besiktningsfråga (rostig dragbalk)
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
besiktningsfråga (rostig dragbalk)
Jag fick tvåa på rostig o lagad dragbalk på tahoen igår.
Om jag byter balk, behöver jag då regga den med det nya draget?
Och behöver jag i så fall intyg till den nya balken?
Eller kan jag bara köpa en begagnad balk o smocka dit, och fara in på återbesiktning?
Om jag byter balk, behöver jag då regga den med det nya draget?
Och behöver jag i så fall intyg till den nya balken?
Eller kan jag bara köpa en begagnad balk o smocka dit, och fara in på återbesiktning?
Re: besiktningsfråga (rostig dragbalk)
Dra på lite färg på den nya så ser det ju ut som den gamla är iordninggjord.
Och in och besiktiga igen.
Varför krångla till det?
Ska du byta drag så måste du VÄL först registrera utan drag. Och sedan kan du montera det nya utan att registrera.
Och in och besiktiga igen.
Varför krångla till det?
Ska du byta drag så måste du VÄL först registrera utan drag. Och sedan kan du montera det nya utan att registrera.
Re: besiktningsfråga (rostig dragbalk)
Man får väl inte laga en rostig dragbalk (ena tvåan var på att den var just svetsad )Fisketorp skrev:Dra på lite färg på den nya så ser det ju ut som den gamla är iordninggjord.
Och in och besiktiga igen.
.
Re: besiktningsfråga (rostig dragbalk)
Stod det specifikt svetsad?
Släng på den nya och kör någe idiotiskt typ att du tagit bort lagningen.
Är det ingen lagning där så kan ju inte tvåan kvarstå.
Sedan att det var helt och fint under lagningen är ju bara ren tur
Släng på den nya och kör någe idiotiskt typ att du tagit bort lagningen.
Är det ingen lagning där så kan ju inte tvåan kvarstå.
Sedan att det var helt och fint under lagningen är ju bara ren tur
Re: besiktningsfråga (rostig dragbalk)
om balken e kass så är ju det bästa att byta den, eller ta bort skiten om du inte behöver draget...
eller så gör du en seriös lagning och målar efter dig (så det inte syns att den är lagad), vid eventuella frågor har du bara monterat en bättre begagnad?
eller så gör du en seriös lagning och målar efter dig (så det inte syns att den är lagad), vid eventuella frågor har du bara monterat en bättre begagnad?
Re: besiktningsfråga (rostig dragbalk)
Bara leta upp en begagnad och slänga på eller ny
Re: besiktningsfråga (rostig dragbalk)
Är ni säkra på detta?
Det låter konstigt att det inte skulle behövas intyg vid byte av dragbalk, när det är så noga med det vid montering av ny...
Det är inte så att det funkar utan intyg, men då blir nerskrivet till 1500kg...?
För då kan man ju bygga själv till o med.
Jag kanske ska tillägga att draget nu är godkänt för 3500kg.
Det låter konstigt att det inte skulle behövas intyg vid byte av dragbalk, när det är så noga med det vid montering av ny...
Det är inte så att det funkar utan intyg, men då blir nerskrivet till 1500kg...?
För då kan man ju bygga själv till o med.
Jag kanske ska tillägga att draget nu är godkänt för 3500kg.
Re: besiktningsfråga (rostig dragbalk)
Så har i allafall jag alltid gjort 6-7gånger men har ju inte vart så höga vikter det handlat om utan vanliga personbilar som Volvo och liknande
Re: besiktningsfråga (rostig dragbalk)
Så länge du monterar ett likadant så va det bara byta men om det blir annat fabrikat på draget så behövs regbesiktning.
Och dom vet ju inte hur ditt drag har sätt ut så jag hade monterat ett begagnat och sagt att det är exakt likadant som satt på innan
Och dom vet ju inte hur ditt drag har sätt ut så jag hade monterat ett begagnat och sagt att det är exakt likadant som satt på innan
Re: besiktningsfråga (rostig dragbalk)
Behövs väl fortfarande en typskylt (som visar att det är samma/håller samma vikt) om det är en grinig oknullad besiktnings hen?partyvan skrev:Så länge du monterar ett likadant så va det bara byta men om det blir annat fabrikat på draget så behövs regbesiktning.
Och dom vet ju inte hur ditt drag har sätt ut så jag hade monterat ett begagnat och sagt att det är exakt likadant som satt på innan
Re: besiktningsfråga (rostig dragbalk)
Kan du inte ringa till besiktningstället du fick 2a på och fråga?
Så har du någon att hänvisa till om en annan besiktnings gubbe har annan åsikt på samma station.
Och det är väl inte så noga längre vid montering av ett nytt drag utan det får man montera utan regbesiktning.
Men däremot får du inte byta drag utan att regga den med nya. tror till och med det är så illa att du måste regbes den utan drag först och sedan kan montera det gamla.
En bekant hade lite diskussion ang detta då hans golf har drag från frabrik? som är klassat för att ha cykelhållare på. ser ut som ett vanligt drag osv.
Vill han byta till ett annat drag måste han ta bort detta och regbes.
sedan kan han monter ett nytt utan att regbes (låter väl lite konstigt att den inte går bra att rebs direkt med nya draget, men om det är för dem vill se att gamla är borta först eller om han fattat helt fel)
Gällde personbil, kanske inte pb du har?
Så har du någon att hänvisa till om en annan besiktnings gubbe har annan åsikt på samma station.
Och det är väl inte så noga längre vid montering av ett nytt drag utan det får man montera utan regbesiktning.
Men däremot får du inte byta drag utan att regga den med nya. tror till och med det är så illa att du måste regbes den utan drag först och sedan kan montera det gamla.
En bekant hade lite diskussion ang detta då hans golf har drag från frabrik? som är klassat för att ha cykelhållare på. ser ut som ett vanligt drag osv.
Vill han byta till ett annat drag måste han ta bort detta och regbes.
sedan kan han monter ett nytt utan att regbes (låter väl lite konstigt att den inte går bra att rebs direkt med nya draget, men om det är för dem vill se att gamla är borta först eller om han fattat helt fel)
Gällde personbil, kanske inte pb du har?
Re: besiktningsfråga (rostig dragbalk)
Nya regler...sedan i höstas? nu behöver ej dragkrokar reg.besiktas. ett godkänt drag som passar vad bilen får dra så är det OK, här på stationen kollar de inte längre fabrikat etc utan är det ett godkänt drag så är det OK (dvs inget hemma tillverkat) -detta har jag frågat dem om nyligen.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... ok-i-host/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... ok-i-host/" onclick="window.open(this.href);return false;
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
Re: besiktningsfråga (rostig dragbalk)
Detta gäller väl bara helbilsgodkända bilar? Dvs PB 97 och nyare?sos skrev:Nya regler...sedan i höstas? nu behöver ej dragkrokar reg.besiktas. ett godkänt drag som passar vad bilen får dra så är det OK, här på stationen kollar de inte längre fabrikat etc utan är det ett godkänt drag så är det OK (dvs inget hemma tillverkat) -detta har jag frågat dem om nyligen.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... ok-i-host/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: besiktningsfråga (rostig dragbalk)
Kul att de har förenklat något för en gångs skull
Min är en -01:a, så då är det lugnt för min del iaf
Tack för svaren!
Min är en -01:a, så då är det lugnt för min del iaf
Tack för svaren!
Re: besiktningsfråga (rostig dragbalk)
Så är det nog, kanske blir knepigt om man eftermonterar på en äldre bil? frågade inte om det, men som besiktningsmannen sa så sitter där en krok så kollar de bara att det inte är hemma tillverkat och skiter i resten och OM (det lät som att de slutat bry sig) de kollar på "papperet" och det säger att där inte finns krok så vet jag faktiskt inte? kanske blir det som med färgen på bilen om det står okänd så fyller de i en färg. Finns inte krok på papperet så kanske de kollar att den är godkänd och skriver in det -får väl fråga nästa gång?peterand skrev:Detta gäller väl bara helbilsgodkända bilar? Dvs PB 97 och nyare?sos skrev:Nya regler...sedan i höstas? nu behöver ej dragkrokar reg.besiktas. ett godkänt drag som passar vad bilen får dra så är det OK, här på stationen kollar de inte längre fabrikat etc utan är det ett godkänt drag så är det OK (dvs inget hemma tillverkat) -detta har jag frågat dem om nyligen.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... ok-i-host/" onclick="window.open(this.href);return false;
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar