Min första hylsnyckelsats!

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: Min första hylsnyckelsats!

Inlägg av cherokeex2 » tis feb 25, 2014 18:12

Jag köpte Kamasas största sats med 1/2" +3/8" + 1/4" genom jobbet.
Har bara haft den i 2-3 år men än har jag inte behövt använda allt som den innehåller.

Enda nackdelen med Kamasa är att deras blocknycklar har för svag böj till ringdelen.
Ibland behöver man en som har en skarpare böj.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

isuzukb88
Hemmastadd
Inlägg: 179
Blev medlem: fre jun 25, 2010 11:33
Ort: piteå

Re: Min första hylsnyckelsats!

Inlägg av isuzukb88 » tis feb 25, 2014 19:12

har både en bacho satts och en kamasa. på bachon har inget gått sönder fast jag förlängt och slagit med spärrskaften, men på kamasan så gick påda spärrskaften sönder ganska fort utan att jag våldade särskilt mycket. men kamasan är äldre än bachon, så kamasa kanske har blivit bättre. har även hört från andra att kamasas skaft inte håller så bra.

jag röstar nog på bachon, jag trivs bättre med den och så är det en bättre låda än kamasans låda med plastspännen som ramlade av redan första dagen. bra verktyg gör det roligt att skruva och är värt pengarna, billiga verktyg, som tex spärrverktyg, brukar ha så lite kuggar, när det är trångt så glappar det bara när det inte låser nog snabbt

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Min första hylsnyckelsats!

Inlägg av sleeper_86 » tis feb 25, 2014 19:15

Jag har

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... lar-71015/" onclick="window.open(this.href);return false;

Har inte suttit på pottkanten med den än, räddade mig till och med när jag skulle renovera hydraulpumpen på traktorn då jag inte äger några tumhylsor (trodde jag :tumbup: )


Enda jag reagerat på är att bitsen är 3/8 och passar inte således inte på 1/4 mejseln.

Har även en kamaza 1/4 sats och drösvis med modifierade (och standard) hylsor från biltema.. Spett, slägga och muttermaskin får dom utstå dagligen. Enda hylsan jag spräckt kom från jula :evil:
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

pigge
Hemmastadd
Inlägg: 173
Blev medlem: fre jan 09, 2009 21:14
Ort: Fristad

Re: Min första hylsnyckelsats!

Inlägg av pigge » tis feb 25, 2014 19:23

Jag har denna Bachosatsen å den har det man normalt behöver.
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=5864" onclick="window.open(this.href);return false;

Det som skiljer på denna och den i TS inlägg är endast ett par torxbits och den är 500:- billigare

Vad gäller Bachos garanti så har jag inget att klaga på då jag fick en ny tom "förvaringslåda" på garantin när mitt gångjärn i lådan var utslitet.

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Min första hylsnyckelsats!

Inlägg av OBELIX » tis feb 25, 2014 20:03

Jag kör uteslutande med Biltemas 10 års garanti verktyg, Men för min del kände jag att dom större satserna med massor av verktyg inte passade mej- en stor del av verktygen skulle nämligen aldrig komma till användning. Så jag köpte deras Hylsnyckelsats med 1/2" fattning, kompletterade med 72 tänders spärrskaft med vridbart huvud. Köpte även till samma sats fast med tumhylsor när jag blev valpägare. Fasta nycklar, ringnycklar, lednycklar, spärrnycklar med led köptes separat.

Jag är mycket nöjd med dom på alla sätt.

Köpte även deras största "färdiga" verktygslåda i plåt med dom något sämre verktygen
(5 års garanti) för att ha hemma och i bilen, det enda som saknades där var en hammare. Fast jag måste ju erkänna att polygripen i den lådan var rena skiten och förpassades till skrotflaket omgående!

Kan även slå ett slag för deras gula vinkelslip med 125 mm:s skiva :tumbup: En riktig slitvarg med mjukstart och urstark motor.

Men jag tror att T.S. kommer klara sej långt med den satsen som länkades till i första inlägget, dock känns det lite lyxigt och onödigt dyrt som "förstaverktyg"

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

noodlesswe
Beroende
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
Ort: Göteborg

Re: Min första hylsnyckelsats!

Inlägg av noodlesswe » tis feb 25, 2014 20:34

kan la tillågga att jag i dag har alla storlekar av hyllser från från 1/4 till 1" fattning alla storlekarna har sin plats
kort hyllsor
långa hylsor
tunnväggade
få hörninga
massor med hörn
svarta krafthylsor
moddade hyllsor

med ären kommer man på att de finns massor med olika behov

och som någon skrev ... de blir en fetishism till slut :-) kan inte gå in i en järnia/tools/mm utan att köpa något med mig :-)
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Re: Min första hylsnyckelsats!

Inlägg av kenny_69 » tis feb 25, 2014 22:17

Personligen hatar jag verktyg som det står biltema på, värsta skiten.. Spärrskaft och hylsor som grabben(10år gammal) vred sönder, visserligen garanti om man kunde visa kvitto.. Spärrblocknycklar som faller i bitar första försöket osv osv..

Kör nästan bara IDG grejer numera, har dragit sönder EN hylsa hemma på 8 år. Kör med mycket IDG på jobbet och visst går grejerna sönder, men konstigt vore annars på 8-12tim nötande på dom varje dag.. Det fina med IDG är att man har fulla garantier på ALLT (åtminstone med vår säljare) utan att behöva visa kvitto som man alltid slarvat bort..

har även lite SnapOn men det lirar i en egen liga och pris där efter

Så mitt tips är att satsa nån extra krona på kvalité

BroncoXLT
Forumräv
Inlägg: 541
Blev medlem: sön maj 01, 2011 22:22
Ort: Sthlm

Re: Min första hylsnyckelsats!

Inlägg av BroncoXLT » tis feb 25, 2014 23:24

tycker att biltemas verktyg med 10 års garanti funkar bra. se bara till att spara kvittot och stryk över texten med en färgpenna, annars försvinner texten efter ett tag.

när man väl kommit igång med verktygsmanin så kommer man hitta vilka märken på vilka verktyg man vill ha. personligen gillar jag inte kamasa, men älskar hazet.
har det mesta i hazet och det funkar kanon. men det blir en salig blandning till slut.
har varit med om märkesverktyg(hylsor samt spärrskaft) av bra märken som pajjar så välj det som passar bäst i handen. bara det inte är billigt kinaskit
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)

LowFlow
Forumräv
Inlägg: 527
Blev medlem: mån feb 07, 2011 19:21
Ort: Hörby / Skåne

Re: Min första hylsnyckelsats!

Inlägg av LowFlow » tis feb 25, 2014 23:57

Jag och min bror har en rolig regel gällande Biltema. Är man på Biltema, oavsett syfte, om så än bara som sällskap så MÅSTE man ha minst ett verktyg med sig ut. :tumbup:

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Min första hylsnyckelsats!

Inlägg av elste » ons feb 26, 2014 0:06

biltema har en regel för mig

går jag innanför dörrarna så verkar det på nå magiskt sätt dras minst 1000 kr på mitt konto :aargh:

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Min första hylsnyckelsats!

Inlägg av Ninetoes » ons feb 26, 2014 7:39

Privat kör jag Biltemas 1/2" och 3/8" satser med 10 års garanti. Där gillar jag speciellt 3/8" som är så smidig och räcker till för det mesta på en bil.

På jobbet som skördarförare kör vi med Kamasa. Tycker inte dom håller måttet. På ett spärrskaft jag använde fäll själva låsningen (kulan&knappen) av hylsan sönder. Visserligen gick det på garantin, men då skulle skaftet skickas till generalagenten som skulle utföra en grundlig obduktion osv. Generalagenten rekommenderade att jag regelbundet smörjer spärrmekanismen med olja. Antar att dom aldrig har skruvat på ett skördaraggregat... :roll:

För att inte tala om kamasas äckliga lådor dät låsen kukar ur efter en vecka med lite hydrauloljestänk så allt innehåll ramlar ut... :evil:

Stora blocknycklar kör vi med Biltema. Dom kostar ju en halv förmögenhet om man ska köpa Bahco och man ska vara jävligt mycket starkare än vad jag någonsin kommer bli om man drar av en 41mm blocknyckel oavsett om det står Biltema eller Bacho eller Snap On eller...
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Amazon_Sleper
Beroende
Inlägg: 1011
Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
Ort: Krokån (sollefteå)

Re: Min första hylsnyckelsats!

Inlägg av Amazon_Sleper » ons feb 26, 2014 19:04

Ja har både Kamasa/ biltema å bacho. Samt en del noname.

Älskar känslan av Kamasa i handen helt enkelt finns inget problem som är för stort eller smått. (Lika med bacho)
Kamasa`s spärskaft är skit dock. där imot grymt fintandade å bra om de är trångt men vad hjälper de då de spraka till å sen är de god natt. Pilla isär ett när de gick sönder å bryde mig inte ens om garantin då de var så pevligt gjort.

Biltema 10års helt ok verktyg men kännslan finns inte på samma sätt. Men jobbet blir dock gjort.

Tycker de märks mest på små dimensioner hur pass kvaliten är ju mindre dim ju viktigare att nycklarna inte är sliten/ ej exakt från början.
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

valdas 76
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön feb 15, 2009 22:16
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: Min första hylsnyckelsats!

Inlägg av valdas 76 » ons feb 26, 2014 19:56

Använder Biltemas stora verktygsats för det mesta, samt ett par Tecos lådor och lite blandat (Teng Tools, Bahco blocknycklar).
Enda anmärkning för Biltema, t ex 12-13 mm hylsor med 1/4" känns lite i underkant, skulle varit med 3/8" istället, och så spärrskaft av glasfiber(?), har kört sönder ett par st och bytte till stål istället.Annars mycket prisvärt :tumbup:
Tecos är helt ok med, ett par bits som har gått av är ingen större sak.
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Min första hylsnyckelsats!

Inlägg av Ninetoes » tor feb 27, 2014 6:30

En sak som jag har upptäckt att inte är så dumt är det som Biltema kallar round corner, dvs. hylsan greppar en bit in på skallen istället för längst ut. Jag skulle byta olja i bakaxeln på HJ61:an och nivåplughen var rätt rejält dragen så en vanlig blocknyckel fick inget grepp. Prövade med en annan nyckel men eftersom pluggen är så tunn fick jag fortfarande inget grepp.Men med Biltemas round corner-hylsa så gick det.

Så den funktionen (oavsett tillverkare) rekommenderar jag även om jag trodde det var mumbojumbo tidigare. :tumbup:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Min första hylsnyckelsats!

Inlägg av Wältmeister » tor feb 27, 2014 8:40

Vet inte om det är någon annan mer än jag som har tråkig erfarenhet av Bahcos PU-/blocknyklar i dimensionerna upp till 13 mm.
De "gapar" med tiden allt mer så att det blir lätt att slinta.
Min erfarenhet gäller främst handverktyg tillverkade i sydamerika.
I de nämnda nykeldimensionerna anser jag nog att Kamaza håller högre kvalitet än Bahco.
Även Biltemas 10-årsgarantiverktyg överträffar beträffande passform efter några år Bahco.

Någon mer med samma erfarenhet?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar