idiotiska bilkonstuktioner
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 479
- Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
- Ort: Göteborg
idiotiska bilkonstuktioner
skulle idag på jobbet göra det enkla jobbet att byta gångjärn på en vw lupo,
verkmästaren: det där kan du väl fixa lite snabbt va?
inga problem sitter ju med fyra bult men icke. visade sig ganska snabbt att den ena bulten satt från utsidan och den andra från insidan. jaha kollar upp på datorn vad som är enklasste sättet att riva bort gångjärnen.
och vad är det som kommer upp på skärmen, jo riv ut hela intrumentpanelen!!!!!!!
tog en hel arbetsdag att utföra jobbet och kunden fick ett pristillägg på 4000kr (självklart kollade vi med kunden om det var ok att fortsätta bytet)
vw gör i allmänhet bra och mekvänliga bilar men det här är helt idiotiskt
verkmästaren: det där kan du väl fixa lite snabbt va?
inga problem sitter ju med fyra bult men icke. visade sig ganska snabbt att den ena bulten satt från utsidan och den andra från insidan. jaha kollar upp på datorn vad som är enklasste sättet att riva bort gångjärnen.
och vad är det som kommer upp på skärmen, jo riv ut hela intrumentpanelen!!!!!!!
tog en hel arbetsdag att utföra jobbet och kunden fick ett pristillägg på 4000kr (självklart kollade vi med kunden om det var ok att fortsätta bytet)
vw gör i allmänhet bra och mekvänliga bilar men det här är helt idiotiskt
A Quick fix=a fix=>keep on driving
kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld
kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld
Re: idiotiska bilkonstuktioner
Moderna bilar konstrueras för att vara billiga att tillverka och skruva ihop. Dom håller inte i evighet utan måste repareras ibland, men dom kostnaderna syns ju inte när man rullar ut i den splitternya bilen...
Jag tror att livslängden på bilar kommer att minska på grund av att nyare är löjligt dyra och krångliga att reparera.
Men jag fick just en lysande affärsidé! Man skickar trasiga bilar till låglöneländer för reparation... Det görs ju redan i viss mån med rejält krockade bilar och vad hindrar att man skickar son bil till Estland för t.ex. kamremsbyte? Man är av med den lite längre, men det kostar några tusenlappar mindre. Samtidigt blir ytterligare en yrkesgrupp, nämligen bilmekaniker, överflödiga i Sverige. Samma sak har ju hänt med mycket av tillverkningsindustrin.
Jag tror att livslängden på bilar kommer att minska på grund av att nyare är löjligt dyra och krångliga att reparera.
Men jag fick just en lysande affärsidé! Man skickar trasiga bilar till låglöneländer för reparation... Det görs ju redan i viss mån med rejält krockade bilar och vad hindrar att man skickar son bil till Estland för t.ex. kamremsbyte? Man är av med den lite längre, men det kostar några tusenlappar mindre. Samtidigt blir ytterligare en yrkesgrupp, nämligen bilmekaniker, överflödiga i Sverige. Samma sak har ju hänt med mycket av tillverkningsindustrin.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Re: idiotiska bilkonstuktioner
tryckslangen på min A4 sprack....å byta den utan at montera ur motorn var nästan omöjligt
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: idiotiska bilkonstuktioner
Ja det är ju så att Henry Ford är död och ingen tog över. Vår A-Ford är så löjligt lättmekad att t.o.m. jag klarar av det.
Värre blir det väl när nya Chevan behöver repareras.
Värre blir det väl när nya Chevan behöver repareras.
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.
-
- Forumräv
- Inlägg: 944
- Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
- Ort: skauneland
Re: idiotiska bilkonstuktioner
bilar blir ju bara mer svårmeckade för varje år......
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: idiotiska bilkonstuktioner
X 2 = allt rostar fast mer och mer.mantajohan skrev:bilar blir ju bara mer svårmeckade för varje år......
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: idiotiska bilkonstuktioner
Det vet jag inte om jag vill hålla med om...X 2 = allt rostar fast mer och mer.
Det är mycket mindre problem idag med fastrostade luftnipplar, bromsrör, muttrar och skruvar, sönderrostade avgassystem, totalruttna tröskellådor/golv/skärmkanter/dörrar och så vidare än vad det var för 10-15 år sedan...
Sen att bilkonstruktörerna skulle skjutas emellanåt stämmer jäkligt väl...
Tycker jag...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: idiotiska bilkonstuktioner
Skulle byta skärmkanter på min första bil en Toyota Corolla -91...
Sket i det efter att jag såg att skärmen va uppbyggd i 4 lager plåt med gummilist mellan.
Man förstod varför ALLA skärmkanter rostade i alla fall...
Sket i det efter att jag såg att skärmen va uppbyggd i 4 lager plåt med gummilist mellan.
Man förstod varför ALLA skärmkanter rostade i alla fall...
-
- Rutinerad
- Inlägg: 479
- Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
- Ort: Göteborg
Re: idiotiska bilkonstuktioner
tror själv att problemet ligger i att många designers och ingenjörer är kontorsnissar som gör något snyggt och sen är det upp till maskin avdelningen att få plats med sina grejor.
det är ju en en annan femma att plocka ihop en bil på bandet och behöva ta ner det
säger personen som själv kommer gå design igenjör (dock har jag gått fordonlinjen)
det är ju en en annan femma att plocka ihop en bil på bandet och behöva ta ner det
säger personen som själv kommer gå design igenjör (dock har jag gått fordonlinjen)
A Quick fix=a fix=>keep on driving
kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld
kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld
Re: idiotiska bilkonstuktioner
Ja, det finns flera fel än rätt på mon Isuzu Trooper och bränner oljan snabbt som attan. Men ofta gör den mig lycklig med sin hostande motor som kämpar på i varje brant backe och dess fräsande när den ska startas efter en kall natt.
Det kanske finns många fel på min Trooper, men den är min och tro fan om den inte alltid följer mina order.
Det kanske finns många fel på min Trooper, men den är min och tro fan om den inte alltid följer mina order.
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: idiotiska bilkonstuktioner
Den som kom på att elektriskt styrservo är bra borde skjutas....
Vad ska man göra när det systemet går sönder vilket det kommer göra eftersom 99% av alla elektriska saker i bilar är gjorda endast för att klara av garantitiden...
Vad ska man göra om man kör i 90-100 och det helt plötsligt lägger av och bilen blir fullständigt okontrollerbar? bromsa och hålla i sig i ratten som nu fungerar bäst som handtag?
Med ett vanligt system är ju ratten mekaniskt kopplad till framhjulen så skulle det lägga av så kan man styra men det går tungt, Elektriskt är inte mekaniskt kopplat till framhjulen....
Vad ska man göra när det systemet går sönder vilket det kommer göra eftersom 99% av alla elektriska saker i bilar är gjorda endast för att klara av garantitiden...
Vad ska man göra om man kör i 90-100 och det helt plötsligt lägger av och bilen blir fullständigt okontrollerbar? bromsa och hålla i sig i ratten som nu fungerar bäst som handtag?
Med ett vanligt system är ju ratten mekaniskt kopplad till framhjulen så skulle det lägga av så kan man styra men det går tungt, Elektriskt är inte mekaniskt kopplat till framhjulen....
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Re: idiotiska bilkonstuktioner
cherokeex2 skrev:Den som kom på att elektriskt styrservo är bra borde skjutas....
Vad ska man göra när det systemet går sönder vilket det kommer göra eftersom 99% av alla elektriska saker i bilar är gjorda endast för att klara av garantitiden...
Vad ska man göra om man kör i 90-100 och det helt plötsligt lägger av och bilen blir fullständigt okontrollerbar? bromsa och hålla i sig i ratten som nu fungerar bäst som handtag?
Med ett vanligt system är ju ratten mekaniskt kopplad till framhjulen så skulle det lägga av så kan man styra men det går tungt, Elektriskt är inte mekaniskt kopplat till framhjulen....
Är du 100 på det ?
Dom bilar jag skruvat på (bla. Fiat, VW, Ford, mfl.) har iaf. haft mekanisk ihopkoppling.
Har mkt. svårt att tro att ngn annan konstruktion skulle vara godkänd på allmän väg..
//F
Senast redigerad av carfrigge den mån jul 29, 2013 21:33, redigerad totalt 1 gånger.
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: idiotiska bilkonstuktioner
Jooo det måste det väll ändå vara?
Anledningen varför orbitrol styrning inte är godkänt är väll för att en mekanisk hopkoppling saknas?
Anledningen varför orbitrol styrning inte är godkänt är väll för att en mekanisk hopkoppling saknas?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: idiotiska bilkonstuktioner
Om det är så på alla bilar vet jag inte, men jag vet att en vw av någon modell var omöjlig att flytta inne i verkstan eftersom det elektriska servot inte fungerade.
Man kunde starta den och svänga bäst man ville men hjulen flyttade sig inte...
edit: har kollat på lite bilder nu och det verkar som att det sitter ihop mekaniskt med, så varför hjulen inte flyttade sig på den bilen vet jag inte.
Man kunde starta den och svänga bäst man ville men hjulen flyttade sig inte...
edit: har kollat på lite bilder nu och det verkar som att det sitter ihop mekaniskt med, så varför hjulen inte flyttade sig på den bilen vet jag inte.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Re: idiotiska bilkonstuktioner
har elservo på valpen fungerar klockrent dock e den inte orginalutrustad med det en opel corsa fik donera servon
å vill ja så är det bara å stänga av servon å köra på ren muskelservo med kraften rakt igenom
å vill ja så är det bara å stänga av servon å köra på ren muskelservo med kraften rakt igenom
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
Wrangler tj 4,0