Om Ryssen kommer?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av Sdkfz251 » ons nov 05, 2014 17:16

pitematte skrev:Nu heter ju tråden "om ryssen kommer", så jag är kanske lite OT, men ingen som sett dokumentären om Hårsfjärden och spekulerat var eventuella undervattensfarkoster kommer ifrån. Är verkligen alla på forumet "överens" om att de kom från öst?
När jag läste detta så kom jag att tänka på en lustig dialog som jag bevittnade sommaren 1987.
Tid: någon gång juni/juli 1987.
Plats: Älvsborgs län, Borås stad, Älvsborgs infanteriregemente, hörsalen.
Deltagare: Reg C, KadS/Sk, KadS/Grk, KadS/PV och KadS/Span.

Dåvarande regementschefen höll en försvarsinformation och då var det såklart mot "Stormakt Röd" som allt kretsade. Alla anfallsriktningar kom från "öst" och det var alltid hot från öster... Tillslut tröttnade en ur Kadettskolans spaningsavdelning och sa... "-Kan anfallet inte komma från väst?"... Regementschefen tänkte ett tag och sa sedan... "-Jo det är klart, dom kan ju gå runt om".

Där ser man :)

När det gäller "ryssens oklanderlighet" så kan kan vi ju bara fråga våra kära grannar Finnarna...
Det finns en anledning att de har en relativt stor försvarsmakt och fortfarande har minor ("-Ni är inte grannar med ryssen" (Finsk minister i svar till Svensk reporter ang minförbud)).

När det gäller Sveriges försvar så kan jag tänka mig en väg som har börjat ta sin form i små steg.
För några år sedan var jag flitig inom Hemvärnet och malde då i en drös debatter i bla Tidningen Hemvärnet. En debatt handlade om Hemvärnskompanier som blivit av med sina uppgifter (dvs skyddsobjekt som ej längre var av vikt för totalförsvaret). Jag skrev då bla att denna typ av "uppgiftslösa" kompanier borde öva enligt typobjekt och inte stirra sig blinda på "deras" förråd i Patteviken eller radarmasten i Runkeskogen.

Det har börjat gå åt det hållet nu, kompanierna börjar få specifika uppgifter typ CNBR-plutoner, Underrättelse kompanier, Bevakningförband och Insatskompanier. Jag tror dock man kan gå längre och kanske till och med mekanisera vissa delar av hemvärnsorganisationen. Detta kräver dock högre uttag i kontrakterad A-tid och innebär då ökad kostnad. Men jag vet, av erfarenhet, att de som tillhör Insatsen och Underrättelsekompanier ligger på maxuttag i tid och mer övningar ligger på önskelistan. Så jag skulle inte se det som en omöjlighet att utbilda/utrusta ett insatskompani i: Skåneregionen, ett i Skaraborgsregionen till Mekaniserat kompani... kanske utrustade med kvarvarande PBV302, 401, 501 (om det nu finns några ryska vagnar kvar, enl utsago ska det finnas några i förråd... önsketänkande?)
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av lam84 » ons nov 05, 2014 18:39

hemvärnet har ju lite problem att få unga att gå med har jag hört
tror dom måste göra på samma sett som Territorial Army i storbritannien dom har många unga duktiga inte bara gubbdagis som hemvärnet har blivit Territorial Army har många förmåner för unga att gå med som gymkort dom kan betala för körkort och man faktiskt får chansen att göra utlandstjänst sen ser det bra ut när du söker jobb att du har det i ditt cv
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Baua
Rutinerad
Inlägg: 448
Blev medlem: sön nov 17, 2013 16:11
Ort: Grödinge

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av Baua » ons nov 05, 2014 19:14

Hörde lite nyheter på radion häromdagen och där berättades att det nu fanns ett stort intresse att gå med i hemvärnet. Kul att svensken känner ansvar och är beredd att kämpa mot skogsbränder och lede fi, vad dom nu än må komma ifrån. Vi behöver bygga känslan av gemenskap och delaktighet samt att alla kan vara med och göra nytta i krissituationer. Så bygger vi Sverige. Länge leve hemvärnet! :jump:

Hils
Magnus
Är huvudet dumt får plånboken lida!

Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs

VW Syncro Caravelle 1.6TD

NS
Rutinerad
Inlägg: 483
Blev medlem: tor sep 06, 2007 18:25
Ort: Sandared

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av NS » ons nov 05, 2014 19:44

gurgel skrev:
PontusH skrev: eller du som läst lite väl mycket rysslandsälskande propaganda; )

Om det nu är ett så trevligt land så testa o klä ut dig i pride färger o krama putin så får vi se vad de tycker om mänskliga rättigheter; )
Det räcker att läsa DN, aftonhoran, expressen kolla rapport sen dra slutsatsen att det förmodligen är bakvänt. Men det är sant att jag läser bland annat RT. Är man intresserad av sanningen kan man inte nöja sig med svensk liberal vänstermedia.

Varför skulle jag klä ut mig till bög/flata för? Jag gillar Putins hållning till sexuellt frustrerade. :tumbup:
Ang ryss-media och ex RT skrev wiseman läsvärt om detta för ett tag sen. http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2014 ... odern.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av NS den ons nov 05, 2014 20:03, redigerad totalt 1 gånger.
Jeep J20 truck.

NS
Rutinerad
Inlägg: 483
Blev medlem: tor sep 06, 2007 18:25
Ort: Sandared

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av NS » ons nov 05, 2014 20:02

pitematte skrev:Nu heter ju tråden "om ryssen kommer", så jag är kanske lite OT, men ingen som sett dokumentären om Hårsfjärden och spekulerat var eventuella undervattensfarkoster kommer ifrån. Är verkligen alla på forumet "överens" om att de kom från öst? Bara förvånad att ingen tagit upp den vinkeln
Jag tror de flesta som är lite intresserade av ämnet, förstår att Sveriges vatten blivit kränkt från båda håll, ex fick Sverige upp en västtysk ubåt till ytan 1991, men det löstes med en diplomatisk ursäkt och hördes inte så mkt om. Antagligen har NATO hälsat på många gånger under åren fast kanske endast de längst upp i trappen fått veta om det, typ som en skarp övning. Uppdag gransknings dokumentärer lägger ju helt klart fram intressanta bevis...Det som skiljer bör väl vara att Ryssarna/Sovjet förmodligen haft lite annorlunda uppdrag och intentioner med sina turer i skärgården+ övrig underrättelse i form av ex TIR- lastbilar och tavelförsäljare. Här är två andra bra dokumentärer samt en radio version. http://www.oppetarkiv.se/video/1900463/ ... batskriget" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.oppetarkiv.se/video/2166591/reportrarna" onclick="window.open(this.href);return false; http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/44 ... ramid=2519" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av NS den ons nov 05, 2014 20:19, redigerad totalt 2 gång.
Jeep J20 truck.

Baua
Rutinerad
Inlägg: 448
Blev medlem: sön nov 17, 2013 16:11
Ort: Grödinge

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av Baua » ons nov 05, 2014 20:18

Vi agerade B styrka i Småland på en storövning 1991 och jag tror inte att jag sett så många Polska svamp och bärplockare på en och samma gång i de svenska skogarna som då. Var ett riktigt rävspel, dom visste att vi visste att dom visste. Jävligt kul dock att se J37 orna komma ner för landning och tankning på raksträckorna i skogen. :tumbup:

Hils
Magnus
Är huvudet dumt får plånboken lida!

Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs

VW Syncro Caravelle 1.6TD

NS
Rutinerad
Inlägg: 483
Blev medlem: tor sep 06, 2007 18:25
Ort: Sandared

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av NS » ons nov 05, 2014 20:23

Baua skrev:Vi agerade B styrka i Småland på en storövning 1991 och jag tror inte att jag sett så många Polska svamp och bärplockare på en och samma gång i de svenska skogarna som då. Var ett riktigt rävspel, dom visste att vi visste att dom visste. Jävligt kul dock att se J37 orna komma ner för landning och tankning på raksträckorna i skogen. :tumbup:

Hils
Magnus
Lite ot nu men det är nåt speciellt med Viggen, krigsflygbaser och våra raka breda skogavägar :D
https://m.youtube.com/watch?v=bZkYnr58DOw" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av NS den ons nov 05, 2014 22:09, redigerad totalt 1 gånger.
Jeep J20 truck.

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av gorQi » ons nov 05, 2014 20:42

lam84 skrev: många unga duktiga inte bara gubbdagis som hemvärnet har blivit
Jag är med i en insatspluton i hemvärnet och min pluton har en medelålder på 28år. Jag håller med om att hemvärnet har en dålig klang men det är ett helt annat förband nu än i början av 2000-talet, det är organiserat i krigsförband och inte i föreningar som det var förr. Vi har många som gjort flera utlandsmissioner och flera som har varit yrkessoldater.

Precis som vanligt dök USA upp i en diskussion om ryssland. https://en.wikipedia.org/wiki/Whataboutism
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

gurgel
Rutinerad
Inlägg: 327
Blev medlem: mån okt 08, 2012 21:52
Ort: 08a

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av gurgel » ons nov 05, 2014 22:00

lam84 skrev: skulle du kunna tänka dig bo i ryssland då med hög korruption inga mänskliga rättigheter klagar du får du sitta på kåken i 20 år
Om jag var ryss skulle jag nog föredra ryssland, nu föredrar jag sverige.
Jag undrar vart får du din infrormation ifrån, hög korruption har vi redan i EU men eftersom våra journalister är kompis med makten så kan du glömma att läsa om nått sånt i mainstreammedia.
Så du menar att ryssar inte har några mänskliga rättigheter? :roll:
Jag önskar att mördare, pedofiler och åldringsrånare fick 20 år i isolering här också...
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av lam84 » ons nov 05, 2014 23:24

några av mina bekanta är ryssar och dom kan inte åka tillbaka för deras familjer är kritiska mot putin

ett exempel på mänskliga rättigheter är att det nu är olagligt att vara bög jag kan dra upp hur många som hällst
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

fyrapafyra
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: ons maj 14, 2014 18:57

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av fyrapafyra » tor nov 06, 2014 13:35

lam84 skrev:några av mina bekanta är ryssar och dom kan inte åka tillbaka för deras familjer är kritiska mot putin.

ett exempel på mänskliga rättigheter är att det nu är olagligt att vara bög jag kan dra upp hur många som hällst.
Jag tror problemet är, att många svenskar inte har någon större erfarenhet av rysk politik. Försök hitta oberoende medier i Ryssland till att börja med. Det är en helt annan värld.

Stalin, Lenin, Putin ha alltid rätt, och gör allt i sin makt för att likvidera människor som tänker annorlunda.

gurgel
Rutinerad
Inlägg: 327
Blev medlem: mån okt 08, 2012 21:52
Ort: 08a

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av gurgel » tor nov 06, 2014 14:55

lam84 skrev:några av mina bekanta är ryssar och dom kan inte åka tillbaka för deras familjer är kritiska mot putin

ett exempel på mänskliga rättigheter är att det nu är olagligt att vara bög jag kan dra upp hur många som hällst
Det är INTE olagligt att vara bög i ryssland, lagen förbjuder HBTQ propaganda riktad mot barn.
Jag arbetar med en ryss och en som har en rysk fru, de gillar putin alltså måste jag ha rätt.
Det är nog snarare så att dina vänner inte vill åka tillbaka, om de nu inte är kriminella och efterlysta.
Vi kan nog utgå från att det är en liten klick av ryssar som känner sig förföljda av Tsar-Putin.

Jag försvarar bara ryssarna för de får så omåttligt mycket skit i västerländsk press, vilket beror på att värdseliten i washington har bestämt att så här ska vi tycka.
Putin och Obama är nog inga änglar, men jag föredrar Putins politik han dikterar i alla fall vilkoren själv till skillnad från marionetten Obummer.

Jag vill inte att sverige ska bli invaderad av vare sig Nato, Ryssland eller asylanter från MENA.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av Wältmeister » tor nov 06, 2014 17:12

gurgel skrev: Jag vill inte att sverige ska bli invaderad av asylanter från MENA.
:vetej:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

huricane4
Användare
Inlägg: 82
Blev medlem: tor jun 27, 2013 19:02

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av huricane4 » tor nov 06, 2014 17:27

gurgel skrev:
lam84 skrev:några av mina bekanta är ryssar och dom kan inte åka tillbaka för deras familjer är kritiska mot putin

ett exempel på mänskliga rättigheter är att det nu är olagligt att vara bög jag kan dra upp hur många som hällst
Det är INTE olagligt att vara bög i ryssland, lagen förbjuder HBTQ propaganda riktad mot barn.
Jag arbetar med en ryss och en som har en rysk fru, de gillar putin alltså måste jag ha rätt.
Det är nog snarare så att dina vänner inte vill åka tillbaka, om de nu inte är kriminella och efterlysta.
Vi kan nog utgå från att det är en liten klick av ryssar som känner sig förföljda av Tsar-Putin.

Jag försvarar bara ryssarna för de får så omåttligt mycket skit i västerländsk press, vilket beror på att värdseliten i washington har bestämt att så här ska vi tycka.
Putin och Obama är nog inga änglar, men jag föredrar Putins politik han dikterar i alla fall vilkoren själv till skillnad från marionetten Obummer.

Jag vill inte att sverige ska bli invaderad av vare sig Nato, Ryssland eller asylanter från MENA.

X2

PontusH
Hemmastadd
Inlägg: 125
Blev medlem: lör sep 14, 2013 10:20
Ort: Skövde

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av PontusH » tor nov 06, 2014 17:28

gurgel skrev:
lam84 skrev:några av mina bekanta är ryssar och dom kan inte åka tillbaka för deras familjer är kritiska mot putin

ett exempel på mänskliga rättigheter är att det nu är olagligt att vara bög jag kan dra upp hur många som hällst
Det är INTE olagligt att vara bög i ryssland, lagen förbjuder HBTQ propaganda riktad mot barn.
Jag arbetar med en ryss och en som har en rysk fru, de gillar putin alltså måste jag ha rätt.
Det är nog snarare så att dina vänner inte vill åka tillbaka, om de nu inte är kriminella och efterlysta.
Vi kan nog utgå från att det är en liten klick av ryssar som känner sig förföljda av Tsar-Putin.

Jag försvarar bara ryssarna för de får så omåttligt mycket skit i västerländsk press, vilket beror på att värdseliten i washington har bestämt att så här ska vi tycka.
Putin och Obama är nog inga änglar, men jag föredrar Putins politik han dikterar i alla fall vilkoren själv till skillnad från marionetten Obummer.

Jag vill inte att sverige ska bli invaderad av vare sig Nato, Ryssland eller asylanter från MENA.

Jag tycker det är lite annorlunda att vi som har något emot ryssland hela tiden har "fel" enligt dig, och du säger att västerländsk media bara ljuger om ryssland.. Jag skulle vela se dig hitta en trovärdig källa som visar att ryssland är bättre ur ett helhetsperspektiv när det gäller t.ex. hbtq frågor eller människorättsfrågor än västvärlden... För just nu säger du bara att vi alla har fel men du bevisar inte det, och jag tror inte vi som klagar på ryssland har några större problem att hitta bevis på att ryssland är lite skeva när det gäller just såna frågor..
Mercedes Geländewagen 280ge, 1989

Skriv svar