besiktningsfråga (rostig dragbalk)

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: besiktningsfråga (rostig dragbalk)

Inlägg av niva_mats » lör jan 10, 2015 17:40

Du behöver bara byta dragbalken.
Monterar du en som har samma specifikationer och utseende så behöver du inte göra ett skit för att få igenom det.
Dock kan det vara en fördel om du har med den gamla och kan visa upp den.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Re: besiktningsfråga (rostig dragbalk)

Inlägg av Wild_Devil » mån jan 12, 2015 8:30

Jag fick byta dragbalk på en PB1 som var äldre än -97 för ett par år sen.
Den ggn krävde dom att man hade med sig monteringsanvisningen,
så att dom kunde se och kontrollera att man hade dragit med rätt moment på skruvar och muttrar...

Låter sunt och riktigt så tog med momentdragskaftet till jobbet och kontrollerade att den visa rätt...

Och vad gör dom sen på besiktningen... jo tar en ringnyckel och smådrar lite på alla skruvar och sa att det kändes ok ! !
:shock: :shock:
Bra kontrollmetod och drog dessutom olika mycket på dom olika skruvarna ! :aargh:

/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Silverado
Rutinerad
Inlägg: 405
Blev medlem: lör feb 14, 2009 10:58
Ort: Västerås

Re: besiktningsfråga (rostig dragbalk)

Inlägg av Silverado » fre jan 16, 2015 21:33

tänkte om jag kunde låna tråden, det är i samma änme fast annan balk.

X-balken som sitter före dragkroksbalken, där reservhjulet hänger, den var bra rostäten på min 2500. tänkte smida ihop egen X-balk av fyrkantsrör och sätta dit, hur går det med besiktning? slänger med en bild som visar vilken balk jag menar. eller ja.. det är ju 3 balkar totalt.

Bild
1989 Cheva Blazer k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi

Mvh Diezl

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: besiktningsfråga (rostig dragbalk)

Inlägg av Grottulf » lör jan 17, 2015 7:53

Jag skulle ha byggt en egen.
Jag kan inte tänka mig att se skulle säga något om det, det är känsligare med dragbalk.

Silverado
Rutinerad
Inlägg: 405
Blev medlem: lör feb 14, 2009 10:58
Ort: Västerås

Re: besiktningsfråga (rostig dragbalk)

Inlägg av Silverado » lör jan 17, 2015 23:53

Grottulf skrev:Jag skulle ha byggt en egen.
Jag kan inte tänka mig att se skulle säga något om det, det är känsligare med dragbalk.
tycker det jag med, farsan var dock inne på ifall dom säger nått om att man har ändrat orginalkonstruktionen, om dom inte skulle gilla det.

men håller med, det är ingen dragbalk eller liknande, så det borde inte vara nån fara.
1989 Cheva Blazer k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi

Mvh Diezl

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: besiktningsfråga (rostig dragbalk)

Inlägg av Mathias T » sön jan 18, 2015 8:11

Man kan ju rostlaga i stort sett hela ramen om bara svetsarna ser vettiga ut,problemet med dragkrokarna är att dom ska vara godkända enl vissa regler
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Skriv svar