Dolly igen
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Dolly igen
Ska du ändå bygga så bygg en som går att svänga med på ena eller andra sättet. Du kommer inte ångra dig. En annan kanske går hjälpligt, men det kommer gå åt mycket plats når du måste ta ut kurvorna i korsningar och du kan inte vända eller nåt sånt om du inte har en jätteplan. Jag personligen hade aldrig ens tänkt tanken på att bygga en utan styrning.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Dolly igen
Efter lite googlande så verkar det ju funka utan styrning. Även om många säger det är att föredra.
Så tänkte bygga utan och prova.
Dels för enkelheten (går ju alltid göra om) och dels för höjden.
Men möjligen en dum fråga för att lösa höjden om man nu vill ha styrning.
Kan man vinkla, lägga, vända upp å ner en axel hur man vill?
Antar att det går bra.
Men lika bra att fråga
Tänkte om det har något med hållbarhet eller fjädring.
Axeln ör [ formad.
Lägger man den på rygg blir den rätt låg och fin
Så tänkte bygga utan och prova.
Dels för enkelheten (går ju alltid göra om) och dels för höjden.
Men möjligen en dum fråga för att lösa höjden om man nu vill ha styrning.
Kan man vinkla, lägga, vända upp å ner en axel hur man vill?
Antar att det går bra.
Men lika bra att fråga
Tänkte om det har något med hållbarhet eller fjädring.
Axeln ör [ formad.
Lägger man den på rygg blir den rätt låg och fin
Re: Dolly igen
Kan nog nästan kalla mig själv för Dolly expert, jag var lat och köpte en Dolly men de fick ja ångra för jag har fått byggt om den så att nu är den precis som jag vill ja den efter, efter typ 3 ombyggnationer Byggt en åt en kompis och även provat å dra olika dollykärror och jag skulle vänligt men bestämt avråda dig från att bygga en utan styrning........
Ett liknande exempel prova å bogsera en bil med rattlåset i, lika bra styrning då
Viss det kan funka med en stel Dolly om du har framhjulen i marken och rattlåset ur så att dom kan vrida sig så att den styr på det viset
Men ska du lägga ner tid och energi så gör en med styrning på en gång så slipper du bygga om den sen
Ett liknande exempel prova å bogsera en bil med rattlåset i, lika bra styrning då
Viss det kan funka med en stel Dolly om du har framhjulen i marken och rattlåset ur så att dom kan vrida sig så att den styr på det viset
Men ska du lägga ner tid och energi så gör en med styrning på en gång så slipper du bygga om den sen
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Dolly igen
Börjar med att göra klart basen och bestämmer mig sedan
fast med tanke på lilla extra arbetet det blir att bygga svängbar så är man väl dum.
Engman vad har du för material tjocklek på sviveln? (du kalla den typ så)
Jag tänkte två plattor typ 8-10mm tjocka med det förslagna ämnesröret i centrum. fettniplar på ovansidan. lägga ämnesröret på sidan av axeln (för att få stabilitet utan att bygga för mycket på höjden.
diametern på plattorna typ 20cm kanske 30cm?
fast med tanke på lilla extra arbetet det blir att bygga svängbar så är man väl dum.
Engman vad har du för material tjocklek på sviveln? (du kalla den typ så)
Jag tänkte två plattor typ 8-10mm tjocka med det förslagna ämnesröret i centrum. fettniplar på ovansidan. lägga ämnesröret på sidan av axeln (för att få stabilitet utan att bygga för mycket på höjden.
diametern på plattorna typ 20cm kanske 30cm?
Re: Dolly igen
Fisketorp skrev:Börjar med att göra klart basen och bestämmer mig sedan
fast med tanke på lilla extra arbetet det blir att bygga svängbar så är man väl dum.
Engman vad har du för material tjocklek på sviveln? (du kalla den typ så)
Jag tänkte två plattor typ 8-10mm tjocka med det förslagna ämnesröret i centrum. fettniplar på ovansidan. lägga ämnesröret på sidan av axeln (för att få stabilitet utan att bygga för mycket på höjden.
diametern på plattorna typ 20cm kanske 30cm?
Jag kan mäta och ta lite kort senare idag
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
-
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Re: Dolly igen
Har prövat med stel och svängbar. Skulle hellre bogsera än att dra med stel dolly.
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Re: Dolly igen
Engman2 skrev:Fisketorp skrev:Börjar med att göra klart basen och bestämmer mig sedan
fast med tanke på lilla extra arbetet det blir att bygga svängbar så är man väl dum.
Engman vad har du för material tjocklek på sviveln? (du kalla den typ så)
Jag tänkte två plattor typ 8-10mm tjocka med det förslagna ämnesröret i centrum. fettniplar på ovansidan. lägga ämnesröret på sidan av axeln (för att få stabilitet utan att bygga för mycket på höjden.
diametern på plattorna typ 20cm kanske 30cm?
Jag kan mäta och ta lite kort senare idag
Tackar för det =)
Re: Dolly igen
Lite mer krav på fordonet som ska bogseras tyvärr, samt man behöver ju vara tvåvolvorobban86 skrev:Har prövat med stel och svängbar. Skulle hellre bogsera än att dra med stel dolly.
Men lutar åt en svängbar ändå, tack för input =)
En towbar hade svängt bättre än en stel Dolly tro?
ska inte bygga någon, då det också krävs andra regler.
men sett en i drift så då har man ju något att jämföra med i knoppen =)
Re: Dolly igen
Fisketorp skrev:Lite mer krav på fordonet som ska bogseras tyvärr, samt man behöver ju vara tvåvolvorobban86 skrev:Har prövat med stel och svängbar. Skulle hellre bogsera än att dra med stel dolly.
Men lutar åt en svängbar ändå, tack för input =)
En towbar hade svängt bättre än en stel Dolly tro?
ska inte bygga någon, då det också krävs andra regler.
men sett en i drift så då har man ju något att jämföra med i knoppen =)
Japp towbar svänger mkt bättre än en stel Dolly
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Dolly igen
Så lite fler bilder oxå
40x80x6mm är överdelen gjord i, underdelen liknande storlek typ
själva sväng kransen är gjord i 10mm 2 lika stora ringar som ligger uppe på varandra och den övre ringen har en valsad plåt runt sig som går ner över den undre ringen, så att den kan snurra men inte glida av! Och en grov bult i mitten som håller överdelen på plats så att den inte kan hoppa över den undre ringen och på så sätt åka av.
Sen så är det 10mm plattjärn som utgör vaggan för däcken och ett vinkeljärn som håller ramperna på plats
40x80x6mm är överdelen gjord i, underdelen liknande storlek typ
själva sväng kransen är gjord i 10mm 2 lika stora ringar som ligger uppe på varandra och den övre ringen har en valsad plåt runt sig som går ner över den undre ringen, så att den kan snurra men inte glida av! Och en grov bult i mitten som håller överdelen på plats så att den inte kan hoppa över den undre ringen och på så sätt åka av.
Sen så är det 10mm plattjärn som utgör vaggan för däcken och ett vinkeljärn som håller ramperna på plats
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Dolly igen
En towbar utnyttjar ju den befintliga styrningen på bilen man drar så därför går det fint att svänga.Fisketorp skrev:Lite mer krav på fordonet som ska bogseras tyvärr, samt man behöver ju vara tvåvolvorobban86 skrev:Har prövat med stel och svängbar. Skulle hellre bogsera än att dra med stel dolly.
Men lutar åt en svängbar ändå, tack för input =)
En towbar hade svängt bättre än en stel Dolly tro?
ska inte bygga någon, då det också krävs andra regler.
men sett en i drift så då har man ju något att jämföra med i knoppen =)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Dolly igen
Ett alternativ är ju att använda en stel framaxel från nån gammal lastbil lr så, då kan du ju ha fasta "hjulpottor" på axeln och använda den befintliga styrningen på axeln, dock måste man ju ha en kraftig ledpunkt som klarar belastningen!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Dolly igen
Tackar för bilderna Engman =)
Re: Dolly igen
Towbar är riktigt smidigt. Dock kan det vara besvärligt på dåligt fäste då hjulen kan få för sig att sticka iväg åt fel hål. Sedan så måste det bogserade fordonet vara påsmält,besiktigat och försäkrat.
Dolly. Svängbart är helt klart att föredra, där kan man antingen ha svängkrans eller styrbar axel.
Med styrande axel så kan man bygga den riktigt låg.
Man måste bara komma ihåg att vinkeln blir rätt och att man kan låsa styrstaget när man åker tom.
Dolly. Svängbart är helt klart att föredra, där kan man antingen ha svängkrans eller styrbar axel.
Med styrande axel så kan man bygga den riktigt låg.
Man måste bara komma ihåg att vinkeln blir rätt och att man kan låsa styrstaget när man åker tom.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Re: Dolly igen
Någon towbar blir det inte. Just för kraven på skrotet man drar
Svängande dolly blir det inte heller, mer jobb passar inte mitt tidskonto närmaste åren.
Varför skaffar man mer projekt och ett torp?
Jo. Ingick ladugård så man kan förvara projekt inomhus och få plats med fler
Tidskonto blev inte bättre
Sem börjar på måndag så då ska garaget göras plats till Dolly. Börjar med att bredda axel och bygga bas. Sedan får vi se om de blir roterande eller ej
Ingen risk axel från husvagn är klen?
Tänkte på att vikten från skrotet man drar hamnar i mitten om man har roterande Dolly.
Men ute vid hjulen om man har stel
Svängande dolly blir det inte heller, mer jobb passar inte mitt tidskonto närmaste åren.
Varför skaffar man mer projekt och ett torp?
Jo. Ingick ladugård så man kan förvara projekt inomhus och få plats med fler
Tidskonto blev inte bättre
Sem börjar på måndag så då ska garaget göras plats till Dolly. Börjar med att bredda axel och bygga bas. Sedan får vi se om de blir roterande eller ej
Ingen risk axel från husvagn är klen?
Tänkte på att vikten från skrotet man drar hamnar i mitten om man har roterande Dolly.
Men ute vid hjulen om man har stel