Patrol vs jeep vs defender???

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

messner
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: fre maj 13, 2011 23:01

Re: Patrol vs jeep vs defender???

Inlägg av messner » mån aug 17, 2015 22:01

Roger Patrol skrev:
messner skrev:Hej

Vad jag känner till så är det bara Jeep Wrangler rubicon som har urkopplingsbara krängningshämmare vilket ökar fjädringsvägen avsevärt och då lättare att däcket har kontakt med marken och inte snurrar i luften samt att fordonet blir mer plant, dvs lutar inte så mycket och detta är ju bra i terräng

Orginal här

Bild
Patrol y61 har diffspärr bak också urkopplingsbar krängningshemmare å kostar inte en förmögenhet som en jeep liknande denna
Visste att inte den också har urkopplingsbar krängningshämmare, dock inte kollat så mycket på Patrol då de inte går att köpa nya här.

I Australien ligger de på ungefär samma pris, dvs en Rubicon Unlimited mot Patrol y61

Patrol

http://www.carsales.com.au/cars/results?q=(((((SiloType%3d%5bBrand+new+cars+in+stock%5d" onclick="window.open(this.href);return false;)%7c(SiloType%3d%5bBrand+new+cars+available%5d)))%26(Make%3d%5bNissan%5d%7b%26%7d(Model%3d%5bPatrol%5d%7b%26%7dSeries%3d%5bY61%5d)))%26Service%3d%5bCarsales%5d)&sortby=TopDeal&limit=12&cpw=1

Rubicon unlimited

http://www.carsales.com.au/cars/results ... t=12&cpw=1" onclick="window.open(this.href);return false;

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: Patrol vs jeep vs defender???

Inlägg av mantajohan » mån aug 17, 2015 23:29

cherokee xj såklart :tumbup: :woot:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

messner
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: fre maj 13, 2011 23:01

Re: Patrol vs jeep vs defender???

Inlägg av messner » tis aug 18, 2015 7:37

Hej

Sedan är det ju oftare lättare att köra i tuff terräng om man har automatlåda och de nya kan man ju växla manuellt med också. Inte baserat på mina egna erfarenheter då jag inte kör i tuff terräng, men läst spaltmeter om det av erfarna offroad åkare. Hade en Suzuki Jimny manuell låda och ville sedan ha en wrangler med manuel låda, kände ju inte till något annat och tyckte det var kasst att man inte kunde få tag på det i Sverige. Bara bita i sura äpplet, blev en automatare wrangler, fy fasen var nice det är med auto och kunna dricka tex kaffe med högern under tiden. En del tycker dock att manuell är roligare att köra.

Vet inte om det visas här men den tredje Wranglern med vita hjulskärmar har manuell växellåda och diesel och saknar diffspärrar men motorn stannar minst 7 ggr i filmen och då antagligen för den har en manuell låda men det är en annan förare men de andra som har auto så ingen av deras motorer stannar när de skall ta sig upp för backen.

Börjar ca 1.29 min in i filmen men jämför gärna med de andra Wrangler i filmen. Nu kan man ju inte dra några direkta slutsatser med så många variabler som olika förare och så men stämmer överens med många andra rapporter att det är lättare med manuell låda att motorn stannar.

Ordningsföljd

JK Unlimited Rubicon Auto - stock
JK Unlimited Rubicon Auto - 3" Zone Lift w/ BFG MT 285/70
JK Unlimited Sahara CRD Manual - 3" Old Man Emu HD Lift w/ BFG AT 285/70
JK Sahara Auto - 3" Old Man Emu HD Lift w/ BFG AT 285/70
JK Unlimited Sahara Hemi 6.4L Auto - 4" Lift w/ BFG MT 35/12.50, Air Lockers

Film här igen https://www.youtube.com/watch?v=RO4DXXYBoGY" onclick="window.open(this.href);return false;

messner
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: fre maj 13, 2011 23:01

Re: Patrol vs jeep vs defender???

Inlägg av messner » tis aug 18, 2015 8:14

En film jag inte hade sett som skall återspegla med och utan mekaniska diffspärrar, vet inte riktigt om man kan dra så mycket slutsatser.

Tolkar dock att den röda 4 dörrars Wrangler Rubicon (jeep 3 i filmen) först kör upp med elektroniska diffspärrar och spinner och kommer inte upp backar ner och kopplar på de mekaniska diffspärrarna och kommer upp.

Film här

https://www.youtube.com/watch?v=XpTXXG9Sj60" onclick="window.open(this.href);return false;

messner
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: fre maj 13, 2011 23:01

Re: Patrol vs jeep vs defender???

Inlägg av messner » tis aug 18, 2015 8:16

Ha ha

Lite rolig film och snygg tjej

Lite med och utan mekaniska diffspärrar

Film här https://www.youtube.com/watch?v=PkfupUI2xj0" onclick="window.open(this.href);return false;

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Patrol vs jeep vs defender???

Inlägg av Grottulf » tis aug 18, 2015 10:26

Wältmeister skrev:
messner skrev:Hej

"Den har en riktig fördelningslåda med låsbar mellandifferential (vilket Jeep saknar)."

Helt sant men bör förklaras, defendern har ju permanent 4x4 vilket är ju bättre och man kan ju köra på ytor med mycket friktion som asfalt när man svänger. vid tuffare terräng så låser man mellan diffen på deffendern och skall bara då köras på slirigt underlag om man svänger
Inte sant. Då man behöver svänga i tuff terräng kör man med öppen mellandiff.

Wranglern är normalt sätt bakhjulsdriven men när man sätter den i 4x4 så blir det en stum överföring mellan främre och bakre hjulpar precis som den låsta mellandiffen på Defendern och man får bättre terräng framkomlighet men skall köras så på slirigt underlag. Men då man behöver svänga är det en stor nackdel med stumt mellan axlarna.

Så terrängmässigt blir det lika bra med stum överföring som låst mellandiff.
Om man bara kör rakt fram, ja. Med de flesta spår i skogen svänger. Att vintertid köra en bil med stumt mellan axlarna och mellan axlarnas hjul när det svänger, det kräver in man - eller tid.

Dock har Rubicon både främre och bakre diffspärrar samt bättre hjulflex som Defendern saknar. Defendern har dock något bättre markfrigång, på något vis, fastän ungefär samma höjd på däcken. Defendern har bättre frigångsvinklar.
Defenders "electroniska diffspärrar" är väl så effektiva som stum sammankoppling av hjulen på en axel. Härutöver tillkommer att man i förväg = innan det börjar slira, måste lägga i spärrarna(har själv haft Wrangler med axelspärrar)

Wranglern är lite mer sportbil och Defendern lite mer traktor
Inte lite - Wrangler mycket mer sportbil och Defendern myyyycket traktor.
Komfortmässigt är Wranglern att föredra.

Jag vet att du är en stark förespråkare för fulltime 4wd Wältis, och på blandat väglag kan jag hålla med dig om att det är praktiskt, men att säga att det är bättre i skogen håller jag absolut inte med om.

Jag har inga som helst problem med att svänga med min fullsize-cheva i skogen, trots 50/50 drivning fram o bak, o dessutom detroit-locker där bak.
En kompis till mig körde ett tag en blazer med kasst länkage till sin np203-låda, så han kunde inte låsa mittdiffen på den. Det enda sättet att ta sig fram var att ta sats nåt jävulskt, för att sedan i 9 fall av 10 sätta sig fast...

Vi kanske har väldigt olika uppfattning av terräng, men måste vara extremt lätt terräng om man ska klara sig med öppen mitt-diff, anser jag.

Huruvida bromsvärmare funkar lika bra som locker, ska jag väl egentligen inte uttala mig om, då jag inte har använt det.
Men lamelldiff är ju egentligen en liknande lösning, och det funkar bara i lätt terräng, och med hjul i original-storlek.
Men det funkar säkert bra för green-laning med en original-bil.

messner
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: fre maj 13, 2011 23:01

Re: Patrol vs jeep vs defender???

Inlägg av messner » tis aug 18, 2015 11:05

Grottulf skrev:
Wältmeister skrev:
messner skrev:Hej


Huruvida bromsvärmare funkar lika bra som locker, ska jag väl egentligen inte uttala mig om, då jag inte har använt det.
Men lamelldiff är ju egentligen en liknande lösning, och det funkar bara i lätt terräng, och med hjul i original-storlek.
Men det funkar säkert bra för green-laning med en original-bil.
Jag vet inte heller direkt utan det jag läser men jag har mekaniska diffar om jag behöver det utöver mina elektroniska diffar.

De tidigare Jeep Wrangler TJ 1996-2007 saknar elektroniska diffar som sedan JK fick år 2007

Man ser ju JK med elektroniska diffar tar sig lättare upp jämfört med de utan elektroniska diffar. här finns inga mekaniska diffar på filmen som jag har förstått

Film här

https://www.youtube.com/watch?v=9-JunXFXDq0" onclick="window.open(this.href);return false;

messner
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: fre maj 13, 2011 23:01

Re: Patrol vs jeep vs defender???

Inlägg av messner » tis aug 18, 2015 11:08

Lite äldre film men de är nöjda med det elektroniska diffspärren på en Defender

Lite test mellan defender och Landcruiser 76

Film här https://www.youtube.com/watch?v=vNcs0dcjyB8" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Patrol vs jeep vs defender???

Inlägg av Wältmeister » tis aug 18, 2015 12:47

Grottulf skrev:

Jag vet att du är en stark förespråkare för fulltime 4wd Wältis, och på blandat väglag kan jag hålla med dig om att det är praktiskt, men att säga att det är bättre i skogen håller jag absolut inte med om.
Har man spärrbar diff i fördelningslådan, som Defender, Niva, Grand Vitara III m fl så har man ju valet mellan att köra stelkopplat mellan axlarna när det behövs(rakt fram eller uppför) eller med öppen diff när det är trångt mellan naturens motståndare, speciellt när det är isigt och halt.

Den absolut sämsta och farligaste kombinationen på halt underlag är Lock Right och "Part Time", som jag hade på Sukkan.

Beträffande inkopplingbara axelspärrar så har jag haft det i G-Wagen, Shogun(bak), TJ -05(ARB f&b).
Lamelldiff i en Terrano II(bak).
Lock Right i en Sukka(bak).
Torsen i Nivan. Men med torsen i Nivan har jag haft otur.

Min åsikt är att det optimala är torsen på alla 3 ställena.(axlar & fördelningslåda).
Då har man automatiska spärrar som inte behöver aktiveras, ofta då det är för sent, men som inte bråkar vid fickparkering när man storhandlar.
Samt (i teorin) underhållsfritt.

Men en terränggående 4x4 med den konfigurationen finns inte, såvitt jag vet.

Du glömde en annan av mina käpphästar Grottulf, höga smala däck. 8)
Samt manuell låda i spenaten. 8)

Min bestämda uppfattning.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Patrol vs jeep vs defender???

Inlägg av Grottulf » tis aug 18, 2015 19:44

Wältmeister skrev: Du glömde en annan av mina käpphästar Grottulf, höga smala däck. 8)
Samt manuell låda i spenaten. 8)

Min bestämda uppfattning.

:tumbup:
Ja just det, dina andra villfarelser :poke: :wink: :mrgreen:

Nej, jag ska inte prata mer skit nu, du har nog mer erfarenhet än de flesta av oss, men ändå kan jag inte hålla med på vissa punkter.
Jag misstänker att det kan bero mycket på körstil och vilken terräng man kör på.

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Patrol vs jeep vs defender???

Inlägg av Roger Patrol » tis aug 18, 2015 20:39

Grottulf skrev:
Wältmeister skrev: Du glömde en annan av mina käpphästar Grottulf, höga smala däck. 8)
Samt manuell låda i spenaten. 8)

Min bestämda uppfattning.

:tumbup:
Ja just det, dina andra villfarelser :poke: :wink: :mrgreen:

Nej, jag ska inte prata mer skit nu, du har nog mer erfarenhet än de flesta av oss, men ändå kan jag inte hålla med på vissa punkter.
Jag misstänker att det kan bero mycket på körstil och vilken terräng man kör på.
Wältia använder ju inte sina smala däck,,,, utan mest taket :jump:
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: Patrol vs jeep vs defender???

Inlägg av volvorobban86 » tis aug 18, 2015 22:24

Undrar mer om messner säljer jeep som yrke än om wältis kunskaper om terräng.

Då allt verkar handla om att jeep blaha blaha är så bra. Dock verkar ju Toyota och nissan vara det självklara i vissa länder. Klankar inte ner på varken jänk eller brittiska..... Men gå in och läs på Jeeps egna del här.. . rätt intressanta fel gentemot asiatiska och brittiska. Jänk verkar hålla. Räknar inte in jeep i jänk om ni undrar....
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

messner
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: fre maj 13, 2011 23:01

Re: Patrol vs jeep vs defender???

Inlägg av messner » ons aug 19, 2015 9:07

volvorobban86 skrev:Undrar mer om messner säljer jeep som yrke än om wältis kunskaper om terräng.

Då allt verkar handla om att jeep blaha blaha är så bra. Dock verkar ju Toyota och nissan vara det självklara i vissa länder. Klankar inte ner på varken jänk eller brittiska..... Men gå in och läs på Jeeps egna del här.. . rätt intressanta fel gentemot asiatiska och brittiska. Jänk verkar hålla. Räknar inte in jeep i jänk om ni undrar....
Ciao

Säljer inte Jeep men är väldigt påläst och har väldigt lite terräng erfarenhet, men använder dock min Jeep mer som natur bil då jag är ute och fotar och sover över sommar som vinter. Wältis har säkert väldigt mycket kunskaper om terräng men om du tittar på de filmer jag visat och text så visar det att mekaniska diffar är ofta bättre än elektroniska diffar i vissa situationer, se gärna dem. Sedan är det ju så att tex wrangler från 2007 har elektroniska diffar som standard men på Rubicon modelen har man utöver elektroniska diffar även lagt på mekaniska diffar och det är inte för att försämra terrängegenskaperna utan att förbättra dem som du ser i filmerna.

Efter min sondering av nytt fält fordon efter min kära Suzuki Jimny, så ville jag att fordonet skulle inte kosta skortan, vara bra i terrängen, ha verkstad bredvid mig, se cool ut, fungera som vanligt fordon dvs kunna pendla med, handla med, ha mycket tillgänglig utrustning (modifiera), kunna sova i den utan modifiering, kunna ta med 5 pers på camping, ha någorlunda bra säkerhet och vara något modern på insidan. Ha bensinmotor och automatlåda. Så det blev en Jeep Wrangler unlimited Rubicon 10th anniversary model.

Jag har ju helt rutat in mig på nya fordon som finns att köpa i Sverige förtillfället, jag är för dåligt insatt om en tex unimog från 73 med minsäkra nato axlar är bättre än en Ford Bronco från 82 med special växellåda i terräng mot tex en ny Lada Niva special Putinmodel eller importerad UAZ från östländerna

Vad har vi för intressanta nya modeler som säljs i världen, nu gillar jag de som har typ expeditions retrostuk. Kan lyfta upp tex Nissan Patrol y61, Toyota Landcruiser 70 serien och andra landcruisers (inget retrostuk)?, Jeep Wrangler, Mercedes Geländewagen, Landrover defender, Toyota 4runner (inget retrostuk), Lada Niva, Suzuki Jimny, Landrover Discovery 4.

Vad säljs i Sverige av dessa ovan, Landrover Defender, Jeep Wrangler, Mercedes Geländewagen, Toyota Landcruisers, landrover Discovery 4, Lada Niva.

Valde framförallt mellan Defender 110 och Jeep Wrangler då de är billigare än och coolare än de andra, Nivan för liten.

Defendern ser lite coolare och maskulin ut än wranglern, lite i alla fall. Defendern skulle jag inte få in i mitt garage, är väldigt hög.

Då jag kollade så kostade en ny Defender 110 nästan 100 000kr mer än en Jeep Wrangler unlimited och hade inte lust att betala så mycket mer för något som var så ålderdomlig och hade så konstig sitt ställning. Sedan kostar ju dieselskatten på den även om du inte kör en meter runt 9500kr om året och en Landrover Discovery 4 diesel kostar ca 12 000kr om året, vansinigt


Hur uttrycker sig ett bra terrängfordon? Bra fråga, föraren är ju viktigast :D
Lågväxel
4x4
elektroniska diffspärrar
Mekaniska diffspärrar
urkopplingsbar hämningskrängare
Markfrigång

För priset så klarar sig en Wrangler sig rätt bra, inte alltid bäst tex med markfrigång som tex defendern är något bättre men klarade inte av älgtesten heller

Bild

Terräng modifieringsgraden är rätt bra på en Wrangler om inte bäst? Inte för jag testat men kan tänka mig att det är kanske lättare att ösa på tex 40 tums däck på en Wrangler jämfört med de övriga modelerna ovan då Wranglerns däck sitter ju nästan utanför karossen, det tror jag också och antagligen till en lägre peng.

messner
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: fre maj 13, 2011 23:01

Re: Patrol vs jeep vs defender???

Inlägg av messner » ons aug 19, 2015 9:58

"Dock verkar ju Toyota och nissan vara det självklara i vissa länder. "

Väldigt intressant och kanske självklart.

Jeep Wrangler unlimited 4 dörrars kom inte förrän 2007 och tex Patrol y61 landcruiser 70 har ju haft 4 dörrars mycket längre. Wrangler är ju mer en personbil och de andra lite mera bruksfordon. Wranglern kan ju inte lasta så mycket heller på pappret eller dra så mycket.

Usa hemma marknad är gigantisk så de har inte satsat så mycket utomlands förrän nu

När man tittar på Afrika så är det Sydafrika som förser nästan alla afrikanska länder med fordon och under Apartheid så ville inte Jeep sälja till sydafrika (handelsembargo) och USA har ju en stor del afroamerikaner. De Japanska tillverkarna sket i detta men gjorde som så att de öppnade egna fabriker där nere i Sydafrika för fordonstillverkning.

Jag tror tex y61 och landcruiser 70 är anpassat som bruksbilar i tex afrika och australien, tror inte de har så stor försäljning eller behov av dessa i Japan, så de är mer beroende av export än vad Jeep är som har en enorm hemma marknad.

Sedan när det gäller USA så har de ju andra bruksbilar, dvs pickuper med jättemotorer och det är ju inget direkt jeep har satsat på.

Usa har ju nästan inga Dieselbilar att exportera, Afrika och Australien är ju dieselfreaks. USA har så stor hemmamarknad att exporten utgör inte så mycket.

Landcruiser 70 säljs inte Europa pga att de inte klarar av avgaskraven sedan klarar de nog inte av säkerhetskraven heller och gruvnäringen klagar på fordonas säkerhet http://www.drive.com.au/motor-news/heav ... 1113-2xhqr" onclick="window.open(this.href);return false;

Under november (1 månad) 2014 såldes det i Sydafrika 141 Jeep Wranglers och 37 Landrover Defenders och 7 Nissan Patrol http://cdn.24.co.za/files/Cms/General/d ... 908d39.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

messner
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: fre maj 13, 2011 23:01

Re: Patrol vs jeep vs defender???

Inlägg av messner » ons aug 19, 2015 10:02

Japanska företag (eller landrover) brydde sig inte om det ekonomiska embargot mot Sydafrika under Apartheid.

"Nissan, Toyota and Honda, defied the UN economic embargo on South Africa, and continued to operate there, unlike Ford and General Motors, who pulled out"

Läs här http://www.telegraph.com/motor/07000010.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Arbetare på Landrover fabriken i England försökte stoppa exporten till Sydafrika, men lyckades inte

https://books.google.se/books?id=JGE-XB ... ng&f=false" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar