Förteckning över bilar

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Förteckning över bilar

Inlägg av Wältmeister » lör jan 03, 2015 16:10

OBELIX skrev: Om detta svammel är för mycket O.T. så bortse från det.

I övrigt en bra tanke som kan hjälpa många som vill börja med detta. Fast ska det bli bra så borde det finnas tre kategorier: 1, Ren leksak bara för offroad. 2, brusbilar, så kallade D.D. 3, expeditionsfordon. När "NN" vill skaffa ett 4x4fordon så vet han eller hon troligtvis vad bilen ska användas till och slipper då leta i "fel" kategori.

SKREV OBELIX
Aaaaaaldrig fööööör mycket svammel från dig OBELIX. :lol:

Det här med kategorier är mycket intressant men svårt/omöjligt att dra klara gränser emellan.
Om vi leker med tanken och kategoriserar enligt följande:

I SUV´ar, d v s med i praktiken ej fungerade 4x4 utan fördelningslåda.
S k stassjipar eller CC/Cross Country (= tvärs över landet på belagda vägar).
Volvo, Audi, BMW, KIA, Hyundai m fl.

II 4x4 DD med fördelningslåda men utan god markfrigång att brukas som dragbil för häst-, husvagns-, båt eller bilsläp(samt pizzabud & damfrissor).
Suzuki Grand Vitara, Nissan Terrano II, Jeep Wrangler TJ och Cherokee XJ & KJ m fl.

III 4x4 DD & offroadfordon med fördelningslåda och antislir som Stock Car kan brukas vid sidan av vägen. Hjulhus som Stock Car rymmer 33:or.
Naturligtvis hyffsad markfrigång.
Land Rover Defender 90 m fl.

IV Expeditionsbilar som har hyffsad makfrigång, är stora, rymliga och komfortabla med fördelningslåda, antislir, uppdragna luftningar för axlar och transmission samt ev snorkel.
Toyota LandCruiser/FJ, Mercedes Geländewagen 460/463, Land Rover Defender 110/130, Land Rover Discovery m fl.(De två senare vanliga i Camel Trophy på bl a Borneo och Sumatra)

Omöjligt att placera vissa bilar. Var hör t ex Jeep Wrangler TJ och Cherokee XJ/KJ hemma med sin drygt 19 cm markfrigång.
Eller Mazda Tribute 3.0 Automat v s Ford Maverick som båda har 22 cm markfrigång. För ögat två nästan identiska tvillingar. Men under ytan skilda 4x4-system. Mazdan har automat(som nästan kompenserar för lågväxel) samt möjlighet till "Part Time". Forden har simpel visco.

Eller Porsche Cayenne och VW Touareg, för att inte tala om VW typ 3(osäker) Syncro med diffrentialspärrar fram och bak. Hummer 1 och Galten också svårplacerade.

B t w så är väl inte heller Nivan någon offroadbil med sin dåliga markfrigång? Men det är med den som med humlan som inte borde kunna flyga - de vet inte om det. :mrgreen:

Det här du käre OBELIX - DET kan man kalla svammel(fast efter bästa förstånd :rodnar:)

:lol:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Förteckning över bilar

Inlägg av elste » lör jan 03, 2015 18:50

http://www.microsoft.com/sv-se/download ... x?id=39379" onclick="window.open(this.href);return false;


bara ett tips


och lägg inte för mycke information i kolunerna det blir svårsökt

exempel
  • bil; spärr fram; spärr bak; vikt; antal passagerare;
    unimog 404; ja; ja; 1500; 1;

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Förteckning över bilar

Inlägg av zurfer » lör jan 03, 2015 19:22

bra ide! :tumbup:

håller med elste om att de ska vara lite mindre info i varje kolumn.

Sen kanske man kan lägga till årsmodeller.

om tex. att bil XX (85-90) inte har spärr bak men 91 o framåt har o då lägger man dom på 2 olika rader.

En annan bra sak hade de ju varit gött om man kunde sortera efter tex. fabrikat, vikt eller längd osv.

lite mer svammel :)

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Förteckning över bilar

Inlägg av elste » lör jan 03, 2015 20:03

om man brukar xl så är det inga problem med sorteringen

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Förteckning över bilar

Inlägg av Wältmeister » lör jan 03, 2015 20:15

Joo idealet vore ju om man i en sökruta kunde knappa in:
"Världens bästa, driftsäkraste, mest ekonomiska och komfortabla offroadbil".
Är ju som med änglar - finns dom? :poke:
:lol:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Förteckning över bilar

Inlägg av zurfer » sön jan 04, 2015 23:33

https://www.dropbox.com/s/y85cnihjepfp3 ... .html?dl=0

har tydligen för mkt fritid... :)

o nu har jag bara skrivit i lite text ....
skulle nått sådanthärant kunna funka?

fast jag kan verkligen inte html kod... som ni märker..
o sen kanske man kan ha mer info på en annan sida som man kan klicka fram? som ni pratade om innan

fast den Anjo har gjort är ju mkt snyggare :tumbup: tagit ett tag o samla in alla info eller? :beer:

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Förteckning över bilar

Inlägg av elste » mån jan 05, 2015 1:14

Ser mycket bra ut design är sekundärt
Däremot bör nog tillverkare ha en egen spalt

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Förteckning över bilar

Inlägg av Wältmeister » mån jan 05, 2015 16:24

Tillåt mig påminna om guldgruvan för data och köpguider beträffande 4x4-bilar: 4 WHEEL DRIVE.

B t w ny utgåva i dag till prenumeranter. :jump:

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Anjo
Hemmastadd
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 28, 2013 9:35
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Förteckning över bilar

Inlägg av Anjo » tis mar 24, 2015 14:24

zurfer skrev:https://www.dropbox.com/s/y85cnihjepfp3 ... .html?dl=0

har tydligen för mkt fritid... :)

o nu har jag bara skrivit i lite text ....
skulle nått sådanthärant kunna funka?

fast jag kan verkligen inte html kod... som ni märker..
o sen kanske man kan ha mer info på en annan sida som man kan klicka fram? som ni pratade om innan

fast den Anjo har gjort är ju mkt snyggare :tumbup: tagit ett tag o samla in alla info eller? :beer:
Tackar!! :jump: Nu är d-uppsatsen färdig för länge sen, solen skiner och det är varmt och skönt. Så nu ska jag jobba vidare på listan. Som tidigare sagt får ni gärna skicka förslag och korrigeringar.
Toyota Hilux

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Förteckning över bilar

Inlägg av zurfer » tis jan 05, 2016 20:52

har inte riktigt kunna släppa detta sen jag såg denna tråden o har tänkt att jag skulle göra nån sida om de inte dök upp nått...

så med lite för mkt fritid nu vid hjul så har jag suttit o slitit mitt hår o skrikigt könsord för att lära mig om databaser o hur man gör hemsidor..


så vad har detta resulterat i då.. ja.. inte mkt.. men jag har iaf fått till en liten sida.

http://4x4info.site88.net/

obs. om man skulle skriva in nått i länken infoga databas så sparas det på serven.
de pratades om att de skulle vara öppet så alla kunde lägga in lite info om bilar.
detta är bara ett litet test på hur de kan bli.
Sen har jag inte tagit med motorer, fördelningslåder o utvxl. beroende på att de finns så många olika till varje bil. tror bara de blir rörigt i tabbellerna. (sen ska man ju hitta all data om bilarna med.)

nått annat man borde tänka på?

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Förteckning över bilar

Inlägg av Safari » tis jan 05, 2016 22:28

Det största problemet med en lista är att folk tycker olika. Den bilen kan inte jämföras med den... osv. Varje gång det blir diskussion om bilar är alla rörande oeniga. Någon säger att den bullrar, andra inte. Går inte att ha som DD pga "fel" fördelningslåda osv. Bra terrängegenskaper , eller inte? Dom flesta håller på " sitt" märke. Och det ser man även i tester som motortidningar gör.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Förteckning över bilar

Inlägg av Wältmeister » tis jan 05, 2016 23:58

Safari skrev:Det största problemet med en lista är att folk tycker olika. Den bilen kan inte jämföras med den... osv. Varje gång det blir diskussion om bilar är alla rörande oeniga. Någon säger att den bullrar, andra inte. Går inte att ha som DD pga "fel" fördelningslåda osv. Bra terrängegenskaper , eller inte? Dom flesta håller på " sitt" märke. Och det ser man även i tester som motortidningar gör.
Finns det folk som är så tokiga? :woaahh: :yeaah:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Anjo
Hemmastadd
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 28, 2013 9:35
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Förteckning över bilar

Inlägg av Anjo » mån dec 26, 2016 10:54

Anjo skrev: :shock: JÖSSES! Jo, jag skulle faktiskt också kunna tänka mig allt detta. Men tänker även som "Safari" sagde strax ovan. Att jag vill främst ha en enkel och överskådlig lista. Men man skulle kanske kunna få in din maratonlista som drop down. Först en enkel översikt och när man hittat något intressant kan man klicka på en sådan där liten pil och så kommer alla dina punkter. Men den funktionen behöver jag hjälp med i så fall. Vet inte hur man gör det. Och det kräver viss mer än ett vanligt textdokument. Fortsätter på den basala lista, men har kvar din idé som en framtidsplan.
Jag skulle också kunna tänka mig att få in små bilder. Det här är ju en lista som liknar det som jag håller på med: http://www.fyrhjulsdrivnabilar.se/SUV.html
Så.. Har nu åter tid att kolla lite på denna listan. Men... Jag kan inte hitta dokumentet. Jag kan bara öppna det i läsläge... Ska se om jag kan starta en wiki istället. Eller finns det redan någon bra sådan? Med en wiki skulle det bli lättare att ha en överskådlig sida med basinfo och även möjlighet att lägga in diverse info för supernörden.

Finns det redan en sådan sida eller ska jag starta en?
Toyota Hilux

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Förteckning över bilar

Inlägg av Knugcab » sön jan 08, 2017 17:50

Vad är det för fördelningslåda som omöjliggör användandet som DD?

Nån klen visco-äckel-historia på någon AWD kan jag väl tänka mig, men är det verkligen de bilar vi avhandlar här?
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Förteckning över bilar

Inlägg av Safari » mån jan 09, 2017 8:41

Varför jag skrev "fel fördelningslåda" är att vissa påstår att den typen av fördelningslåda som sitter på tex Jeep Wrangler gör att den ska vara mindre lämplig som DD. Vissa påstår att man inte kan köra med 4WD och högväxel på väg, vissa påstår att dom blir livsfarlig att köra osv. Det är struntprat. Har själv kört många tusen mil med 4WD och högväxel på väg helt utan problem. Så det finns många olika åsikter som gör det svårt att göra en förteckning. Det jag skulle var intresserad av är om bilen har "riktig" 4WD eller " Hjälpdrift". Men då uppstår frågan, vad är riktig 4WD? Är det då man kan spärra diffarna och verkligen ha 100% 4WD?

Skriv svar