volvorobban86 skrev:Undrar mer om messner säljer jeep som yrke än om wältis kunskaper om terräng.
Då allt verkar handla om att jeep blaha blaha är så bra. Dock verkar ju Toyota och nissan vara det självklara i vissa länder. Klankar inte ner på varken jänk eller brittiska..... Men gå in och läs på Jeeps egna del här.. . rätt intressanta fel gentemot asiatiska och brittiska. Jänk verkar hålla. Räknar inte in jeep i jänk om ni undrar....
Ciao
Säljer inte Jeep men är väldigt påläst och har väldigt lite terräng erfarenhet, men använder dock min Jeep mer som natur bil då jag är ute och fotar och sover över sommar som vinter. Wältis har säkert väldigt mycket kunskaper om terräng men om du tittar på de filmer jag visat och text så visar det att mekaniska diffar är ofta bättre än elektroniska diffar i vissa situationer, se gärna dem. Sedan är det ju så att tex wrangler från 2007 har elektroniska diffar som standard men på Rubicon modelen har man utöver elektroniska diffar även lagt på mekaniska diffar och det är inte för att försämra terrängegenskaperna utan att förbättra dem som du ser i filmerna.
Efter min sondering av nytt fält fordon efter min kära Suzuki Jimny, så ville jag att fordonet skulle inte kosta skortan, vara bra i terrängen, ha verkstad bredvid mig, se cool ut, fungera som vanligt fordon dvs kunna pendla med, handla med, ha mycket tillgänglig utrustning (modifiera), kunna sova i den utan modifiering, kunna ta med 5 pers på camping, ha någorlunda bra säkerhet och vara något modern på insidan. Ha bensinmotor och automatlåda. Så det blev en Jeep Wrangler unlimited Rubicon 10th anniversary model.
Jag har ju helt rutat in mig på nya fordon som finns att köpa i Sverige förtillfället, jag är för dåligt insatt om en tex unimog från 73 med minsäkra nato axlar är bättre än en Ford Bronco från 82 med special växellåda i terräng mot tex en ny Lada Niva special Putinmodel eller importerad UAZ från östländerna
Vad har vi för intressanta nya modeler som säljs i världen, nu gillar jag de som har typ expeditions retrostuk. Kan lyfta upp tex Nissan Patrol y61, Toyota Landcruiser 70 serien och andra landcruisers (inget retrostuk)?, Jeep Wrangler, Mercedes Geländewagen, Landrover defender, Toyota 4runner (inget retrostuk), Lada Niva, Suzuki Jimny, Landrover Discovery 4.
Vad säljs i Sverige av dessa ovan, Landrover Defender, Jeep Wrangler, Mercedes Geländewagen, Toyota Landcruisers, landrover Discovery 4, Lada Niva.
Valde framförallt mellan Defender 110 och Jeep Wrangler då de är billigare än och coolare än de andra, Nivan för liten.
Defendern ser lite coolare och maskulin ut än wranglern, lite i alla fall. Defendern skulle jag inte få in i mitt garage, är väldigt hög.
Då jag kollade så kostade en ny Defender 110 nästan 100 000kr mer än en Jeep Wrangler unlimited och hade inte lust att betala så mycket mer för något som var så ålderdomlig och hade så konstig sitt ställning. Sedan kostar ju dieselskatten på den även om du inte kör en meter runt 9500kr om året och en Landrover Discovery 4 diesel kostar ca 12 000kr om året, vansinigt
Hur uttrycker sig ett bra terrängfordon? Bra fråga, föraren är ju viktigast
Lågväxel
4x4
elektroniska diffspärrar
Mekaniska diffspärrar
urkopplingsbar hämningskrängare
Markfrigång
För priset så klarar sig en Wrangler sig rätt bra, inte alltid bäst tex med markfrigång som tex defendern är något bättre men klarade inte av älgtesten heller
Terräng modifieringsgraden är rätt bra på en Wrangler om inte bäst? Inte för jag testat men kan tänka mig att det är kanske lättare att ösa på tex 40 tums däck på en Wrangler jämfört med de övriga modelerna ovan då Wranglerns däck sitter ju nästan utanför karossen, det tror jag också och antagligen till en lägre peng.