Aaaaaaldrig fööööör mycket svammel från dig OBELIX.OBELIX skrev: Om detta svammel är för mycket O.T. så bortse från det.
I övrigt en bra tanke som kan hjälpa många som vill börja med detta. Fast ska det bli bra så borde det finnas tre kategorier: 1, Ren leksak bara för offroad. 2, brusbilar, så kallade D.D. 3, expeditionsfordon. När "NN" vill skaffa ett 4x4fordon så vet han eller hon troligtvis vad bilen ska användas till och slipper då leta i "fel" kategori.
SKREV OBELIX
Det här med kategorier är mycket intressant men svårt/omöjligt att dra klara gränser emellan.
Om vi leker med tanken och kategoriserar enligt följande:
I SUV´ar, d v s med i praktiken ej fungerade 4x4 utan fördelningslåda.
S k stassjipar eller CC/Cross Country (= tvärs över landet på belagda vägar).
Volvo, Audi, BMW, KIA, Hyundai m fl.
II 4x4 DD med fördelningslåda men utan god markfrigång att brukas som dragbil för häst-, husvagns-, båt eller bilsläp(samt pizzabud & damfrissor).
Suzuki Grand Vitara, Nissan Terrano II, Jeep Wrangler TJ och Cherokee XJ & KJ m fl.
III 4x4 DD & offroadfordon med fördelningslåda och antislir som Stock Car kan brukas vid sidan av vägen. Hjulhus som Stock Car rymmer 33:or.
Naturligtvis hyffsad markfrigång.
Land Rover Defender 90 m fl.
IV Expeditionsbilar som har hyffsad makfrigång, är stora, rymliga och komfortabla med fördelningslåda, antislir, uppdragna luftningar för axlar och transmission samt ev snorkel.
Toyota LandCruiser/FJ, Mercedes Geländewagen 460/463, Land Rover Defender 110/130, Land Rover Discovery m fl.(De två senare vanliga i Camel Trophy på bl a Borneo och Sumatra)
Omöjligt att placera vissa bilar. Var hör t ex Jeep Wrangler TJ och Cherokee XJ/KJ hemma med sin drygt 19 cm markfrigång.
Eller Mazda Tribute 3.0 Automat v s Ford Maverick som båda har 22 cm markfrigång. För ögat två nästan identiska tvillingar. Men under ytan skilda 4x4-system. Mazdan har automat(som nästan kompenserar för lågväxel) samt möjlighet till "Part Time". Forden har simpel visco.
Eller Porsche Cayenne och VW Touareg, för att inte tala om VW typ 3(osäker) Syncro med diffrentialspärrar fram och bak. Hummer 1 och Galten också svårplacerade.
B t w så är väl inte heller Nivan någon offroadbil med sin dåliga markfrigång? Men det är med den som med humlan som inte borde kunna flyga - de vet inte om det.
Det här du käre OBELIX - DET kan man kalla svammel(fast efter bästa förstånd )