Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

isuzukb88
Hemmastadd
Inlägg: 179
Blev medlem: fre jun 25, 2010 11:33
Ort: piteå

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av isuzukb88 » tor dec 12, 2013 13:06

nu kom jag på en rolig händelse en kompis gjorde, eller rolig och rolig nu i efterhand är den rolig.

han hade köpt en riktigt rostig w123 okapad a-traktor, fanns inget golv fram så han satt på en bräda mellan trösklarna och körde, och efter en flygraka så började han tävla med den andra som körde tillbaka hans andra traktor och när det gick kring 100 flög huven upp på mercan och krossade rutan. och några dagar senare hade vi varit och plockat ur en ruta från en annan bil och satte dit den på kvällen, och när vi fått ihop den så skulle kompisen till macken i byn men han han inte riktigt dit föränn huven flög upp en andra gång och självklart krossade rutan igen. när han var inne på 3 rutan blev det en spännrem för att hålla fast huven :mrgreen:

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Robe » tor dec 12, 2013 13:15

Första olje- och filterbytet på en bil när jag var 18 år. Skruvade loss gamla filtret, dit med det nya och nya packningen. Klassiskt rookie-misstag att glömma gamla packningen som satt fast mot motorn... Kommer ca 100m innan oljelampan tänds då packningarna glidit isär mot varandra. Stannar och kliver ut och ser en fet oljehinna över hela vägen, 100m lång. Dessutom var hela motorrummet var täckt av olja.
Bogsera hem, göra om göra rätt.

Lesson learned!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

LowFlow
Forumräv
Inlägg: 527
Blev medlem: mån feb 07, 2011 19:21
Ort: Hörby / Skåne

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av LowFlow » tor dec 12, 2013 13:56

Ett misstag vi var två om men en kompis som blev drabbad av smärta och jag av stress. :lol:

Hade hissat upp hans bil med en ynklig saxdomkraft. Han skulle sätta under pallbockar. Vi låg ute så det var mörkt och jävligt så han sätter handen ovanpå domkraften när han kör runt med den för att hitta ett lämpligt ställe.

Då bestämmer sig saxdomkraften för att likt en projektil skjutas iväg från bilen som nu faller på kompisens hand med pallbocken under. Så där sitter han fast och är inte glad. Jag snabbt som attan efter domkraften som landade två meter bort och bara till att börja veva.

En saxdomkraft är seg i vanliga fall att veva upp/ner men när polaren sitter i kläm under bilen går det fan i slowmotion. Allt gick bra till slut, han var bra köttad i handen men allt självläkte. :tumbup:

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Bullen » tor dec 12, 2013 14:54

Pryade i nian i garaget hos den lokala Datsun (heter Nissan nu för dom som inte vet) försäljaren. Skulle byta olja i en 120 Y och meken visade mej den nya oljeanläggningen som dom hade införskaffat.
Skitfin anläggning som skulle underlätta jobbet för dom, man knappade in oljemängden och stack ner oljeslangen i motorn och trycka grön knapp och "tada", maskinen pytsade i rätt mängd olja i lugn takt så att man kunde fixa lite annat under tiden.
-Inga problem, sa jag, detta var ju skitenkelt. He he he så fel man kan ha
Tömde ut oljan och böt filter, gick fram till anläggningen och ställde in literantalet, tror det var 3.4 liter
i med slangen och grön knapp :tumbup:
Kollade stickan efter 5 min, snustorr. Hmm, gick fram till anläggningen och kollade, gjorde jag rätt ? Jodå, allt såg bra ut, fan vi trycker 1 gång till. 5 min senare, stickan fortfarande snustorr. Vafan äre här för jävla skit !!! Tittade på displayen och funderade. -Jag har nog bara fyllt i 0.34 liter olja jag ändrar. Sagt och gjort ändrade siffrorna, 3.4 liter minus 0.68 liter som jag redan fyllt blir cirka 2.7 liter :D knappar in dom siffrorna och tryckte åter grön knapp. Nu blev det fika !!
När jag kommer tillbaka så ser jag bredvid framdäcket på bryggan, PLUGGEN !!!!!
Satan inte undra på att det aldrig blev något på stickan.

Till historien hör det till att under bryggan var det ett fyrkantigt hål med galler över som vatten, olja och smuts samlades i så jag hade aldrig sett oljan som rann rakt genom bilen :shock:

Glad som en lärka så hissar jag upp bilen och skruvar snabbt dit pluggen och trycker åter på grön knapp !!!!
När jag trodde jag ändrade till 2.7 liter så ändrade jag egentligen till 27 LITER, kommat kom lite fel, he he :rodnar: Mekarna hade roligt men inte ägaren, hade gjort av med över 60 liter olja.
Tog några timmar att torka rent motor och framvagn från oljan som runnit över
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Wältmeister » tor dec 12, 2013 18:39

I mitt första jobb, första dagen, som 14-åring, ingick att hjälpa en van mekaniker att byta olja i bakaxeln på en lastbil.
Det här var en fin dag i början på juni 1953. Arbetet utfördes på gården, på vilken även oljefatet stått i solen.
Att tappa ur oljan inkl demont & mont bottenpluggen var inget problem, inte heller att demontera nivå-/påfyllningspluggen.
Jag stack in munstycket i hålet på banjon. Mekanikern vevade på pumpen som var monterad på oljefatet.
Han frågade efter ett antal pumpslag om det inte började nå hålets underkant.
Nää sa jag.
Han vevade ett tag till - då lossnade slangen från munstycket och den solvarma hypoidoljan sköljde över mig.
Ingen hade sagt åt mig att hålla in munstycksspärren på handtaget.
Eftersom jag bodde ett par kvarter från bilverkstaden så blev det att sakta knalla hem.
Kändes som man pissat/skitit på sig över hela kroppen. :rodnar: :( :cry: :urk: :puke:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Joel_Vbg » tor dec 12, 2013 18:45

Hmm... Dom första som kommer i minnet.

Bytte olja på en 144:a, stressad, så bort med pluggen, ur med oljan, sket i nytt filter, i med nya olja, starta bilen och åkte... Kom inte så långt innan de börja låta konstigt, vände, for tillbaka till garaget och noterade en stor fin oljepöl på golvet. :roll:

Första raggarbilen hade en tokslut V8:a som drack 1-3L olja per kväll, främst på en cylinder så det tändstiftet fick demonteras titt som tätt för lite behandling med stålborsten... Efter en sådan behandling inför utgång på kvällen så slängde jag igen huven, starta och åkte men tyckte bilen gick illa så jag stanna ut med vägen, öppna huven, lokaliserade en lös tändkabel och tog tag i den.... Stöten gjorde att jag hoppa baklänges ut framför en Saab som hann väja med nöd och näppe.
Samma bil var dessutom utrustad med hot/cold lampor istället för tempmätare, funkade bra faktiskt! Men en gång så startades bilen på en fest när man var lite onykter och otålig att komma in till stan, efter bara ett par minuter så lös hot lampan... Konstigt tyckte man, gick ur bilen, öppna huven och full å glad som man är öppnar man kylarlocket. Visst kokade den....................
Skållade ansiktet och hela högerarmen, fick dessutom äran att åka ambulans från kalaset då jag såg ut som något ur en dålig 80-tals skräckfilm vilket gjorde att folket fick panik. (Idag slänger jag ALLTID en tröja över locket medan jag öppnar de... Och ja, jag vet de finns pys lock men dom fungerar sådär domen...)
Visade sig att termostater sagt upp sig D.v.s inte öppnades som den skulle.

Biltemas lilla domkraft, ni vet skitsaken som är typ 10x30cm, funkar sådär bra på grus.... Bytte däck på en 142:a som skulle få 17" fälgar när den vek sig samtidigt som jag hade handen mellan däcket och skärmkant. Tur man inte va själv vid de tillfället...

X antal kapskivor har exploderat men tur man har glasögon för jag är jävligt dålig på att ta på mig skyddglasögonen trots att jag fått Jack i glasen på två par glasögon! Dom är dessutom bra mycket dyrare än skyddsglasögon för 30kr...
På tal om glasögon, lägg dom aldrig på garagegolvet när ni sitter ner och pillar med nåt litet, förr eller senare reser man på sig och glömmer att dom ligger där. I mitt fall blev jag 4800kr fattigare...

De får räcka här....
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Ninetoes » tor dec 12, 2013 19:21

Hmmm, jag har säkert gjort en del dumt men det mesta har jag nog glömt.

Men en sak kommer jag på. För ett par år sedan fick jag punka på "Lillan" under en träff. Fick en såndär gummikorv som man pillar in i hålet och allt var frid och fröjd i några dagar tills jag skulle åka hem från jobbet och fick se att luften hade gått ur däcket igen. Inga problem, jag bytte till reservdäcket och åkte hemåt.

Efter ett par mil svängde jag in på en mindre grusväg med en lång uppförsbacke och plötsligt slutade bilen driva och det rasslade lite underligt. Jag öppnade förardörren, lade i ettan och släppte upp kopplingen. Toyotan stod fortfarande stilla. -Satan också, nu har kardanaxeln gått av. Jag hoppade ur bilen, kikade under och såg att kardanen visst snurrade men det rasslade från bakaxeln. Då fick jag se att alla hjulmuttrar på vänstra bakhjulet var borta och rasslandet kom sig av att navet snurrade fritt i fälgen. Lyckligtvis har den ju avlastade axlar så naven är ganska långa så fälgen vilade på navet... Utspridda i en fin liten rad 5-20 meter bakom bilen låg muttrarna. :tumbup:

Lyckligtvis så hände det när jag körde på den lilla grusvägen och inte två minuter tidigare när jag körde på 90-vägen. :rodnar:
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

HOGI
Hemmastadd
Inlägg: 224
Blev medlem: tis aug 10, 2010 20:43
Ort: Kvicksund

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av HOGI » tor dec 12, 2013 19:37

Wältmeister skrev:I mitt första jobb, första dagen, som 14-åring, ingick att hjälpa en van mekaniker att byta olja i bakaxeln på en lastbil.
Det här var en fin dag i början på juni 1953. Arbetet utfördes på gården, på vilken även oljefatet stått i solen.
Att tappa ur oljan inkl demont & mont bottenpluggen var inget problem, inte heller att demontera nivå-/påfyllningspluggen.
Jag stack in munstycket i hålet på banjon. Mekanikern vevade på pumpen som var monterad på oljefatet.
Han frågade efter ett antal pumpslag om det inte började nå hålets underkant.
Nää sa jag.
Han vevade ett tag till - då lossnade slangen från munstycket och den solvarma hypoidoljan sköljde över mig.
Ingen hade sagt åt mig att hålla in munstycksspärren på handtaget.
Eftersom jag bodde ett par kvarter från bilverkstaden så blev det att sakta knalla hem.
Kändes som man pissat/skitit på sig över hela kroppen. :rodnar: :( :cry: :urk: :puke:
Härlig berättelse Hans! Bakaxelolja som luktar så gott.....
Har lagt ner hobbyn tills vidare!

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av niva_mats » tor dec 12, 2013 21:12

Vid den senaste föyttningen så fick UAZ agera pacemaker bakom den knökfulla vanen.
Hade fått in en djävla massa prylar i bägge bilarna...
Men gungstolen, den där jävla gungstolen. Den skall med...

Hmmmmmm...
Enda vettiga platsen var på UAZens motorhuv. Sagt och gjort den spändes fast. Och så den där långa biten spännband kan inte känga där och dingla.
Upp med huven, och så gick vindrutan åt helskotta...

:?

Nåja".. Det var inte så dyrt att fixa..
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av cherokeex2 » tor dec 12, 2013 21:59

Wältmeister skrev:oljebyte
Detta fick mig att komma på en sak som jag lyckades med på jobbet.

Skulle byta olja i en momentomvandlare på en av militärernas MAN X45:or.
Så den stog över smörjgropen och eftersom den lastbilen är ganska hög så stog jag på en stege nere i gropen för att kunna nå upp till pluggarna.
När jag stog på stegen och skulle lossa bottenpluggen så märkte jag att den satt ganska hårt så jag tog och satte dit verktyget och använde kroppsvikten för att få loss den.
Det gick inte så jag tröttnade och tog muttermaskinen modell 3/4tum och tänkte att nu ****** ska den loss.

När jag stog och balanserade på stegen med muttermaskinen så släppte pluggen lättare och fortare än jag trodde, jag tappade balansen och i fallet så lyckades jag få gropkanten av metall rakt upp i armhålan på högerarmen samtidigt som det kom ut 12 liter olja från momentomvandlaren och rann rakt på mig. Såg ut som att jag hade badat... Dom snälla arbetskamraterna man hade då dom vek sig av skratt när dom såg mig svärandes klättra upp från gropen dränkt av olja...

#2 skulle byta motorolja på en Scania hade tömt ut den gamla och bytt filter och sånt.
Sen när jag stog framme och fyllde på olja så började jag fundera på vad är det som skvalar under den?
Visade sig att jag hade glömt pluggen... så där gick 16olja liter åt skogen...

#3
Hade inne en biltransportlastbil över gropen och som alla vet så är dom ganska låga.
Iaf denna hade en liten löjlig stödaxel som satt lite lägre än allt annat under den och jag var lite stressad när jag var under den och skulle göra nått.
Resultat, jag glömmer helt enkelt bort att ducka när jag ska springa under stödaxlen som träffa klockrent mitt i pannan men en jäkla smäll, så hårt att jag satt mig ner på golvet och såg stjärnor.
kunde resa mig först efter 5 minuter igen först då hade jag fattat vad som hände.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

OffroadGangster
Rutinerad
Inlägg: 261
Blev medlem: lör jun 27, 2009 2:40
Ort: Båstad

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av OffroadGangster » tor dec 12, 2013 22:11

...Kontrollera takhöjden i garaget innan du kör in med räcke och reservhjul på taket :roll: :rodnar:
CHEROKEE -93, 5,5" 31/10.5-15 under ständig förbättring

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Spiken » tor dec 12, 2013 22:18

Om man lackar en bil, så finns det lite som kan gå fel.

1, Låt färgen torka innan du åker iväg med den. Ser lustigt ut med rinningar längs med bilen.
2, Glöm inte härdare.
3, Ställ inte ut en nylackad bil i solen, bara för att få in nästa bil.
4, Ta bort dimsmörjaren från kompressorn.
5, När du lackat en bil, starta inte upp den där V8an som sitter i bänken utan rör bara för att den låter mysigt.
6, Rätt förtunning är också bra. Hittade nått som fick färgen att gegga ihop sig.
osv. osv. osv.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Spiken » tor dec 12, 2013 22:21

OffroadGangster skrev:...Kontrollera takhöjden i garaget innan du kör in med räcke och reservhjul på taket :roll: :rodnar:
Scandic i Umeå är för lågt för en Transit med takräcke. Gick bra att komma in, ut var sämre.

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av elste » tor dec 12, 2013 22:30

du får väl backa :poke:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Spiken » tor dec 12, 2013 22:38

Vände på naven på ett par fälgar till en Escort MK2. Ville ha lite annan breddning.
Monterade dit hjulen och kom en halvmeter innan bromsoken petade bort ventilerna. Dom ska visst sitta på utsidan.
elste skrev:du får väl backa :poke:
Nä, gick inte iom att bilen var högre bak.
När jag åkte in så märkte jag inget förens bilen plötsligt fjädrade ut.
Garaget var över fullt, så det fanns ingen plats att vända.
Jag backade imot kanten, samtidigt som gumman fick hoppa allt vad hon kunde bak i bilen.
Hon hoppade i rena ilskan, sen plötsligt kom den under och bilen ploppade ut.
När vi sedan kom till receptionen visade det sig att all hotellpersonal sett eländet på sin tv dom hade där.

Skriv svar