Ännu en besiktningsfråga!

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Ännu en besiktningsfråga!

Inlägg av gubbstrutten » ons jul 26, 2017 15:52

Rorsas skrev: - Har jag då ett år på mig till nästa kontrollbesiktning eller måste jag göra en ny kontrollbesiktning av bilen innan Decembers utgång detta år?
Kort svar på din fråga: du måste låta göra en (fullständig) kontrollbesiktning inom inställelseperioden.
Nya inställelseregeln blir: inom 14 månader efter sista besiktningen.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Ännu en besiktningsfråga!

Inlägg av mr.christian » tor jul 27, 2017 12:59

Jag hade nog gjort som så att jag bokat en bes.tid någon av de första dagarna i augusti, printat ut ett papper på beställningen, se till att allt annat är perfekt - skatt - försäkring - skick, sen hade jag kört med den. OM man nu mot förmodan skulle bli stannad så åker man på "framförande av obesiktat fordon" vilket skulle ge ett antal hundralappar i böter - om det nu är en kinkig polisman som inte kan begreppet "sunt förnuft". Du har ju en bokning med bekräftelse på första bes.tid för det fanns ju givetvis ingen innan som passade...;)

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Ännu en besiktningsfråga!

Inlägg av hakan13 » tor jul 27, 2017 17:46

mr.christian skrev:Jag hade nog gjort som så att jag bokat en bes.tid någon av de första dagarna i augusti, printat ut ett papper på beställningen, se till att allt annat är perfekt - skatt - försäkring - skick, sen hade jag kört med den. OM man nu mot förmodan skulle bli stannad så åker man på "framförande av obesiktat fordon" vilket skulle ge ett antal hundralappar i böter - om det nu är en kinkig polisman som inte kan begreppet "sunt förnuft". Du har ju en bokning med bekräftelse på första bes.tid för det fanns ju givetvis ingen innan som passade...;)
men om bilen ändå är perfekt... så är det väl bättre att bes. än riskera böter??
skälv skulle jag bes. så jag får en arbetsorder!! och sen istället för efterkontroll boka ny bes. !!
dock måste man nog boka manuellt!! annars blir det efterkontroll per automatik!!
så var jag tvungen att göra med förra jobbarbilen... systemet klarar inte att man bokar hel bes. istället för efterkontroll...

Håkan.

Skriv svar