Typa om lätt LB till PB?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Kyria
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons aug 05, 2015 7:24
Ort: Stockholm

Typa om lätt LB till PB?

Inlägg av Kyria » sön jun 04, 2017 9:53

Någon som gjort och vet hur man går tillväga? Vad jag förstår det som är det bara dieslar man tjänar på att ha lastbilsreggade, på bensinare verkar det bara vara massa extrakostnader... :|
Finns det mycket fler krav (om det nu går) än att den skall väga under 3500? I skullnaden mellan lätt LB och PB tänkte jag.
I don't get lost, I just change my destination.

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Typa om lätt LB till PB?

Inlägg av Roger Patrol » sön jun 04, 2017 19:53

vad är det för bil , har den garit pb och har du bälten å säten kvar
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Kyria
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons aug 05, 2015 7:24
Ort: Stockholm

Re: Typa om lätt LB till PB?

Inlägg av Kyria » sön jun 04, 2017 20:30

Är en Skoda pickup, så den har aldrig haft några baksäten. Om den varit reggad som pb tidigare har jag tyvärr inte en aning om.

Modellen i sig är ju i grunden en Felicia som de satt flak på, så den är ju inte konstigare än en gammal småbil, utom just det uppenbara flaket.

Måste en personbil ha fler än en passagerarplats tänkte du?
I don't get lost, I just change my destination.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Typa om lätt LB till PB?

Inlägg av Danne » tis jun 06, 2017 16:08

Tror Bullen här på forumet torskade på nån regel att om lastutrymmet är större än passagerarutrymmet så går den inte att pb regga.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Kyria
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons aug 05, 2015 7:24
Ort: Stockholm

Re: Typa om lätt LB till PB?

Inlägg av Kyria » tis jun 06, 2017 17:46

Wtf? Vilken otroligt korkad regel... :x
Aja, tack för info iaf. Då kan jag väl åtminstone sluta fundera på det. :roll:
I don't get lost, I just change my destination.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Typa om lätt LB till PB?

Inlägg av Lasse Suzican » tis jun 06, 2017 19:23

Är det inte bättre att fråga dom som eventuellt godkänner en omreggning, nämligen besiktningsstationen, istället för på ett forum där ingen "vet exakt, men har hört att en kompis"...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Typa om lätt LB till PB?

Inlägg av Bullen » tis jun 06, 2017 19:52

Danne skrev:Tror Bullen här på forumet torskade på nån regel att om lastutrymmet är större än passagerarutrymmet så går den inte att pb regga.
Nja, grejen var att jag ville ha den som personbil med bara en passagerare och det gick inte då kubikytan i lastutrymmet var större än kubikytan i passagerarytan.
Håller med Lasse skriver, uppsök besiktningen eller prata med en besiktningsingenjör, den jag pratade med var mycket sympatisk och kom med olika förslag hur vi skulle få igenom min bil på smidigast sätt.
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

Kyria
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons aug 05, 2015 7:24
Ort: Stockholm

Re: Typa om lätt LB till PB?

Inlägg av Kyria » ons jun 07, 2017 6:47

Lasse Suzican skrev:Är det inte bättre att fråga dom som eventuellt godkänner en omreggning, nämligen besiktningsstationen, istället för på ett forum där ingen "vet exakt, men har hört att en kompis"...
Jo, det är det säkert.
Men då det fanns ett forum där det också finns människor som med hög sannolikhet gjort det tidigare så tänkte jag att det kunde vara en idé att starta där för att se om det ens var möjligt.

Det finns oftast någon annanstans att fråga, eller googla eller whatever, men då skulle det ju också bli ganska tråkiga forum... :roll:

Tack för infon i övrigt. :D
I don't get lost, I just change my destination.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Typa om lätt LB till PB?

Inlägg av Lasse Suzican » ons jun 07, 2017 21:05

Kyria skrev:
Lasse Suzican skrev:Är det inte bättre att fråga dom som eventuellt godkänner en omreggning, nämligen besiktningsstationen, istället för på ett forum där ingen "vet exakt, men har hört att en kompis"...
Jo, det är det säkert.
Men då det fanns ett forum där det också finns människor som med hög sannolikhet gjort det tidigare så tänkte jag att det kunde vara en idé att starta där för att se om det ens var möjligt.

Tack för infon i övrigt. :D
Jag reggade om en Lb-reggad Jeep Wrangler till Pb (utan baksäte) för sisådär 6-7 år sedan så det går.
Innan dess så hade det monterats fullbur (6-punkt), 4tums höjningsfjädrar, riktiga racingstolar, spärrar fram & bak samt 33-tums däck på 8 tums fälg med beadlock...
Allt i samråd med besiktningen...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Typa om lätt LB till PB?

Inlägg av Fisketorp » ons jun 07, 2017 22:06

Lasse Suzican skrev: Jag reggade om en Lb-reggad Jeep Wrangler till Pb
Reggade du bara om till PB och inga fler sittplatser då?

Ringt och mailat runt för att jag vill få min wrangler yj godkänd för fler passagerare med baksäte, samt öka dragvikten till 1500 (1000 är ju helt värdelöst)
Även mailat Jeep (eller vad det var här i hemlandet)
Men de kunde inte ge några intyg iallafall då bilen var för gammal. 88a är ju knappt gammalt :/

Har väl kanske fel, men det är väl inte mycket som skiljer mot en nyare wrangler med bladfjädrar som har det godkänt med baksäte samt 1500 på draget.

Ursäkta offtopic!

Kyria
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons aug 05, 2015 7:24
Ort: Stockholm

Re: Typa om lätt LB till PB?

Inlägg av Kyria » ons jun 07, 2017 22:25

Lasse Suzican skrev: Jag reggade om en Lb-reggad Jeep Wrangler till Pb (utan baksäte) för sisådär 6-7 år sedan så det går.
Innan dess så hade det monterats fullbur (6-punkt), 4tums höjningsfjädrar, riktiga racingstolar, spärrar fram & bak samt 33-tums däck på 8 tums fälg med beadlock...
Allt i samråd med besiktningen...
Ah, coolt. Det finns alltså en möjlighet iaf. :)
Har pratat med ett besiktningsställe idag, men killen i kundtjänsten kunde såklart inte svara, utan tog regnr och skulle lämna vidare frågan till en tekniker som skulle återkomma "inom ett par dagar"... Så det blir väl till att vänta.
Fisketorp skrev: Ringt och mailat runt för att jag vill få min wrangler yj godkänd för fler passagerare med baksäte...
Har de gett någon anledning till att/varför det inte går?
I don't get lost, I just change my destination.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Typa om lätt LB till PB?

Inlägg av Fisketorp » fre jun 09, 2017 22:23

Det krävdes intyg. och det kunde jag inte få från tillverkaren då bilen var för gammal.

Sedan är jag lite osäker på om frågan om baksäte påverkades av samtidigt fråga om öka dragvikten.
Då i den mån att jag fick ett svar för just dragvikten och baksätet föll in i den.

Kanske skulle ringa dem igen och höra =)

Skriv svar