HVO
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: HVO
Har kört 4-5 tankar nu. Funkar fint, förbrukningen är oförändrad.
Stort + att den är 25-30öre billigare än vanliga dieseln här..
Stort + att den är 25-30öre billigare än vanliga dieseln här..
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: HVO
Vadå handgas? Duger inte tomgången?lillGoos skrev:Inne på tredje tanken nu, bränsleförbrukning är svårt att säga med tanke att bilen står med handgasen på morgonen lite varierat beroende på väder och vind för att bli varm och mysig innan jobbet. Uppskattar förbrukningen till ungefär samma som förut: 1.2-1.3l/mil.
Köldstarter är däremot en jävla skillnad, behöver bara glöda en tredjedel så mycket som annars, inga misständningar eller något. Där får HVO betyget 10/10.
Prestandamässigt har jag inte märkt någon direkt skillnad varken upp eller ner.
Får se hur bilen ter sig när sommardäcken trillar på och förbrukningen vanligtvis ökar.
För övrigt så har jag läst att HVO kan orsaka att dieselfordon ej startar om det väldigt kallt ute, men att de startar när de får komma in i värmen. Det är nog det enda negativa jag läst om det.
Re: HVO
nån som har kollpå vad bilen släpper ut när man kör på HVO??
är ju ganska hög skatt på diselbilar!!
men om man kör på nåt som ger mindre utsläpp så borde det ju bli skatterabatt!!
men tyvärr så blir det väl för komplicerat omdet ska va olika skatt beroende på bränsle...
RMEn kan väl inte ge så mycket utsläpp??
Håkan.
är ju ganska hög skatt på diselbilar!!
men om man kör på nåt som ger mindre utsläpp så borde det ju bli skatterabatt!!
men tyvärr så blir det väl för komplicerat omdet ska va olika skatt beroende på bränsle...
RMEn kan väl inte ge så mycket utsläpp??
Håkan.
Re: HVO
Sånt skiter regeringen fullständigt i. De vill höja skatterna till varje pris. Om du så konverterade den till el som du laddade med solkraft så skulle det ändå skattas sönder eller till och med förbjudas.hakan13 skrev:nån som har kollpå vad bilen släpper ut när man kör på HVO??
är ju ganska hög skatt på diselbilar!!
men om man kör på nåt som ger mindre utsläpp så borde det ju bli skatterabatt!!
men tyvärr så blir det väl för komplicerat omdet ska va olika skatt beroende på bränsle...
RMEn kan väl inte ge så mycket utsläpp??
Håkan.
Dessutom ska man väl inte "väcka den björn som sover". Kolla bara på hur det gick med drönarbranschen när en gubbe fick för sig att han skulle söka om tillstånd (vilket inte behövdes för att göra det han skulle, enligt lag) från länsstyrelsen. Resultatet blev att hela branschen blev förbjuden och gjorde 10000+ personer arbetslösa i en handvändning,
Re: HVO
Stiger oftast upp ca 10 min innan jag åker, då duger 1500 varv för att få upp värmen i tid.K10 skrev:Vadå handgas? Duger inte tomgången?lillGoos skrev:Inne på tredje tanken nu, bränsleförbrukning är svårt att säga med tanke att bilen står med handgasen på morgonen lite varierat beroende på väder och vind för att bli varm och mysig innan jobbet. Uppskattar förbrukningen till ungefär samma som förut: 1.2-1.3l/mil.
Köldstarter är däremot en jävla skillnad, behöver bara glöda en tredjedel så mycket som annars, inga misständningar eller något. Där får HVO betyget 10/10.
Prestandamässigt har jag inte märkt någon direkt skillnad varken upp eller ner.
Får se hur bilen ter sig när sommardäcken trillar på och förbrukningen vanligtvis ökar.
För övrigt så har jag läst att HVO kan orsaka att dieselfordon ej startar om det väldigt kallt ute, men att de startar när de får komma in i värmen. Det är nog det enda negativa jag läst om det.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: HVO
Läst i tråden och är sugen på att börja köra på HVO jag med. Hemmamacken har HVO. Sitter dock en dekal på pumpen "ENDAST FÖR FORDON MED TILLSTÅND" då undrar jag.
1. Menar de tillstånd från myndigheter eller tillverkare?
2. Hur många av er som säger att ni kör på HVO kör med lite modernare comonrailmotor? Själv har jag det och hoppas det bara är att tuta och köra. (XC90)
3. Finns det något som talar för att HVO påverkar parkeringsvärmaren?
4. Jag kör rätt frekvent upp till fjällen. Har inte kollat tillgången på HVO där. Spelar det någon roll om man blir tvungen att slatta i MK1 varannan gång och HVO varannan gång? Alltså hela tiden blanda lite.
1. Menar de tillstånd från myndigheter eller tillverkare?
2. Hur många av er som säger att ni kör på HVO kör med lite modernare comonrailmotor? Själv har jag det och hoppas det bara är att tuta och köra. (XC90)
3. Finns det något som talar för att HVO påverkar parkeringsvärmaren?
4. Jag kör rätt frekvent upp till fjällen. Har inte kollat tillgången på HVO där. Spelar det någon roll om man blir tvungen att slatta i MK1 varannan gång och HVO varannan gång? Alltså hela tiden blanda lite.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: HVO
Av de jag läst mig till på skogsforum, maskinisten och dylikt så är det inget problem med värmaren.
Kör Jeep med Mercedes 2,7 liters comonrail i.
Kör Jeep med Mercedes 2,7 liters comonrail i.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: HVO
Som jag har förstått det så har Volvo CE och CAT godkänt HVO för alla sina motorer som är nyare än ett visst datum som inträffade för några decennium sedan men inte personbils tillverkare. Eftersom de är så lika kemiskt har jag svårt att tro att de inte är blandbara men det är väl som med allt som är nytt. Det är en liten risk men den som lever får se!
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: HVO
Kan väl knappast vara sämre än den vanliga mackdieseln med tallolja och annan skit i !,problemet brukar vara dålig lagringsbeständighet.
Fordon som används lite brukar få problem med att rme/talloljedelen oxiderar och klistrar ihop allt i systemet.
Fordon som används lite brukar få problem med att rme/talloljedelen oxiderar och klistrar ihop allt i systemet.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Rutinerad
- Inlägg: 333
- Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
- Ort: Kungälv
Re: HVO
Står på tillverkarnas sidor att HVO god lagringsbeständighet. För övrigt är det inget bekymmer för mig då en fulltankning sällan blir en vecka gammal.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Hittat det rätta objektet. ZJ i6 Manuell
Re: HVO
Är det inte på grund av RME-skiten börjar växa bakterie-kultur i dieseltanken om bilen inte används på ett tag?Mathias T skrev:Kan väl knappast vara sämre än den vanliga mackdieseln med tallolja och annan skit i !,problemet brukar vara dålig lagringsbeständighet.
Fordon som används lite brukar få problem med att rme/talloljedelen oxiderar och klistrar ihop allt i systemet.
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61
Re: HVO
Bakterie beskymmret är mest till besvär pga det sätter igen filter/rör så det hamnar inte i de dyra komponenterna,när miljödieseln härsknar så blir det brun tjära i allt som knappt går att lösa upp och soppan luktar terpentinaktigt.
Sprit verkar lösa det skapligt.
I det stora hela är det dom icke dinosaurbaserade tillsatserna som ställer till det
Sprit verkar lösa det skapligt.
I det stora hela är det dom icke dinosaurbaserade tillsatserna som ställer till det
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"