Manuell dragbil. Wrangler JK?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Manuell dragbil. Wrangler JK?

Inlägg av no1_martin » tor jan 19, 2017 23:59

Jag letar med ljus och lykta efter dragbil som får dra min husvagn (2400kg) men jag vill även att den skall funka till vardags. Har just nu min första och förhoppningsvis sista automatbil på länge. Jag klarar bara inte av hur dåligt en automat egentligen sköter sitt enkla jobb.

Har tidigare sneglat på Wrangler JK men släpt den tanken då jag inte vill ha en automat. Men så ikväll slog det mig att då jag läst om diverse lådor och fördelningslådor tidigare har jag ju läst om 6växlade lådor tillhörande JK.
Sälgs inte dessa bilar med manell låda i sverige eller är det bara de att de börjar sina liv som trotarkantsjeepar i de finare kvarteren?

Har ni några andra förslag på modern manuell bil med lågväxel, 5 bekväma sittplatser och minst 200hk som inte dras med överpris för att de är praktiska (pickuper).

Har även tittat Discovery men det är nog att köpa sig huvudvärk?
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Manuell dragbil. Wrangler JK?

Inlägg av peterand » fre jan 20, 2017 12:26

JK manuell finns, både med bensin och diesel, men är sällsynta. JK bensin/automat är i mina ögon en relativt dålig dragbil för tyngre lass. Trött och törstig.
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Manuell dragbil. Wrangler JK?

Inlägg av macke » fre jan 20, 2017 20:51

Vad är det för automatbilar du kört?
TGB 13

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 667
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Manuell dragbil. Wrangler JK?

Inlägg av Iznogoud » fre jan 20, 2017 21:05

Som macke säger, vad för bilar har du kört som gett så dålig erfarenhet av automat?

Kör GC ZJ själv både som DD och dragbil ( 3,5Ton ), och förutom det uppenbara med hög bränsleförbrukning är väl det enda negativa att jag saknar lite mer stuns i växlingen. Annars finns det inget som skulle få mig att välja en manuell som dragbil igen. Huvaligen! :aargh:
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Manuell dragbil. Wrangler JK?

Inlägg av no1_martin » fre jan 20, 2017 22:27

Det jag vänder mig mot är att hälften av bränslet används till att värma olja och att styrenheten är optimerad för att växla beroende på pedalläge och last. Mao downspeed är inte möjligt med släp påhängt. Hade den manuella funktionen som många automater har varit mauell i ordets rätta bemärkelse kanske jag kunde levt med tomatlåda.

Just nu kör jag en gammal xc90 och jag vet att det är mer slip i convertern i den än i dagens lådor men kan ändå inte övertala mig själv till att uppskatta en automat annat än vid fyra tillfällen var av två är tveksamma. Prata telefon eller äta under färd. Backa tungt uppför starta tungt. Tex dra upp båt. Två av dessa borde funka med manuell och lågväxel.

Som före detta bilmekaniker han jag oxå pga det skaffa mig en aversion mot automater.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Manuell dragbil. Wrangler JK?

Inlägg av Safari » fre jan 20, 2017 23:46

Jag kommer aldrig mer att köpa en bil med manuell låda. Varför sitta och rycka i en spak? Det är i alla fall 2017!! JK-U fungerar bra som dragbil, med aut. Att dom dessutom får dra 3500 är inte helt fel.

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Manuell dragbil. Wrangler JK?

Inlägg av Portland » lör jan 21, 2017 0:09

Personligen ser jag inga fördelar alls med manuell... har man sen dessutom något tungt påkopplat där bak, då överväger ju automaten ännu mer!
Man behöver aldrig "slira iväg" utan allt går mjukt och fint.

För normal körning på väg har jag aldrig haft behov av lågväxel, sen vilken dragbil som passar just dig är svårt för mig att veta.
Nån JK hade iaf inte jag valt, det känns mer som en entusiastbil med komfort och driftekonomi därefter.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Manuell dragbil. Wrangler JK?

Inlägg av Safari » lör jan 21, 2017 9:47

Jag har kört aut i många år och aldrig haft några problem. Däremot har jag bytt ett antal kopplingar under åren. Vad det gäller JK går den utmärkt att använda som DD. Komforten är minst lika bra som vilken annan SUV som helst. Har kört ganska många mil.

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Manuell dragbil. Wrangler JK?

Inlägg av hakan13 » lör jan 21, 2017 18:45

no1_martin skrev: Som före detta bilmekaniker han jag oxå pga det skaffa mig en aversion mot automater.
ja det argumentet har jag inte svårt att köpa!! ;-) försöker skälv undvika aut. i mina egna bilar...
vilket lyckats sådär... :roll: Chevan, ena Discon och mina BMW har ju aut... :mrgreen:
men på jobb/pendlarbilen... (Navara) så vill jag inte va utan aut.!! fast där står ju chefen för fiolerna... :D
men tycker inte att en nyare aut. drar så farligt med soppa... Navaran går att köra under 0,8 på landsväg!!
men oberoende om man gillar aut. eller inte!! för nog är det ganska mycket en smaksak...
så tycker jag att det STORA felet med vissa aut.bilar idag är att dom plockat bort oljebytena!!

och som Landrovernerd... så röstar jag för en man. D3a!!! :mrgreen:
Håkan.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 667
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Manuell dragbil. Wrangler JK?

Inlägg av Iznogoud » sön jan 22, 2017 9:25

Som också tidigare bilmekaniker, på vilket vis skulle en automat vara sämre ur det perspektivet?
Inte menat som kritik, utan nyfikenhet.

En manuellt växlad bil som dragbil resulterar ju obönhörligen i, ibland täta kopplingsbyten beroende på bil. En automat som sköts ordentligt med olje och filterbyten, och som har extra oljekyl fungerar ju långt mycket längre än en koppling.

Tror aldrig vi bytte en automatlåda på de "dragbilar" vi servade, medans kopplings och svänghjulsbyten bytena stod som spön i backen :evil:
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Manuell dragbil. Wrangler JK?

Inlägg av sleeper_86 » sön jan 22, 2017 10:56

Har varit av exakt samma åsikt som trådskaparen ang att den dragbil ska vara manuell.

Sitter nu med en GC 2,7CRD med invalidlåda och skulle för all smör i småland inte byta till en med manuell låda igen.

3500kg på kroken och ca 1,2 milen med 3 ton bakom.
Tomme e den lite törstig, ligger runt 0,95-1,0, oavsett om man kör 80 eller 120.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Manuell dragbil. Wrangler JK?

Inlägg av Safari » sön jan 22, 2017 10:56

Jag har haft körkort i 35 år. Jag har haft många bilar och kört många tusen mil. Hälften har varit bilar med aut. Det har varit bilar från -60 talet till nya. Och av alla dom har jag aldrig haft några problem alls. Reparationskontot =0. Om man däremot tittar på dom manuella blir det annat. Ett antal kopplingsbyten plus några utbytta lådor. På jobbet har det varit samma sak, bilar med aut= inga problem men däremot kopplingsbyten och växellådshaverier på dom manuella.

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Manuell dragbil. Wrangler JK?

Inlägg av no1_martin » sön jan 22, 2017 21:58

Har som sagt kört 8000mil de senaste tre åren med tomatlåda och ser fortfarande inte det förträffliga i det och retar mig varje gång jag hör convertern värma olja!
Det är väll framför allt det sistnämda som retar mig mest.
Att det går att köra en automatbil snålt betvivlar jag inte men det blir i så fall med samma tempo som gubbar med keps :zzz: ligger man som jag och kör mellan Gbg och fjällen varannan helg är det svårt att hålla sig från att stå på lite och så fort man gör det skenar förbrukningen. Jag brukar ändå se till att i mesta möjliga mån köra med lockup på 3an, 4an och 5an.

När det gäller min aversion mot automater sen mekanikertiden beror det på att jag bytte flertalet automater men knappt någon manuell (innan jag började som transportbilsmek för renault. Oj vad manuella lådor jag bytte. Men det lastar jag inte manuella lådor för utan Renault! :naughty: ) Sen lämnar en manuell visa ledtrådar i förväg om den inte trivs och förhoppningsvis funkar fortfarande delar av den medans en automat som jävlas lämnar en lätt vid vägkanten.


Sen undrar jag varför det finns Automatlådeservicverkstäder i var och varannan håla dock få som mekar med manuella.

Men jag får väll vika ner mig och gilla läget. Nästa bil blir handikappsanpassad med förhöjd förbrukning den med.

Skulle vara spännande att testa en GC med 8m husvagn ner genom tyskland och se om den håller sig på 1.2 i 100km/h
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: Manuell dragbil. Wrangler JK?

Inlägg av no1_martin » mån mar 27, 2017 20:12

Nu är ersätteren inhandlad. Blev manuell spak och 4motion. Lite beiget förpackat men den får dra vagnen iaf. Blev en Sharan av 16 års modell.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

Skriv svar