Dolly igen
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Dolly igen
Har lite funderingar på en Dolly jag tänkte bygga.
Sökt här och det fanns en del matnyttigt men hittade inte allt tror jag.
*hur bred får en dolly vara?
*några krav på sig?
*får den ha bromsar?
*får den vara fjädrar axel eller måste den vara stum?
*krav på ljus? Tänkte ändå köpa ljusramp att hänga på bogserande fordon, men bra att veta
Fick en kortad husvagns underdel med enkel axel.
Tänkte ta och kapa isär den och bredda till lämplig bredd.
Men är ju fjädrad axel, typ gummi fjädring eller hur det nu funkar?
Bromsarna är kvar så tänkte utnyttja dem, alt bara ta bort skiten.
Den blir ju lite hög för att köra upp på smidigt så tänkte ta med ramp i bagge eller bygga någe på.
Eller funkar det att tippa och köra upp sedan koppla på bilen. Tänkte om den blir jäkla tung eller om det blir som en hävstång och enkelt.
Aldrig kört dolly så vet inte, bara funderat på hur dem lyckTs få upp alla lik folk släpat till skroten jag jobbat på när skrotpremien var hög.
Väl bra att svetsa lite kraftigare stopp så den inte skuttar framåt när man kör, låser den i dolly med kedja eller spännband borde väl räcka?
Och vid bogsering så blir det väl:
I med 2wd, Manuela lådan i Neutral och nyckeln i så rattlåset inte går i?
Har automatiska frihjulsnav på den.
pajero gen 1. Om det spelar roll
Ev bli ägare till en kc automat igen med automatiska frihjulsnav.
Hur gör man med denna då?
Fd-lådan ska väl inte vara i neutral? Och automatlåda mår väl inte bra av att vara i neutral heller.
Vid bogsering så läst lite olika men:
Dragfordons totalvikt minus Dollys vikt får inte bli lägre än bogserandes fordons bruttovikt.
Har jag fattat det rätt då?
Och räknas det som herregisses olagligt om man gör el, alltså olovlig körning?
Var lite blandat på frågor som nog säkert redan står här och några som inte gör det men hoppas ni orkar svara igen
Sökt här och det fanns en del matnyttigt men hittade inte allt tror jag.
*hur bred får en dolly vara?
*några krav på sig?
*får den ha bromsar?
*får den vara fjädrar axel eller måste den vara stum?
*krav på ljus? Tänkte ändå köpa ljusramp att hänga på bogserande fordon, men bra att veta
Fick en kortad husvagns underdel med enkel axel.
Tänkte ta och kapa isär den och bredda till lämplig bredd.
Men är ju fjädrad axel, typ gummi fjädring eller hur det nu funkar?
Bromsarna är kvar så tänkte utnyttja dem, alt bara ta bort skiten.
Den blir ju lite hög för att köra upp på smidigt så tänkte ta med ramp i bagge eller bygga någe på.
Eller funkar det att tippa och köra upp sedan koppla på bilen. Tänkte om den blir jäkla tung eller om det blir som en hävstång och enkelt.
Aldrig kört dolly så vet inte, bara funderat på hur dem lyckTs få upp alla lik folk släpat till skroten jag jobbat på när skrotpremien var hög.
Väl bra att svetsa lite kraftigare stopp så den inte skuttar framåt när man kör, låser den i dolly med kedja eller spännband borde väl räcka?
Och vid bogsering så blir det väl:
I med 2wd, Manuela lådan i Neutral och nyckeln i så rattlåset inte går i?
Har automatiska frihjulsnav på den.
pajero gen 1. Om det spelar roll
Ev bli ägare till en kc automat igen med automatiska frihjulsnav.
Hur gör man med denna då?
Fd-lådan ska väl inte vara i neutral? Och automatlåda mår väl inte bra av att vara i neutral heller.
Vid bogsering så läst lite olika men:
Dragfordons totalvikt minus Dollys vikt får inte bli lägre än bogserandes fordons bruttovikt.
Har jag fattat det rätt då?
Och räknas det som herregisses olagligt om man gör el, alltså olovlig körning?
Var lite blandat på frågor som nog säkert redan står här och några som inte gör det men hoppas ni orkar svara igen
Re: Dolly igen
Max bredd är enligt samma regler som alla andra fordon, 260 cm. Sen måste man ha bred-last-skylt upp till 3m.
Sen är det ju så att du måste ha nån form av styrning på dollyn, annars blir det svårt att svänga... Så att bara ta en husvagnsaxel med dragstång går inte så bra. (hjälper inte att ha rattlåset ur, hjulen måste ju kunna röra sig framåt o bakåt om det ska göra nån nytta) Även om det går att få till bromsar hade jag undvikit det, risken är stor att det blir "fällknivseffekt" om man bromsar lite hårt eftersom bilen man har på dollyn skjuter på.
Vad gäller bogsering av en automatväxlad bil så är det inga problem om man har fördelningslådan i neutralläge, då är ju växellådan frikopplad. Ett krav däremot pga dom automatiska naven är att den inte kopplar in 4wd i neutralläget, en del bilar gör det. Vill man vara säker på sin sak med växellådan så har man den i "P".
Vad gäller vikterna, se till bara att dragbilen är tyngre än bilen på dollyn så är det inga problem. Föjs inte detta så TROR jag att det handlar om överlass.
Sen är det ju så att du måste ha nån form av styrning på dollyn, annars blir det svårt att svänga... Så att bara ta en husvagnsaxel med dragstång går inte så bra. (hjälper inte att ha rattlåset ur, hjulen måste ju kunna röra sig framåt o bakåt om det ska göra nån nytta) Även om det går att få till bromsar hade jag undvikit det, risken är stor att det blir "fällknivseffekt" om man bromsar lite hårt eftersom bilen man har på dollyn skjuter på.
Vad gäller bogsering av en automatväxlad bil så är det inga problem om man har fördelningslådan i neutralläge, då är ju växellådan frikopplad. Ett krav däremot pga dom automatiska naven är att den inte kopplar in 4wd i neutralläget, en del bilar gör det. Vill man vara säker på sin sak med växellådan så har man den i "P".
Vad gäller vikterna, se till bara att dragbilen är tyngre än bilen på dollyn så är det inga problem. Föjs inte detta så TROR jag att det handlar om överlass.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Dolly igen
Här har du en vanlig och smidig dolly..
http://www.dollyvagn.se/Pris-och-data.htm
Denna tycker jag personligen är för klumpig.
Den här e enklast å heltäckande..
http://www.dollyvagn.se/Pris-och-data.htm
Denna tycker jag personligen är för klumpig.
Den här e enklast å heltäckande..
Senast redigerad av benssan den sön jun 07, 2015 12:23, redigerad totalt 4 gång.
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy
Re: Dolly igen
Detta är som jag har fattat det hela iaf och jag har åkt land och rike runt (liiite överdrivet) och aldrig haft nå problem eller blivit stoppad av Harry haffa
Bilen du drar med måste väga mer än dollyn och bilen du drar (sällan jag har lyckats med det)
Du får Max köra i 30 kmh (har jag nog heller aldrig gjort 70kmh känns mer lagom)
Max bredden är väll som allt annat, 2,60m om ja inte minns helt fel....
Men man behöver INGET BE, då det räknas som efterfordon och inte släp
Jag brukar använda lysena på bilen man har på dollyn (om dom fungerar) annars en lös ljusramp
Min Dolly är 2,40 bred så den är väldigt stabil efter vägen, jämfört med en smal som har små hjul i mitten. Den är byggd i 2 delar, en botten och en överdel med en vändkorsens i mellan så över dellan kan rotera från under delen!!!! Detta är ett måste!!!! sen så har jag ramper så man kan köra upp bilen på (om den startar) annars putta eller använda vinschen, fast den är trasig nu:( och i vissa fall så har jag lyft upp bilarna med 2 stora domkrafter på varsin sida, Fungerar kanon med highlift om man inte är rädd om bilen som ska upp på dollyn
Jag har nog åkt flera hundra mil totalt med min Dolly och köpt diverse bilar och jag brukar om det är möjligt backa upp bilen och spänna runt bakaxeln, ha handbroms och växel i, om det gäller bakhjulsdrivna bilar!!!
Är dom framhjulsdrivna så brukar jag köra upp dom och spänna runt nån länkarm/bärarm och ha växel i
Här kommer lite diverse bilder på min Dolly
Bilen du drar med måste väga mer än dollyn och bilen du drar (sällan jag har lyckats med det)
Du får Max köra i 30 kmh (har jag nog heller aldrig gjort 70kmh känns mer lagom)
Max bredden är väll som allt annat, 2,60m om ja inte minns helt fel....
Men man behöver INGET BE, då det räknas som efterfordon och inte släp
Jag brukar använda lysena på bilen man har på dollyn (om dom fungerar) annars en lös ljusramp
Min Dolly är 2,40 bred så den är väldigt stabil efter vägen, jämfört med en smal som har små hjul i mitten. Den är byggd i 2 delar, en botten och en överdel med en vändkorsens i mellan så över dellan kan rotera från under delen!!!! Detta är ett måste!!!! sen så har jag ramper så man kan köra upp bilen på (om den startar) annars putta eller använda vinschen, fast den är trasig nu:( och i vissa fall så har jag lyft upp bilarna med 2 stora domkrafter på varsin sida, Fungerar kanon med highlift om man inte är rädd om bilen som ska upp på dollyn
Jag har nog åkt flera hundra mil totalt med min Dolly och köpt diverse bilar och jag brukar om det är möjligt backa upp bilen och spänna runt bakaxeln, ha handbroms och växel i, om det gäller bakhjulsdrivna bilar!!!
Är dom framhjulsdrivna så brukar jag köra upp dom och spänna runt nån länkarm/bärarm och ha växel i
Här kommer lite diverse bilder på min Dolly
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Dolly igen
Tackar för alla svaren
Hade tänkt göra d enkelt utan någon roterande överdel.
Sett flera sådana på google. Men klart en bild säger ju inte att det funkar
Hur gör man denna roterande sak enklast?
Förslag på material, bult etc.
Klarar säkert slänga ihop något men vill ju gärna det ska hålla. Och det önska även medtrafikant
Hade tänkt göra d enkelt utan någon roterande överdel.
Sett flera sådana på google. Men klart en bild säger ju inte att det funkar
Hur gör man denna roterande sak enklast?
Förslag på material, bult etc.
Klarar säkert slänga ihop något men vill ju gärna det ska hålla. Och det önska även medtrafikant
Re: Dolly igen
Google is your friend..!Fisketorp skrev:Tackar för alla svaren
Hade tänkt göra d enkelt utan någon roterande överdel.
Sett flera sådana på google. Men klart en bild säger ju inte att det funkar
Hur gör man denna roterande sak enklast?
Förslag på material, bult etc.
Klarar säkert slänga ihop något men vill ju gärna det ska hålla. Och det önska även medtrafikant
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy
Re: Dolly igen
De går tydligen bra så länge det inte är tvära kurvor...OBELIX skrev:Hur funkar en sån utan snurrande överdel?
SKREV OBELIX
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy
Re: Dolly igen
Google ger bra bild beskrivning men inte på material val. Ex hårdhet på bult.benssan skrev:Google is your friend..!Fisketorp skrev:Tackar för alla svaren
Hade tänkt göra d enkelt utan någon roterande överdel.
Sett flera sådana på google. Men klart en bild säger ju inte att det funkar
Hur gör man denna roterande sak enklast?
Förslag på material, bult etc.
Klarar säkert slänga ihop något men vill ju gärna det ska hålla. Och det önska även medtrafikant
Räcker 8.8?
Re: Dolly igen
Kanske skulle ta och pröva utan då till att börja med.benssan skrev:De går tydligen bra så länge det inte är tvära kurvor...OBELIX skrev:Hur funkar en sån utan snurrande överdel?
SKREV OBELIX
Finns ju gott om plats att övningsköra här på
Re: Dolly igen
Om den är tillräckligt grov så..inga problem..Men jag skulle nog ta ett grovt ämnesrör 35-45 mm eller liknande...Beror lite på hela konstruktionen.Fisketorp skrev:Google ger bra bild beskrivning men inte på material val. Ex hårdhet på bult.benssan skrev:Google is your friend..!Fisketorp skrev:Tackar för alla svaren
Hade tänkt göra d enkelt utan någon roterande överdel.
Sett flera sådana på google. Men klart en bild säger ju inte att det funkar
Hur gör man denna roterande sak enklast?
Förslag på material, bult etc.
Klarar säkert slänga ihop något men vill ju gärna det ska hålla. Och det önska även medtrafikant
Räcker 8.8?
Här en låg och vettig dolly.
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy
Re: Dolly igen
Har den styrning på hjulen?
Re: Dolly igen
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Dolly igen
Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy