Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av farcry » tor dec 12, 2013 22:42

Spiken skrev:Första bilen som jag meckade med, var kompisens Amazon kombi.

Fattiga som kyrkråttor och med ett begär av hög hastighet, så får man improvisera lite.
Amazonen hade en B20 med en B18 topp, K-kam och dubbla SU. Vi tillbringade varje ledig stund i kompisens farsas vedbod med att justera motorn så bra som möjligt. Motorn gick förvånansvärt bra, men vi ville ha mer. Exprimenterade med olika tändinställningar, provkörde vid varje grad. När allt var perfekt, rev vi motorn för att hitta mer. Spände fast toppen på huggkubben i vedboden och började polera kanaler med hjälp av det som kompisens far hade liggande. Smärjelduk och handkraft var väl det som användes mest. Tröttande arbete, så vi jobbade i skift på toppen. Oljepumpen tyckte vi tog för mycket effekt, så ett spår filades ner. Vi ville att lampan skulle flimra på tomgång, hur mycket kan behövas på tomgång? Fläkten togs bort, mindre remskiva på veven och en knapp till generatorn som ströp laddningen. Ventilfjädrar chimsades in med uppklippta ölburkar, byggde om en gammal momentnyckel så vi såg att det var samma tryck på alla fjädrar vid max lyft, ventilspelet halverade vi. Förgasarna justerades en hel dag. Ett försök med luffar turbo gjordes också, men det gav inget på Amazonen. Vi var överens om att det var bäst att låta förgasarna själva fick suga i sig det dom behövde. När vi tryckte i luft verkade det som att blandningen blev tokig. Luftburken togs bort, vi tyckte att ett par hemmagjorda trattar var bättre. Viktade upp slungvikterna i fördelaren för att ändra tändkurvan osv.

Bilen provades och äntligen blev den liggande hastighetsmätaren helröd, lyckan var total. Ända tills en jämnårig bekant, med en inkommst som var mer än dubbel av vad jag och kompisen hade ihop.
Med en kroppshållning som en person som blöder näsblod, skröt han om sin nya Saab 99 EMS, och kunde inte förstå hur man kunde lägga ner tid på gammalt skit. GAME ON!

Ut på E4an och full gas. Amazonen med 155-15 däck gjorde vad den kunde. Galonsäten med låg rygg och inga bilbälten. Vi lyckades ta Saaben. Våran märkvärdiga bekant började naturligtvis skylla på ditt och datt. Säg en tid och en plats bara, vi tar dig igen, svarade vi kaxigt.

Nu var Amazonen tvungen att hitta mer fart. Hmm...
Kompisens farsa hade en ny skördetröska, med ett eter kallstart system. Tröskan skulle ju inte användas på ett tag, så den lånar vi. Eter patronen var stor som en brandsläckare och utrustad med en magnetventil, perfekt. Vi borrade små hål i insuget, precis innan toppen. Monterade små tunna mässingsrör som bockades in i kanalerna och allt kopplades ihop. Nu jävlar.
Ut och prova, full gas. När bilen inte accade längre startade vi gasen...

Det behöver ni inte prova, gav ingen effekt alls, men det kostar en motor.


Får tillägga att googel och liknande inte fanns då.

Helt fantastiskt att ni fick motorn att vinna :mrgreen:
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Spiken » tor dec 12, 2013 22:48

Amazonen gick förvånansvärt bra för att vara vedbod trimmad.
En Saab 99a är väl ingen raket direkt, men den bjöd på en bra fajt iaf.

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av farcry » tor dec 12, 2013 22:52

Sebbesala skrev:Om man har fixat bromsarna bak för att besiktningen tyckte att dom tog dåligt, så ska man skruva fast hjulen när man fixat det. Kom nästan till besiktningen, innan bilen ramlade ihop lite och hjulet körde om mig :tumbup:

Och när man har bilen uppallad och ska ta bort tunga grejer ifrån den, typ dragbalk, bakaxel, tank, flak osv. så ska man se till att främre pallbockarna står tillräckligt långt fram, annars är det bara släppa och springa som gäller.

Tappa INTE spärrskaftet på den fräsha vindrutan.

Och det viktigaste är nog att aldrig mecka trött, stressad eller hungrig, om det går att undvika!
Fan jag mekar alltid trött, stressad, hungrig, ölsugen och i någon annans garage!
Att man aldrig kan vara lungn när man mekar?
Jag kommer vara det den dag jag har mina 100 kvadrat garage med lyft, samt att jag bor på samma tomt där det ligger :poke:
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

isuzukb88
Hemmastadd
Inlägg: 179
Blev medlem: fre jun 25, 2010 11:33
Ort: piteå

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av isuzukb88 » tor dec 12, 2013 23:36

kom på ännu en grejj nu. var på skolan (gick transport) och så var det någon av 2:orna (gick 3:an då detta hände) som skulle köra upp flaket på en scania 142 grusbil i tvätthallen för att komma åt och spola ramen, sagt och gjort, startar bilen och börjar köra upp flaket men glömmer att spaken fastnar så den fortsätter och innan dom märker det så är flaket uppe i taket, vet inte riktigt vad som gick sönder men var något ventilationsrör och skenorna till porten

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Wältmeister » fre dec 13, 2013 0:03

OffroadGangster skrev:...Kontrollera takhöjden i garaget innan du kör in med räcke och reservhjul på taket :roll: :rodnar:
Provar fria porthöjden och kapar den bakpå bilen vertikalt monterade/stående High Liften därefter.
Monterar av domkraften eftersom man inte ska ut och "leka" på någon vecka.
Backar inför "lek" ut ur garaget och monterar domkraften utanför, p g a a jag höll på att glömma den.
Hemkommen körde jag in i garaget, men tyvärr fattades nästan 10 mm på höjden.
Kom på att jag hade haft full tank när jag mätte och tom tank när jag körde in.
Kapade High Liften ytterligare 20 mm och allt var frid och fröjd.
Bytte däck från 235/85-16" till 255/85-16" - jag berättar inte mer. :rodnar:
Domkraft och handtag återigen kapade(samt bakstam på bil riktad och portkarm upptill imålad).
Klantaschel eller ålder? :vetej:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av farcry » fre dec 13, 2013 0:09

Wältmeister skrev:
OffroadGangster skrev:...Kontrollera takhöjden i garaget innan du kör in med räcke och reservhjul på taket :roll: :rodnar:
Provar fria porthöjden och kapar den bakpå bilen vertikalt monterade/stående High Liften därefter.
Monterar av domkraften eftersom man inte ska ut och "leka" på någon vecka.
Backar inför "lek" ut ur garaget och monterar domkraften utanför, p g a a jag höll på att glömma den.
Hemkommen körde jag in i garaget, men tyvärr fattades nästan 10 mm på höjden.
Kom på att jag hade haft full tank när jag mätte och tom tank när jag körde in.
Kapade High Liften ytterligare 20 mm och allt var frid och fröjd.
Bytte däck från 235/85-16" till 255/85-16" - jag berättar inte mer. :rodnar:
Domkraft och handtag återigen kapade(samt bakstam på bil riktad och portkarm upptill imålad).
Klantaschel eller ålder? :vetej:
Ne bara för lite sömn och en tunnbrödsrulle förlite :beer:
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

Valptarzan
Användare
Inlägg: 78
Blev medlem: sön aug 12, 2012 21:19

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Valptarzan » fre dec 13, 2013 12:32

Jag var stressad som faan o massa folk som står o kollar.
Kastar mig ur valpen o upp på flaket o justera förgasarn, går ner från flaket lutar mig in i kupen o trycker på startknappen....
Dom som stod i närheten fick nog höra dom flesta svordomar medans valpen studsar iväg med mig löpandes efter :twisted:

Ohc917
Användare
Inlägg: 25
Blev medlem: tor okt 17, 2013 16:01

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Ohc917 » fre dec 13, 2013 13:07

Hade för många år sedan in buss inne på smörjning och körde in över gropen, lyfte framänden för att lätta på upphängning, gjorde smörjning och påbörjade utkörningen. Missade dock att bussen fortfarande stod upplyft i fronten. När lyften som gick att rulla på skenor längs gropen kom till skenanas slut blev det en jävla smäll och ett liter hopp när framaxeln hoppade av från lyften. Gissa om mina kollegor garvade när nu även jag gjort detta misstag.

Senare eller tidigare på samma verkstad missade jag oljepluggen. Jag påbörjade fyllning av 37 liter motorolja och gick därifrån, min kollega ropade och sa att jag missat sätta tillbaka pluggen men jag hade gått på den niten tidigare så jag kollade inte, när jag kom tillbaka hade han dock varit snäll nog att stänga av. Fick bli en storstädning och ny olja. Nu va allt bra så jag stängde motorluckan och körde ut, min kollega kom utspringandes, skrikandes och vinkandes. Denna gången hade jag glömt locken till oljefiltrena och både motorrummet och golvet fick städas igen efter att ny olja fylls på.

//Mattias

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Joel_Vbg » fre dec 13, 2013 14:48

Spiken skrev:Jag backade imot kanten, samtidigt som gumman fick hoppa allt vad hon kunde bak i bilen.
Hon hoppade i rena ilskan, sen plötsligt kom den under och bilen ploppade ut.
När vi sedan kom till receptionen visade det sig att all hotellpersonal sett eländet på sin tv dom hade där.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Mathias T » fre dec 13, 2013 21:35

Bytte transolja på en belarus,enl spec ska den ha 48l 140olja och den har ett litet avtappningshål så när uppskren 20l dunk nr 3 placerades under så blev det att göra annat.
När jag kommer tillbaka ligger det en 3m pöl med tjock stinkande olja på golvet
Lärdom lita aldrig på instruktionsböcker

Man ska inte riva insprutningspump vid midnatt efter några öl,tog många startförsök innan jag insåg att den numera var 180 grader feltimad internt
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Lammhult
Hemmastadd
Inlägg: 124
Blev medlem: tor okt 25, 2012 21:38

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Lammhult » fre dec 13, 2013 21:55

Monterade stereo i min 413,satt i passargerarstolen vred på tändningen för å kolla att de funka.Vred dock för långt så bilen startar med 1 i ,brakade rakt in i garage dörren. Fick ägna resten av lördagen att fixa dörr!Suck.
Sj 413 x 3 st.
Isuzu Trooper-89

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Wältmeister » fre dec 13, 2013 22:30

Lammhult skrev:Monterade stereo i min 413,satt i passargerarstolen vred på tändningen för å kolla att de funka.Vred dock för långt så bilen startar med 1 i ,brakade rakt in i garage dörren. Fick ägna resten av lördagen att fixa dörr!Suck.
För bortåt trettio år sedan besökte en polare och jag EDA-skroten i Värmland.
Bland dom nyinlämnade bilarna stod en fräsch VW på planen.
Av nån anledning satt jag in på passagerarstolen och vred på tändningsnyckeln - liksom Lammhult lite för långt. Och bilfan gick igång med mig sittandes med benen utanför. Hur jag kom in i bilen och lyckades stänga av motorn minns jag inte. Men däremot att tvåans växel låg i och att det lutade svagt utför. Färden slutade efter bortåt 100 m. Ingen människa eller bil kom till skada. Men polarn höll på att garva läppen av sig när han så hur skräckslagen jag var. :rodnar:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

SpeedKing
Forumräv
Inlägg: 671
Blev medlem: lör jan 23, 2010 11:18
Ort: Umeå

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av SpeedKing » fre dec 13, 2013 23:07

Monterade ett bromsbelägg felvänt på fruns passat. Hon åkte runt så i 2 veckor med jävla RIXFM på hög volym innan hon märker något. :aargh:

Bärsärk
Användare
Inlägg: 40
Blev medlem: lör sep 01, 2012 9:41

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Bärsärk » fre dec 13, 2013 23:12

Hadde en el camino uppallad med pallbockar bak på gräs. Efter lite bromsmek la jag i driven och provbromsade lite. funkade bra klev ur bilen och började prata med en polare. Pallbockarna vek sig på det mjuka underlaget, jag hade tydligen glömt driven i! Så fort som jag sprang då har jag sällan sprungit, men stopp på den fick jag. :beer:

Victor
Beroende
Inlägg: 1065
Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Ort: Hedemora

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Victor » lör dec 14, 2013 10:13

Hade en hilux för något år sedan, beläggen fram var dåliga, så byte var dags..

Böt dom, sedan hade jag ett skrikande när jag bromsade, kom inte förräns efter en vecka kanske, trodde det var någon sten eller liknande som kilat in sig... Hissade upp bilen, av med hjulet, och döm om min förvåning när jag vänt alla beläggen åt fel håll på förarsidan :rodnar: Vände på dom och den blev tyst igen :mrgreen:
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan

Skriv svar