Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av elste » ons aug 06, 2014 19:32

fantastiskt kul att du hittade felet

jordfel kan alltid vara bökigt att hitta
spesiellt jordfel som stör kombussar

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av farcry » tor aug 07, 2014 0:51

Mmm ibland inte alltid! ska man börja med att åtgärda det enklaste felet, och vad det nu är? vet man inte förrän efteråt :shock:
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

brt666
Forumräv
Inlägg: 510
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av brt666 » tor aug 07, 2014 9:07

Jo men detta börjar likna vad som hände med en Citroen jag köpte som hade stått i en lada i 10 år. La ned hur mycket pengar och tid som helst på den och när jag äntligen fick den igenom besiktingen (jag har för mig att det vart sammanlagt över 20 2:or) så brann den upp.... en slang som gick av och pissade sån där LHM olja över grenröret.
Denna bil fick jag gratis men jag inser ju nu att det hade blivit betydligt billigare att köpa en färdig och det är ju en lärdom i sig.
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

Nygren C202
Användare
Inlägg: 85
Blev medlem: mån aug 13, 2012 20:47
Ort: Göteborg, Gråbo
Kontakt:

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Nygren C202 » fre aug 08, 2014 19:24

Ja nu har också ett skäl till att skriva i denna tråd, detta är ett budskap till alla er som är precis som mig som tycker att handskar oftast bara är i vägen när man skruvar :roll: det jag skulle göra var att trycka in den nya stötdämparen på sin plats och jag då som sitter och tar i allt vad jag har slinter med vänster näven och bokstavligt talat kör in toppen av tummen rätt på kanten av bladfjädern och den övre delen av skinnet fläks av :aargh: nu mina damer och herrar börjar blodet och forsa och man blir helt vimmelkantig på gränsen att svimma av smärta, med lite sprittvätt och plåster trycktes skinnet tillbaka och jag väntar nu på en ny hud på tummens överkant :woot:
Så en läxa jag lärt mig är att "nästan" alltid ha på handskarna :tumbup:
Har en Volvo terrängbil c202 4x4
Som jag modifierar och bygger på.

Är ordförande i ATK, A-Traktor klubben
http://www.traktorklubben.webs.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Se även min projekttråd på 4x4 Sweden viewtopic.php?f=15&t=38217" onclick="window.open(this.href);return false;

klenis
Rutinerad
Inlägg: 263
Blev medlem: fre sep 07, 2007 20:41
Ort: upphärad
Kontakt:

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av klenis » fre jan 09, 2015 21:37

Satt precis och funderade tillbaka på hur det kommer sej att mina händer ser ut som dom gör, och så dyker det upp en länk till tråden jag glömt bort. :roll:

Jaja...
Jag har ett gäng tabbar att dela med mej av, men nöjer mej med en liten.

När jag i yngre ålder, för c.a15år sedan (tror jag..), skulle byta till en ny ljuddämpare (Simons naturligtvis..) på min gamla opel kadett så bestämde jag mej för att göra en ny plåtremsa för upphängningen, en sådan som sveptes runt dämparen för att sedan skruvas i karossen.
En remsa i lagom längd klipptes till med manuell plåtsax och gradades efter konstens alla regler medelst grov fil.
Sedan skulle densamma få ett par hål i sej för montaget i nämnda fordon, så i fars skruvstycke hamnade remsan och borrmaskinen väl förberedd med ett 13mm borr (det enda vassa borr jag hittade...) och lades an mot plåtremsan och knappen trycktes in...

Ska nog påpeka att fars skruvstycke var förmodligen från tiden då han jobbade på något varv på 70 talet, det krävdes hammare för att få det att släppa och glappade som s***...

Vid en första kontakt avverkades materialet som det skulle men plötsligt satt inte längre remsan i skruvstycket!
Jag tittade ner och såg det virat runt min tumme, maskinen låg på golvet då jag tappat greppet om den.
Jag tog av mej handskarna och kollade på min vänstra tumme och funderade lite på att åka till akuten, men jag tänkte att kanske man ska fråga kära mor först om hon kan plåstra om den innan då det blödde lite lätt.
För ont gjorde det inte?

När jag kom in i huset och visade stolt upp min skada så fick jag höra att: "det ser ut som att nageln är borta, och den ser lite konstig ut".
Märkligt, för ont gjorde det inte?

Nåja farsan körde mej till akute då mina föräldrar vägrade låta mej köra själv... :roll:
Jag hade kunnat köra själv för det gjorde minsann inte ont... :x

Väl inne och en röntgen senare visade det sej att tummen vridits av (c.a 90graders vridning) precis ovanför leden och pekade c.a 45grader åt sidan. :shock:
Men det gjorde fortfarande inte ont?

Jag fick göra ett snabbt besök hos en läkare som vred rätt fingret och gipsade litegranna.. (kommer ni ihåg när man fick hjälp så snabbt..?

Fast innan han vred rätt fingret så skulle han ge mej en spruta med lokalbedövning i fingret, trots att det inte gjorde ont... "det ligger bara i en timme" sa han... jaja...onödigt tyckte jag.. Det gjorde ju inte ont?

Nåväl, fingret uträtat och gipsat och en lite över en timme senare sitter jag hemma..
OCH JÄVLAR VA ONT JAG HADE!!! :evil: :evil: :aargh:

En nerv måste ha klämts pga. vridningen och bedövat fingret.

Sensmoralen är: se till att utrustningen du använder är i bra skick.
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av volvorobban86 » lör jan 10, 2015 1:32

Kom och tänka på min far då ja läste ovan om borr och skruvstäd :mrgreen:

min far då han var i sitt fixar esse var lite svag för billiga skruvdragare och borr.

Han skulle borra ett rör och tänkte att äh det går utan att sätta fast det. Nöp röret mellan benen och borrar mot sig :mrgreen: ja man kan väl säga att tur i oturen för hans ädlare delar att det inte var bättre kvalité på allt.

Men dock fick han ett litet piercing hål i påsen :mrgreen: och resten av familjen något att skratta åt länge :beer:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Wältmeister » lör jan 10, 2015 11:05

volvorobban86 skrev:Men dock fick han ett litet piercing hål i påsen :mrgreen: och resten av familjen något att skratta åt länge :beer:
Före eller efter du kom till? :roll:
:lol: :lol: :lol:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

zvarovski
Användare
Inlägg: 80
Blev medlem: sön nov 18, 2012 14:38
Ort: Skellefteå

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av zvarovski » mån jan 12, 2015 12:03

En varm sommardag för några år sen när vi tillbringa somrarna vid havet i uppställd husvagn med småbarn o sånt, var man ibland tvunget hemmåt och då skulle en massa grejjs hinnas med o man vart stressad näre var brådis.

Hade en bruksis då en 745a de var ombesiktning på handbromsen, Och jag var ute på en massa missions själv o skulle bl a klämma in bytet när ja liks va i schtaan. Så på parkeringen tvärbytte jag dom (var garagelös på den tiden) allt gick bra o surra med polare o grannar som var förbi (lite väl mycket kanske).

När ja var klar vart de brådis mot husvagnen o på en sämre asfaltsväg höll ja runt 100 knyck o märkte inget särskilt förrns vänster bak som ramla ner o börja skrapa i vägen, jag bromsa in odramatiskt, men vart mäkta förvånad när bakhjulet studsa förbi o flög nå djävulskt ut på ett kalhygge ,tills de tog tvärstopp i en stubbe.
Den aluminiumfälgen vart aldrig mer sig lik och inte rund :wink:
Fick knappt upplyft bilen där vid vägkanten o fick låna hjulmuttrar från de andra hjulen för att kunna köra vidare,medans de körde förbi en massa turister o folk, hade ju tur de var ingen ivägen näre där hände, nån stackare kunde ju ha dött........
Sen efter lite bankande för att runda till fälgen, och den sprack int heller som tur var ,så gick den bra och använda igen utan problem , men efter de där är jag som lite kontrollsjuk över vad jag dragit åt och int...... :wink:

/Z
Chevrolet Silverado k2500 -91

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av eliaspalmer » mån maj 04, 2015 22:45

Inget nytt som har hänt?? :jump:
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av elste » mån maj 04, 2015 23:22

jag kan berätta ett

låna aldrig ut en bil till min bror

han fötsökte offroada min bruksbil på ställen där det inte går :x

och jag sa det till honnom innan att det inte går

ressulterade i massa polerande för mig

trots att han skulle fixa det :evil:

jo se till att han inte är nära din nya bruksbil med en stock för då kan du få ett inslag i flaksidan


KLANT!!!!!!!! :aargh:

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av farcry » sön maj 31, 2015 4:33

Uppar lite :jump:
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av elste » sön maj 31, 2015 11:05

nä har inget att tillägga just nu
nu är jag en sån som försöker undvika misstag dock

fast jag kanske kan berätta min brors favorit misstag som jag gorde

montering av kopplinsfjädrar i GP125 motor
verktyg tång av nå slag och en krökt dykert

jag står på huk på ett bord för att få rätt vinklar och kraft
min bror står och håller motorn och ska skuta i låspinnen i öglan på fjädern

jag krokar i spiken i fjädern och drar men tappar tager flyger bakåt får med mig eluttaget på vägen stryker en hylla med utstickande spikar med huvudet och landar dubbelvikt i den kartong med dataskrot

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av niva_mats » sön maj 31, 2015 13:13

Tänk på hur man håller kniven när man använder den.
Djupa sår kan annars inträffa.

Om man tvunget skall missa med släggan så slå inte så hårt då det gärna resulterar i svår smärta i skenbenet.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Wältmeister » sön maj 31, 2015 13:44

Se noga till att alla i bilen är bältade när man med ryckstropp drar/rycker loss en bil.
Speciellt viktigt om man drar/rycker baklänges i dragkroken.
Gör enligt uppgift mycket ont att slå huvudet MOT vindrutan så den spräcks.
Enligt samma uppgiftslämnare ännu ondare att köra huvudet GENOM vindrutan.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

klenis
Rutinerad
Inlägg: 263
Blev medlem: fre sep 07, 2007 20:41
Ort: upphärad
Kontakt:

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av klenis » sön maj 31, 2015 19:45

Håll ordentligt i vinkelslipen... i fredags tappade jag taget om den och körde den i tummen ett par gånger...
Jag är tydligen fortfarande lite småsvag i högerhanden efter en operation i februari med efterföljande 7 veckor med handen i paket...

Japp två gånger åkte den in i tummen... öl kan ha varit involverat... :rodnar:
Envisheten kan också ha varit en bidragande faktor...
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar