Bilskatten har höjts!!

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Bilskatten har höjts!!

Inlägg av K J H » lör jan 03, 2015 20:44

Danne skrev:Du har min röst :tumbup:
Hehe gött :tumbup: då blir det skattefritt på allt fyrhjulsdrivet :mrgreen:
#patrol-garaget

yota
Forumräv
Inlägg: 905
Blev medlem: tor sep 27, 2007 0:57

Re: Bilskatten har höjts!!

Inlägg av yota » lör jan 03, 2015 21:04

K J H skrev:
Danne skrev:Du har min röst :tumbup:
Hehe gött :tumbup: då blir det skattefritt på allt fyrhjulsdrivet :mrgreen:
Då behöver du nog mer än 1 röst :poke:
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm

Gaup
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön dec 31, 2006 3:31
Ort: Dorotea

Re: Bilskatten har höjts!!

Inlägg av Gaup » lör jan 03, 2015 23:14

Blir att köra mer cryssare (BJ42 m 2h snurra) och ställa av volvon .... för intefan ska man gynna staten när det sitter miljö talibaner vid makten..

Kolla in denna sida http://www.klimatupplysningen.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mycket bra där och inte lika mycket lögner som i allmän media..
.

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: Bilskatten har höjts!!

Inlägg av jenik » lör jan 03, 2015 23:48

Borstis skrev:Det är alliansens budget.
Den som M+FP+C+KD+SD röstade igenom.
Miljöpartiet hade inte några fingrar i det.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Gaup
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön dec 31, 2006 3:31
Ort: Dorotea

Re: Bilskatten har höjts!!

Inlägg av Gaup » lör jan 03, 2015 23:53

Så du menar att det inte kryllar utav miljötalibaner i alliansen...
.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Bilskatten har höjts!!

Inlägg av Danne » sön jan 04, 2015 10:29

Men alliansens budge vart ju nedröstad efter att dom lade sig i omröstningen för att slippa omval?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Bilskatten har höjts!!

Inlägg av IH80 » sön jan 04, 2015 12:49

Anjo skrev:
Marcus A skrev:Med risk att sticka ut hakan och bli idiotförklarad så...

Är det inte någon som det på samma sätt som regeringen?
Dom höjer avgifterna för att minska koldioxidutsläppen, kan det inte komma något bra ur det?
Om dom vill minska koldioxidutsläppen kan de väl bara säga att det är förbjudet att sälja nyproducerade bilar med förbränningsmotor och att det är förbjudet att importera eller ta med som flyttgods. Då ska det nog bli fart på utveckling och försäljning av alternativ.

Kan inte vi som inte har pengar till en ny elbil (eller alternativ) få lov att ha kvar våra pengar? Hur ska vi ha råd att köpa en "supermiljöbil" när alla våra pengar går till skatt, moms och politikers löner? :lol:

Exakt, nu var ju alliansen budget förslag från början att skattehöjningen skulle avse nyförsäljning för att gynna försäljning av småbilar men storföretagen tog lööf i örat och hon vek ned sig omgående och gjorde som brukligt la skattebördan på småfolket för att framstå som handlingskraftig.

Självklart borde regeringen diktera utsläppskraven gentemot industrin, då hade det definitivt hänt något med utvecklingen.
Senast redigerad av IH80 den sön jan 04, 2015 13:38, redigerad totalt 1 gånger.
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

IH80
Rutinerad
Inlägg: 321
Blev medlem: mån nov 07, 2011 13:59
Ort: Alingsås

Re: Bilskatten har höjts!!

Inlägg av IH80 » sön jan 04, 2015 13:36

Bred skrev:
klirre skrev:Varför inte införa kilometerskatt i stället? Det skulle defenetivt missgynna mig men det känns som det mäst rättvisa.
Som sagt, räcker att bränslet täcker den skatten.
Ju mer man kör och därigenom skadar miljön, desto mer skattar man.

(Mantajohan hann före mitt långa inlägg :wink: )

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ene ... pa-bensin/

Men, å andra sidan har vi redan koldioxidskatt inbakat i bränslet så jag antar att fordonsskatten enbart ska bekosta våra vägar mm.

Ringleden kanske :roll:

Som att det inte är illa nog så får dessutom vi i GBG betala en så kallad "trängselskatt" som i själva verket är en vägavgift. Så inte nog med att man redan betalar skatt för att få använda vägen samt att den sköts, betalar skatt för bränslet som ska gå till miljön så ska man dessutom betala ytterligare skatt då man mestadels kör inom GBG :aargh:

Till råga på allt var det en omröstning i centrala GBG om trängselskatten ska tas bort där ja sidan vann.
Politikerna hade visst räknat med att det skulle bli motsatt resultat, för de totalt sket i den omröstningen och istället så höjde de trängselavgifterna till 2015.

Kan ärligt säga att jag inte är överförtjust i fransoser, men ibland önskar jag att vi var mer som dem. En revolution här i Sverige hade inte varit fel, att se politikers huvuden rulla kanske hade fått politikerna att åter få respekt för folket samt kanske ta sina arbetsuppdrag på större allvar istället för att bara skydda sina löner samt fallskärmar.

Ursäkta gnället kära läsare, men ibland måste man bara få skriva av sig :|

Trängselskatt är inget annat än legitimerad stöld, efter införandet av denna har jag valt bort gbg i alla avseenden. Numera arbetar och handlar jag i andra städer och upptäckte för en månad sedan till min glädje att jag kunde klippa banden helt nu när biltema finns i Borås.

Samtidigt förstår jag inte att folket i gbg kunde vara så naiva att först rösta emot TS för att därefter i kommunvalet rösta på partier som är för TS då blir det ju givetvis som politikerna vill!
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Bilskatten har höjts!!

Inlägg av OBELIX » sön jan 04, 2015 13:50

Så vitt jag vet så infördes trängselskatten i Stockholm på det sättet som det gjordes för att det stred mot lagstiftningen att avgiftsbelägga en Europaväg. Antingen så är det inte så- eller så bryter man mot den lagen i Göteborg. Även jag åker över Trollhättan nu när jag ska ner till Stenungsund och den delen av Sverige.

Angående trådens ursprungliga tema så kan jag bara säga Blä! :aargh:

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

HiPERnx
Användare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 26, 2014 22:47
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Bilskatten har höjts!!

Inlägg av HiPERnx » sön jan 04, 2015 16:30

Nej fy, blev en större höjning av skatten på min Jeep.
Det slår lite åt fel håll för mig som är student. De ökade skatteintäkterna skall gå till skolan.
Men som resultat av höjda skatten i år så får jag välja mellan studielitteratur ELLER att köra Jeepen (som jag behöver för att ta mig till föreläsningarna)...
Resultatet blir då sämre prestation i skolan.
Så blir helt fel för studenter som är beroende av bilen (ingen student har pengar för att köpa en miljöbil heller). :aargh: :aargh: :aargh:

Brukar "låna" mycket studielitteratur från "pirat viken" (som pdf) men de har ju polisen släckt ner för tillfället.... (Studerar datorteknik, det mesta finns att hämta som pdf)
Gustaf Nilstadius
Jeep GC -99 4.7L v8 Bild
BDS +2" fjädrar+dämpare, RC .75" spacer fram+styrdämpare, IRO fjädertorn+"bump stop", Spidertrax hjulspacers(1.25")
4x4fabworks bullbar med: 2x90w LED + 2x75w NBB Xenon

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: Bilskatten har höjts!!

Inlägg av cherokeex2 » sön jan 04, 2015 17:20

OBELIX skrev:Så vitt jag vet så infördes trängselskatten i Stockholm på det sättet som det gjordes för att det stred mot lagstiftningen att avgiftsbelägga en Europaväg. Antingen så är det inte så- eller så bryter man mot den lagen i Göteborg. Även jag åker över Trollhättan nu när jag ska ner till Stenungsund och den delen av Sverige.

Angående trådens ursprungliga tema så kan jag bara säga Blä! :aargh:

SKREV OBELIX
Jo dom bryter mot lagen uppe i Göteborg, tillochmed eu har skällt på dom men det hjälper inte.
Det roliga är att det är BARA svenskregistrerade bilar som åker på trängselskatten där uppe, utlandsregistrerade slipper....

Vill du slippa skatten där så plocka en regskylt från valfri utlandsreggad bil/lastbil.
Kan dom stjäla vår diesel så ska dom inte få ha sina plåtar kvar.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Bilskatten har höjts!!

Inlägg av Roger Patrol » sön jan 04, 2015 17:30

det blir värre ...
http://mobil.svd.se/naringsliv/skattech ... vd-2908914" onclick="window.open(this.href);return false;
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Bilskatten har höjts!!

Inlägg av sos » sön jan 04, 2015 18:06

Roger Patrol skrev:det blir värre ...
http://mobil.svd.se/naringsliv/skattech ... vd-2908914" onclick="window.open(this.href);return false;
Men vad är det med det här landet... försöker man slå sitt eget rekord i en tävling om "bror duktig" som enbart existerar i politikernas egen fantasi... HALLÅ resten av världen är inte med i denna "tävling".

Nu får det tamejf*n införas regionstyre, ett land lika långt som resten av Europa kan inte styras ur ett storstads (läs Stockholms) perspektiv... jo jo rösterna finns där men någon måtta på idiotin måste det ju vara
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

IsuzuDiesel
Beroende
Inlägg: 1444
Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
Ort: Gästrikland, exilnorrbottning

Re: Bilskatten har höjts!!

Inlägg av IsuzuDiesel » sön jan 04, 2015 19:00

Det där gäller ju bara nya bilar som tur är. Det är bara att inse att politikerna tvingar oss till städerna (behövs ingen bil då) som i övriga Europa, man har helt missat att det finns skogsindustri/turismnäring/stål osv ute på vichan, vem ska sköta den biten när alla sitter och trängs på pendeltåget?

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Bilskatten har höjts!!

Inlägg av koppartaket » sön jan 04, 2015 21:45

"Men enligt DI.se stannar inte förslaget vid 120 g/km i CO2-utsläpp utan man skruvar ner nivån med 6 gram per år. Då är Sverige nere under EU-nivån 95 g/km till 2020 och ligger på 90 g/km. En bilmodell som släpper ut 200 g/km i CO2-utsläpp 2020 får betala 41.250 kronor i skatt"


:aargh: :aargh: :aargh: :aargh: :aargh: :aargh: :aargh: :aargh:
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

Skriv svar