Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av farcry » tis jul 29, 2014 19:52

Solfilm är ju inte kul att montera om man inte är proffs. Satte ialla fall film på dom tre bakre rutorna på min xj tog et par timmar med många fula ord samt lite mindre hår på skallen, fick till och med göra om 2 st :aargh: detta gjordes som avrundning efter ca 10 timmars mek med bilen så man var jäkligt trött och småstressad... men men skulle ut på 65mils tripp morgonen efter så det måste bli klart. Och det blev det med lite skavanker :lol:
Dagen efter har bakre trillat ned, sätter upp den igen :aargh: packar bilen och drar iväg, efter några mil trillar den ner igen :aargh: åker en bit till sedan hänger även dom andra på en kvart :aargh: sliter ned biltema pisset och åker vidare...
Väl frame och dagen efter försöker jag mig på en liten test bit, den jäveln lossnar osså :aargh: ah får väl läsabeskrivningen dårå... där står det ngt om att man ska ta bort skydds folien innan man sätter dit filmen :jump:
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av henke_99 » tis jul 29, 2014 20:44

farcry skrev:Solfilm är ju inte kul att montera om man inte är proffs. Satte ialla fall film på dom tre bakre rutorna på min xj tog et par timmar med många fula ord samt lite mindre hår på skallen, fick till och med göra om 2 st :aargh: detta gjordes som avrundning efter ca 10 timmars mek med bilen så man var jäkligt trött och småstressad... men men skulle ut på 65mils tripp morgonen efter så det måste bli klart. Och det blev det med lite skavanker :lol:
Dagen efter har bakre trillat ned, sätter upp den igen :aargh: packar bilen och drar iväg, efter några mil trillar den ner igen :aargh: åker en bit till sedan hänger även dom andra på en kvart :aargh: sliter ned biltema pisset och åker vidare...
Väl frame och dagen efter försöker jag mig på en liten test bit, den jäveln lossnar osså :aargh: ah får väl läsabeskrivningen dårå... där står det ngt om att man ska ta bort skydds folien innan man sätter dit filmen :jump:
:lol2:
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Spiken » tis jul 29, 2014 20:55

Jag lyckades med att tappa filmen mot ryggstödet i min 144a, fastnade en halv schäfer på filmen.

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av farcry » tis jul 29, 2014 23:18

Hehe men du tog ialla fall bort skydds filmen :mrgreen:
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Bullen » tis jul 29, 2014 23:29

farcry skrev:Solfilm är ju inte kul att montera om man inte är proffs. Satte ialla fall film på dom tre bakre rutorna på min xj tog et par timmar med många fula ord samt lite mindre hår på skallen, fick till och med göra om 2 st :aargh: detta gjordes som avrundning efter ca 10 timmars mek med bilen så man var jäkligt trött och småstressad... men men skulle ut på 65mils tripp morgonen efter så det måste bli klart. Och det blev det med lite skavanker :lol:
Dagen efter har bakre trillat ned, sätter upp den igen :aargh: packar bilen och drar iväg, efter några mil trillar den ner igen :aargh: åker en bit till sedan hänger även dom andra på en kvart :aargh: sliter ned biltema pisset och åker vidare...
Väl frame och dagen efter försöker jag mig på en liten test bit, den jäveln lossnar osså :aargh: ah får väl läsabeskrivningen dårå... där står det ngt om att man ska ta bort skydds folien innan man sätter dit filmen :jump:
Förra gången jag satte solfilm på en bil (för cirka 15 år sedan) fanns inte det någon skyddsfolie så jag gjorde samma sak som dej fast jag var puckad nog :urk: att åka och köpa ny rulle 3 ggr :aaah: innan en polare dök upp i garaget och visade hur man tog bort skyddsfolien :rodnar:
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

Captain Swed
Rutinerad
Inlägg: 267
Blev medlem: tor jun 12, 2014 10:36
Ort: Stockholm Söder

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Captain Swed » ons jul 30, 2014 9:25

Efter du har tvättat å puttsat motorn och efter det bytt/fyllt på olja, skruva tillbaka locket!
Allt blir liksom ogjort annars efter nån min i 70 km/h
Mazda B2500 2,5TDI -04
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av cherokeex2 » ons jul 30, 2014 19:32

Beställ aldrig något från tyskland som skickas med GLS och sen går över till schenker i sverige.
Schenker gillar att skicka tillbaka paketen igen helt utan anledning och dom berättar inget heller.
Hade beställt lite grejer som skickades med GLS och det kom in till sverige igår enligt spårningsnummret.
Idag när jag kollade upp det igen så var statusen "return to sender"
Så nu måste jag kontakta säljaren och berätta vad som har hänt och be den att skicka samma sak igen...
KLÅPARE är ett alldeles för snällt ord att säga om dom....
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Baua
Rutinerad
Inlägg: 448
Blev medlem: sön nov 17, 2013 16:11
Ort: Grödinge

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Baua » ons jul 30, 2014 21:34

Hej alla!
Hade en Dodge Charger för några år sedan och här kommer en liten historia från en tråd jag startade på musclecars.nu.

Här kommer min mer eller mindre kända oljetryckmätarberättelse.
Den 21/12-07 var morgonen man skulle skitit i att rulla ur sängen. Skulle demontera en eftermarknads oljetrycksmätare, och missade att plugga tryckslangen. Detta pga avbrott för silllunch och tillhörande nubbe-ar. Vi pratar Juletid =socialt umgänge med familj och släkt. Något överförfriskad gick jag sedemera ner till garaget, för att starta motorn, och köra runt oljan i motorn för vintersmörjningens skull. Det går fortare än vad man tror, att med V8ans hjälp tömma oljetråget på dess innehåll. Test 1, Häll ut en liter vatten på ett parkettgolv, och det känns som man har ett hav i vardagsrummet. Test 2, Häll ut 4 liter motorolja i kupen, och jag lovar att det i alla fall inte känns mindre. Ungefär 4000 svordomar senare kan man ju alltid säga att bilen i alla fall blev rostskyddad invändigt. Ny matta inhandlades, så pratar vi inte mer om det. Som sagt, är huvet dumt får plånboken lida. Ni har säkert något roligt att berätta, så kom igen.
Är huvet dumt får plånboken lida.
Gammalt gör det själv ordspråk.
Är huvudet dumt får plånboken lida!

Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs

VW Syncro Caravelle 1.6TD

farcry
Veteran
Inlägg: 1595
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:42
Ort: Stockholm/Ystad

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av farcry » ons jul 30, 2014 23:40

du får skylla på sillen tror jag :mrgreen:
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Wältmeister » lör aug 02, 2014 14:36

Så har man äntligen fått bruka isskrapan med stålkant.
Första gången för säsongen.
Men bara på bakrutan.
Gissa varför? :rodnar: :( :cry: :urk:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av OBELIX » lör aug 02, 2014 15:44

Du har väl varit på Ölands Djurpark.....

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Wältmeister » lör aug 02, 2014 15:46

Nää, Nivan har stått - och står - i garaget hela tiden.
Att man aldrig lär sig :rodnar: .
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av volvorobban86 » lör aug 02, 2014 16:11

Den fruktansvärda gnistbildning som tenderar att bli när man utför vissa metall arbeten? Som av ren magi alltid letar upp glas att götta in sig i? :mrgreen:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av Wältmeister » lör aug 02, 2014 17:02

volvorobban86 skrev:Den fruktansvärda gnistbildning som tenderar att bli när man utför vissa metall arbeten? Som av ren magi alltid letar upp glas att götta in sig i? :mrgreen:
Mmmm :rodnar:
Har moddat och monterat en utsvängbar reservhjulshållare från en Blazer bak på Nivan.
Sista moddningen var att ändra fälgens hålbild från 5x4½" till 5x5" m bl a vinkelslipen & MIG:en.
De va då de sket sig. :cry:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

brt666
Forumräv
Inlägg: 510
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Re: Lär-dig-av-andras-misstag (4x4 sweden)

Inlägg av brt666 » ons aug 06, 2014 16:27

Nu har jag i ett par års tid donat med Isuzun men den har bråkat ibland vid start och jag har inte lyckats förstå varför. Jag har bytt ta mig fan allt som har med detta att göra på bilen (soppapump, stift, fördelare, rotor, tändkablar, matning till pumpen, soppaledningar, soppafilter, vaccumslangar, kollat felkoder). Kör in den i verkstaden för att byta bakre tvärbalk och snickra dit en ny kofångare.
Ska köra ut den för att kunna montera taktältet på subban så jag kan dra ned till Tyskland med tanten och sniglarna och skiten bara tvärvägrar att starta! provar med startgas, glödgar stiften skriker och gormar, slår och bankar, bönar och ber men skiten vill helt enkelt inte...
Till slut ruttnar jag och knuffar ut möget ur garaget så den rullar ned för uppfarten och in i ett träd och så får den stå där. Nu två månader senare så har jag äntligen lugnat ned mig så pass så jag gör ett nytt försök... inget liv denna gång heller men vänta nu? varför låter det om soppapumpen när jag trycker på bromsen?! och när jag slår på lysena och blinkersen? hade glömt att det ramlade ut en rostig jordkabel ur det som återstod då jag demonterade bakre tvärbalken. Trodde den tillhörde släpvagns uttaget.
Tryckte fast kabeljäveln mot en ny svets med en tving och den small igång direkt och går hur rent som helst...
Lärdom = kolla ALLTID ALLTID ALLTID alla jävla jordkablar innan något annat!
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

Skriv svar