Om Ryssen kommer?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

PontusH
Hemmastadd
Inlägg: 125
Blev medlem: lör sep 14, 2013 10:20
Ort: Skövde

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av PontusH » mån nov 03, 2014 22:01

Sdkfz251 skrev:
gorQi skrev:Jag hör mänga som hävdar att det inte kan bli sämre om ryssen skulle ta över och att vi borde ge upp för att slippa krig om vi blir invaderade. Fattar man inte att vi har en levnadsstandard i världsklass? Att vi lever i relativ frihet? På Krim har krimtatarer börjat "försvinna" i östra Ukraina har ett stort antal ukrainare hittats mördade med spår av grov tortyr.

Oavsett hur mycket vi klagar på dagens samhälle så vet de flesta inte vad krig och ockupation innebär, och det är en inte fia med knuff som en vis man nyligen sa.
Precis rätt.... "Stormakt Röd" har väl knappast MVG i folkrätt.... Det kan både Georgien, Ukraina (Krim, Donetsk och Luhansk) och Tjetjenien berätta om.
och afghanerna hehe :P
Mercedes Geländewagen 280ge, 1989

gurgel
Rutinerad
Inlägg: 327
Blev medlem: mån okt 08, 2012 21:52
Ort: 08a

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av gurgel » mån nov 03, 2014 22:33

gorQi skrev:Jag hör mänga som hävdar att det inte kan bli sämre om ryssen skulle ta över och att vi borde ge upp för att slippa krig om vi blir invaderade. Fattar man inte att vi har en levnadsstandard i världsklass? Att vi lever i relativ frihet? På Krim har krimtatarer börjat "försvinna" i östra Ukraina har ett stort antal ukrainare hittats mördade med spår av grov tortyr.

Oavsett hur mycket vi klagar på dagens samhälle så vet de flesta inte vad krig och ockupation innebär, och det är en inte fia med knuff som en vis man nyligen sa.
I östra ukraina har flera tusen civila dött efter bombningar utförda av väststödda krimregimen och deras hyrda legosoldater som riktar sig mot just civila mål, inte ett ord i mainstreammedia.
Sdkfz251 skrev: Precis rätt.... "Stormakt Röd" har väl knappast MVG i folkrätt.... Det kan både Georgien, Ukraina (Krim, Donetsk och Luhansk) och Tjetjenien berätta om.
Jaha så det är ryssland som invaderat östra ukraina och bombar civilbefolkningen, konstigt då att cirka en miljon östukrainare har flytt till just ryssland...
PontusH skrev: och afghanerna hehe :P
Och afghanerna har det bättre idag som natokoloni?
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.

PontusH
Hemmastadd
Inlägg: 125
Blev medlem: lör sep 14, 2013 10:20
Ort: Skövde

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av PontusH » mån nov 03, 2014 23:09

gurgel skrev:
gorQi skrev:Jag hör mänga som hävdar att det inte kan bli sämre om ryssen skulle ta över och att vi borde ge upp för att slippa krig om vi blir invaderade. Fattar man inte att vi har en levnadsstandard i världsklass? Att vi lever i relativ frihet? På Krim har krimtatarer börjat "försvinna" i östra Ukraina har ett stort antal ukrainare hittats mördade med spår av grov tortyr.

Oavsett hur mycket vi klagar på dagens samhälle så vet de flesta inte vad krig och ockupation innebär, och det är en inte fia med knuff som en vis man nyligen sa.
I östra ukraina har flera tusen civila dött efter bombningar utförda av väststödda krimregimen och deras hyrda legosoldater som riktar sig mot just civila mål, inte ett ord i mainstreammedia.
Sdkfz251 skrev: Precis rätt.... "Stormakt Röd" har väl knappast MVG i folkrätt.... Det kan både Georgien, Ukraina (Krim, Donetsk och Luhansk) och Tjetjenien berätta om.
Jaha så det är ryssland som invaderat östra ukraina och bombar civilbefolkningen, konstigt då att cirka en miljon östukrainare har flytt till just ryssland...
PontusH skrev: och afghanerna hehe :P
Och afghanerna har det bättre idag som natokoloni?
jag anser att de har de bättre nu än när sovjet invaderade.. som exempel så jämnar inte nato hela byar med marken för att de blev beskjutna inifrån den.. de förgiftar inte deras vatten, ca 90% av de förluster som blev var dessutom civila.. så JA jag anser att de har det bättre nu.. och ingen som läst på om det kriget kan säga emot att ryssarna var betydligt råare än vad nato är just nu..

Och JA de är ryssland som invaderat ukraina, finns ju hur mycket bevis som helst på det.. De må hävda sin oskyldighet men det gjorde de på krim också... och de höll ju inte särskilt länge
Mercedes Geländewagen 280ge, 1989

gurgel
Rutinerad
Inlägg: 327
Blev medlem: mån okt 08, 2012 21:52
Ort: 08a

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av gurgel » tis nov 04, 2014 6:00

PontusH skrev:
gurgel skrev:Och afghanerna har det bättre idag som natokoloni?
jag anser att de har de bättre nu än när sovjet invaderade.. som exempel så jämnar inte nato hela byar med marken för att de blev beskjutna inifrån den.. de förgiftar inte deras vatten, ca 90% av de förluster som blev var dessutom civila.. så JA jag anser att de har det bättre nu.. och ingen som läst på om det kriget kan säga emot att ryssarna var betydligt råare än vad nato är just nu..

Och JA de är ryssland som invaderat ukraina, finns ju hur mycket bevis som helst på det.. De må hävda sin oskyldighet men det gjorde de på krim också... och de höll ju inte särskilt länge
Låter som du har läst lite mycket skrämselpropaganda. Ryssarna åt kanske afghanska barn också?

Finns absolut inget som säger att ryssland invaderat ukraina, de har haft sin flottbas på krim i årtionden det är väl ingen som är så dum att de trodde ryssarna skulle packa och dra bara för eu/nato lyckades kuppa dit en västvänlig oligark i kiev.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.

PontusH
Hemmastadd
Inlägg: 125
Blev medlem: lör sep 14, 2013 10:20
Ort: Skövde

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av PontusH » tis nov 04, 2014 6:14

gurgel skrev:
PontusH skrev:
gurgel skrev:Och afghanerna har det bättre idag som natokoloni?
jag anser att de har de bättre nu än när sovjet invaderade.. som exempel så jämnar inte nato hela byar med marken för att de blev beskjutna inifrån den.. de förgiftar inte deras vatten, ca 90% av de förluster som blev var dessutom civila.. så JA jag anser att de har det bättre nu.. och ingen som läst på om det kriget kan säga emot att ryssarna var betydligt råare än vad nato är just nu..

Och JA de är ryssland som invaderat ukraina, finns ju hur mycket bevis som helst på det.. De må hävda sin oskyldighet men det gjorde de på krim också... och de höll ju inte särskilt länge
Låter som du har läst lite mycket skrämselpropaganda. Ryssarna åt kanske afghanska barn också?

Finns absolut inget som säger att ryssland invaderat ukraina, de har haft sin flottbas på krim i årtionden det är väl ingen som är så dum att de trodde ryssarna skulle packa och dra bara för eu/nato lyckades kuppa dit en västvänlig oligark i kiev.
eller du som läst lite väl mycket rysslandsälskande propaganda; )

Om det nu är ett så trevligt land så testa o klä ut dig i pride färger o krama putin så får vi se vad de tycker om mänskliga rättigheter; )
Mercedes Geländewagen 280ge, 1989

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av Ninetoes » tis nov 04, 2014 8:35

OM Rysen kommer?

Vi har honom redan här.... :wink: ---> http://www.expressen.se/nyheter/darfor- ... -pa-aland/
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av Danne » tis nov 04, 2014 11:29

Han vet väll att Sverige och Finland inte får ha militär personal stationerad där :)
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

gurgel
Rutinerad
Inlägg: 327
Blev medlem: mån okt 08, 2012 21:52
Ort: 08a

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av gurgel » tis nov 04, 2014 15:51

PontusH skrev: eller du som läst lite väl mycket rysslandsälskande propaganda; )

Om det nu är ett så trevligt land så testa o klä ut dig i pride färger o krama putin så får vi se vad de tycker om mänskliga rättigheter; )
Det räcker att läsa DN, aftonhoran, expressen kolla rapport sen dra slutsatsen att det förmodligen är bakvänt. Men det är sant att jag läser bland annat RT. Är man intresserad av sanningen kan man inte nöja sig med svensk liberal vänstermedia.

Varför skulle jag klä ut mig till bög/flata för? Jag gillar Putins hållning till sexuellt frustrerade. :tumbup:
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av Danne » tis nov 04, 2014 18:12

Nån invaderade E18 mellan Köping och Arboga för en timme sedan, två Hummer ettor och tre Geländewagen i kolonn körde jag om, Sverige har väll inga Hummrar?

Såg inga regplåtar och dom såg hel gröna ut men regn mörker gjorde det svårt att se.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

mv70
Hemmastadd
Inlägg: 152
Blev medlem: lör okt 16, 2010 19:40
Ort: Skövde

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av mv70 » tis nov 04, 2014 18:17

Danne skrev:Nån invaderade E18 mellan Köping och Arboga för en timme sedan, två Hummer ettor och tre Geländewagen i kolonn körde jag om, Sverige har väll inga Hummrar?

Såg inga regplåtar och dom såg hel gröna ut men regn mörker gjorde det svårt att se.
Ja var det inga Niva med var det nog inte ryssen :wink:

Kan det vart dom här http://www.expressen.se/gt/utlandska-mi ... jonkoping/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av Sdkfz251 » tis nov 04, 2014 20:36

När det gäller Afghanistan så är det lite trixigt... Sovjet blev väl ombedda av den afghanska regeringen att stödja dessa i interna konflikter, så rent krasst var det ingen invasion från början men blev dock en till slut. Sovjeterna uppträdde knappast korrekt här, det råder det inget tvivel om.

Likaså är det med USA, att man kan fängsla folk utan rättegång strider på internationell rätt (Guantanamo Bay). Dessutom är det ett lågvattenmärke när USA´s regering anlitar säkerhetsföretag (typ Blackwater) att härja rundor i Irak utan någon som har direkt övergripande ansvar.

Vid ockupationer sker övergrepp, oavsett vilken nation som ockuperar vilken. Ansvarsbiten kommer tyvärr alldeles för sent, oftast när kriget är slut och syndabockar ska plockas fram i ljuset,,, då oftast med magert resultat... Pol-pott i Cambodia, Operation "Paper clipp" med nazister till USA, folkmorden i Ruanda mfl.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av lam84 » tis nov 04, 2014 21:20

gurgel skrev:
PontusH skrev: eller du som läst lite väl mycket rysslandsälskande propaganda; )

Om det nu är ett så trevligt land så testa o klä ut dig i pride färger o krama putin så får vi se vad de tycker om mänskliga rättigheter; )
Det räcker att läsa DN, aftonhoran, expressen kolla rapport sen dra slutsatsen att det förmodligen är bakvänt. Men det är sant att jag läser bland annat RT. Är man intresserad av sanningen kan man inte nöja sig med svensk liberal vänstermedia.

Varför skulle jag klä ut mig till bög/flata för? Jag gillar Putins hållning till sexuellt frustrerade. :tumbup:
skulle du kunna tänka dig bo i ryssland då med hög korruption inga mänskliga rättigheter klagar du får du sitta på kåken i 20 år
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

PontusH
Hemmastadd
Inlägg: 125
Blev medlem: lör sep 14, 2013 10:20
Ort: Skövde

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av PontusH » tis nov 04, 2014 21:35

Sdkfz251 skrev:När det gäller Afghanistan så är det lite trixigt... Sovjet blev väl ombedda av den afghanska regeringen att stödja dessa interna konflikter, så rent krasst var det ingen invasion från början men blev dock en till slut. Sovjeterna uppträdde knappast korrekt här, det råder det inget tvivel om.

Likaså är det med USA, att man kan fängsla folk utan rättegång strider på internationell rätt (Guantanamo Bay). Dessutom är det ett lågvattenmärke när USA´s regering anlitar säkerhetsföretag (typ Blackwater) att härja rundor i Irak utan någon som har direkt övergripande ansvar.

Vid ockupationer sker övergrepp, oavsett vilken nation som ockuperar vilken. Ansvarsbiten kommer tyvärr alldeles för sent, oftast när kriget är slut och syndabockar ska plockas fram i ljuset,,, då oftast med magert resultat... Pol-pott i Cambodia, Operation "Paper clipp" med nazister till USA, folkmorden i Ruanda mfl.

Sen vart ju kriget i Afghanistan inte mindre knepigt då det vart lite av en lekplats för väst att testa sina vapen på t.ex. stingers mot ryssarnas Hind helikoptrar. .
Mercedes Geländewagen 280ge, 1989

pitematte
Användare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons aug 22, 2007 9:58
Ort: Smålandsstenar

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av pitematte » tis nov 04, 2014 22:03

Nu heter ju tråden "om ryssen kommer", så jag är kanske lite OT, men ingen som sett dokumentären om Hårsfjärden och spekulerat var eventuella undervattensfarkoster kommer ifrån. Är verkligen alla på forumet "överens" om att de kom från öst? Bara förvånad att ingen tagit upp den vinkeln än.

Sen tror jag inte någon av "stormakterna" har mvg i mänskliga rättigheter (gantanamo, vattentortyr etc), men det känns som att ryssarna inte ens verkar försöka sopa under mattan.

Men västsidan har alltid kommit undan med vissa övertramp, för vi är ju ändå närmare deras sida. Ta det här med Bin Ladin: Flyg in soldater i ett annat land mitt i natten. Gör inbrytning i ett hus, skjut alla som kan tänkas göra motstånd. Blir det osäkert kasta in en granat (det fanns kvinnor och barn i huset). Leta upp "din man", skjut han i huvudet. Ta med kroppen för DNA-test. Bränn kroppen, släng askan i havet. Rättegång och sådant? Inte för att jag på något sätt vill försvara bin Ladin, och världen är kanske en bättre plats utan honom, men tillvägagångssättet? Tänk om de skulle komma på att din syrras nya Jugoslaviska kille är krigsförbrytare och terrorist. Hon stryker med när de hämtar (och avrättar) honom? Nu tror jag inte de skulle tordas göra det i något västland, men principen är väl detsamma.

fyrapafyra
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: ons maj 14, 2014 18:57

Re: Om Ryssen kommer?

Inlägg av fyrapafyra » tis nov 04, 2014 22:13

pitematte skrev:Nu heter ju tråden "om ryssen kommer", så jag är kanske lite OT, men ingen som sett dokumentären om Hårsfjärden och spekulerat var eventuella undervattensfarkoster kommer ifrån. Är verkligen alla på forumet "överens" om att de kom från öst? Bara förvånad att ingen tagit upp den vinkeln än.

Sen tror jag inte någon av "stormakterna" har mvg i mänskliga rättigheter (gantanamo, vattentortyr etc), men det känns som att ryssarna inte ens verkar försöka sopa under mattan.

Men västsidan har alltid kommit undan med vissa övertramp, för vi är ju ändå närmare deras sida. Ta det här med Bin Ladin: Flyg in soldater i ett annat land mitt i natten. Gör inbrytning i ett hus, skjut alla som kan tänkas göra motstånd. Blir det osäkert kasta in en granat (det fanns kvinnor och barn i huset). Leta upp "din man", skjut han i huvudet. Ta med kroppen för DNA-test. Bränn kroppen, släng askan i havet. Rättegång och sådant? Inte för att jag på något sätt vill försvara bin Ladin, och världen är kanske en bättre plats utan honom, men tillvägagångssättet? Tänk om de skulle komma på att din syrras nya Jugoslaviska kille är krigsförbrytare och terrorist. Hon stryker med när de hämtar (och avrättar) honom? Nu tror jag inte de skulle tordas göra det i något västland, men principen är väl detsamma.
Tror inte många svenskar stödjer USAs moraliska ryggrad fullt ut. Men jag föredrar USA som stormark än Ryssland hundra gånger om.

Håller dock inte med dig att ryssen inte soppar saker under mattan. Försök kritisera Putler eller våga motkandidera honom och lyckas hålla dig vid liv.

Skriv svar