Sida 16 av 16

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Postat: lör jan 28, 2017 15:02
av Hillbilly-67
Skulle svetsa om ett triplexdrag ,då "felgängan" gett upp hoppet om liv efter några år utan smörjmedel...

Tvättade noga med bromsrent och stålborste innan jag gick till verket med MIG:en .
Punktade lite med div justeringar innan jag helsvetsade .

Efter ett tag märkte jag att det blev lite väl varmt på fossingarna , (foppatofflor) .
Fäller upp visiret och upptäcker att fossingarna brinner .....

Måste varit en syn för gudar att se det steppandet jag gjorde då :shock: :lol: :lol:

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Postat: lör jan 28, 2017 17:31
av farcry
Svetsa i foppatofflor :shock: Man har väl bränt hål i ett och annat par fina jogging dojor när man ska bara punkta lite :tumbup:

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Postat: lör jan 28, 2017 19:24
av svana
Fel igen.. en utv.4-kants hylsa är det till den oljepluggen på Volvo 440/460/480.

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Postat: sön jan 29, 2017 13:06
av zxcvbn
Skaffa er aldrig något från VAG koncernen. :aargh:

Vi skaffade en vw som extrabil... Caddy 1.9tdi som ska vara den 'driftsäkraste' dieselskutan i VW. Bilfan startar aldrig när det är kallt ute.

Nästa gång står det nog en Dacia på gården :rodnar:

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Postat: ons jan 09, 2019 13:12
av eliaspalmer
Väcker liv i denna tråden igen :jump: Fantastisk rolig läsning!

Jag kan börja med att dela med av när vi skulle ta upp båten i höstas. Båten kördes till sjösättningsrampen, jeep med släp backas ner och båten börjar handwinchas upp...tyvärr var inte kärran ordentligt kopplad så när det börjar bli lite baktungt så lossar handsken och kärra+båt glider fint ner i havet igen :oops: Nu kollar jag alltid en extra gång om handsken verkligen sitter :D

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Postat: ons jan 09, 2019 15:25
av gubbstrutten
eliaspalmer skrev: ons jan 09, 2019 13:12 Väcker liv i denna tråden igen :jump: Fantastisk rolig läsning!

Jag kan börja med att dela med av när vi skulle ta upp båten i höstas. Båten kördes till sjösättningsrampen, jeep med släp backas ner och båten börjar handwinchas upp...tyvärr var inte kärran ordentligt kopplad så när det börjar bli lite baktungt så lossar handsken och kärra+båt glider fint ner i havet igen :oops: Nu kollar jag alltid en extra gång om handsken verkligen sitter :D
Håller med. Kollar numera alltid att kulhandsken verkligen fått grepp om kulan.
För många många år sedan hade jag en besiktningstid på förmiddagen för min husvagn.
Emedan jag bodde lite utanför stan så tog jag på morgonen med husvagnen och parkerade på Bilprovningens parkering.
Besiktningstiden närmade sig snabbare än vad arbetet medgav.
Blev således knalltransport till Bilprovningen och snabb anslutning av husvagnen.
Mitt nummer hade redan dykt upp på tavlan ovan porten till gropen.
Kör in genom porten och ekipaget gungar till följt av däckskrik och en duns.
Allas ögon vändes mot mig och den avhoppade husvagnen. :rodnar:
Snacka om att vara i fokus för åskådarnas blickar. :cussing:

Jaha sa en bilprovare. Nu vet vi att katastrofbromsen fungerar. Det brukar vi inte kolla, sa han med spjuverleende.
Jag hakade på husvagnen och besiktningen genomfördes utan problem.
Bilprovaren var vänlig och hjälpte mig att återställa den kraftiga "nyckelringen" i ursprungsskick.

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Postat: ons jan 09, 2019 23:11
av mr.christian
Fortsättning på samma pinsamma ämne. Jag och en polare delade en gammal husvagn och var på en camping för helgfestande. Hade fått en ganska dålig plats i en nerförsbacke som inte var bra när helt plötsligt en vagn en bit bort kopplades och körde hem. Snabbt beslut att flytta över vår vagn (festandet hade faktiskt inte börjat 😉) till den numera lediga platsen. Snabb koppling utan säkerhetswire eller lyse och stödhjulet marginellt upphissat. Men även om man är snabb får man inte glömma att kolla att handsken är på kulan...🙄 En lätt duns i nerförsbacken och husvagnen tog en egen semester på 100m, som väl var utan att träffa något. Som tidigare talare sagt så kollar man numer alltid så handsken sitter på...👍

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Postat: tis jan 15, 2019 10:17
av Spiken
Uuh, har den här läskiga tråden vaknat igen.

Tabbar med släpkärror.
-När man kommer ut ur garaget en kolsvart kväll och ska vända bilen lite galant, kom ihåg att släpet fortfarande är kopplat.
-När det står en översnöad kärra på tomten, kom ihåg att dragstången är 2dm längre än du tror.
-Även kärror behöver service, luft i däck exempelvis.
-När man kopplar loss kärran, koppla även bort katastrofwire och el.

Kompis skulle sjösätta.
Stor båt kopplad efter en framhjulsdriven Audi, brant ramp. Jag sitter i min Ford F250 4x4 Powerstroke, crewcab, longbed och undra om vi ska koppla efter min bil. Men NEJ, Audi är världens bästa bil. Han fattar att Audi kommer att krafsa med framhjulen när han står i rampen. Därför sätter han ett långt snöre mellan bil och kärra, bra idé. Synd att han inte hade ett kraftigare snöre bara.

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Postat: tis jan 15, 2019 18:28
av Portland
Om man parkerar framför en betongsugga se då till att komma ihåg det.
Att glömma och lägga i ettan när man skall vidare resulterar gärna i att man med halvhög bil klättrar upp på grisen och blir hängande på magen.
:aargh:


Bild

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Postat: ons jan 16, 2019 13:15
av metalworm
tappar man saker så reagerar man med att försöka fånga det
gör inte det med lödkolvar...

vinkelslipar mår inte bra av att bli ryckta i svansen, dom kan gå igång och husera långt upp på väggarna...

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Postat: sön jan 20, 2019 23:03
av HRC
Många bra historier här må jag säga. Själv har jag klantat mig ganska lite genom åren, vad jag minns. Alltså med annat än att något tagit sjukt lång tid eller inte klarats av p.g.a. okunnighet, hjärnsläpp eller fel/dåliga verktyg/redskap och sådant glöms ju fort. Fast det är klart, felsökning från fel ände är ju en klassiker. Bytt diverse dyra styrenheter, moduler och elprylar utan att felet försvinner, förrän jag kollar säkringarna och byter den som är trasig. :aargh: :cussing:

Man är väl rejält marinerad i alla säkerhetsföreskrifter överallt: aldrig jobba under bara domkraft, aldrig hissa upp eller pallbocka något på ojämnt eller mjukt underlag, använd alltid lämplig skyddsutrustning osv. Typiskt försiktig svensk.

Kanske framförallt att jag brukar tänka efter före - "hmmm, vad kan gå galet om jag gör såhär?"

Men så en gång gjorde jag inte alls det och det gick rätt illa. Skulle ta bågen upp till stan och hade förstås bråttom innan bolaget stängde. Kedjan behövde smörjas men sprayen var slut. Motorolja fick duga istället så upp med hojen på centralstödet, i med växel och så på med lite olja på kedjan. Sedan en trasa runt kedjan för att ta bort överflödig olja som man inte vill ha på fälg och däck. Varpå trasa och hand naturligtvis fastnar och blixtsnabbt far in mellan kedja och bakdrev=Chop-chop. Av med första leden på ett finger och två fingertoppar sönderhackade. R-hojar har feta och hungriga drivpaket.

Det är rejält blodtryck i fingrarna kan jag säga! Tre blodstrålar sprutande ur fingertopparna, ingen höjdare att titta på. Skinnstället och hojen helt nedsölade med blod, ser ut som om föraren blivit skjuten med automateld. Iväg till akuten där turligt nog en handkirurg hade kvällsjouren, vad är sannolikheten för det? Han mekade ihop fingrarna så gott det gick och de blev helt okej så småningom, förutom ett som är lite kortare. Är ytterst tacksam för det, hade jag bara vänt handen åt andra hållet istället hade jag förmodligen varit helt utan några eller samtliga fingrar på högerhanden.

När jag kom hem låg fingertoppen kvar på marken. Jag stod där och höll i den en stund och visste varken ut eller in men till slut slängde jag den i soptunnan. Det kändes väldigt obehagligt och märkligt att slänga en del av mig själv i soporna, även fast delen var liten.

Fick sedermera rätt frikostig ersättning av ett par försäkringar. Handskador ger ganska hög invaliditetsgrad, antagligen för att händerna är så viktiga och man använder dem hela tiden. Det påmindes jag om under tiden fingrarna var inlindade och handen oanvändbar, jäklar vad krångligt allting blir när man inte kan göra allt som vanligt i vardagen!

Samtidigt är alltihop en bagatell jämfört med allvarliga olyckor som många andra råkar ut för och blir svårt invalidiserade, som Spjutet t ex. Så jag beklagar mig inte varken då eller nu, kom ju billigt undan.

Sensmoral av historien: smörj kedjor med olja, inte blod.

Kan förresten lägga till en aktuell grej. Nyligen hade jag problem med Grand Cherokeen, ABS:en funkade inte och jag fick felkoder om pumpmotorfel och att styrenheten var trasig. "Jamen då är den väl stekt då" tänker jag och byter till en begagnad exakt likadan ABS-klump från Litauen via E-bay. Ingen skillnad. (Köp förresten era bildelar från Litauen! Det är ett lågkostnadsland och de gånger jag handlat därifrån har det alltid varit snabba leveranser, bra kvalitet och bra service.)

Där gav jag upp och bedömde att felet låg nån annanstans i all fördömd elektronik som denna bilmodell är nerlusad med och såg ingen annan råd än att lämna in på lokal märkesverkstad som snabbt konstaterade att ABS:en var strömlös och drog en ny pluskabel från elcentralen till styrenheten. Et voilá, allt fungerar klockrent igen! Typ en timmes jobb och nota på tretusen spänn till mig. Tack tack.

Lärdom: Lita inte blint på felkoder och dra inte felaktiga slutsatser pga felaktig information och osäkra data. Börja alltid med att kolla att den förmodat trasiga elektronikprylen faktiskt får ström som den ska.

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Postat: tis jan 29, 2019 0:08
av Spiken
@HRC
AJ!