Besiktning/ regbesiktning vad gick rätt o vad gick fel
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Besiktning/ regbesiktning vad gick rätt o vad gick fel
I brist på annat tänkte jag se om en sådan tråd kan vara kul?
Lite att skriva om tex
Vad är du orolig för?
Vad gick över din förväntan bra
Vad gick åt fanders?
Vad är det värsta som gått igenom
Vart ska man inte gå
Vad kan du tipsa om inför
Bra knep inför bes eller reg bes
Någon speciell bes gubbe som är jätte bra
Någon speciell bes gubbe som inte alls är bra och knackade sönder hela bilen
Vem vill du
Skriva gärna vilken bil och årsmod ni har och lägg gärna upp fina bilder på pundarlagningar det är alltid kul!
Skriv bara
Lite att skriva om tex
Vad är du orolig för?
Vad gick över din förväntan bra
Vad gick åt fanders?
Vad är det värsta som gått igenom
Vart ska man inte gå
Vad kan du tipsa om inför
Bra knep inför bes eller reg bes
Någon speciell bes gubbe som är jätte bra
Någon speciell bes gubbe som inte alls är bra och knackade sönder hela bilen
Vem vill du
Skriva gärna vilken bil och årsmod ni har och lägg gärna upp fina bilder på pundarlagningar det är alltid kul!
Skriv bara
Senast redigerad av farcry den lör jan 02, 2016 1:24, redigerad totalt 7 gång.
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
Re: Besiktning/ regbesiktning vad gick rätt o vad gick fel
Blir skojj att följa denna tråden för en av oss "from the dark side"
Re: Besiktning/ regbesiktning vad gick rätt o vad gick fel
Klarrre skrev:Blir skojj att följa denna tråden för en av oss "from the dark side"
Jepp körde en blazer i 4 år i stor Stockholm avställd som jag köpt från us embassy.
Anledningen var att det var stora problem att omregga från ambassadbil till vanligt fordon samt man var ung och tuff, var bara till å ååk
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
Re: Besiktning/ regbesiktning vad gick rätt o vad gick fel
Jag tycker Besikta i Trelleborg är kanonbra, trevliga & intresserade och anmärker på "rätt" grejor.
Re: Besiktning/ regbesiktning vad gick rätt o vad gick fel
bilen: Jeep wrangler -88
Vad är du orolig för?
inget speciellt, bara att rätta till anmärkningarna.
Vad gick över din förväntan bra
avgasvärdena, förgasarmotor med svårjusterad weber.
Vad gick åt fanders?
glömde bort stänklapparna...
Vad är det värsta som gått igenom
en u-bult till bladfjäder som gick av på vägen till besiktningen.
Vart ska man inte gå
ut i trafiken om man inte vill besikta.
Vad kan du tipsa om inför
gör det rätt och kolla bilen ordentligt innan, speciellt bromsar och styrning.
Bra knep inför bes eller reg bes
var trevlig och se till att bilen är i ordning.
Någon speciell bes gubbe som är jätte bra
de flesta.
Någon speciell bes gubbe som inte alls är bra och knackade sönder hela bilen
en äldre herre var lite måndags tjurig och missade att min jeep var reggad med däcken som satt på och började därefter leta rost medelst handslägga , nämner inga namn.
Vem vill du
de som inbillar sej att de kan köra runt i trafikfarliga obesiktade bilar.
Skriva gärna vilken bil och årsmod ni har och lägg gärna upp fina bilder på pundarlagningar det är alltid kul!
Vad är du orolig för?
inget speciellt, bara att rätta till anmärkningarna.
Vad gick över din förväntan bra
avgasvärdena, förgasarmotor med svårjusterad weber.
Vad gick åt fanders?
glömde bort stänklapparna...
Vad är det värsta som gått igenom
en u-bult till bladfjäder som gick av på vägen till besiktningen.
Vart ska man inte gå
ut i trafiken om man inte vill besikta.
Vad kan du tipsa om inför
gör det rätt och kolla bilen ordentligt innan, speciellt bromsar och styrning.
Bra knep inför bes eller reg bes
var trevlig och se till att bilen är i ordning.
Någon speciell bes gubbe som är jätte bra
de flesta.
Någon speciell bes gubbe som inte alls är bra och knackade sönder hela bilen
en äldre herre var lite måndags tjurig och missade att min jeep var reggad med däcken som satt på och började därefter leta rost medelst handslägga , nämner inga namn.
Vem vill du
de som inbillar sej att de kan köra runt i trafikfarliga obesiktade bilar.
Skriva gärna vilken bil och årsmod ni har och lägg gärna upp fina bilder på pundarlagningar det är alltid kul!
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Besiktning/ regbesiktning vad gick rätt o vad gick fel
[.[/b]
Vem vill du
de som inbillar sej att de kan köra runt i trafikfarliga obesiktade bilar.
Skriva gärna vilken bil och årsmod ni har och lägg gärna upp fina bilder på pundarlagningar det är alltid kul![/quote]
Får väl ta ett par rapp för gamla tider
Dock var blazern i mint skick, och ej ngn hasch pulka!
Vem vill du
de som inbillar sej att de kan köra runt i trafikfarliga obesiktade bilar.
Skriva gärna vilken bil och årsmod ni har och lägg gärna upp fina bilder på pundarlagningar det är alltid kul![/quote]
Får väl ta ett par rapp för gamla tider
Dock var blazern i mint skick, och ej ngn hasch pulka!
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
Re: Besiktning/ regbesiktning vad gick rätt o vad gick fel
hej!!
eftersom det tydligen ska avhandlas både vanlig och reg.bes. så tänkte jag berätta om nåt jag råkade ut för förra sommaren/hösten!!
hade bokat bes.tid för att kunna köra hem min första D1a lagligt till jobbet...
fick anmärkning på positionsljus, rostig fjäderinfästning, och läckage på avg.syst...
men positionsljuset hann hoppa igång innan jag var ute!! så det strök dom!!
när jag efter ca 1mån. och 3 veckor kom tillbaka för efterkontroll så påstod datorn att det skulle göras en hel bes. !! så då fixade dom till det så det blev efterkontroll som det skulle va!!
men då fick jag plötsligt en månad istället för en vecka för att fixa sista felet!!
när jag sen skulle göra sista efterkontrollen efter ca. 3 veckor så påstod datorn om igen att det skulle göras en hel bes... och tydligen gick det inte att ändra i datorn en 2a gång!!
så då kollade dom det sista felet!! skrev att dom gjort en hel bes. och gav rabatt så det blev pris för en ombes.
så när jag var på väg därifrån... nöjd över en godkänd bil! och ett trevligt bemötande eftersom dom fixat till det datorn inte ville va med på... kom jag på att bilen nu hade kommit in i nästa bes.period!!
och mycket riktigt... när jag kollade hor transportstyrelsen dan efter, så var bilen bes, ett år och 3 månader framåt i tiden!!
så ibland kan man ha tur!!
eftersom det tydligen ska avhandlas både vanlig och reg.bes. så tänkte jag berätta om nåt jag råkade ut för förra sommaren/hösten!!
hade bokat bes.tid för att kunna köra hem min första D1a lagligt till jobbet...
fick anmärkning på positionsljus, rostig fjäderinfästning, och läckage på avg.syst...
men positionsljuset hann hoppa igång innan jag var ute!! så det strök dom!!
när jag efter ca 1mån. och 3 veckor kom tillbaka för efterkontroll så påstod datorn att det skulle göras en hel bes. !! så då fixade dom till det så det blev efterkontroll som det skulle va!!
men då fick jag plötsligt en månad istället för en vecka för att fixa sista felet!!
när jag sen skulle göra sista efterkontrollen efter ca. 3 veckor så påstod datorn om igen att det skulle göras en hel bes... och tydligen gick det inte att ändra i datorn en 2a gång!!
så då kollade dom det sista felet!! skrev att dom gjort en hel bes. och gav rabatt så det blev pris för en ombes.
så när jag var på väg därifrån... nöjd över en godkänd bil! och ett trevligt bemötande eftersom dom fixat till det datorn inte ville va med på... kom jag på att bilen nu hade kommit in i nästa bes.period!!
och mycket riktigt... när jag kollade hor transportstyrelsen dan efter, så var bilen bes, ett år och 3 månader framåt i tiden!!
så ibland kan man ha tur!!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Besiktning/ regbesiktning vad gick rätt o vad gick fel
Eftersom jag har lite erfarenhet från "The Dark Side", som Karre uttrycker det så tror jag nog den vanligaste kommentaren till anmärkningar är: Det lyste/funkade när jag åkte hemifrån.
Har själv fått "två" på för korta stänkskydd på en pv-reggad 2" höjd Wrangler TJ och ingen anmärkning alls på avsaknad av stänkskydd på en lb-reggad 4" höjd Defender PU.
Samma "förrättningstekniker" vid båda tillfällena - men 1 månad mellan förrättningarna.
Beviset för att "svartsidan" inte är mer än människor och att dagshumöret kan påverka - tyvärr.
Ska man köpa en bil bör man låta Bilprovningen, f d ASB, kolla den.
Har man för avsikt att sälja bilen blir protokollet från Carspect billigast ur åtgärdssynpunkt.
Hos den senare måste man var finskspråkig för att de ska bemöta ev synpunkter på förrättningen.
Har, utan framgång, hos Swedac skriftligt krävt att Carspects ackreditering ska dras in i Sverige.
Swedac svarade att jag visserligen syntes har rätt i min framställning, men att jag då skulle få starta en civil rättsprocess.
Har själv fått "två" på för korta stänkskydd på en pv-reggad 2" höjd Wrangler TJ och ingen anmärkning alls på avsaknad av stänkskydd på en lb-reggad 4" höjd Defender PU.
Samma "förrättningstekniker" vid båda tillfällena - men 1 månad mellan förrättningarna.
Beviset för att "svartsidan" inte är mer än människor och att dagshumöret kan påverka - tyvärr.
Ska man köpa en bil bör man låta Bilprovningen, f d ASB, kolla den.
Har man för avsikt att sälja bilen blir protokollet från Carspect billigast ur åtgärdssynpunkt.
Hos den senare måste man var finskspråkig för att de ska bemöta ev synpunkter på förrättningen.
Har, utan framgång, hos Swedac skriftligt krävt att Carspects ackreditering ska dras in i Sverige.
Swedac svarade att jag visserligen syntes har rätt i min framställning, men att jag då skulle få starta en civil rättsprocess.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Forumräv
- Inlägg: 872
- Blev medlem: ons mar 02, 2011 20:37
- Ort: norra skåne
Re: Besiktning/ regbesiktning vad gick rätt o vad gick fel
reggning av rodden..
Bokade tid för reg/bes.
pratade med våra B-I på fd jobbet om vad som behövs..
tankvolym
hp
och så vill vi se chassinr....
-eh jaha ,men det sitter tydligen under karrossen på ovansidan av ramen.....
- ja Robban ,men vi måste ju se chassinr.....
-så du vill att jag i slutskedet lyfter av karrossen för att visa dig åtta siffror!!!!!
-ja vi måste ju se ramnr....
- HAR NI KNARKAT?????????undrade jag .......
Det hade dom inte....
-suck
Satt en kväll och googlade ..upptäcker att ramnr sitter lite överallt berorende på vart den är tillverkad ,modell osv.....
en modell har det i slutbiten på ramen ,andra under karrossen...
en tredje satt under framskärmen .......
hm....
plockade av fronten och skärmen .....tada.åter igen...
åtta äckliga siffror dyker till min glädje upp..
Men jag kan ju inte bessa utan front ,bla så sitter framlycktorna där....döh.....
Tar upp frågan med mina B-I igen ...
En av killarna dök upp en kväll för en titt plus lite foto..
En glad suck
puh..
DIALOG NR 2 MED BI..
-blinker fram sitter för långt in!
JA meeeeeeen original satt där inga blinkers alls utan pilar , så detta måsta ju vara bättre eller hur!
-jaaa men dom sitter 5 cm för långt in...
Så om jag tar bort dem och monterar tillbaks pilarna så är det ok...
-jaaa eller borrar hål i skärmarna fram....
---EH NEJ...
Om jag monterar dem till hög resp vänster om strålkastarna då?
- jaaa det kan funka..
Två Slangklämmor blev lösning ..... Inte jättesnyggt men dom satt fast....godkänt...
Och dina reflexer bak sitter för långt in...
JAJA jag fixar nya och sätter dem på bumporna ...blir det bra....
- jaaaaaaaa
DIALOG NR 3
Inget gummi på gaspedal!
-moahahaha!!!
Dom kära B-I kunde inte kräva detta eftersom det endast finns krav på koppling resp bromspedal...
Måste ha halkskydd på pedalerna.....40 vilda hp..
Och så vad det de där med miljökravet!.........4.5 i co-halt på tomgång.
-Men kom igen!!!Biljäkeln är 85år gammal..Dom hade inget miljökrav 1929!!!!
-Regler är till för att följas sa han då!
Hade 3.3 i CO-halt!
-in your face!!!!
Pappersarbetet gick bra!
Förra ägaren hade gjort ursprungskontrollen och fick ut ägarpapperna!
Men självklart stod det inte mått, vikt el antal pass på det, så lite mätande/vägande fick det bli!
Hade även rotat fram gamla papper via arkivet.
Det hjälpte!
Fick även en besiktning gjort eftersom det krävs vid första reggen.
Inga problem där heller
Registering, vägning, besiktning gick på 2360kr
Efter allt klabb med transporterna hit och dit så står nu bilen hos brosan!
Tusen tack rpt!
Är jäkligt nöjd och lite trött på bilen ,varit ganska intensivt sista tiden med allt runtomkring.
Men fan jag är nöjd....
Och ja även óm man jobbar åt the darkside så får man inte förmåner eller på nått annat sätt förtur genom regelverket...
B-I som gjorde besiktningen gjorde bara sitt jobb , även om jag sen fick höra att man kan skriva till udantag
"PGA konstruktion kan inte montera blinkers fram enligt paragraf 123345"....
men men...
Bokade tid för reg/bes.
pratade med våra B-I på fd jobbet om vad som behövs..
tankvolym
hp
och så vill vi se chassinr....
-eh jaha ,men det sitter tydligen under karrossen på ovansidan av ramen.....
- ja Robban ,men vi måste ju se chassinr.....
-så du vill att jag i slutskedet lyfter av karrossen för att visa dig åtta siffror!!!!!
-ja vi måste ju se ramnr....
- HAR NI KNARKAT?????????undrade jag .......
Det hade dom inte....
-suck
Satt en kväll och googlade ..upptäcker att ramnr sitter lite överallt berorende på vart den är tillverkad ,modell osv.....
en modell har det i slutbiten på ramen ,andra under karrossen...
en tredje satt under framskärmen .......
hm....
plockade av fronten och skärmen .....tada.åter igen...
åtta äckliga siffror dyker till min glädje upp..
Men jag kan ju inte bessa utan front ,bla så sitter framlycktorna där....döh.....
Tar upp frågan med mina B-I igen ...
En av killarna dök upp en kväll för en titt plus lite foto..
En glad suck
puh..
DIALOG NR 2 MED BI..
-blinker fram sitter för långt in!
JA meeeeeeen original satt där inga blinkers alls utan pilar , så detta måsta ju vara bättre eller hur!
-jaaa men dom sitter 5 cm för långt in...
Så om jag tar bort dem och monterar tillbaks pilarna så är det ok...
-jaaa eller borrar hål i skärmarna fram....
---EH NEJ...
Om jag monterar dem till hög resp vänster om strålkastarna då?
- jaaa det kan funka..
Två Slangklämmor blev lösning ..... Inte jättesnyggt men dom satt fast....godkänt...
Och dina reflexer bak sitter för långt in...
JAJA jag fixar nya och sätter dem på bumporna ...blir det bra....
- jaaaaaaaa
DIALOG NR 3
Inget gummi på gaspedal!
-moahahaha!!!
Dom kära B-I kunde inte kräva detta eftersom det endast finns krav på koppling resp bromspedal...
Måste ha halkskydd på pedalerna.....40 vilda hp..
Och så vad det de där med miljökravet!.........4.5 i co-halt på tomgång.
-Men kom igen!!!Biljäkeln är 85år gammal..Dom hade inget miljökrav 1929!!!!
-Regler är till för att följas sa han då!
Hade 3.3 i CO-halt!
-in your face!!!!
Pappersarbetet gick bra!
Förra ägaren hade gjort ursprungskontrollen och fick ut ägarpapperna!
Men självklart stod det inte mått, vikt el antal pass på det, så lite mätande/vägande fick det bli!
Hade även rotat fram gamla papper via arkivet.
Det hjälpte!
Fick även en besiktning gjort eftersom det krävs vid första reggen.
Inga problem där heller
Registering, vägning, besiktning gick på 2360kr
Efter allt klabb med transporterna hit och dit så står nu bilen hos brosan!
Tusen tack rpt!
Är jäkligt nöjd och lite trött på bilen ,varit ganska intensivt sista tiden med allt runtomkring.
Men fan jag är nöjd....
Och ja även óm man jobbar åt the darkside så får man inte förmåner eller på nått annat sätt förtur genom regelverket...
B-I som gjorde besiktningen gjorde bara sitt jobb , även om jag sen fick höra att man kan skriva till udantag
"PGA konstruktion kan inte montera blinkers fram enligt paragraf 123345"....
men men...
bloodwheel
tp21tp21
dodge-40
volvo 164-73
willys-29
chevy/dodge van
merc-00
tp21tp21
dodge-40
volvo 164-73
willys-29
chevy/dodge van
merc-00
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Besiktning/ regbesiktning vad gick rätt o vad gick fel
Regbessade för runt 35 år sedan en privatimporterad 2CV AZU = Citroen 425 Cammionnette = "Lillcittraskåp" på prosa.
Stationschefen, som på den var den ende på stationen som hade A-behörighet, fick problem med axelavståndet.
Fattades bortåt 8 cm enligt specifikationerna i besiktningshandboken med typexempel.
Fick då 3 "gubbar" att krypa in i lastutrymmet.
Men då blev axelavståndet 1 cm för långt.
På den tiden var det ett oavvisligt krav på lastförskjutningsskydd vid lb-reggning.
Men det glömde han bort eftersom han fortfarande nog grunnade på det här med axelavståndet.
Den blev godkänd.
Stationschefen, som på den var den ende på stationen som hade A-behörighet, fick problem med axelavståndet.
Fattades bortåt 8 cm enligt specifikationerna i besiktningshandboken med typexempel.
Fick då 3 "gubbar" att krypa in i lastutrymmet.
Men då blev axelavståndet 1 cm för långt.
På den tiden var det ett oavvisligt krav på lastförskjutningsskydd vid lb-reggning.
Men det glömde han bort eftersom han fortfarande nog grunnade på det här med axelavståndet.
Den blev godkänd.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Besiktning/ regbesiktning vad gick rätt o vad gick fel
Regbes av bilsläp importerat från tyskland
Nu var det väldigt många år sedan men sbp kom på en ide om att dom ville ha in ritningar och hållfastighetsberäkningar trots att det var fabrikstillverkat av en av de största i europa.
Dodgepickuppen ska vi inte prata om! Tre månader och många skrivelser på byråkrattyska i jaktern på div intyg.
Bla fick jag montera ur bältena (tillverkade av autoliv i vårgårda) då det saknades e märkning,tung lb av 98 års modell finns ingetbälteskrav på så det var helt ok att köra utan bälte med dubbla airbags för ej emärkta var absolut förbjudert
Belysningen fick byggas om med lösa e märkta strålkastare
Att sbp larvade sig med att hitta massa larviga fel vid kontrolbes många år framöver är en bonus av att äga en usabil.
Fel färg på lampor
Avgasrör som gick ut åt höger
Mm
Nu var det väldigt många år sedan men sbp kom på en ide om att dom ville ha in ritningar och hållfastighetsberäkningar trots att det var fabrikstillverkat av en av de största i europa.
Dodgepickuppen ska vi inte prata om! Tre månader och många skrivelser på byråkrattyska i jaktern på div intyg.
Bla fick jag montera ur bältena (tillverkade av autoliv i vårgårda) då det saknades e märkning,tung lb av 98 års modell finns ingetbälteskrav på så det var helt ok att köra utan bälte med dubbla airbags för ej emärkta var absolut förbjudert
Belysningen fick byggas om med lösa e märkta strålkastare
Att sbp larvade sig med att hitta massa larviga fel vid kontrolbes många år framöver är en bonus av att äga en usabil.
Fel färg på lampor
Avgasrör som gick ut åt höger
Mm
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Besiktning/ regbesiktning vad gick rätt o vad gick fel
Ja jisses ibland kan man tro att dom bara finns för att jävlas med vanligt motor intresserat folk!
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81