glad åt det lilla, besiktade ett ehhh, ... vrak... idag bara för att se om det var värt att lägga tid och pengar på, och fick löjligt få anmärkningar. Så nu blir jag ju tvungen att jobba vidare på bilen. Jag gissar att inspektören var snäll mot mig då han känner till min bakgrund och att jag besiktat 3 bilar på 1 vecka + lämnat 1 för ombesiktning nu medans jag bärgade en Jeep åt en klubbkompis på från annan ort där den gått sönder.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Skriv svar