Lätt Lastbil - Lastgaller, förankring, besiktning, övrigt.

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

cetex
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: ons dec 22, 2010 20:35
Ort: Stockholm

Lätt Lastbil - Lastgaller, förankring, besiktning, övrigt.

Inlägg av cetex » sön jun 02, 2013 0:30

Jag har försökt hitta aktuell info om vad som gäller när man har en bil reggad som lätt lastbil utan att bli speciellt mycket klokare. (Mycket p.g.a SBP's strul runt 2009 då dom tydligen hade felaktiga regler) så jag tänkte att vi kunde försöka sammanställa de flesta frågorna här i denna tråd.
Hojta om jag har feltolkat något, eller om någon fråga ska läggas till!
  1. Om man ska regbesikta som LB, krävs det lastgaller under besiktningen? - Ja!, det finns som vanligt undantag, men som regel krävs det ett lastgaller och lastögglor vid regbesiktning av PB till LB. (Ett sådant undantag är om man reggar om fordonet till husbil, t.ex en van där man har säng och kyl/kök monterat)
  2. Får man ha kvar baksätet i en LB? - Ja! Om lastutrymmet är över 170cm långt med baksäten monterade får man ha kvar baksätet och ha flera passagerare.
  3. Om man har en LB reggad bil och ska kontrollbesikta, Krävs det lastgaller monterat? - Nej! med den nya lagen 2008/2009 togs kravet bort, last måste vara säkrad korrekt så den klarar krock, manövrar o.dyl. (Läs på om lastsäkring, VVFS 1978:10) om last inte är korrekt surrad/låst krävs lastgaller och lasten ska vad jag förstå egentligen ligga an mot gallret så den inte kan flytta på sig och bygga moment vid inbomsning o.s.v.
  4. Om man fraktar något i lastutrymmet (För sakens skull kan vi säga 2 rullar toapapper), Måste galler vara monterat eller räcker det med rejäl förankring av lasten? (tänk spännband märka 5ton som håller 2 rullar toapapper) - Nej! Lastgaller krävs inte! Om lasten är korrekt förankrad (Läs VVFS 1978:10) får man ha last utan lastgaller! Kraven på förankring av last utan galler är dock rätt hårda och rejäla lastögglor krävs antagligen.
  5. Krävs det "vettiga" lastöglor även om man har lastgaller? - Vad jag har förstått, Ja! Det krävs lastögglor. Kravet på att dom är godkända / certade / har intyg från någon firma verkar dock ha försvunnit i.o.m regeländringen 2008/2009.
  6. Krävs det godkänt lastgaller? - Nej! Man får bygga ett själv, men det måste vara rejält! (Läste att det ska klara ett ton nånstans, nån som vet mer?)
  7. Vem är det som klagar / Har åsikter om att man inte har lastgaller monterat? Polis? "Flygande besiktning"? Bilprovningen? Vad kan konsekvenserna bli? - Polisen. Med de nya reglerna bör de enbart kunna komma med klagomål om man har last och ej har surrat den ordentligt. Sitter säte och passagerare i så kan det dock bli fråga om ny regbesiktning. Bilprovningens uppgift är inte att kontrollera att last är säkrad korrekt.
  8. Klagar någon även om man inte har någon last i utrymmet när man saknar lastgaller? - Nej, vad jag förstått ska ingen kunna påpeka detta då det endast krävs att lasten är korrekt förankrad. Ej korrekt förankrad last kan dom däremot säkert ge böter på.

    Andra bes.Frågor:
  9. Försvinner helbilsgodkännandet när man reggar om till LB? - Ja! - Som LB är det friare med modifikationer av fordonet.
  10. Får man bygga exocage - Vad jag vet så får man det på LB. Nån som vet mer?
  11. Får man montera winch? - Ja!, fordonet måste regbesiktas/vägas. går ej på helbilsgodkänd. Axlarna är certade för en viss last från tillverkare och detta får ej överskridas. LB har mindre krav på utstickande delar o.s.v då det är ett arbetsfordon men man ska såklart försöka undvika utstickande delar om det går.
  12. (Antagligen en tolkningsfråga) Kan man ha en störtbåge ("hockeymål bakom sätena) med lastgaller i och kalla det för lastgaller? (Gäller t.ex min bil då lastgallret är inbyggt i störtbågen) - Jag tror det. får se nästa gång jag ska besikta bilen med bågen i.
  13. Får man montera bur i en PB/LB? - Ja! Bur får monteras om man regbesiktar om bilen och får med buren i papprena. Vägning kan tillkomma. Vid regbes måste dom kontrollera att buren är monterad på ett sånt sätt att det inte blir osäkrare för passagerarna (t.ex, rör / grejor man kan slå huvudet i ska vara vadderade, sikten får inte bli märkbart försämrad o.s.v, förstärkning mot golvet bör finnas, osäker om dom kollar det dock).
    Nyare bilar som är helfordonsgodkända är det i princip kört att få in en bur i papprena, men om man reggar den som lätt lastbil försvinner helbilsgodkännandet och man kan då regga om den med bur efteråt. Tänk på att krockkuddar o.s.v som är ivägen måste demonteras/kopplas ur på nyare bilar och att dom antagligen kräver någon form av intyg på detta.
  14. Vad krävs vid montering av bur? - PB utan helbilsgodkännande måste ha originalstol på förarplats för att få regbesikta in en bur. I LB måste är enda kravet sittanordning som ska vara fast monterad, men den får vara fällbar om den har en låsning i uppfällt läge. Sportstolar är inget problem. (tror ett litet ryggstöd är ett krav, så pall går inte, men en stadig pinnstol bör rent tekniskt gå om den är korrekt monterad, hur man nu löser det)
Edit, nån som frågat tekniska vad krav för lastbil är:
Definitionen av vad en lastbil är finns i Lag (SFS 2001:559) om vägtrafikdefinitioner 2 §. Där definieras en lastbil i första stycket som en bil inrättad huvudsakligen för godsbefordran.
Ska du sedan göra en teknisk förändring på en personbil så att den ska bli en lastbil, så ska kravet om att den ska vara inrättad för i huvudsak godsbefordran vara uppfylld. Det är sedan besiktningsföretaget som gör bedömningen om kraven kan anses vara uppfyllda utifrån just det fordon det handlar om.
Någon konkret beskrivning finns inte, utan bedömning sker från fall till fall och bedömningen görs av besiktningsföretaget.
Enklast är om du kontaktar ett besiktningsföretag och hör med dem vilka tekniska förändringar du behöver göra på din personbil för att de ska kunna godkänna den som lastbil vid den registreringsbesiktning som måste göras.
Edit: Uppdaterat med det jag fått reda på och flyttat min egna fråga till en senare post.
Edit: Ändrat lite formuleringar och lagt till några ej lastgaller-relaterade frågor.
Edit: hittat mer info om definition av lastbil samt lastutrymmets längd.
Senast redigerad av cetex den fre jun 07, 2013 9:04, redigerad totalt 10 gång.

cetex
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: ons dec 22, 2010 20:35
Ort: Stockholm

Re: Lätt Lastbil - Lastgaller, förankring, besiktning.

Inlägg av cetex » tor jun 06, 2013 21:36

Ingen som vet om bilprovningen kontrollerar lastgaller på en vanlig besiktning i alla fall? :)

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Lätt Lastbil - Lastgaller, förankring, besiktning.

Inlägg av henke_99 » tor jun 06, 2013 21:50

Kravet på lastgaller vid besiktning är borttaget, frågade särskilt om detta får nåt år sen då jag fick nerslag på att galler saknades trots protester från mig. Vid ombesiktningen ifrågasatte jag hur reglerna egentligen var och han bekräftade dom den första kontrollantens inkompetens... Gallret behöver alltså inte sitta där vid kontrollbesiktning, man om man inte har nåt galler måste all last vara förankrad. (som t.ex dina båda toarullar) Har man galler monterat behöver man inte förankra lasten. Just det sista är ju dock inte nåt för bilprovningen att titta på då det inte är deras uppgift att bedöma om man har korrekt surrad last. Det kan man däremot få böter för om man blir stoppad om man har otur.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

cetex
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: ons dec 22, 2010 20:35
Ort: Stockholm

Re: Lätt Lastbil - Lastgaller, förankring, besiktning.

Inlägg av cetex » tor jun 06, 2013 23:20

Tack för infon!
Jag har uppdaterat första inlägget med vad jag har kommit fram till, och jag hoppas att det är rätt! Hojta om ni misstänker att det är feltolkat! (Eller om ni instämmer med min tolkning!)

Anledningen till att jag frågade från början:
Jag har nyligen köpt en SJ 413 som hade bur monterad och vid besiktningen fick jag nedslag på det. Jag har lyft ut buren ur bilen men eftersom lastgallret är fäst direkt i hockeymålet så är jag just nu utan lastgaller.
Buren är byggd av guss (om det säger något) och är tvådelad, så "hockeymålet" och främre delen går att separera (den går utefter taket och ner vid A-stolparna, sitter bultad igenom golvet vid fötterna).
Hockeymålet är bultat igenom golvet precis bakom framsätena och sitter sen bultat igenom hjulhusen bak. Dessutom är det fäst med 4 bultar i "bågen" som bältesspännarna bl.a sitter i. (jag misstänker att det är dessa bultar vanliga lastgaller sitter i normalt)
Kan jag ta bort den främre delen av buren och köra med "hockeymålet" för att ha lastgaller monterat och känna mig ganska säker på att besiktningsmannen håller med mig om att det är en lastgallerhållare och inte en bur? Eller är det helt kört så jag bör införskaffa ett vanligt lastgaller?

Bilder:
Buren: (Observera bultarna mellan "hockeymålet" och främre delen)
Gallret
Länkar till fler bilder:
Bågen vid vindrutan
Bågen vid fötterna
Hela Albumet

Dimage
Rutinerad
Inlägg: 398
Blev medlem: lör maj 18, 2013 15:33
Ort: Gävle

Re: Lätt Lastbil - Lastgaller, förankring, besiktning.

Inlägg av Dimage » fre jun 07, 2013 0:29

Vad va det som gjorde att du fick ett nedslag på en bur i bilen?
Galler satt ju där så det kan dom ju inte klaga på.
Så vitt jag sett på burar så är dom ju inte i vägen så att dom gör bilkörningen farlig.
Låter som en grinig besikningsman...
Volkswagen Passat -98 med Syncro. *Brukis*

GMC Jimmy -87 på 33" däck. *Leksak*
Garaget tråd

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: Lätt Lastbil - Lastgaller, förankring, besiktning.

Inlägg av zurfer » fre jun 07, 2013 7:34

:tumbup:

detta släckte några frågetecken för mig :)

cetex
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: ons dec 22, 2010 20:35
Ort: Stockholm

Re: Lätt Lastbil - Lastgaller, förankring, besiktning.

Inlägg av cetex » fre jun 07, 2013 7:48

zurfer skrev::tumbup:

detta släckte några frågetecken för mig :)
Kul att det är fler än jag som tycker det är bra med "ännu en lastgallertråd". Låt oss gå till botten med det mesta här! :)
Dimage skrev:Vad va det som gjorde att du fick ett nedslag på en bur i bilen?
Galler satt ju där så det kan dom ju inte klaga på.
Så vitt jag sett på burar så är dom ju inte i vägen så att dom gör bilkörningen farlig.
Låter som en grinig besikningsman...
För att ha helbur i bilen måste man göra en regbes där dom skriver in den i papprena. Detta eftersom dom ska kontrollera att buren är monterad på ett sånt sätt att det inte blir osäkrare för passagerarna (t.ex, rör / grejor man kan slå huvudet i ska vara vadderade, sikten får inte bli märkbart försämrad o.s.v)
med nyare bilar som är helfordonsgodkända är det i princip kört att få in en bur i papprena, men om man reggar den som lätt lastbil försvinner helbilsgodkännandet och man kan då regga om den med bur efteråt.
Vid reggning av bur kan/(kommer?) dom kräva vägning så man inte överskrider max axeltryck (som axlarna är speccade för) så det är väl lika bra att försöka få dit så stora däck som möjligt och winchbumper/winch i papprena samtidigt.

Uppdaterat första posten med info om bur också.

cetex
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: ons dec 22, 2010 20:35
Ort: Stockholm

Re: Lätt Lastbil - Lastgaller, förankring, besiktning, övrig

Inlägg av cetex » fre jun 07, 2013 20:38

Besiktade min lb utan lastgaller (men med lastögglor) idag. Inga problem! Blankt papper! :)

Peeter
Användare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons apr 26, 2006 7:50
Ort: Märsta/Arlanda

Re: Lätt Lastbil - Lastgaller, förankring, besiktning, övrig

Inlägg av Peeter » lör jun 08, 2013 19:37

Skönt med blankt papper .... :jump:
Tidigare misslyckanden är vägvisare till kommande framgångar.

cetex
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: ons dec 22, 2010 20:35
Ort: Stockholm

Re: Lätt Lastbil - Lastgaller, förankring, besiktning, övrig

Inlägg av cetex » sön jun 09, 2013 1:31

Mycket!

Muntligt fick jag dock lite saker som jag ska kika på. golv passagerarsida är på gång att bli rätt kasst, förarsida börjar bli lite kasst, batteriet behöver dras fast, bodyliften bör nog göras om lite (vissa spacers sitter löst).

Såg även ett litet glapp i styrlänkaget jag måste kika på. dumt om nåt hoppar loss där.. :)

Hojta om det är något annat gällande LB / Bur som ni kommer på!

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Lätt Lastbil - Lastgaller, förankring, besiktning, övrig

Inlägg av Bullen » tis jul 09, 2013 23:14

Lånar tråden lite till några frågor som jag har.
Har en Suzuki Samurai som jag tänkt regbes till lb för jag vill slippa bakstolarna och säkerhetsbältena.
Måste det vara ett galler eller räcker det med med en skiva typ båtplyfa ?
Hur hög måste skyddet vara ? Ända till taket eller räcker det att det räcker upp till stolarna ?
Vet att kompisens farsa hade en Willys jeep (regbes som lätt lastbil) som han hade en båtplyfaskiva monterad bakom stolarna som slutade strax över stolarna. Kan inte fråga honom personligen då han gick bort för några år sedan och kompisen har ingen aning om det såg ut så vid regbesiktningen.

Läste någonstans att man kunde regga om den till bara 1 passagerare, bättre eller sämre ?

Hoppas någon som har bra svar / Bullen
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Lätt Lastbil - Lastgaller, förankring, besiktning, övrig

Inlägg av niva_mats » ons jul 10, 2013 1:20

Bullen skrev:Lånar tråden lite till några frågor som jag har.
Har en Suzuki Samurai som jag tänkt regbes till lb för jag vill slippa bakstolarna och säkerhetsbältena.
Måste det vara ett galler eller räcker det med med en skiva typ båtplyfa ?
Hur hög måste skyddet vara ? Ända till taket eller räcker det att det räcker upp till stolarna ?
Vet att kompisens farsa hade en Willys jeep (regbes som lätt lastbil) som han hade en båtplyfaskiva monterad bakom stolarna som slutade strax över stolarna. Kan inte fråga honom personligen då han gick bort för några år sedan och kompisen har ingen aning om det såg ut så vid regbesiktningen.

Läste någonstans att man kunde regga om den till bara 1 passagerare, bättre eller sämre ?

Hoppas någon som har bra svar / Bullen
Du kan regga den som 2 sitsig personbil och slippa alla funderingar på lastgaller och högre besiktningskostnad, Skatten och försäkringen är idag inte nämvärt billigare på LB än PB
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Lätt Lastbil - Lastgaller, förankring, besiktning, övrig

Inlägg av Bullen » ons jul 10, 2013 16:55

Du kan regga den som 2 sitsig personbil och slippa alla funderingar på lastgaller och högre besiktningskostnad, Skatten och försäkringen är idag inte nämvärt billigare på LB än PB[/quote]


Underbart :jump: Jag kollade upp skatten och det skiljer bara några hundra spänn men som du skriver, slipper allt skit med lastgaller och dylikt
Tack för snabbt svar :tumbup:
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar