Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

klenis
Rutinerad
Inlägg: 263
Blev medlem: fre sep 07, 2007 20:41
Ort: upphärad
Kontakt:

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av klenis » fre jan 17, 2014 20:31

peterand skrev:Även jag har lekt vad jag ska med vinkelslipen :urk: Tips från coachen: Gör inte det !
Bild
Kryper fortfarande i kroppen när jag tänker tillbaka då du la upp bilderna när det hände... :?

Jag sommarjobbade för många år sedan med de nya slussportarna som skulle hängas i någonstans i trestads området, kommer inte ihåg om det var Trollhättan eller Vänersborg...
Iallafall var det i Trollhättan på Nohabs industriområde som vi jobbade med dem, jag fasade kanter, slipade ur styrhål och rensade gängor för plankorna på segmenten efter blästring.

Vid fasningen användes antingen vinkelslip eller vinkelfräs, men jag körde med vinkelslipen vid tillfället..
Nåja, skit bakom handtaget var det väl i detta fallet då jag vinklade maskinen för mycket så att låsmuttern till skivan tog emot materialet och fick den att kasta runt, detta resulterade i att mitt vänstra pekfinger åkte in i spränkåpan och följde med skivan ett varv runt...
Resultatet blev iallafall att även nu 20år senare så är toppen på mitt vänstra pekfinger betydligt spetsigare än mitt högra. :|
Jo det gick in till benet, och jo det gjorde ont...

Jag har även två krokiga fingrar och ett gäng ärr på samma hand efter en klämskada som hände c.a10 år senare men det är inget värt en historia, förutom att jag aldrig har haft så jäkla ont i hela mitt liv...
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Strömmen » fre jan 17, 2014 20:37

Vinkelslipen har ställt till med mycket,jobbarkompisen kapade av stortån när han skulle kapa takjärn.
Kuta Inte fick han heta sen.
Jag har blivit feg, använder aldrig gassvetsen efter alla heta arbeten kurser.
Alla skydd SKA sitta på vinkelslipen.
Trevlig helg/a

klenis
Rutinerad
Inlägg: 263
Blev medlem: fre sep 07, 2007 20:41
Ort: upphärad
Kontakt:

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av klenis » fre jan 17, 2014 21:33

Strömmen skrev: Alla skydd SKA sitta på vinkelslipen.
Trevlig helg/a
Japp, det finns ingen som helst ursäkt för att plocka bort det....

Appropå gas, det är något jag använder dagligen i jobbet vid skärning och plogning.
Och då inne på oljedepåer och raffinaderier.
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av OBELIX » lör jan 18, 2014 0:14

Och för dom som exprimenterar med att sätta större skiva i kapen,

Periferihastighet......

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Cheva_Power
Forumräv
Inlägg: 869
Blev medlem: fre dec 04, 2009 20:42
Ort: tidaholm =)

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Cheva_Power » lör jan 18, 2014 1:59

skulle skära av ett band sånt svart i plast orkade inte gå och hämta avbitarn så tog den vassa kniven bandet gick av tumen på vänsterhandne va dock ivägen så fick ett snitt 5cm rakt in i tumen 2cm långt fan va blod det kom.

bor hemma än och far kör utan skydd på vinkelslipen dock kör vi alltid med rätt storlek på kapskivan och använder ingen skiva som en flis eller liknande är borta ur, är en gammal boch och skyddet har aldrig funnits men köper en en ny vinkelslip får det allt sitta kvar
cheva <3

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av farcry » lör feb 15, 2014 13:45

:jump:
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

Privatperson
Rutinerad
Inlägg: 488
Blev medlem: mån jan 12, 2009 20:00
Ort: Solna/Sthlm

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Privatperson » lör feb 15, 2014 17:19

OBELIX skrev:Och för dom som exprimenterar med att sätta större skiva i kapen,

Periferihastighet......

SKREV OBELIX
har kört med 180 mm skiva utan skydd i min 125 maskin några gånger...dock har jag ställbar hastighet på min ...skulle aldrig göra det annars :o

ett tips om man nu ska använda läcktätare till kylaren , blanda det väl och häll det inte i expansionskärlet .. "meka" inte överhuvudtaget under stress om det går att undvika :mrgreen:
SvenskAmerikanen Suburban -87 K10/K30 hybrid TD40 /TH700
Blazer -88 350/700

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Joel_Vbg » lör feb 15, 2014 18:20

Ett tips som inte är garagerelaterat men väl relaterat till vår hobby...

Om man står bredvid något som är vält benäget eller som kan börja röra på sig själv, se till att utföra en tillfällig surrning/låsning, håll koll på grejerna och va aldrig själv!

Jag är just nu sjukskriven efter att ett kolli med 8st takstolar (3,2x8.6m) välte på lastbilens flak medan jag höll på att surra lasten, märkte det för sent så de träffa mig i huvudet och slog mig till marken med rejäl hjärnskakning och kotkompression till följd... Att jag var själv vid lastbilen just då gjorde att det tog närmare 5min innan jag återfått andan och styrkan att kunna krypa ut bakom lastbilen för att tillkalla hjälp...
Hade jag tagit ett rep eller tejptulle och bemödat mig att klättra upp på flaket för att säkra dom tillfälligt så hade inget av detta hänt. Men jag trodde dom stod säkert, lutandes inåt mot stöttorna...

Samma historia gällande bilar med vältrisk i skogen, bilar lastade på släp, m.m... Är det inte fast surrat eller säkrat på något sätt så stå fan inte i vägen! Jag kan fortfarande efter tre dagar inte andas normalt och ryggen är allt annat än okej.

Mvh Joel
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Lasse Suzican » lör feb 15, 2014 18:58

Jajaja!
Dagens övning.

Farsgubben har en gammal äcklig Forda-loppa som han trivs med (hur FAN kan man gilla en Ford -97:a). Nu kommer ju förmodligen denna bilen bara rulla kanske detta året ut, då han börjar få lite problem med att köra.
Men nu var det besiktningsdags och höger tröskel var lite för rutten.

Jaja!
Vi lägger in lite färsk plåt så blir det bra.
Men nu var även skärmen var lite muggig i botten så jag knäckte till en plåtbit till den också.
Några snabba svep med svetsen och det såg bra ut.

En snabb pissepaus och en kopp kaffe senare så hade det varit dags att slipa svetsarna.
Men när jag var på muggen så hörde jag lite knastrande och såg lite rök ute i verkstan så snabbt som %¤# sprang jag ut i verkstan.


Japp!
Innerskärmen brann....

Bild

Så därför tjatar jag lite idag:

HÅLL ALLTID MINST 30 MINUTER BRANDVAKT INNAN NI LÄMNAR VERKSTAN!!!!!!!!
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av OBELIX » lör feb 15, 2014 19:00

Fasen Joel, det kunde gått riktigt illa det där. Skönt att du klarade det med mindre blessyrer.

Lastsäkring är viktigare än man tror :tumbup:

Ta hand om dej nu.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

governoren
Rutinerad
Inlägg: 391
Blev medlem: sön jun 10, 2012 10:52
Ort: Västervik

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av governoren » sön feb 16, 2014 10:24

Tankade morsans bensinare med 20l diesel en gång.. dumt i efterhand. :mrgreen:

//A :tumbup:
Trayback diesel

j00nta
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: tis aug 20, 2013 22:34

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av j00nta » ons maj 07, 2014 23:12

Gjorde ju en riktig blunder på min chevrolet s10 förra veckan. jag köpte bilen i höstas, nöjd och glad tills snön annlände och jag skulle lägga i fyrhjulsdriften för första gången, allt fungerade som det skulle och bilen greppade i den nylagda snön som aldrig förr, i kanske 200 meter sen hoppade fyrhjulsdriften ur...

felsökte och felsökte för att till slut komma fram till att det förmodligen var fördelningslådan det var fel på, orken hade då försvunnit för att beställa en ny eller repa den, och pengarna räckte inte heller till. Så bilen blev ståendes tills för ungefär en vecka sen när min ny inköpta fördelningslåda kom och jag skulle hjälpstarta igång bilen som stått hela vintern,

lite trött och sliten efter ett nattskift kopplade jag i batteriladdaren och slog igång strömmen, först började tutan låta som en älg tjur mitt i brunsten, jag stängde av laddaren och funderade på vad det var för knasig, nånå jag slog på laddaren igen, tuttan hadde tystnat, och påväg mot hytten ser jag hur det ryker ur fläkten på bilen, jag rusar mot laddaren för att stänga av den och ser att laddaren var stäld på 24 volt .. :(

så nu sitter man här med en chevrolet s10 utan elsystem och trasig fyrhjuls drift.

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av skogsvild » tor maj 08, 2014 0:46

Lasse Suzican skrev:Jajaja!
Dagens övning.

Farsgubben har en gammal äcklig Forda-loppa som han trivs med (hur FAN kan man gilla en Ford -97:a). Nu kommer ju förmodligen denna bilen bara rulla kanske detta året ut, då han börjar få lite problem med att köra.
Men nu var det besiktningsdags och höger tröskel var lite för rutten.

Jaja!
Vi lägger in lite färsk plåt så blir det bra.
Men nu var även skärmen var lite muggig i botten så jag knäckte till en plåtbit till den också.
Några snabba svep med svetsen och det såg bra ut.

En snabb pissepaus och en kopp kaffe senare så hade det varit dags att slipa svetsarna.
Men när jag var på muggen så hörde jag lite knastrande och såg lite rök ute i verkstan så snabbt som %¤# sprang jag ut i verkstan.


Japp!
Innerskärmen brann....

Bild

Så därför tjatar jag lite idag:

HÅLL ALLTID MINST 30 MINUTER BRANDVAKT INNAN NI LÄMNAR VERKSTAN!!!!!!!!

Farsan höll på att svetsa skärmkanter på en 740 för 10 år sen och när han var klar plockade han iordning lite verktyg (ca 10min) sen gick in i huset för att käka kvällsmat, när han kommer ut ur huset och kollar på garaget så är det svart på fönstren och fladdrande sken i garaget.

När han fattar vad som håller på att hända och precis börjar springa mot garaget smällde gastuben till svetsen och tryckvågen får båda garageportarna att flyga upp och branden får ett våldsamt förlopp.

Brandkår larmades och idioterna hittar inte utan kör fel och blir 20-30min försenade och när de kom fram hade hela garaget fallit ihop.

Försäkringsbolaget ville ha in en lista med vilka verktyg som fanns i garaget och farsan skrev 3 A4 papper med alla verktyg, efter brevet med listan blev inskickad så dröjer det ett par dagar tills han får ett telefonsamtal från en handläggare som sa att "så där mycket verktyg har inte en hobbymekaniker" och menade på att farsan försökte med ett försäkringsbedrägeri.

Farsan visste ju vart verktygstavlan var i garaget så vi började röja brandresterna och ta tillvara på resterna verktygen, av färgsprutan var det tex bara avtryckaren kvar då resten var av aluminium som smält i värmen.

Vi lade upp alla rester av verktygen på den nu uppstädade garageplattan och handläggaren kom ut och inspekterade, han godkände listan som farsan gjort utan omsvep :-)
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

ifconfig
Rutinerad
Inlägg: 487
Blev medlem: lör feb 05, 2011 16:02
Ort: Hörby, Skåne

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av ifconfig » tor maj 08, 2014 15:02

Jag hjälpte pappa vid ett tillfälle, jag tror vi byggde ett avgassystem, och vi står på knä på en träskiva utanför garaget. Han har kört med kapen, som saknas sprängskyddet, och som man av någon dum anledning alltid ska lägga ifrån sig innan det snurrat klart.
Vid det här tillfället så sticker kapen iväg rakt in i min knoge och det blir det ordentligt jack, men fördelen var att det gjorde varken ont eller blödde. Dessutom har jag nog aldrig haft ett sår som läkt så snabbt.

Jag hade köpte en 300TDT -82 (W123) som jag fick byta bärarm på vänster bak eftersom han som haft innan mig kört ner bromsarna så pass att fästet till oket slagits av.
Först så tappar jag stötdämparen ner jag håller på att skruva av den så anslutningen till ALDAn(?), nivåregleringen, går av och upptäcker att de är både dyra och svåra att hitta begagnade. Får det dock svetsat till sist.
När jag höll på att sätta ihop bromsen igen och skulle få fjädern som håller bromsbacken på plats var jag nära att gå bärserk. Jag höll på hur länge som helst, säkert två vardagskvällar i sträck, med fjädern.
Hur mycket jag än tryckte in fjädern och vred om så ville den inte fastna.
Sen upptäckte jag att fjädrarna till W123an hade blandats ihop med min brors till W124 som är betydligt kortare.
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av farcry » tor maj 08, 2014 23:13

:mrgreen:
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

Skriv svar