Ploga snö....med vad?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Ploga snö....med vad?

Inlägg av Iznogoud » ons sep 07, 2016 6:33

Att ens överväga en fyrhjuling är för mig obegripligt då en mindre traktor med lastare, skopa och kanske ett kompletterande bakblad ( helhydraulisk lastare) ligger i samma prisklass och fullständigt utklassar en fyrhjuling i alla kategorier utom fritidsnöje möjligtvis.

Ex,vis denna som är klart prisvärd och går att köra väldigt billigt, relativt modern hytt med värme och helhydraulisk lastare.
https://www.blocket.se/varmland/Ford_41 ... m?ca=5&w=3

Billigare men äldre volvoklassiker med lite kraftigare lastare och pallgafflar.
https://www.blocket.se/sodermanland/Tra ... m?ca=5&w=3
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

ifconfig
Rutinerad
Inlägg: 487
Blev medlem: lör feb 05, 2011 16:02
Ort: Hörby, Skåne

Re: Ploga snö....med vad?

Inlägg av ifconfig » ons sep 07, 2016 8:09

Iznogoud skrev:Att ens överväga en fyrhjuling är för mig obegripligt då en mindre traktor med lastare, skopa och kanske ett kompletterande bakblad ( helhydraulisk lastare) ligger i samma prisklass och fullständigt utklassar en fyrhjuling i alla kategorier utom fritidsnöje möjligtvis.
Jag instämmer.
Traktorn kan du t.ex dra vagnar med, hänga på pallgafflar eller köra vedkap på kraftuttaget med.
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Ploga snö....med vad?

Inlägg av olle67 » ons sep 07, 2016 8:27

Gav 12.000 för grållen,de väl va ja begär.. :tumbup: gott skick som bara går o går..
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Ploga snö....med vad?

Inlägg av hakan13 » ons sep 07, 2016 20:07

ja en traktor med frontlastare är absolut en bra att ha grej!! :mrgreen:

lasseho
Användare
Inlägg: 97
Blev medlem: fre nov 02, 2012 16:35

Re: Ploga snö....med vad?

Inlägg av lasseho » ons feb 14, 2018 19:38

Med anledning av just den här vintern öppnar jag upp den här tråden.
Jag har ca 300m väg, gårdsplan och en parkering för isfiskare, som ska var snöröjda.
För fyra år sedan, när jag blev med en SJ410, började jag fundera på att själv sköta snöröjningen. En massa skrot inkl utrangerad acktank fanns på tomten.
Funderade länge över ett snöblad med bom under bilen för att fästa i dragkulan.
Som tur var blev det inte den lösningen utan istället ett ”kasettfäste” i främre rambalkarna. Det gör att jag klarar att ”få upp” snöhögar ca 1,4m höga.
Plogbilen är nu inne på 4:de sesången och funkar mycket bra. Varje gång jag kör, i år har det blivit många gånger, tänker jag på de som använder Fyrhjuling (massa pengar) med smalt blad och utan värme.
Natutvis vore det ännu bättre mad en stor LM el traktor med väme och 4x4, men fan vad mycket dyrare.
Bilder:

Bild

Jag stryker på ca 1 dl paraffinolja på bladet så att snön släpper. Räcker mer än 15 ggr plogning för mig.
Bild
Bladet är fäst i en kardanknut i mitten och diagonalstagen kan byta plats.
Vinshen är en billig Jula.
I bak på Suzz har jag en låda med ca 400kg sand.
Jag lossar två sprintar och vinshvajern för att demontera allt.

PS Så här mycket snö har inte vi haft sedan -84 DS

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Ploga snö....med vad?

Inlägg av Fisketorp » sön feb 18, 2018 8:53

Har en mf35, En Kina Atv 300cc, snöslunga, skyffel men inte fan har vi någon direkt snö längre :aargh:

Linhai 300 4x4 med plogblad duger ypperligt till att ploga hemma på tomten, plogade även vägen vid torpet men det var lite bökigare, tog några vändor innan man var nöjd.
En lite större, tyngre maskin eller kedjor hade varit gott (Med sistnämnda duger den gott)

Mf35 perfekt till att ploga med, har dock 4cyl, så då hinner jag ploga klart med atv innan den hunnit starta i kyla :|
Står även vid torpet och brukar vara urladdat batteri när man behöver den.
HELT värdelös utan kedjor (iallafall för mig där det är uppför, om man inte åker nerför då! så monter kedjorna innan du åker ner :rodnar: )

Har kvar Mf35 väl för att jag har lite habegär och den är bra till att dra kärror med. (vilket jag i stort sett aldrig gör)


Hade jag haft ett plogblad över så hade jag gjort som tidigare nämnt, ordnat så det blev monterat på offroadbilen eller något liknande, har dragit likvärdiga vedlass med Niva som med traktorn (traktorn orkar nog mer, men ska ju gå att stoppa också)

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Ploga snö....med vad?

Inlägg av sleeper_86 » sön feb 18, 2018 22:44

John Deere 2030 med balk under till ett frontmonterat 2.40 blad. Skulle aldrig få för mig att byta de mot fyrmoppe med blad.

Spekar de så trampar man på diffen, då flyttar man även plogvallen efter plogbilen. Har kedjor men orkade aldrig lägga på dom, får se till nästa vinter. (stog i 2 dm snö och byggde fäste till bladet, konstigt att man inte kan göra det när de e barmark :roll: )

Plogar den horribla sträckan av 30 meter infart :lol:
Kostat som en vettig snöslunga ungefär, ca 12000 investerat.

Haft blad på sukkan med tidigare vintrar, funkat fint de med.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Saell
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: ons jun 29, 2016 22:33
Ort: Sundsvall

Re: Ploga snö....med vad?

Inlägg av Saell » sön mar 11, 2018 21:20

Köpte ny skyffel till stortysken i helgen. Extremt nöjd, inga problem med 145 cm snö.

Bild
Mercedes ML270 -03, daily driver
Mercedes 280GE -89, projekt
Mercedes Mb-trac 700 -83
Honda trx420fe -13
Sherco 290 trial -07, enhjulsdriven

Skriv svar