Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)
Ska man rengöra en multirem på en motor så gör man det enklast med motorn avstängd.
Jag var lat en gång och tänkte att det går ju mycket smidigare och fortare om motorn är igång.
Fort gick det tills fläktbladet fick tag i ena hörnet av trasan, sen tog det mig nästan 20 minuter att trassla ut trasan från fläkten efter att jag stängt av motorn....
Att jag inte blev av med några fingrar den gången fattar jag inte riktigt.
Efter man har bytt bromsklossar så trampar man ut kolven igen innan man startar och ska flytta bilen.
Man ser dessutom till att man inte har saker i vägen framför bilen som t.ex ett välfyllt verktygsskåp.
Jag missade steg 1 och 2
Resultat: jag krockar i mitt eget verktygsskåp som välter över motorhuven repar lacken och sprider verktyg över hela verkstaden...
Säkert fler saker som jag har förträngt.
Jag var lat en gång och tänkte att det går ju mycket smidigare och fortare om motorn är igång.
Fort gick det tills fläktbladet fick tag i ena hörnet av trasan, sen tog det mig nästan 20 minuter att trassla ut trasan från fläkten efter att jag stängt av motorn....
Att jag inte blev av med några fingrar den gången fattar jag inte riktigt.
Efter man har bytt bromsklossar så trampar man ut kolven igen innan man startar och ska flytta bilen.
Man ser dessutom till att man inte har saker i vägen framför bilen som t.ex ett välfyllt verktygsskåp.
Jag missade steg 1 och 2
Resultat: jag krockar i mitt eget verktygsskåp som välter över motorhuven repar lacken och sprider verktyg över hela verkstaden...
Säkert fler saker som jag har förträngt.
Senast redigerad av cherokeex2 den ons dec 11, 2013 21:19, redigerad totalt 1 gånger.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)
Det gör du inte om igen va?cherokeex2 skrev:Ska man rengöra en multirem på en motor så gör man det enklast med motorn avstängd.
Jag var lat en gång och tänkte att det går ju mycket smidigare och fortare om motorn är igång.
Fort gick det tills fläktbadet fick tag i ena hörnet av trasan, sen tog det mig nästan 20 minuter att trassla ut trasan från fläkten efter att jag stängt av motorn....
Att jag inte blev av med några fingrar den gången fattar jag inte riktigt.
Efter man har bytt bromsklossar så trampar man ut kolven igen innan man startar och ska flytta bilen.
Man ser dessutom till att man inte har saker i vägen framför bilen som t.ex ett välfyllt verktygsskåp.
Jag missade steg 1 och 2
Resultat: jag krockar i mitt eget verktygsskåp som välter över motorhuven repar lacken och sprider verktyg över hela verkstaden...
Säkert fler saker som jag har förträngt.
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)
x2..Roger Patrol skrev:efter att haft isär fjäderbenet å tagit bort fjäderspännana skulle jag bra dra det sista med mutterknacken..... som gick åt fet håll å drog bort muttern.. AJ SOM FAAN
efter att jag gjorde detta misstag så kom jag på en säkerhetslösning på det hela..
Kapade fjädrar som preciiis räcker mellan talrikarna
Vw Caddy 1.9d -00 Äcklig å ful, men billig!
Sj413w -86 lite längre än genomsnittet
Sj413w -86 lite längre än genomsnittet
Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)
på tal om att kapa fjädrar, när ,an ska kapa bort ett par varv på ett par okapade fjädrar, kapa för gudsskull inte rätt igenom med en gång utan spara ett par-3 mm å släpp ner bilen tills den går av.Klemenz skrev:x2..Roger Patrol skrev:efter att haft isär fjäderbenet å tagit bort fjäderspännana skulle jag bra dra det sista med mutterknacken..... som gick åt fet håll å drog bort muttern.. AJ SOM FAAN
efter att jag gjorde detta misstag så kom jag på en säkerhetslösning på det hela..
Kapade fjädrar som preciiis räcker mellan talrikarna
en kompis kapade rakt igenom, fjädern gick av å nöp tag i kapskivan som i sin tur exploderade å gjorde sönder innerskärmen å halva skivan for förbi å slickade örat på han å satte sig djupt i väggen bakom honom!
sen så börjar man kapa lite mindre än ett varv i taget, annars om du kapar 2 1/2 varv direekt så känner man sig ganska så dum när man ska försöka lirka ut dom där varven ur fjäderbenet...
men de va ju en kompis till mig, som sagt
#JeepGaraget
#Offroaders Bohuslän
#Offroaders Bohuslän
Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)
Om man ska köra in bilen i garaget och busgasa lite på vägen så ska man inte ha för stora kängor som fastnar i pedalstället
Det kan resultera i en otrevlig v-form i fronten
Det kan resultera i en otrevlig v-form i fronten
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)
Nej, det tänker jag inte göra.farcry skrev:Det gör du inte om igen va?cherokeex2 skrev: Säkert fler saker som jag har förträngt.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)
Detta var visserligen när jag körde epa för ett par år sedan. Blev stoppad av polisen,och givetvis drog jag i spärren så den blev laglig. Men dom ville bara att jag skulle blåsa,sen for dom. Så jag och en kompis for till en parkeringen,in med domkraften under och hissa upp. Tillbaka med spärren,och sladdglada som vi var så startade jag och körde. Small till som fan,vi klev ur och såg att domkraften låg 4-5 meter bakom bilen. Så kom ihåg att ta bort domkraften innan man kör iväg!
Ett annat misstag jag gjort var att jag skulle byta olja,filter,tändstift och tändkablar på en volvo 940 jag hade förut. Tog bort ALLA tändkablar utan att notera ordningen dom satt i,sen började jag försöka lossa tändstiften. Tyckte dom satt fast så in i h-vete,men även här kan det ju vara bra att man drar åt rätt håll när man försöker lossa nånting! Drog ju bara åt dom ännu mera. När jag förstod misstaget så vart det en baggis att byta tändstiften. Sen satte jag dit tändkablarna,och bilen startade inte. Så jag flyttade om dom och fick dom till slut i rätt ordning,men det var bara att ta bort dom igen efter att jag upptäckte att kartongen med dom nya tändkablarna låg kvar på bänken.
Ett annat misstag jag gjort var att jag skulle byta olja,filter,tändstift och tändkablar på en volvo 940 jag hade förut. Tog bort ALLA tändkablar utan att notera ordningen dom satt i,sen började jag försöka lossa tändstiften. Tyckte dom satt fast så in i h-vete,men även här kan det ju vara bra att man drar åt rätt håll när man försöker lossa nånting! Drog ju bara åt dom ännu mera. När jag förstod misstaget så vart det en baggis att byta tändstiften. Sen satte jag dit tändkablarna,och bilen startade inte. Så jag flyttade om dom och fick dom till slut i rätt ordning,men det var bara att ta bort dom igen efter att jag upptäckte att kartongen med dom nya tändkablarna låg kvar på bänken.
GMC Jimmy -83,6.2 diesel,Th700 aut,11” höjd 39.5” däck
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
GMC Sierra -96 6.5 td
Cheva van -88 G20 6.2 diesel
Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)
lolw300i skrev:Detta var visserligen när jag körde epa för ett par år sedan. Blev stoppad av polisen,och givetvis drog jag i spärren så den blev laglig. Men dom ville bara att jag skulle blåsa,sen for dom. Så jag och en kompis for till en parkeringen,in med domkraften under och hissa upp. Tillbaka med spärren,och sladdglada som vi var så startade jag och körde. Small till som fan,vi klev ur och såg att domkraften låg 4-5 meter bakom bilen. Så kom ihåg att ta bort domkraften innan man kör iväg!
Ett annat misstag jag gjort var att jag skulle byta olja,filter,tändstift och tändkablar på en volvo 940 jag hade förut. Tog bort ALLA tändkablar utan att notera ordningen dom satt i,sen började jag försöka lossa tändstiften. Tyckte dom satt fast så in i h-vete,men även här kan det ju vara bra att man drar åt rätt håll när man försöker lossa nånting! Drog ju bara åt dom ännu mera. När jag förstod misstaget så vart det en baggis att byta tändstiften. Sen satte jag dit tändkablarna,och bilen startade inte. Så jag flyttade om dom och fick dom till slut i rätt ordning,men det var bara att ta bort dom igen efter att jag upptäckte att kartongen med dom nya tändkablarna låg kvar på bänken.
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)
Om man bygger egna rocksliders ska de byggas i så kraftigt material så att de inte kan stukas av en sten så illa att dörrarna inte går att öppna.
Efterdra alltid hjulbultarna så slipper hjulet vika sig under bilen och orsaka reparation på alufälgen för 2000:- och en eftermiddags mekande istället för offroad.
Efterdra alltid hjulbultarna så slipper hjulet vika sig under bilen och orsaka reparation på alufälgen för 2000:- och en eftermiddags mekande istället för offroad.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion
VW California 4Motion
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)
Nu var det inte jag som råkade ut för detta, och dyrt var det inte rent ekonomiskt, men en jäkligt dålig tabbe att göra.
Min käre mentor inom bilel/bilelektronik hade "giftas-ringen" på sig när han jobbade fram till den dag han tog tag om en generator och kortsluter ringen mellan gods och +polen på generatorn. Efter den dagen hade han sju fingrar och två tummar...
En trial-kompis gjorde nästan samma sak fast ändå inte.
Han skulle hoppa ner från flaket på sin LT, fastnar med ringen i någonting och schnipps så fick hunden lite extra-käk den kvällen...
Sen har man väl själv lyckats med många av dom där "jävla klantskalle"-felen som dom flesta gör...
Först några som kostar sura pengar och städning...
Fylla på olja när man glömt att sätta tillbaka oljepluggen.
Glömt montera oljefiltret när man startar motorn.
Öppnade bakluckan på en Audi 100 och så sa det POFF och så var det bakruteglas i hela verkstan (bakrutan är en bärande del i bakluckan.
Bara sura pengar.
För många år sedan hämtade jag en Ford-loppa från lackering. Kommer ut på motorvägen, PANG. Helt plötsligt så är motorhuven vacker böjd runt taket. Blir rätt nervöst att inte se något framåt när man kör i runt 110-120 km/h...
Hade köpt nya C-däck + aluminiumfälgar (10-11000:-) till biltransport-släpet. Har kört runt 8-10 mil när ett hjul lossnar, går emot skärmen på släpet, bockar hela skärmen och däcket skärs upp p.g.a att jag fått sfäriska skruvar när det skulle vara koniska...
Skulle hämta en död BMW för några år sedan och råkar få upp bilen lite snett på släpet så jag repade upp lacken på en av dom splitt nya fälgarna...
Sen kommer ju alla dom som mest är irriterande.
Dåligt spända hjulmuttrar/skruvar så hjulen håller på att lossna.
STOOOORA nyckeln sitter kvar på vevaxelremskivan när man startar motorn.
Min käre mentor inom bilel/bilelektronik hade "giftas-ringen" på sig när han jobbade fram till den dag han tog tag om en generator och kortsluter ringen mellan gods och +polen på generatorn. Efter den dagen hade han sju fingrar och två tummar...
En trial-kompis gjorde nästan samma sak fast ändå inte.
Han skulle hoppa ner från flaket på sin LT, fastnar med ringen i någonting och schnipps så fick hunden lite extra-käk den kvällen...
Sen har man väl själv lyckats med många av dom där "jävla klantskalle"-felen som dom flesta gör...
Först några som kostar sura pengar och städning...
Fylla på olja när man glömt att sätta tillbaka oljepluggen.
Glömt montera oljefiltret när man startar motorn.
Öppnade bakluckan på en Audi 100 och så sa det POFF och så var det bakruteglas i hela verkstan (bakrutan är en bärande del i bakluckan.
Bara sura pengar.
För många år sedan hämtade jag en Ford-loppa från lackering. Kommer ut på motorvägen, PANG. Helt plötsligt så är motorhuven vacker böjd runt taket. Blir rätt nervöst att inte se något framåt när man kör i runt 110-120 km/h...
Hade köpt nya C-däck + aluminiumfälgar (10-11000:-) till biltransport-släpet. Har kört runt 8-10 mil när ett hjul lossnar, går emot skärmen på släpet, bockar hela skärmen och däcket skärs upp p.g.a att jag fått sfäriska skruvar när det skulle vara koniska...
Skulle hämta en död BMW för några år sedan och råkar få upp bilen lite snett på släpet så jag repade upp lacken på en av dom splitt nya fälgarna...
Sen kommer ju alla dom som mest är irriterande.
Dåligt spända hjulmuttrar/skruvar så hjulen håller på att lossna.
STOOOORA nyckeln sitter kvar på vevaxelremskivan när man startar motorn.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)
Helrenoverade en Opelmotor för ett tjugotal år sedan.
När jag försökte provstarta motorn gick den inte runt.
Efter mycket mycket mycket felsökning fann jag att jag glömt packningen mellan oljepumpen och locket.
Kom jag på när fördelaren inte gick att rubba, och fann packningen kvar i packningskartongen.
Hade för några år sedan Einstein(G-Wagen med endast en kula) pallad i s m byte fjädrar. Pallade ner bilen bak med garagedomkraften. Fick en idé att det skulle gå fortare fram med High Liften. När framdelen var fri från pallbockarna böjde jag mig ner för att först avlägsna den högra pallbocken. Tyvärr tog jag tag i bilen när jag reste mig upp. Bilen gled då i sidled så att den snabbt kom ner. Det tråkiga var att pallbocken lyckades tränga sig upp mellan ramen och avgasystemet och skada ledningarna till diffrentialspärrarna. Och där satt den jävla pallbocken ordentligt fast.
2007 på höstkanten skulle jag och Ronja, min dåvarande labbetik, ta Lille Skutt ut till en skogspromenad. Hastigheten närmade sig 70 km/t och jag böjde mig ner för att ta upp en sak på golvet. Då kom en fruktansvärd smäll, det svartnade och Ronja hoppade upp på mig så att jag inte kom upp snabbt. Bromsade så mycket jag förmådde men svängde oavsiktligt till höger och körde på något.
Huven hade blåst upp, det var smällen och mörkret.
Trots att jag bromsade så körde jag ändå in i ett efter vägen parkerat lastbilssläp.
Förvirrad så backade jag tillbaka ett femtiotal meter in på en mindre väg, som dagen till ära hade blivit berikad med ett lass timmer.
Därför, Anders, finns det så mycket spackel på vänster bakskärm, vänster framskärm samt på huven.
Huvudorsaken till mitt lilla missöde var att jag hade hållit på och meckat under huven och då hade för vana att låta huvens låspinne vila i en sprejburkskopp för att inte gång på gång behöva uppsöka huvreglaget i handskfacket.
Sista, jag menar senaste, tavlan var 29 juni i år då jag lyckades med att stegra Lille Skutt så mycket i en brant uppförbacke att han efter 2 varv baklänges blev lite takshoppad och bucklig.
Dålig kombination Super Swamper TSL med 0,5 i däcken, stenkrypare, bra grepp mot underlaget, allt för brant uppförsbacke och gammal gubbe med hatt bakom ratten.
Det här senare är inte mycket att göra något åt.
Bra kombination var sport-/tävlingsstolarna, selen och hockeymålet.
Men ett av dom klassiska har jag klarat mig från, senast i dag på en NIVA på skroten,
nämligen att låta ratt muttern sitta kvar 2 -3 varv när man med knäna spänner mot rattkransen underifrån.
Här har nog många tandläkare en säker inkomstkälla.
När jag försökte provstarta motorn gick den inte runt.
Efter mycket mycket mycket felsökning fann jag att jag glömt packningen mellan oljepumpen och locket.
Kom jag på när fördelaren inte gick att rubba, och fann packningen kvar i packningskartongen.
Hade för några år sedan Einstein(G-Wagen med endast en kula) pallad i s m byte fjädrar. Pallade ner bilen bak med garagedomkraften. Fick en idé att det skulle gå fortare fram med High Liften. När framdelen var fri från pallbockarna böjde jag mig ner för att först avlägsna den högra pallbocken. Tyvärr tog jag tag i bilen när jag reste mig upp. Bilen gled då i sidled så att den snabbt kom ner. Det tråkiga var att pallbocken lyckades tränga sig upp mellan ramen och avgasystemet och skada ledningarna till diffrentialspärrarna. Och där satt den jävla pallbocken ordentligt fast.
2007 på höstkanten skulle jag och Ronja, min dåvarande labbetik, ta Lille Skutt ut till en skogspromenad. Hastigheten närmade sig 70 km/t och jag böjde mig ner för att ta upp en sak på golvet. Då kom en fruktansvärd smäll, det svartnade och Ronja hoppade upp på mig så att jag inte kom upp snabbt. Bromsade så mycket jag förmådde men svängde oavsiktligt till höger och körde på något.
Huven hade blåst upp, det var smällen och mörkret.
Trots att jag bromsade så körde jag ändå in i ett efter vägen parkerat lastbilssläp.
Förvirrad så backade jag tillbaka ett femtiotal meter in på en mindre väg, som dagen till ära hade blivit berikad med ett lass timmer.
Därför, Anders, finns det så mycket spackel på vänster bakskärm, vänster framskärm samt på huven.
Huvudorsaken till mitt lilla missöde var att jag hade hållit på och meckat under huven och då hade för vana att låta huvens låspinne vila i en sprejburkskopp för att inte gång på gång behöva uppsöka huvreglaget i handskfacket.
Sista, jag menar senaste, tavlan var 29 juni i år då jag lyckades med att stegra Lille Skutt så mycket i en brant uppförbacke att han efter 2 varv baklänges blev lite takshoppad och bucklig.
Dålig kombination Super Swamper TSL med 0,5 i däcken, stenkrypare, bra grepp mot underlaget, allt för brant uppförsbacke och gammal gubbe med hatt bakom ratten.
Det här senare är inte mycket att göra något åt.
Bra kombination var sport-/tävlingsstolarna, selen och hockeymålet.
Men ett av dom klassiska har jag klarat mig från, senast i dag på en NIVA på skroten,
nämligen att låta ratt muttern sitta kvar 2 -3 varv när man med knäna spänner mot rattkransen underifrån.
Här har nog många tandläkare en säker inkomstkälla.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)
Jag skulle byta bromsar på min dotters bil. När jag kom till bakbromsarna såg jag att höger bromssköld var nästan bortrostad. Bytte därför bara vänster sida. Åkte till jobbet dan efter och höll på att tappa hjulet eftersom jag glömt att dra åt det. Efter en vecka kom bromsskölden med posten. Ut och bytte bromssköld och bromsar på höger sida. Åkte till jobbet dan efter och höll på att tappa höger hjul eftersom jag glömt att dra åt det också.
Bodde i Nya Zealand en period. Åkte omkring i en Holden pickup med dieselsnurra. För att få upp värmen lite snabbare satte vi en pappskiva framför kylaren. Glömde att ta bort den en morgon vilket slutade i rasad motor.
Jobbade på Volvo som mek i min ungdom. Var klar med en bil och backade ut från min plats för att provköra bilen. Hörde hur det brakade till bakom bilen. Hade backat in i en bil som stod uppallad på pallbockar. Bilen hade hoppat av bockarna så kunden hade nu 2 fyrkantiga hål i golvet under baksätet.
Det var tur att han som jobbade på den bilen inte låg under!
Bodde i Nya Zealand en period. Åkte omkring i en Holden pickup med dieselsnurra. För att få upp värmen lite snabbare satte vi en pappskiva framför kylaren. Glömde att ta bort den en morgon vilket slutade i rasad motor.
Jobbade på Volvo som mek i min ungdom. Var klar med en bil och backade ut från min plats för att provköra bilen. Hörde hur det brakade till bakom bilen. Hade backat in i en bil som stod uppallad på pallbockar. Bilen hade hoppat av bockarna så kunden hade nu 2 fyrkantiga hål i golvet under baksätet.
Det var tur att han som jobbade på den bilen inte låg under!
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb
Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)
Mmmm, och trots den glada tonen på "näraåthelvetegrejerna" så får vi komma ihåg att vi haft offroadvänner som inte klarat sig så bra.......
Själv har jag klara minnen av kapning av en stående dubbelplåt i garaget för några år sedan, tunn kapskiva som högg fast och slog upp maskinen i taket och ner igen... pustade ut och tänkte att "det där gick ju bra" ända tills jag kände att det var blött på magen.... biten av kapskiva var inte så lång men inte så kul att dra loss iallafall....
Det blev omplåstring och tidig kväll!
Numera har jag också bättre kläder än t-shirt vid rondellhantering....
Själv har jag klara minnen av kapning av en stående dubbelplåt i garaget för några år sedan, tunn kapskiva som högg fast och slog upp maskinen i taket och ner igen... pustade ut och tänkte att "det där gick ju bra" ända tills jag kände att det var blött på magen.... biten av kapskiva var inte så lång men inte så kul att dra loss iallafall....
Det blev omplåstring och tidig kväll!
Numera har jag också bättre kläder än t-shirt vid rondellhantering....
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!
Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)
Första bilen som jag meckade med, var kompisens Amazon kombi.
Fattiga som kyrkråttor och med ett begär av hög hastighet, så får man improvisera lite.
Amazonen hade en B20 med en B18 topp, K-kam och dubbla SU. Vi tillbringade varje ledig stund i kompisens farsas vedbod med att justera motorn så bra som möjligt. Motorn gick förvånansvärt bra, men vi ville ha mer. Exprimenterade med olika tändinställningar, provkörde vid varje grad. När allt var perfekt, rev vi motorn för att hitta mer. Spände fast toppen på huggkubben i vedboden och började polera kanaler med hjälp av det som kompisens far hade liggande. Smärjelduk och handkraft var väl det som användes mest. Tröttande arbete, så vi jobbade i skift på toppen. Oljepumpen tyckte vi tog för mycket effekt, så ett spår filades ner. Vi ville att lampan skulle flimra på tomgång, hur mycket kan behövas på tomgång? Fläkten togs bort, mindre remskiva på veven och en knapp till generatorn som ströp laddningen. Ventilfjädrar chimsades in med uppklippta ölburkar, byggde om en gammal momentnyckel så vi såg att det var samma tryck på alla fjädrar vid max lyft, ventilspelet halverade vi. Förgasarna justerades en hel dag. Ett försök med luffar turbo gjordes också, men det gav inget på Amazonen. Vi var överens om att det var bäst att låta förgasarna själva fick suga i sig det dom behövde. När vi tryckte i luft verkade det som att blandningen blev tokig. Luftburken togs bort, vi tyckte att ett par hemmagjorda trattar var bättre. Viktade upp slungvikterna i fördelaren för att ändra tändkurvan osv.
Bilen provades och äntligen blev den liggande hastighetsmätaren helröd, lyckan var total. Ända tills en jämnårig bekant, med en inkommst som var mer än dubbel av vad jag och kompisen hade ihop.
Med en kroppshållning som en person som blöder näsblod, skröt han om sin nya Saab 99 EMS, och kunde inte förstå hur man kunde lägga ner tid på gammalt skit. GAME ON!
Ut på E4an och full gas. Amazonen med 155-15 däck gjorde vad den kunde. Galonsäten med låg rygg och inga bilbälten. Vi lyckades ta Saaben. Våran märkvärdiga bekant började naturligtvis skylla på ditt och datt. Säg en tid och en plats bara, vi tar dig igen, svarade vi kaxigt.
Nu var Amazonen tvungen att hitta mer fart. Hmm...
Kompisens farsa hade en ny skördetröska, med ett eter kallstart system. Tröskan skulle ju inte användas på ett tag, så den lånar vi. Eter patronen var stor som en brandsläckare och utrustad med en magnetventil, perfekt. Vi borrade små hål i insuget, precis innan toppen. Monterade små tunna mässingsrör som bockades in i kanalerna och allt kopplades ihop. Nu jävlar.
Ut och prova, full gas. När bilen inte accade längre startade vi gasen...
Det behöver ni inte prova, gav ingen effekt alls, men det kostar en motor.
Får tillägga att googel och liknande inte fanns då.
Fattiga som kyrkråttor och med ett begär av hög hastighet, så får man improvisera lite.
Amazonen hade en B20 med en B18 topp, K-kam och dubbla SU. Vi tillbringade varje ledig stund i kompisens farsas vedbod med att justera motorn så bra som möjligt. Motorn gick förvånansvärt bra, men vi ville ha mer. Exprimenterade med olika tändinställningar, provkörde vid varje grad. När allt var perfekt, rev vi motorn för att hitta mer. Spände fast toppen på huggkubben i vedboden och började polera kanaler med hjälp av det som kompisens far hade liggande. Smärjelduk och handkraft var väl det som användes mest. Tröttande arbete, så vi jobbade i skift på toppen. Oljepumpen tyckte vi tog för mycket effekt, så ett spår filades ner. Vi ville att lampan skulle flimra på tomgång, hur mycket kan behövas på tomgång? Fläkten togs bort, mindre remskiva på veven och en knapp till generatorn som ströp laddningen. Ventilfjädrar chimsades in med uppklippta ölburkar, byggde om en gammal momentnyckel så vi såg att det var samma tryck på alla fjädrar vid max lyft, ventilspelet halverade vi. Förgasarna justerades en hel dag. Ett försök med luffar turbo gjordes också, men det gav inget på Amazonen. Vi var överens om att det var bäst att låta förgasarna själva fick suga i sig det dom behövde. När vi tryckte i luft verkade det som att blandningen blev tokig. Luftburken togs bort, vi tyckte att ett par hemmagjorda trattar var bättre. Viktade upp slungvikterna i fördelaren för att ändra tändkurvan osv.
Bilen provades och äntligen blev den liggande hastighetsmätaren helröd, lyckan var total. Ända tills en jämnårig bekant, med en inkommst som var mer än dubbel av vad jag och kompisen hade ihop.
Med en kroppshållning som en person som blöder näsblod, skröt han om sin nya Saab 99 EMS, och kunde inte förstå hur man kunde lägga ner tid på gammalt skit. GAME ON!
Ut på E4an och full gas. Amazonen med 155-15 däck gjorde vad den kunde. Galonsäten med låg rygg och inga bilbälten. Vi lyckades ta Saaben. Våran märkvärdiga bekant började naturligtvis skylla på ditt och datt. Säg en tid och en plats bara, vi tar dig igen, svarade vi kaxigt.
Nu var Amazonen tvungen att hitta mer fart. Hmm...
Kompisens farsa hade en ny skördetröska, med ett eter kallstart system. Tröskan skulle ju inte användas på ett tag, så den lånar vi. Eter patronen var stor som en brandsläckare och utrustad med en magnetventil, perfekt. Vi borrade små hål i insuget, precis innan toppen. Monterade små tunna mässingsrör som bockades in i kanalerna och allt kopplades ihop. Nu jävlar.
Ut och prova, full gas. När bilen inte accade längre startade vi gasen...
Det behöver ni inte prova, gav ingen effekt alls, men det kostar en motor.
Får tillägga att googel och liknande inte fanns då.
Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)
Om man har fixat bromsarna bak för att besiktningen tyckte att dom tog dåligt, så ska man skruva fast hjulen när man fixat det. Kom nästan till besiktningen, innan bilen ramlade ihop lite och hjulet körde om mig
Och när man har bilen uppallad och ska ta bort tunga grejer ifrån den, typ dragbalk, bakaxel, tank, flak osv. så ska man se till att främre pallbockarna står tillräckligt långt fram, annars är det bara släppa och springa som gäller.
Tappa INTE spärrskaftet på den fräsha vindrutan.
Och det viktigaste är nog att aldrig mecka trött, stressad eller hungrig, om det går att undvika!
Och när man har bilen uppallad och ska ta bort tunga grejer ifrån den, typ dragbalk, bakaxel, tank, flak osv. så ska man se till att främre pallbockarna står tillräckligt långt fram, annars är det bara släppa och springa som gäller.
Tappa INTE spärrskaftet på den fräsha vindrutan.
Och det viktigaste är nog att aldrig mecka trött, stressad eller hungrig, om det går att undvika!
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna